Bukefalos 28 år!

Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sorry men snyggast rakt av idag är smal och lite tränad, inte extremt vältränad. Du skulle höra mina kollegor dissa de kvinnliga idrottsstjärnorna när de kommer på galor i långklänning.

Kan man vara mycket mer vältränad än Anja Pärsson? Får hon kommentarer om hur fantastiskt snygg hon är? Nope inte från pressen i alla fall. Det gäller att vara lite benig i ursprungsramen och vältränad. Hört om tjejen som vann Wimbleton senast, hon var tillräckligt tränad för att vinna uppenbarligen, men folk var förbannade över att det inte var den långa ljushåriga smala som vann.

http://publicshaming.tumblr.com/post/54864863081/womens-wimbledon-champion-marion-bartoli-deemed
http://www.metro.se/teknik/fyra-bortglomda-kvinnor-och-en-ful/EVHmgi!eEy0Cd9hykD6/


(Så sitter man med förutsättningarna att träna och drömkroppen kan bli den lilla mörkhårigas så har Ramona lite fel, tre gånger i veckan räcker inte långt. För att vinna wimbleton har nog hon både tränat extremt mycket mer och ätit bättre. Men tränade för att vinna tennis inte fotomodellstävlingen...).

Jag tänkte mer på "normaltränad" jämfört med tjock och otränad, inte på elitidrottare.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Så -jaha, hon har en strandrumpa att visa för killars blickar, kul för henne.
Först; Badger, jag tycker du skrivit bra poster i tråden.

I sann bukefalistisk anda:
Nu ska vi inte begränsa oss här (tydligen). Varför förutsätter du att hon 1) har en strandrumpa för att visa för killars blickar 2) Varför förutsätter du att hon har en strandrumpa för någons blickar överhuvudtaget? 3)Varför förutsätter du att det är "kul" att ha en strandrumpa 4)Kan inte hennes strandrumpa vara kul för fler än henne? 5) Vänta nu...Strandrumpa? ;)

Den här stickdiskussionen om bilden är från början till slut(?) så vansinnigt löjlig, så den lär ta placering i bukes hall of fame. :D
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Det var väl rätt givet att det var mina åsikter? Eller är jag tvungen att skriva ut att "jag tycker att en vältränad....." för att man inte ska missförstå?
Har inte du varit länge nog här för att ha lärt dig att råkar du slira det minsta på ett enda ord, eller att du själv sitter och "antar" att andra ska begripa det du skriver (i detta fall att det är din åsikt men du utelämnar "jag" så kan replikerna ochså bli därefter.:)

Den här stickdiskussionen om bilden är från början till slut(?) så vansinnigt löjlig, så den lär ta placering i bukes hall of fame. :D
Beredd att hålla med..
gulan
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Att många tipsar om att höja vikterna är väl kanske inte så konstigt? Kroppen vänjer ju sej vid en belastning och då står det ju ofta still. Då får du ju öka belastningen antingen med tyngt eller antal reps. Sen ska man ju givetvis inte öka så mkt att man inte kan utföra övningen korrekt och med bibehållen hållning, för då blir belastningen helt fel. Men det tar man ju för givet att vuxna folk med sunt förnuft förstår?
Men det verkar som att alla är ute efter att missförstå varandra i tråden och fy för den som tycker att en stark och sund kropp är snyggare än en som är otränad och lite mjuk:nailbiting:
Jag själv tränar för att bli just sund och stark och jag tycker helt klart att det är snyggare också, men bara för att jag tycker det behöver inte alla andra vara av samma åsikt. Men jag sitter ju inte och dömer de som inte är tränade, kommer själv ifrån en familj som tillhör plattrövsklanen och föräldrar med diabetes typ 2 och är därför extremt noga med min egen hälsa, för jag vet hur illa det kan bli. (Platt bakdel är jag den enda av oss i familjen som inte har, men jag är också den enda av oss som varit aktiv hela livet. Jag har ingen aning om hur min bak skulle sett ut om jag inte var aktiv, om det nu är aktuellt hur arslet ser ut)

Hur som helst..
Det kan väl aldrig vara fel att vara sund?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja och i det här fallet var det uteblivna resultat i styrketräning som TS undrar över. Vad jag då reagerade mot är att så många tipsade om det största nybörjarmisstaget många gör, nämligen tunga vikter med lågt antal reps.

Hmmm... vad olika. Jag tycker att de allra allra flesta sitter och nöter på gymmet i 1,5 h med svinlätta vikter och asmånga reps i tron att man på så sätt ska "tona fram slanka muskler" eller nån annan liknande floskel.

Att fokusera på rätt muskel i 12 reps kommer att ge dig bättre resultat än att anpassa vikten för 5 reps där du tappar ditt utförande, vilket du kommer att göra om du tränat så pass kort tid som TS gjort. Skaderisken ökar MARKANT.

Ja, det kan jag hålla med om.
Att börja lyfta tungt med få reps innan rörelserna sitter är ju så klart inte att rekommendera.

Och att pusha för hårt med en redan ond axel, som TS har, är ju bara ren idioti

Självklart.
Men om ts tränat i flera månader och inte märker något som helst resultat så skulle jag väl inte vilja påstå att "pusha för hårt" är ts problem.

Sen så får man väl anpassa sin träning efter vad ens kropp klarar av, det är väl självklart.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag tänkte mer på "normaltränad" jämfört med tjock och otränad, inte på elitidrottare.

Fast tränad kropp i jämförelse med tjock och otränad uppfattar jag som att de verkligen ansträngt sig. Normaltränad (om man kastar ett öga runt ett vanligt intensivpass) är väl ganska ofta "tjock" och tränad ;) vilket jag kanske personligen tycker är trevligare helt otränad oavsett. Men inte är riktigt hur jag uppfattade att du tycker är snyggast :) (Då föreställer jag mig en slankig 175 cm med muskeldefinition.).


(Själv är jag tjock och tränad, över accepterat BMI för "rätt vikt", men i hälsosamma spannet förhoppningsvis.)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Det var väl rätt givet att det var mina åsikter? Eller är jag tvungen att skriva ut att "jag tycker att en vältränad....." för att man inte ska missförstå?

Men du VET att man måste väga sina ord på vågen innan man skriver dem på buke! ;) Aja baja! Vad för straff vill du ha?:p

Jag frågade eftersom det ju faktiskt ÄR en vanlig åsikt att en tränad och smal kropp är snyggare än en som är tjock och otränad. Till och med en smal kropp som inte är tränad är snyggare än en tjock.
Och det tycker jag är det enda budskapet bilden för fram.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

I sann bukefalistisk anda:
Nu ska vi inte begränsa oss här (tydligen). Varför förutsätter du att hon 1) har en strandrumpa för att visa för killars blickar 2) Varför förutsätter du att hon har en strandrumpa för någons blickar överhuvudtaget? 3)Varför förutsätter du att det är "kul" att ha en strandrumpa 4)Kan inte hennes strandrumpa vara kul för fler än henne? 5) Vänta nu...Strandrumpa? ;)

Den här stickdiskussionen om bilden är från början till slut(?) så vansinnigt löjlig, så den lär ta placering i bukes hall of fame. :D

Nåja, jag måste ju svara på utmaningen ;)

1) de urfula trosorna, det bara måste vara för någon annans skull. Hade jag den ändan skulle jag satt på mig ett par snygga badhotpants! :p och försökt vara liten nonchig om den, inte sticka ut den. Men ok, jag erkänner, det finns massor av tjejer som tycker hennes trosor är ursnygga så det är personligt.
2) Detsamma, hade fotot varit från en beachvolleymatch så skulle jag inte skrivit så :D
3) "Kul för henne" är ett uttryck i stil med "bryr jag mig? nope"
4) Kanske, men det tycker jag inte hon ska bry sig om.
5) Japp! det var det jag ville uttrycka, och kom att tänka på. Ändan som alla är avundsjuka på på stranden är inte samma som gör folk avundsjuka på catwalken, den skulle sticka ut, hon är för kurvig. Den som funkar på scenen för JLo funkar inte när hon ser den på Mme Tussauds. Och aldrig i en modetidning. Det är nog knivigt att som kvinna hitta en ända som är i precis rätt storlek och form för att alltid vara gångbar och inte bli dissad i Dampressen. Det sägs ju att reklam för nylonstrumpor fotas/fotades? (innan bildredigering?) på unga män... för de har ändan och benen för det.

Men det är lite kul att diskutera fåniga saker ;)

(Ah, jajustja, jag tror inte jag tillhör plattrövsklanen, tror jag är storändefamiljen, den vi ännu inte hade nämnt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

*KL*

Är det bara jag som inte förstår varför kroppar behöver bedömas som "snygga" och "fula" öht? Vad som är snyggt är ju ganska individuellt, dessutom riskerar det att "träffa fel".
I en träningstråd dessutom förstår jag verkligen inte vad snygg/ful har att göra med saken. Vore det inte bättre att tala om sund/osund, funktionell/icke funktionell osv?

*KL*

TS, jag rekommenderar också PT, men jag förstår problemet med pengar. Men jag skulle ändå försöka spara ihop till ett par PT-timmar, 2 tillfällen med en bra PT kan ge mycket! Jag skulle också tipsa dig att kolla runt lite vad olika PT:s tar, man måste inte vara så himla trogen sitt gym ;) Här finns det ex. ett gym som bjuder på en veckas gratis prov-träning (utan krav på att binda sig) och där ingår en PT-timme, sen kan du ju gå tillbaka till ditt vanliga gym :) När man har en tight budget gäller det att vara lite slug :D
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sund och stark är väl egentligen det som de flesta borde sträva mot. Om man ser till folkhälsan. Men det blir väl tyvärr en fixering mot snygg eller ful.

Angående pt, många har ju som sagt "pröva på" timmar som är gratis eller halva priset. Det gör ju sån skillnad om man kan få den skjutsen!!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Fast att kalla någon osund, det är nästan lite läskigare än att kalla personen hm ful? eller? Jag är osäker. Men man kan nog säga att någon verkar leva lite osunt.

Sund och funktionell känns nästan komplett onåbart, lite amazonkrigare över det hela.

Vi borde mynta uttryck som, "kanske inte på fallrepet" och "hyggligt rörlig" :cautious:

Förresten är vi nästan snällare mot hästarna än mot oss själva. Är inte vissa dressyrhästar lite runda ändå ;) Kan man se revbenen på den där fälttävlanshästen? nej synliga revben och engelsk fullblodsmage! :laugh:
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

KL

Samtidigt tycker jag det är lite trevligt att det just nu är lite mode i att vara vältränad som tjejj - "Fit is the new thin" eller vad det nu heter. (Att det sen förmodligen blir kortlivat (?) och i slutänden fortfarande handlar om utseende, är förståss ofrånkomligt....) Jag tror aldrig i mannaminne att starka, muskulösa och vältränade kvinnor varit åtråvärda förebilder i världen - antingen har kvinnor förväntats vara runda och svällande i formerna (typ Zorns eller Rembrandts målningar), gärna bleka och med enorma bröst, rumpor och magar (fruktbarhetssymboler?) - eller smala (magra), veka och till synes orkeslösa. Typ Twiggy när det begav sig. Och även idag, knotiga och hålögda, gärna aningen kutryggade. Modeller från catwalken svälter sig till döds för att nå idealet. Redan i Japan för x antal år sedan, ville modet att kvinnorna skulle oskadliggöras genom att snöra in fötterna i små små skor som deformerade dem för evigt. Eller korsetterna som fick kvinnor att svimma av syrebrist!

Medan mansidealet alltid varit den starke, kraftfulle, kapable. Inte ens de smalaste manliga modellerna har väl nånsin sett orkeslösa och klena ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Fast att kalla någon osund, det är nästan lite läskigare än att kalla personen hm ful? eller? Jag är osäker. Men man kan nog säga att någon verkar leva lite osunt.
Jag håller inte alls med dig. Sundhet kan man göra någonting åt. Utseendet är givetvis mycket om hur man sköter sig, men där handlar det ju om helt andra förutsättningar.

Det finns massor med osunda människor som inte är ett dugg fula, och det finns sunda människor som aldrig blir mer än medelsnygga oavsett vad de gör.

Jag hade hellre hört att jag var osund än ful. Osund kan jag göra någonting åt.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

KL

Samtidigt tycker jag det är lite trevligt att det just nu är lite mode i att vara vältränad som tjejj - "Fit is the new thin" eller vad det nu heter. (Att det sen förmodligen blir kortlivat (?)

Jag tror du har fullständigt missuppfattat vad 'fit' innebär. Det är dessutom inte 'thin' utan 'skinny' - vilket innebär att det finns ett ideal som innebär att man är hälsosamt smal istället för bara 'smal'. Att vilja vara hälsosam är något hela vår nutida kultur - typ globalt - sakteliga strävar efter (vi har en helt annan inställning till vad som är nyttigt eller inte för både människa och natur än vad vi hade för bara låt oss säga 15-20 år sedan), och jag tycker även att hissen gått en våning upp i mänsklighetens förstånd om att fit inte nödvändigtvis behöver innebära size 0 - en storlek inte ens modellen på rumpbild nummer tre skulle få upp över knäna. Ändå är fitness med största trolighet den modellens huvudsysselsättning trots photoshoppandet av själva bilden.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag håller inte alls med dig. Sundhet kan man göra någonting åt. Utseendet är givetvis mycket om hur man sköter sig, men där handlar det ju om helt andra förutsättningar.

Det finns massor med osunda människor som inte är ett dugg fula, och det finns sunda människor som aldrig blir mer än medelsnygga oavsett vad de gör.

Jag hade hellre hört att jag var osund än ful. Osund kan jag göra någonting åt.

Ah! precis det är det jag menar! Osund är en anklagelse om någons livsstil, man sticker in en nål i det där känsliga om vad en människa faktiskt borde göra. Hon är dålig som människa, en slarver, osund, det är "fel" på hennes inre.

Fulhet däremot, det är bara småsint. Vad kan en person göra åt det, absolut ingenting. Så det bara vinklar tillbaka på den som sa det som uppenbarligen är läskig. Det är ytligt.

En ful person kan fortfarande vara vacker inuti :) säger jag och spekulerar vidare lite vilt. (Å tredje sidan så tror jag det idag är svårt att vara smal och ful, närapå omöjligt eftersom smalhet/vältränadhet är ett av de största skönhetskriterierna. Tidigare har jag för mig att man kunde vara vacker (handlade om regelbundenhet i ansiktet, ögon osv) och lite rund men det är nog kört sedan en 20 år tillbaka.).

Bäst är nog egentligen att försöka säga varken det ena eller det andra om en person.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag tror du har fullständigt missuppfattat vad 'fit' innebär. Det är dessutom inte 'thin' utan 'skinny' - vilket innebär att det finns ett ideal som innebär att man är hälsosamt smal istället för bara 'smal'. Att vilja vara hälsosam är något hela vår nutida kultur - typ globalt - sakteliga strävar efter (vi har en helt annan inställning till vad som är nyttigt eller inte för både människa och natur än vad vi hade för bara låt oss säga 15-20 år sedan), och jag tycker även att hissen gått en våning upp i mänsklighetens förstånd om att fit inte nödvändigtvis behöver innebära size 0 - en storlek inte ens modellen på rumpbild nummer tre skulle få upp över knäna. Ändå är fitness med största trolighet den modellens huvudsysselsättning trots photoshoppandet av själva bilden.

Nejdå, jag har absolut inte missuppfattat :D Jag tror du missuppfattade mig där. Uttrycket har jag sett här och där på sistone och betyder väl nåt i stil med att det nu är mode i att vara "fit" istället för "thin". Vilket jag kan göra tummen upp för!

Att vi alltmer fått upp ögonen för vad som är hälsosamt och inte, och försöker hålla våra kroppar friska och starka, har ju tyvärr inte alltid gått hand i hand med Modet och catwalkens förebilder. Nu har väl modevärlden fått sig en tillsägelse efter dödsfallen där modeller svultit dig till döds, och de alltför magra tjejjerna "får" inte visa upp sig. Men ändå. Många av modellerna på catwalken ser allt annat än starka och hälsosamma ut, fortfarande.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Men ändå. Många av modellerna på catwalken ser allt annat än starka och hälsosamma ut, fortfarande.

Fortfarande; det är 'skinny' och inte 'thin' :)

Och nu har diskussionen dragits till modellvärlden och catwalken - en värld några kapitel från fitness. Om du frågar mig - en annan bok dessutom. :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Fortfarande; det är 'skinny' och inte 'thin' :)

Och nu har diskussionen dragits till modellvärlden och catwalken - en värld några kapitel från fitness. Om du frågar mig - en annan bok dessutom. :)

Då minns jag fel, jag trodde "thin" var ordet dom använde.....

Jag tog upp det eftersom det pratades om huruvida en stark och vältränad kropp är "snygg" eller ej, jämfört med en mager utsvulten. Och jag tycker det är lite kul att det plötsligt är lite inne för tjejjer att vara starka och vältränade, istället för utmärglade. Catwalken visar ju upp en koncentrerad version av kvinnoidealet i vår tid.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nu blev jag ju tvungen att Googla :p och vi har "rätt" båda två! Skinny eller thin - vilket som!

Off topic............;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 201
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp