Varför svarthavre?

wildrose

Trådstartare
Jag undrar varför man ger svarthavre...
Vad är skillnaden mellan svarthavre och vanlig havre (förutom priset då :D)?

Har för mig att jag hört någonstans att den inte är så förädlad som den vanliga havren, utan mer "back to basics" och därför snällare mot hästen.
Att den är bra för hästar som blir "havreheta"??

Vet inte alls om detta stämmer, kanske har snurrat till det alldeles men jag har som sagt för mig att jag läst eller hört detta någonstans... :confused:

Nån som vet?
 
Det är bara färgen som skiljer sig åt...och ev att svarthavre säljs i mer välrensat skick.
 
Troligt att svarthavren är ursprungligare än modern havre. Svarthavren är en gammal sort. Min pappa har odlat det för att bevara arten.
 
har för mig att det inte e nån,men de "sägs" att dom inte blir lika varma i skallen av den som av vanlig,men jag inte märkt nån skillnad iaf
 
Jag hänger på här...

En av mina bekanta påstår att svarthavre är magrare, någon som har tips om VAR man kan hitta fakta som överbevisar honom??? Jag kan ju inte låta en karl få rätt :devil: :devil:

/// Ghoast
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp