Hjälp med val av foder

Zebban

Trådstartare
Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har smbrp på 48 g/kg och energi 8 mj/kg.

Har en stor 3-åring (175 cm) som varit ganska svårfödd, men just nu är han fin i kroppen. Han har fri tillgång på hö, skulle gissa att han äter ca 15 kg. Enligt "tabellerna" ska han klara sig på detta hö, men det är jag mkt tveksam till att han kommer att göra, så antagligen behöver jag lägga till något.

Han har nu ätit detta hö i 3 veckor tillsammans med 2,5 kg krafft föl (har fortsatt med det eftersom det passade förrra vintern). Men känns dumt att ge honom så mycket extra protein.. Kanske man ska "våga" prova havre? Tacksam om någon vill hjälpa mig spåna!
 
Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har smbrp på 48 g/kg och energi 8 mj/kg.

Har en stor 3-åring (175 cm) som varit ganska svårfödd, men just nu är han fin i kroppen. Han har fri tillgång på hö, skulle gissa att han äter ca 15 kg. Enligt "tabellerna" ska han klara sig på detta hö, men det är jag mkt tveksam till att han kommer att göra, så antagligen behöver jag lägga till något.

Han har nu ätit detta hö i 3 veckor tillsammans med 2,5 kg krafft föl (har fortsatt med det eftersom det passade förrra vintern). Men känns dumt att ge honom så mycket extra protein.. Kanske man ska "våga" prova havre? Tacksam om någon vill hjälpa mig spåna!

Täcker grovfodret det hästen behöver varför ge extra? Kolla bara så att alla mineralbehov uppfylls, sedan får du titta och känna på din häst.
 
Jag hade inte gett något mer än de mineraler, ev. lysin och e-vitamin som fattas. Varför lägga till ett kraftfoder när det inte behövs? Kraftfoder är alltid en påfrestning för hästens mag-tarmkanal så det är inget man ska ge i onödan eller "bara för att".

Vill du absolut ge något krubbskrammel eller behöver något att blanda mineraler, lysin och e-vitamin med så ge betfiber. Det räknas som grovfoder. Lucern hade jag inte gett i ditt fall eftersom kvoten redan är bra och för mycket protein kan få hästen att falla ur.
 
Grejen är den att jag tror inte han är en "tabellhäst" (så det är inte "bara för att") och är livrädd att han ska falla ur på bara hö. Han har problem med patella och de perioder han varit tunnare så har de problemen blivit värre/tydligare. Han har inte lagt på sig något under dessa 3 veckor han fått 2,5 kg krafft föl tillsammans med detta hö.. I och för sig är inte 3 veckor lång tid.. och kanske det blivit för mycket protein nu istället.. Betfiber är han tyvärr inte så förtjust i.

Ja, kommer att behöva komplettera med mineraler.
 
@Lovisaleonora Ja, överväger starkt lusern faktiskt.

@Speedway Jo, jag är nästan säker faktiskt.. Han har legat skyhögt över behoven tidigare för att ha hållt sig någorlunda fin och jag tror inte det är någon större skillnad nu bara för att han har fyllt 3.. ;)
 
@Lovisaleonora Ja, överväger starkt lusern faktiskt.

@Speedway Jo, jag är nästan säker faktiskt.. Han har legat skyhögt över behoven tidigare för att ha hållt sig någorlunda fin och jag tror inte det är någon större skillnad nu bara för att han har fyllt 3.. ;)

Det KAN ändra sig fort, har själv en som alltid varit jättesvår men nu som 3åring har det ordnat sig *peppar peppar*.
Men jag förstår dig, med hästar som lätt blir tunna så fodrar jag hellre i överkant än underkant, så roligt är det inte att behöva lägga hela vintern på att fodra upp dom igen. Dom kan ju rasa väldigt fort också :)

Lusern är ju snällt mot hästen så jag hade nog valt det :) Ger du t ex ½ kg nu så kan du ju ganska snabbt öka vid behov, istället för att introducera ett nytt foder i några veckor om han faller ut :)
 
Det KAN ändra sig fort, har själv en som alltid varit jättesvår men nu som 3åring har det ordnat sig *peppar peppar*.

Det behöver inte vara så konstigt för tillväxttakten minskar ju med åldern och en häst växer oftast inte lika mycket efter 3 års ålder som den gör innan dess. Undantag finns givetvis. :)
 
Det behöver inte vara så konstigt för tillväxttakten minskar ju med åldern och en häst växer oftast inte lika mycket efter 3 års ålder som den gör innan dess. Undantag finns givetvis. :)

Ja visst det, men det behöver inte heller stämma. Min växte 1 cm från april som 1,5 åring - april 2.5 åring och var jättesvår att hålla hull på, för att nu som nybliven 3 åring ha vuxit 3 cm på ett par månader och dessutom nästan vara mullig på knappt någon mat alls.
 
@Evolution Precis så är det, han faller ur jättesnabbt och så tar det evigheter innan jag får upp honom i hull igen! 1/2 kg lusern låter ju pyttelite.. :p Nackdelen med lusern är att han inte är så förtjust i det, men jag får i honom en del om jag blandar med annat.

@Speedway Ja, du har helt rätt och jag tror inte kan kommer att växa så mycket mer på höjden (eller hoppas inte i allafall.. :p), däremot så är han ju ganska tanig fortfarande så han kommer att bredda sig en del.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 580
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 685
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp