Bukefalos 28 år!

Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mynta2

Trådstartare
I går på spårvagnen såg jag en bebis, den kanske var max 1 månad..med JÄTTESTORA örhängen. Sånna där ploppar som går rakt igenom. Såg hel sjukt ut. Örhänget var i princip lika stort som örsnibben. Detta var 2 utländska föräldrar, så kanske det är nån slags *tradition*, vad vet jag. Men det såg faktiskt inge vidare ut. Stackars barn tyckte jag.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Det är vanligt i många andra kulturer. Man gör det för att man tycker det är fint, viktigt att poängtera kön osv.

Tyvärr så tänks det inte ofta så mycket längre än så...
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

En kompis till mig är från Chile,deras dotter fick örhängen nästan från födseln,det hörde till tyckte familjen för "alla" gör så.

Finns även svenskar som tar hål i öronen på sina bebisar för att det är "sött"
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Jag tycker att det borde vara förbjudet.

Att skapa ett öppet sår på en bebis, och dessutom inkräkta på deras kropp. Denne bebis kanske inte vill ha örhängen när hän blir äldre, och då har hän kvar ärr, för att föräldrarna tyckte att det var sött när hän var bebis.

Å andra sidan tycker jag att man borde förbjuda håltagning med pistol också. Förstår inte att folk fortfarande gör det. :crazy:
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Jag blir lite nyfiken på hur du ser på manlig omskärelse. Omfattas det av samma princip? Det är ju faktiskt mer "inkräktande" än ett enkelt hål i örat.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Inte fan dog jag av det...

Kommer från en av dessa "kulturer där det är vanligt" och jag finner mig inte utsatt för något övergrepp eller liknande.

Hade alltid örhängen fram tills dessa jag fick barn då jag plötsligt blev överkänslig mot oäkta metaller. Orkar inte ha några smycken alls nu för tiden och de där pytteprickarna som syns efter hålen i öronen är vare sig störande eller missprydande. De syns ju för sjutton inte alls och jämfört med alla piercade människor idag är jag väl snarare onormal på så sätt att jag bara har en uppsättning hål i öronen istället för ett helt kollegieblock i örat.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Jag blir lite nyfiken på hur du ser på manlig omskärelse. Omfattas det av samma princip? Det är ju faktiskt mer "inkräktande" än ett enkelt hål i örat.

Jag förstod att den frågan skulle komma upp.

Jag är emot det också. Det är ett beslut som man ska kunna ta som vuxen (iaf 15+).
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Inte fan dog jag av det...

Kommer från en av dessa "kulturer där det är vanligt" och jag finner mig inte utsatt för något övergrepp eller liknande.

Hade alltid örhängen fram tills dessa jag fick barn då jag plötsligt blev överkänslig mot oäkta metaller. Orkar inte ha några smycken alls nu för tiden och de där pytteprickarna som syns efter hålen i öronen är vare sig störande eller missprydande. De syns ju för sjutton inte alls och jämfört med alla piercade människor idag är jag väl snarare onormal på så sätt att jag bara har en uppsättning hål i öronen istället för ett helt kollegieblock i örat.

Men varför ska man ta hål i öronen på små barn? Ge mig en bra anledning, så kanske jag ändrar åsikt.

Ffa när man t.ex riskerar allergier osv.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Men varför ska man ta hål i öronen på små barn? Ge mig en bra anledning, så kanske jag ändrar åsikt.

Ffa när man t.ex riskerar allergier osv.


Jag kan bara ge dig svaret typ "varför inte"?

Alla kulturer gör ju det som de tycker är lämpligt, bra eller snyggt. Föräldrar här i Sverige köper ju uppenbarligen stringtrosor till sina 7-åringar och klädde dem i korta magtröjor när det var "inne". Det måste de ju ha gjort för att de tyckte att barnen var fina då, trots att det övergår mitt förstånd.

Visserligen går de kläderna att ta bort, till skillnad mot ett hål i örat, men handlingen baseras på samma tanke.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Jag kan bara ge dig svaret typ "varför inte"?

*Det skapar ärr
*Många/majoriteten tar med pistol
*Det är inte särskilt praktiskt på små barn som leker i sand och har sig
*Risken för nickelallergi är stor, eftersom föräldrarna knappast köper dyra, riktiga smycken till barnet
*Barnet ska vara stor nog att kunna bestämma det själv innan ett sånt ingrepp görs, eftersom det aldrig går att få ogjort.

"Därför".
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Jag kan bara ge dig svaret typ "varför inte"?

Jag svarar, fast frågan inte var riktad till mig. För mig går gränsen vid kroppsliga ingrepp på personer som inte kan föra sin egen talan. Jag brukar likställa ta hål i öronen med att tatuera en bebis. I mina ögon är det ingen skillnad, ändå är det bara den ena handlingen som utförs, trots att den andra innebär färre risker.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

En av riskerna med att pierca barn, vars immunförsvar inte är utvecklat.

Fast visst har ett barn ett ganska bra immunförsvar så länge det ammas?

..säger jag utan att egentligen veta hur det ligger till med det...
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

*Det skapar ärr
*Många/majoriteten tar med pistol
*Det är inte särskilt praktiskt på små barn som leker i sand och har sig
*Risken för nickelallergi är stor, eftersom föräldrarna knappast köper dyra, riktiga smycken till barnet
*Barnet ska vara stor nog att kunna bestämma det själv innan ett sånt ingrepp görs, eftersom det aldrig går att få ogjort.

"Därför".


Men det säger du bara för att det inte hör till den svenska kulturen att göra hål i öronen på bäbisar.

Jag tycker att det är mer uppseendeväckande att svenskar klär sina små barn som små luder istället....
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

För mig går gränsen vid kroppsliga ingrepp på personer som inte kan föra sin egen talan. Jag brukar likställa ta hål i öronen med att tatuera en bebis. I mina ögon är det ingen skillnad, ändå är det bara den ena handlingen som utförs, trots att den andra innebär färre risker.

Jag håller med.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Det borde förbjudas att göra ingrepp på barn om det inte främjar deras hälsa. Det inkluderar både öronhål och omskärelse som inte är medicinskt befogad.
Jag kan inte förstå hur det kan vara tillåtet att tillfoga barn smärta (öronen gjorde mer ont, under längre tid och löper större risker att slutas ut än den i min bröstvårta) och utsätta dem för hälsorisker innan de är gamla nog att ha en rimlig chans att avgöra det själva.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Men det säger du bara för att det inte hör till den svenska kulturen att göra hål i öronen på bäbisar.

Jag tycker att det är mer uppseendeväckande att svenskar klär sina små barn som små luder istället....

Ehm, nej det gör jag inte. Det jag säger är ren och skär sanning. :crazy:

Fast att föräldrar väljer att klä sina barn som "små luder" så är det fortfarande så att inget livslångt ingrepp görs, risken för allergi är obefintlig, och barnet kan alltid välja bort det senare.

Ge mig en vettig anledning till varför man inte kan vänta med att pierca barns öron tills dom blir stora nog att bestämma själva.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Fast i rimlighetens namn, hur mycket "hälsovådligt" utsätter man inte barn för egentligen?
Föräldrar ger dem godis, låter dem äta skitmat på McDonalds etc trots att det inte direkt befrämjar hälsan....

Det här är bara frågan om kulturella skillnader. Det är alltid lätt att förfasa sig över andra.

Något om att se stickor i andras ögon men inte bjälkar i ens eget...
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Fast i rimlighetens namn, hur mycket "hälsovådligt" utsätter man inte barn för egentligen?
Föräldrar ger dem godis, låter dem äta skitmat på McDonalds etc trots att det inte direkt befrämjar hälsan....

Det här är bara frågan om kulturella skillnader. Det är alltid lätt att förfasa sig över andra.

Något om att se stickor i andras ögon men inte bjälkar i ens eget...

Ptja, det är inte särskilt många i sverige som låter sina barn äta godis och McDonalds dagligen. Och det ger inga livslånga allergier som kan skapa problem på det viset som nickelallergi kan göra.

Btw, så är godis och McDonalds föda, inte bra föda, men föda. Det fyller sin funktion på sitt vis. Örhängen fyller... ingen funktion alls.
 
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Ja, om du inte förstår att det är OK i en kultur men att du, som kommer från en annan kultur tycker annorlunda, så är det ju inte mycket att göra åt.

Jag tycker att det är fullständigt skitsamman med något så litet som hål i öronen. Själv såg jag inte till att göra hål i min dotters öron eftersom jag inte är lika influerad av mitt hemlands kultur som mina föräldrar givetvis var, som levde där.

Men jag fattar ändå att det är jättelätt att förfasa sig över de kulturer man inte tillhör, och tycka att ens eget tankesätt är det enda gångbara och det enda hälsosamma etc.
Ni får ju tyckta som ni tycker, men jag hävdar ändå att det handlar om att ni inte är födda in i en kultur där det är normalt. Däremot gör ni andra saker som inte är bra, men som ni ändå tycker ärOK eftersom det är vanligt och accepterat just här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 705
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cassiopeja
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 681
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp