Varför spöet uppåt?

J

Juvelflickan

Hej!

Jag undrar varför man har spöet pekande uppåt när man rider Akademisk Ridkonst?

tacksam för svar!

/Frida :banana:
 
Hästen ser det inte och det kan då användas som en synlig hjälp. Man kan peta hästen där det behövs på båda sidor lättare än om man har det vid sidan.
Sedan finns det visst lite fånig symbolik med det också, men jag föredrar användbarhet framför sånt. :) Symboliken är redan för utbredd i AR, men jag kanske bara är outsägligt tråkig som tycker så. :cool:
 
Det finns lite olika orsaker. Den praktiska orsaken är att du lättare kan peta med spöt vart du vill utan att behöva byta spö hand.

En annan orsak är att du visar ödmjukhet när du håller spöt uppåt genom att du visar att du har ett spö, men inte behöver använda det.

Den tredje orsaken har med Kungen att göra, men den här har jag inte koll på så jag hoppas att någon annan kan den bättre. Enhandsfattningen representerar äpplet (vad heter det äpplet, blir fel att bara skriva äpple :o ) och så representerar spöt spiran.

Som sagt i tredje fallet kan det lika gärna vara tvärtom och jag har troligtvis krånglat till det på något sätt. Hoppas att någon annan kan den bra.
 
Huvudorsaken med att ha spöet uppåtvinklat är att kunna komma åt överallt utan att byta spöhand. I neutral position håller man spöet uppåt, då kommer det ur hästens synfält.

Man kan se spöet som en symbol för en spira eller en marskalkstav, men det gälelr knappast oss vanliga dödliga utan ´höjdare på porträtt ;)

Och det där med ödmjukhet har mer med valet av material till spöet att göra. Genom att välja en kvist är det tänkt att man ska visa ödmjukhet mot och samhörighet med naturen.
 
Och på SRS, där det bara är överberideran som rider på blank stång med spöet rätt upp i höger hand, betyder det att hästen är fulltränad. Den går att rida på blankt kandar och spöet behövs inte användas mer, därför hålls det i höger hand för att visa att tyglarna bara hålls i vänster.
 
Och vi som inte är överberidare har hjälp av den att bli rak på hästen. Med båda händerna framför så är det lättare att vara rak.
Men då hålls den inte rakt upp utan snett framåt mot tygelhands sidan. Många som alltid sitter på en hand och låter den andra hänga sitter snett över hästen.
 
Det behöver du väl inte ha spö till, det går väl lika bra med sherryglaset??
 
Vad roligt att du säger det! Härom dagen provade jag att rida enhändigt och med uppåtvinklat spö för jag ville se om jag kunde bryta min tendens att vilja bromsa upp hästen med yttertygeln (hjärntvättad under många år...) Jag tänkte att det kanske var lättare att låta bli om jag höll tyglarna på ett sätt som jag inte brukar.
Och döm om min förvåning när jag helt plötsligt kom åt mitt största sitsfel! När jag rider med en tygel i var hand så viker jag mig ofta i midjan till höger. Jag har haft jättesvårt att komma åt det här felet t.o.m när jag har känt att jag har gjort det, men nu rättade det till sig 'av sig självt' och överkroppen blev rak och stadig! Jippie! :banana:
 
Och jag som trodda att man skulle ha spöet upp för att visa alla att man INTE brukar grilla marshmallows på sitt spö! :D

Klibbigt spö= minuspoäng av Bent som förespråkar betydligt subtilare njutningar och glädjeämnen än marshmallows! :rofl:

/Kung Tulle

Ps: Peter Jonsons svärd är tydligen i slutskedet av framtagningen. Dvs de som kommer serietillveras i USA och kosta ca 8000:- - 25000:-. Har hört RIKTIGT grymma saker om hållbarhetstesterna, bland annat hugger dom lätt ner ca 10 cm i kanten på bensinfat UTAN att förlora egg.... WOW....

De billigaste varianterna kommer alltså vara ca dubbelt så dyra som ett Del Tin svärd och väldigt mycket bättre kvallis...gjorda för att användas.... :cool:
 
Visst går det med svärd också. Fast man får inte glöma sig och korrigera med den :)
Hållbarhet är nog så viktigt i dessa dagar när man måste ha den med sig jämt :) man blir överfallen av bensinfat stup i ett.
Fast jag lade ner mera arbete på balansen än eggen på mitt bygge.
 
Ja fast Peters svärd är både gudomliga i egg, balans, utseende, stålkvalitet nu ioch med att det ska serietillverkas ett antal blir det möjligt för vanliga dödliga också att köpa... Betänk att dessa svärd är speciellt framtagna för "oss" som på allvar tränar skarphuggning etc.

/Kung T
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Görel
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
565
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp