Varför ser hon slaktfärdig ut??

Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Vill verkligen tacka alla för er hjälp och era positiva inlägg, det värmer och jag är så tacksam!! Jo, jag är mån om damen och är beredd att pröva precis allt..
Har införskaffat Rehab hos Grannen idag och enligt Dynavenas hemsida så finns det en återförsäljare bara ett par mil bort så jag ska dit imorrn bitti och handla Dynavena som ni rekommenderat! Ska gå in och kolla på Derby fodret nu och på Caseyfoder som någon skrev. Det får jag prova om nu inte rehab gör någon skillnad!
Ni är helt fantastiska!!!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Ska handla Magnesium och jag ska prova Krafft rehab, det finns på Grannen inte långt härifrån!! Det kan vara värt att testa!! Din historia är inspirerande, då kanske det finns hopp !!!!
Ska ge 2 mått Mg också!! Ja, per dag!!
Tack! Vitafor total( som en skrev dvs samma som kvarnbyfoder), någon som vet återförsäljare i skåne??

Vitafor total tillverkas av Kvarnbyfoder i Staffanstorp. Ligger ju i Skåne! Ring i så fall dit direkt. De har hemkörning och lokala småförsäljare.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Hejsan !

Jag tror inte du skall röra till det för dig utan fodra med bas varor.
Hel havre+Hel korn (40-60 kvot) Som du stöper tillsammans med Betfor.
Det ger du tillsammans med Lucern (icke pelleterat) 4-5 Stora nävar.
Kvarnbyfoders avelsmineraler, b-vitamin. evitamin/selen.
Fri tillgång till Hö/hösilage.

Fullblod förbrukar mkt energi, även när de fryser. De behöver äta kraftfoder minst 4 gånger per dag och ha ständig tillgång till grovfoder ute, glöm inte halm.
Varm vatten på vintern.

Lotta
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Vad tråkigt!. Jag vet hur jobbit det är att ha en häst som är mager och inte går upp ett gram. Nu var iofs min häst gammal och dessutom hingst, så det gjorde ju sitt ockå.

Jag tycker inte att du ska stirra dig för blind på kvoterna. Det är bättre att räkna ut behoven an protein och energi var för sig. Proteinbehovet skiljer sig inte lika mkt per individ som energibehovet kan göra. Just fullblod är ju ofta väldigt bränslekrävande, dvs att de behöver mer energi än vad tabellerna visar. En sån häst skulle jag nog snarare lägga på en LÄGRE kvot. Ger man mkt mer protein än vad hästen behöver så går det åt energi att ta hand om det proteinet, vilket kan göra att du inte får nån effekt alls hullmässigt sett, trots att du ger mkt MJ.

Försök att uppskatta hur mkt protein hon kan tänkas behöva och uppfyll det behovet. Ge henne ist energirikt foder, såsom olja och betfor. Säkerligen får du komplettera med mer kraftfoder, var inte rädd för att ge mkt kraftfoder, för fullblod behöver mkt mat.

Naturligtvis bör man först och främst kolla så att hästen är frisk och inte har problem med tänder osv. men det antar jag att du redan vet.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Hon får så mkt hösilage som hon orkar äta och det är mkt, hon har fått mkt kraft, havre funkar inte alls, korn är något bättre men hon går inte upp av det. Betfor får hon och även mineraler och vitaminer samt olja.
Jag har haft henne i snart 5 år nu så jag har verkligen provat..
Annars håller jag med dig att baser är bra, det funkar de andra på men inte dena damen..
men visst behöver hon energi, men hon får ju 125-155 i Mj bara genon höet.. Får hon sedan krafft och betfor och olja så är vi uppe i minst 160-190 Mj, och hon går bara och lullar och arbetar inte. Nu är detta minimum av vad hon får i sig, hiskeliga mängder alltså..
Och är bara revben ändå...
Men har nu köpt rehab för det har jag aldrig provat och det ska hon få 3-4 ggr per dag.
Men är så tacksam för att jag får råd av er!!!!!
Kan ju hända att om genom ett mirakel går upp i vikt så att man så småningom kan arbeta henne så kanske hennes omsättning minskar och man kan återgå till de mer "rena " fodren, men inte som det ser ut nu...
Staffanstorp säger ni, jamen det är ju inte så långt, några mil!!
Ska leta upp numret!! tackar!!
Jo, så är det ju att proteinen behöver energi för att brytas ner så mindre energi finns egentligen kvar, i mkt grova termer..
Ska prova att hålla henne nu på 7,7 ett tag. Har provat lägre kvoter innan men då föll hon snabbt, men det kan ju också bero på att när kvoten sjönkk så kanske energim ängden skulle ökat s ännu mer så att hon fick en chans att få ett överskott som hon kunde tillgodogöra sig..
man blir bara så ledsen när folk ser henne och säger att man missköter sin häst, de skulle bara veta vad jag försöker...
Man försöker förklara men de lyssnar inte på det örat liksom..
är så glad för att jag har Er till hjälp!!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag har haft ett par väldigt svår födda hästar dock inte fullblod men en som faktiskt åt 20 kg hö om dagen plus kraft foder jag använde mig av hästbas (gav 4 kg) men det räckte inte så på kvarnen rekomenderade de nötbas att blanda med då det skulle va bra hon hade själv använt det till sitt fullblod och tyckte det fungerade bra.
Jag agv min häst 1 kg hästbas morgon och kväll + 1 kg nötbas morgon och kväll och 1 kg nötbas på middan. Hon blev jätte fin.Hoppas att något av alla råden du har fått också hjälper på din häst.
Lycka till!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Nåt som faktiskt kan vara värt att testa är att ställa hästen på en "normal" foderstat, (vilket nästan skulle bli svält för din häst) för att sen långsamt öka igen. Om hästen får så mkt mat att den inte kan tillgodogöra sig dessa mängder så kan det göra att hästen inte går upp. En kunnig gammal hästkarl gav mig det rådet. Testade på min pålle, och han gick ju inte ner direkt mkt i vikt, för att sedan långsamt fodra upp honom med "snälla" fodermedel såsom betfor, olja, linfrökaka och lusern. Han blev kanonfin. Trots att han hade stått på samma värden i smrp och MJ fast med andra kraftfoder typ korn, havre olika Krafftsorter m.m. så var han tunn. Har hört från många att Krafft Rehab är bra, men märkte själv ingen effekt, sen är det ju så satans dyrt. Tycker att det är bättre att ge rena fodermedel, då kan man själv bestämma vad hästen ska få i sig, sen så är det ju lätt att justera kraftfoder efter grovfodrets värden. Hur mkt Rehab hade du tänkt ge?

Tänk också på att det tar tid innan du ser skillnad, minst 4 v, men det visste du säkert...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

*KL*

Kom på en sak - att dela upp maten på flera, mindre mål kan också göra skillnad. Hästen har ju liiiten matsäck, och får de för stora givor går det för snabbt 'igenom'. Jag provade flera små mål med K utan resultat, men på C, en annan unghäst jag hade som var sjukligts vårfödd (hon visade sig ett år senarer vara just sjuk med), så samma MJ,s amma mängd stråfoder + kraftfoder, men kraftfodret på 5 mål istället för två gav STOR skillnad. Iofs gav korn jätteskillnad på henne med, så det som fungerar på den ena fungerar ju inte på den andra tyvärr. Utan man får prova sig fram.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

tänkte ge ca 2-4 kg krafft om dagen, men inte till att börja med förstås.. Jo, 260 kr säcken, inte var det billigt, Har idag köpt linfrökaka också för att ge mer fiber och så har jag köpt vitaflor 365, en burk på 2 kg ( kostade skjortan den med 395 kr) som tydligen ska vara kanon bra och den gör att tarmarna kan tillgodogöra sig näringen bättre, tänkte att det kan ju inte vara helt fel..
Tänkte ge krafften nu ca 2-3 ggr per dag. När givan ökas så skall jag ge 4-5 ggr per dag är det tänkt, mest för att få små och många mål, och så fort höet är uppätet så fyller jag på med mer förstås.
Linfrökaka ska jag ge en gång per dag och betfor en gång. Till det så ska hon få 1 dl olja på 3 mål. dvs 3 dl totalt( det får hon redan) och på de målen där inte betfor eller linfrö ges så ska hon få morötter och äpplen. samt totalt 50 gr mineraler, miner grön.
Sedan så går jag en runda med henne varje dag, det är allt...
Kollade på Dynavena idag och det ör nog bra, men får invänta lönen först..:o
Kollade på Dobsons mat men de hade inte det hemma som var speciellt för fullblod, men jag fick en katalog..!!
Blev dock lite nyfiken på Dobsons " Build Up" , någon som har erfarenhet av det ??
Jag har tänkt köra samma foder i minst 6 veckor för att se om det blir skillnad, om hon inte tappar förstås för då måste jag ju reagera innan naturligtvis. Men minst 6 veckor, ser jag bara en aningen förbätting så kommer jag inte byta. Då är det ju på rätt håll och det tar ju lång tid att försöka bygga upp något.
Någon nämde tänder innan, de är kollade...
Till Coffeaclub, din metod är värd att tänka på även den, ska nu köra ett par veckor men alla sätt som kan ge resultat är välkomna!!
Hästbas och nötbas, nu är jag inte riktigt med..??
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Nötbas är ett kofoder som Svenska Foder säljer, om jag förstår Alphea rätt.. Men det finns andra kofoder som det är bättre värden i än Nötbas. Om man nu kan ge hästar ko mat, vet ingen som gör det.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag har läst inläggen här och flera har frågat om du kollat upp hästens tänder..
Det har du inte svarat på.:confused:
Det spelar liksom ingen roll om hästen får det dyraste foder som finns om den har ett tandproblem som spökar.
Tandproblem kan dessutom va mkt smärtsamma,och är hästen stressad sen förut lär den inte må bättre av tandproblem eller magsår.

Jag har sett svårfödda hästar som när de fick proffessionell tandvård blev helt nya hästar.
Bla en häst som hade djupa foderfickor mellan tänderna och hästkraken hade början till benröta i käkbenet.:crazy:
Det verkar som om du vill ha en lätt lösning,dvs att enbart fodret ska va lösningen.
Vore det en häst i min ägo skulle jag kolla upp hästen på klinik och kolla ev magsår och tandstatus snarast,även träckprov.
Att din häst är svårlastad får liksom inte va orsaken till att du inte kollar upp hästen ordentligt.
Men jag kanske tolkar dig fel.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Det som räddade mig och min svårfödda ponny var Dodson & Horell Build Up, müsli. Tillsammans med fri tillgång på BRA hösilage och något kilo Krafft grund såg han ut som en annan häst efter ett par månader. Han fick det i våras och höll sig fin utan müsli hela sommaren men har tappat en massa igen så nu ska han hem och fodras upp med müsli. Dyrt med BRA! :bow:
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag vet flera som har fodrat sina hästar med ko foder.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

ok, tänderna är kollade och de var ua. Vi har tagit blodprov( vilket jag gör med alla mina hästar då och då för att ha en uppfattning om vad normalt är för respektive häst) och det uppvisar inget konstigt.
Visst kan jag lasta och åka, men det tar ca 8-10 timmar att lasta ( när man ska hem)och sedan så mår hon defenitivt inte bra kan jag säga. Hon är lasttränad och jag har även fått proffshjälp men så ligger det till. Kommer hon hemifrån så blir hon så nervös att hon inte går att lasta igen... Så det är därför. Jag har kollat träcken och skickat analys, gör så flera gånger varje år. Jag söker ingen lätt lösning, jag har provat mkt under de här åren. Har värmekamera undersökt, haft ute massör och chiropraktor, har fått specialbeställa sadel efter just hennes rygg etc.. Jag har inte fått någon endoskopi utfört. men just nu så försöker jag genom att mixtra med fodret.
Har haft veterinär ute flera gånger och hon mår ju inte dåligt för övrigt, har en kort mkt glansig päls, mkt fina hovar med bra horn etc.
Då hon ju får hull och går upp när hon är dräktig så borde hon ju inte ha magsårsproblem, det verkar mer som om hon har en grym omsättning, men naturligtvis kan jag inte utesluta det.
Blir hon inte bättre innan sommaren så får jag åka iväg igen trots allt, även om det tar hårt på henne.
Förstår bara inte hur hon har kunnat löpa så som hon ser ut och hon var ju inte dålig heller..
Men jag tar inte det som kritik, för visst finns det folk som söker enkla lösningar och jag tackar dig för ditt påpekande, men så är inte fallet med mig och min tjej.
Bajon, har du användt Dodsons Build up?? Kul, och det gjorde skillnad?? Hur var din häst innan och varför köpte du just det fodret?? Jag såg det av en slump idag när jag var ute och kollade och det gjorde mig intresserad!!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Före:
5442311.jpg


Efter en månad:
5442312.jpg


Han har varit mycket tunnare och då försökte jag fodra upp med hö, betfor, krafft grund och vetekli men det fungerade inte så vi köpte detta och ja, det syntes skillnad på honom ganska fort och det bästa är att han inte blir het och jobbig på det :bow: Dessutom älskar han det!

Såhär såg han ut efter ytterligare 1 månad:
4773570.jpg


EDIT: Det rekommenderades 2 kg Build up till en d-ponny (ca 400 kg) och han åt 1 kg build up, 1 kg krafft grund, 0,3 kg betfor och fri tillgång till hösilage (TS 72, MJ 7,9 SMRP 82). Hade kanske gett mer resultat om han hade fått 2 kg Build up istället men det blev billigare såhär eftersom krafft och betfor ingår i stallhyram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Bajon, Tack för att du ville lägga in bilder!! Jo, visst ser man en klar skillnad, och det på kort tid!! Fin häst du har!! Hoppas att min gumma kan se ut så någon dag...
har bestämt mig för att köpa just Build up om nu inte rehab gör någon skillnad. vad kostade Build up´en, vet du det? Jag glömde fråga när jag var där igår..
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Om du nu ändå ska ge dig på D & H foder så ta kolla upp deras fullblodssortiment istället. Det är väldigt stor skillnad på vad ett fullblod behöver jämfört med andra raser.
Ska ge ett exempel. Jag har under två år haft oturen att ett fölsto dött och lämnat kvar ett föl som inte varit gammalt nog för avvänjning. Föl 1 är av fullblodstyp och hade svårt att få sig så mycket som var rekommendationen. Så när det var slut med välling och dags för vanligt foder blev det problem. Hon orkade inte äta mer än ett par kilo grovfoder och den rekommenderade mängden kraftfoder fick hon inte i sig utan det var alltid mat i krubban. Så jag började med D & H fullblodsfoder för föl och unghästar. Visst det tog fortfarande tid för henna att äta upp det men det var tomt i krubban innan nästa mål. Ett plus var att det var gott så hon kallade gärna efter det det var foderdags. En nackdel var att det luktade så gott att alla andra hästar också ville ha det.
Föl 2 av halvblodstyp är väldigt lättfödd så så fort hon fick kläm på hur man äter välling så blev hon bottenlös, kunde slafsa i sig hur mycket som helst. Att gå över på vanligt foder var heller inga problem. Jag som då vis av erfareheterna från året innan köpte samma foder, fick ett föl som på bara en vecka börjde likna en julgris med ardenner ända. Så jag har bytt till deras vanliga fölfoder för som det står lättfodrde hästar av varmblodstyp och räcker mer än väl till henne. Hon ser forfarande ut som en ardenner över rumpan.
Ditt sto har ju klart och tydligt visat att hon är svårfodrad och kräver mycket så ta och titta på foder som är anpassade till just denna typen av hästar.

Mitt fullblods sto som var som ett spjälstaket började jag med Build Up på enligt min foderhandlares rek. Men det var lika med +-0. Tog då kontakt med importören av fodret, som själv har fullblod och fick rådet att fodra med Stud Balancer och havre 50/50. Vilket jag gjorde och fick ett runt hungrigt fullblod som bara älskar sin mat. Du kan hitta deras sortiment här: http://www.brogaardenisweden.com/
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Förutom foderstaten bör du se igenom tänderna och även om det behövs avmaskas ännu en gång.

Iom att hon väver, så verkar det vara en understimulerad stackars häst, som är väldigt uttråkad. :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 159
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 506
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp