Bukefalos 28 år!

Ta hål i barns öron??

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Morotsbiten

Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek:

Tycker det är förkastlit.. det är ju bara för att föräldern tycker det är vackert som föräldern låter sin 7 månaders bäbis få hål i öronen!
Bäbisen har inge val för den kan inte pprata...
Tycker det är att inkränka på rätten att bestämma över sin egna kropp!!! :mad:

Vart skall gränsen dras??? ska man räkna med att snart springer 1 åringar med hål i tungan/naveln/näsan för föräldrarna tycker det är vackert???
Eller varför inte en tattuering :crazy:

För vad är skillnaden?? hål som hål...

För 50 år sedan var det tabu att ta hål i öronen nu går var och varannan med hål i öronen.Så om ytterligare 50 år kanske hål i tungan på 1 åringar är acceptabelt...

Har man fyllt 18 år får man ta 100 hål i kroppen om amn så vill MEN då är det DEn som bestämmer det!!

Nej upprörd vart jag..Jag är inge barnälskare men dom är lika mkt värda som en vuxen och har lika rätt att välja vad som ska och inte ska göras på sin kropp!!
Och det är fegt att passa på att ta hål i öronen när dom inte kan hävda sin åsikt bara för att mamma/mamam tycker det är sött! :mad:
Ett barn på 7 månader kan OMÖJLIGT säga vad den tycker..
Dessutom gör det ju ont och en vuxen förstår ju vart smärtan kommer ifrån.. men inte en bäbis och den blir rädd ist! :crazy:


Så där nu har jag fått skriva av mig.. fler som har reagerat på detta???
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Tja, ibland har det med tradition att göra. Min indiska väninna har två barn och de har haft hål i öronen sedan de var riktigt små :)
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jo jag håller med dig! :mad:
Jag har sett flera bebisar med hål i öronen och det ser inte bra ut. Stackars barn! Nog för att det ser fult ut men allergirisken ökar ju också vilket föräldrarna borde ta hänsyn till.
På dotterns dagis är det en 4årig tjej som har hål i öronen, hua.
Jag tog hål i öronen när jag var 16 år och det är mera rimligt tycker jag.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Min Farmor ville att jag skulle ha hål i örona för det var ju så fint :crazy: Jag tror jag var 4, skrek som en stucken gris så hon som skulle göra det klarade ej av att göra nummer två så jag fick ett hål som jag snabbt plockade ur :smirk:

Tog nya när jag 14 tror jag....
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jag fick ta hål i öronen när jag var stor nog att be om det själv samt kunde sköta om det själv. Var 12år när jag hade bett och bönat i nästan ett år. Mamma ville "kolla" så ja inte bytte åsikt men efter ett års tjat så sa hon "Nu har du bett om hål i öronen i ett år då antar ja att du verkligen vill och är berädd att sköta om det också!" Så då tog ja mina två första hål. Sen fick ja vänta tills ja va 15 med piercing. Första tatueringen när ja va 17. Då hade jag redan flyttat hemmifrån och piercat tungan.

Nu är jag själv mamma till en son på 10månader... Den dagen han är stor nog att sköta om sina hål i öronen och verkligen vill ja då får han ta hål. Men ALDRIG att jag skulle ge mig innan minst 10år. Man måste ju tänka på att det är en risk med hål i öronen vid lek och sport!!
 
Sv: Ta hål i barns öron??

ja, usch, fint är det ju inte iaf.. :crazy: Jag tog mina hål strax innan jag fyllde fjorton, men vill ha hål i naveln nu men får inte det för min mamma.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jo, jag har. Och jag håller med - det är helt förkastligt! Jag kanitne för mitt liv begripa hur någon vill tillfoga ett barn dels smärta, dels ett "onödigt" beslut gällande deras egen kropp.
Jag har sett barn som bara är ett par månader gammla med hål i öronen, det kan knappast vara nåt annat än föräldrans åsikt. Sen finnns det äldre barn, kanske 4-8 år gammla som VILL ha det, och kanske tjatar (jag minns att jag ville ha det ett tag i 7 års åldern) men min mamma sa nej, ni får vänta tills ni är 12 och vill ni fortfarande ha det då, och ni är kapbla till att förstå riskerna (infektionsrisken,ev. allergi(kan undvikas) och att man kan råka slita sönder öronen om man fastnar i något) så får ni lov.
Jag piercade mig som 18 åring i bröstvårtan,senare även ögonbrynet - men örnon fick vänta tills jag var 23 innan jag tog hål i dem
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Ja jag tycker man har väl ett ansvar som förälder och en god förebild..Och vad är amn för förebild om man visar sina barn att man kan inkränka på intigriteten(Stavas??) hos andra???

Tänk om ungen får värsta infektionen den petar och har sig för det dunkar och gör ont..Skulle iaf inte förlåta mig själv om mitt barn(om jag hade) skulle få någe infektion och gå på antibiotika och få en defekt på örat för resten av sitt liv.
Bara för jag ville att mitt barn skulle ha hål för det är gulligt :crazy:

Som många här inne säger.. tjatar barn lääänge och får tänka över det man kanske åker och kollar när någon annan har tål så dom får se hur det går till!

Man rekomenderar till och med vuxna att tänka över när dom ska ta hål eller tatuera sig..
Vad behöver då inte ett barn som oftast har smaken efter vinden!
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jag tror att många gör det eftersom de tror att deras barn ändå kommer att vilja ha hål i öronen senare, och om de tar det så tidigt som möjligt så minns de inte smärtan och tycker inte att det är läskigt och blir ledsna.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Fjunet skrev:
Jag tror att många gör det eftersom de tror att deras barn ändå kommer att vilja ha hål i öronen senare, och om de tar det så tidigt som möjligt så minns de inte smärtan och tycker inte att det är läskigt och blir ledsna.

Om nu detta skulle vara andledningen så är det skrämmande... Jag har visserligen aldrig tagit hål i öronen, men att det skulle göra så ont att en tolv åring inte klara av det, det har jag aldrig hört...
Jag skulle aldrig göra hål i min dotters öron utan det får vara något hon får be om själv och får göra när hon är mogen nog att ta hand om det, 12 års åldern eller äldre...
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Usch jag håller med,
jag själv tjatade till mig hål i öronen när jag var sex år gammal, visst gjorde det ont men jag hade ju trots allt valt själv!
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Det var det mest korkade argumentet jag hört, upplevelsen är ÄNNU värre för ett litet barn, som inte alls förstår varför det gör ont. Är man däremot 12 så kan man tänka "vill man vara fin, får man lida pin".
 
Sv: Ta hål i barns öron??

I USA är det vanligt att man ser hål i öronen på riktigt små barn. I Frankrike är det vanligt att man parfymerar bebisarna.
Båda alternativen låter tokiga i mina örone, små barn behöver inte "förskönas" och bebislukten är väl den godaste lukt som finns!
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Ja jag har oxå reagerat negativt på håltagning på små barn. Men så gillar jag ju inte heller bebis/småbarnskläderna till små flickor som ska vara rosa, spetsiga och absolut annat än lekvänliga.

Jag bor i ett område som ligger en kvart utanför stan, på vägen in mot stan ligger ett invandrartätt område och där ligger även BVC. På föräldrargruppen var 50/50 invandrare och svenskar. Tror att alla svenska föräldrar reagerade när en av invandrarna kom med sin knappt 4-6mån dotter och hon (bebisen) hade örhängen. (ps samma mamma som även använde pannband runt öronen för att hon tyckte att dottern hade utstående öron. Enligt barnmoskan är det mycket vanligt att invandrarna tar hål i öronen på små bebisar. I dethär fallet var mamman väldigt ung men jag skulle tippa på att det inte spelar nån roll åldern på mammorna. Troligen handlar det mycket om uppfostran/miljö man växer upp i. När jag handlar på affärerna i samma område märker jag även att det är mycket vanligare att små barn (0,5år-3år) dricker söta drycker som saft/läsk/mer. Min dotter får nästan strikt vatten och mjölk. Läsk och saft kan hon tänkas få på kalas/enstaka gånger på helgen.

Själv ogillar jag tanken att man skönhetsfixerar bebisar och små barn. Att hänga på dem med smycken, smink och fixa med utseendet, spär väl bara på barnens brist på självkänsla och osäkerhet. Visst kan det var fint men inte ska små barn behöva bekymmra sig om att vara fina?

/Mamman som hellre låter sin dotter söla ner sina kläder och leka i leran än låta henne sitta på pedistal och vara en prydnad.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Smulan75 skrev:
Ja jag har oxå reagerat negativt på håltagning på små barn. Men så gillar jag ju inte heller bebis/småbarnskläderna till små flickor som ska vara rosa, spetsiga och absolut annat än lekvänliga.

Jag bor i ett område som ligger en kvart utanför stan, på vägen in mot stan ligger ett invandrartätt område och där ligger även BVC. På föräldrargruppen var 50/50 invandrare och svenskar. Tror att alla svenska föräldrar reagerade när en av invandrarna kom med sin knappt 4-6mån dotter och hon (bebisen) hade örhängen. (ps samma mamma som även använde pannband runt öronen för att hon tyckte att dottern hade utstående öron. Enligt barnmoskan är det mycket vanligt att invandrarna tar hål i öronen på små bebisar. I dethär fallet var mamman väldigt ung men jag skulle tippa på att det inte spelar nån roll åldern på mammorna. Troligen handlar det mycket om uppfostran/miljö man växer upp i. När jag handlar på affärerna i samma område märker jag även att det är mycket vanligare att små barn (0,5år-3år) dricker söta drycker som saft/läsk/mer. Min dotter får nästan strikt vatten och mjölk. Läsk och saft kan hon tänkas få på kalas/enstaka gånger på helgen.

Själv ogillar jag tanken att man skönhetsfixerar bebisar och små barn. Att hänga på dem med smycken, smink och fixa med utseendet, spär väl bara på barnens brist på självkänsla och osäkerhet. Visst kan det var fint men inte ska små barn behöva bekymmra sig om att vara fina?

/Mamman som hellre låter sin dotter söla ner sina kläder och leka i leran än låta henne sitta på pedistal och vara en prydnad.


Jag fick hål i öronen när jag var nyfödd, för där jag är född så var det inget konstigt med att flickor har örhängen.

Kan kort sagt säga att jag inte på något vis lidit av det eller ens funderat på att det är konstigt. Vill jag inte ha örhängen så har jag inte på mig några - what´s the problem?

Problemet ligger nog mer i den sociala miljö man har omkring sig.
Jag tycker personligen att det är läskigare med mellanstadiebarn som har fått tillåtelse att ta hål i näsan och 10 hål i örat. Det luktar lite Trailertrash för mig och tyvärr färgar det min syn på de personerna tills de motbevisat mig. Det är MINA fördomar, precis som era funderingar om integritet och håltagning på spädbarn är ERA fördomar.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Min flicka som snart fyller sju, har frågat om hål i öronen ett par gånger. Det är några flickor i klassen som har så hon vill också ha. Jag tycker hon är för liten och har sagt att om hon fortfarande vill ha när hon börjar på mellanstadiet så får hon då. Jag fick inte ta hål i öronen alls när jag var liten. Gjorde egna med nål när jag var 15 men, lät de växa igen. Har gjort nya när jag var lite äldre. Använder aldrig örhängen nu så jag vet inte om de fortfarande "finns" eller inte.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Kan faktiskt inte riktigt hålla med er som förfasar er så väldigt över hål i små barns öron. När det gäller de rent "praktiska" detaljerna som allergi- och infektionsrisk, kan det väl kanske ligga något i era argument - det FINNS ju trots allt en risk, även om jag tror att den är mycket liten - men i övrigt har jag svårt att se problemet...?

I en del kulturer, t.ex. i Indien och Sydamerika, är det mycket vanligt att man tar hål i öronen på nyfödda flickor i princip så fort de är födda. Hos oss finns det säkert andra saker vi gör som av andra betraktas som konstiga eller felaktiga - för riktigt, riktigt världsbäst är vi kanske trots allt inte?

Ja, jag har hål i öronen och har haft sedan jag var sex år. Min fyraåriga dotter har det inte, och har heller inte bett om det.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Morotsbiten skrev:
det är ju bara för att föräldern tycker det är vackert som föräldern låter sin 7 månaders bäbis få hål i öronen!

Hur kan du veta det?
Det kan ju finnas många olika anledningar, oavsett vad man anser om företeelsen i sig.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Själv så fick jag hål i öronen när jag började lekis, var väl runt 6 år då. Det var endast jag och en annan tjej där som hade det. Minns att mina föräldrar pratade med mig om detta och om jag verkligen ville göra det. Jag tog ansvaret och skötte rengöring mm själv, fast lite med mammas hjälp.
Jag har faktiskt inte funderat så mkt på det här....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 207
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 080
Senast: Gunnar
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 783
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 974
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp