Varför vägrar han på tävling??

Deimion

Trådstartare
Hej!

Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också.

Första tävlingen var en LC och LB. I LC glömde jag banan så fick fyra fel, i LB så vägrade han i kombinationen.

ANdra tävlingen var också en LB och LB. I LC kom vi till omhoppning, där jag klantade bort vägen, 4 fel och ett stopp pga dåligt planerad väg + ett tidsfel. 13 fel slutade det på. LB ute i kombinationen.

Tredje var mycket titthinder, Glittrande hinder i solljus, läskiga grindar, pastellhinder osv. LC och LC+. Ute i båda starterna.

Fjärde var en LD Clear round och en LC. Felfri i LD och ute på sista hindret i LC. Publiken stod och hängde på staketet och hindret stod intill dem=tre stopp)

Idag var jag på min femte tävling. LD+ och LC. Då börjar vi med att vägra på framhoppningen :o Var riktigt loj idag pga sovit ute om nätterna = trött polle. Kom till tredje hindret på båda starterna = ute på fjärde.

Hemma går han klockrent på ALLT! Kombinationer, hinder upptill 120 cm och löshoppar 130. Har en sadel som passar, trivs vad jag har märkt med bettet (rakt pelham m extra korta skänklar) och hel och passande utrustning. En riktig fighter att rida. Dock är det inte jag som äger honom så kan inte påverka foder så mkt.

Tidigare med förra ryttare så tävlade han varje helg, vägrade ofta ut sig då med. (Tävlar nu varannan var tredje vecka) Då fick han korn + en näve havre. Nu går han på havrefri müsli och 12 kg hösilage. Blir rätt het av havre. Kanske man kunde ge honom en mindre mängd av det dagligen?

Dock är han vad jag tror väldigt tittig. Ett hinder stannade han på och bara flåsade (gör alltid det vid allt läskigt) Kanske titthindersträning vore ett alternativ.

Har även hört en del som säger att deras hästar visade sig ha kotledsinflamation osv, men då borde väl hästen stanna på träningar också? Eller??

Skulle verkligen vara tacksam för svar då jag börjar bli ororlig efter allt jag läst... :confused:
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Hej!

Tidigare med förra ryttare så tävlade han varje helg, vägrade ofta ut sig då med. (Tävlar nu varannan var tredje vecka) Då fick han korn + en näve havre. Nu går han på havrefri müsli och 12 kg hösilage. Blir rätt het av havre. Kanske man kunde ge honom en mindre mängd av det dagligen?

Går inte att ändra förgående inlägg. :confused: Han får två kg müsli om dagen, ett på morgonen och ett på kvällen. Höet är fördelat i fyra portioner, tre kg vardera.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vägrar han på tävling??

jag är ingen expert och kan inte säga exakt vad det är, men min häst förstod efter ett tag att om han vägrar tre gånger får han gå ut igen och åka hem.
Tror att det var därför dom sålde honom!. Som tur är har jag inget tävlingsintresse, trivs bättre i skogen.

Men jag ville ändå bryta detta beteénde. Åkte till en pay'n'jump och efter ca fyra vägringar förstod han att han inte kommer få avbryta, så då hoppade han resten av banan och sedan fick han beröm och fick åka hem till hagen och kompisarna :).

Har inte tävlat sen dess och kommer förmodligen inte göra det, han tycker ju inte det är kul så då slipper han. Vill jag tävla får jag göra det på en annan häst.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Tack så jättemycket för snabbt svar! Jag håller med dina teorier om att hästen vägrar tre gånger och sen får gå ut. Inlärt betende om man kan kalla det :P

Det jag blev mest ororlig för var att han inte ens försöker hoppa hindret. Framförallt när han blir lite trött.. Rädd att slå sig.

Men nu när du säger det: Vägrade ut på fyran och sen hoppade jag om det. Då hoppade han och femman låg precis vid utgången. Han bjuder och ska taxera in mot femman som jag tyvärr måste vända ifrån ett par meter innan. Precis som: Jaha, får man inte gå ut efter tre vägringar?? Jajaj, då hoppar jag väl banan :)
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Ja jagtror inte min är ensam om att tänka så direkt, jag testade en till pay'n'jump ett tag därefter och jovisst då hoppade han. Men som sagt, inga fler tävlingar för oss, iaf inte hopp, ska nog prova dressyr. han var kollad av vet, även om han hoppade helt normalt på hemmaplan. Är din kollad?

Jag skulle prova att starta en CR eller PnJ ganska lågt och känna efter helt enkelt, ta ett steg tillbaka för att försöka förstå vad som är fel.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Ahah, ok. Ja, ägaren till ponnyn kollar, vad jag förstått hästarna regelbundet ua av veterinär.

Jag har planerat att åka iväg till en tittpark och träna titthinder som en bana på låg nivå. Rädd för en fågel som flyger 7 meter framför honom på uteritter -.- Rädd för det mesta med andra ord. *Flås, Flås*
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Jag har hört att hästar med kotledsinflammationer faktiskt gör just så, att de hoppar hemma men stoppar på tävling. Så kolla upp hästen ändå, det kan ju inte skada.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

jag är ingen expert och kan inte säga exakt vad det är, men min häst förstod efter ett tag att om han vägrar tre gånger får han gå ut igen och åka hem.
Tror att det var därför dom sålde honom!. Som tur är har jag inget tävlingsintresse, trivs bättre i skogen.

Men jag ville ändå bryta detta beteénde. Åkte till en pay'n'jump och efter ca fyra vägringar förstod han att han inte kommer få avbryta, så då hoppade han resten av banan och sedan fick han beröm och fick åka hem till hagen och kompisarna :).

Har inte tävlat sen dess och kommer förmodligen inte göra det, han tycker ju inte det är kul så då slipper han. Vill jag tävla får jag göra det på en annan häst.

Förlåt, men vilken bullshit. Hästar fungerar inte så "nu räknar jag och stannar 3 gånger så får jag sluta!"
TS: Eftersom hästen började vägra i kombinationer skulle jag först kolla upp benen på den. När dom stannar i kombinationer är det ofta något trassel med benen, det är väldigt påfrestande för dom att hoppa 2 hinder så tätt och då kan dom protestera för att dom känner av någonting. Eller så ändrar du din ridning mot kombinationer, att du blir lite nervös att ni ska få för långt/kort och hästen känner av det. Och efter det har ni tappat förtroendet och börjat stanna på andra hinder också.
Det är vad jag kommer att tänka på, kolla upp så han är frisk!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Jag har hört att hästar med kotledsinflammationer faktiskt gör just så, att de hoppar hemma men stoppar på tävling. Så kolla upp hästen ändå, det kan ju inte skada.

Men när jag hoppar bana hemma då. Varför vägrar han inte då?
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Förlåt, men vilken bullshit. Hästar fungerar inte så "nu räknar jag och stannar 3 gånger så får jag sluta!"
TS: Eftersom hästen började vägra i kombinationer skulle jag först kolla upp benen på den. När dom stannar i kombinationer är det ofta något trassel med benen, det är väldigt påfrestande för dom att hoppa 2 hinder så tätt och då kan dom protestera för att dom känner av någonting. Eller så ändrar du din ridning mot kombinationer, att du blir lite nervös att ni ska få för långt/kort och hästen känner av det. Och efter det har ni tappat förtroendet och börjat stanna på andra hinder också.
Det är vad jag kommer att tänka på, kolla upp så han är frisk!

Varför skulle inte det stämma? Det kan väl vara ett inlärt mönster.

Jo, jag anmälde mig till en LB klantigt gjort och kom till banan och upptäckte att det var kombination med. Första var en oxer ett galoppsprång till ett räcke. Jag red in väldigt osäkert i halvtaskig galopp då jag aldrig hoppat kombination på 100 cm tidigare. Bara på 50 typ.

Det där med tappat självförtroende tror jag också på.

Tackf ör era svar!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Jag sätter en tia på att hästen har en känning någonstans, förmodligen i något av frambenen. Det du beskriver är ett typiskt beteende för en häst som har mer eller mindre ont.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Men när jag hoppar bana hemma då. Varför vägrar han inte då?

Du frågade samma sak i en annan tråd, och det är nog ingen här som kan svara på det. Men faktum kvarstår: det är ett klassiskt symtom på ledinflamationer och annat trassel när hästen börjar stanna på tävling men hoppar på träning.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Jaa, kolla med veterinären. Vi hade en häst som hoppade superbra hemma på träningar men alltid vägrade ut sig på tävlingarna. Vi var tvungna att triangelmärka henne senare för att hon hade ont. Vet faktiskt inte varför de markerar det endast på tävlingar bara. Men hoppas att det inte är så med din häst..

Att de vägrar på hinder som hoppas bort ifrån de andra hästarna är ju annars rätt klassiskt, isåfall driiiiiiiiv! :)
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Jaa, kolla med veterinären. Vi hade en häst som hoppade superbra hemma på träningar men alltid vägrade ut sig på tävlingarna. Vi var tvungna att triangelmärka henne senare för att hon hade ont. Vet faktiskt inte varför de markerar det endast på tävlingar bara. Men hoppas att det inte är så med din häst..

Att de vägrar på hinder som hoppas bort ifrån de andra hästarna är ju annars rätt klassiskt, isåfall driiiiiiiiv! :)[/QUOTE]


Att skriva så här tycker jag är lite generaliserande. Absolut inte alla hästar hoppar av att man driver på dom, jag tycker det funkar mycket bättre att sitta still och hålla om. Det funakr bättre på vissa hästar att driva men jag tycker att du skulle kunnat skrivit "prova" inte "gör"
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Hej!

Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också.

Första tävlingen var en LC och LB. I LC glömde jag banan så fick fyra fel, i LB så vägrade han i kombinationen.

ANdra tävlingen var också en LB och LB. I LC kom vi till omhoppning, där jag klantade bort vägen, 4 fel och ett stopp pga dåligt planerad väg + ett tidsfel. 13 fel slutade det på. LB ute i kombinationen.

Tredje var mycket titthinder, Glittrande hinder i solljus, läskiga grindar, pastellhinder osv. LC och LC+. Ute i båda starterna.

Fjärde var en LD Clear round och en LC. Felfri i LD och ute på sista hindret i LC. Publiken stod och hängde på staketet och hindret stod intill dem=tre stopp)

Idag var jag på min femte tävling. LD+ och LC. Då börjar vi med att vägra på framhoppningen :o Var riktigt loj idag pga sovit ute om nätterna = trött polle. Kom till tredje hindret på båda starterna = ute på fjärde.

Hemma går han klockrent på ALLT! Kombinationer, hinder upptill 120 cm och löshoppar 130. Har en sadel som passar, trivs vad jag har märkt med bettet (rakt pelham m extra korta skänklar) och hel och passande utrustning. En riktig fighter att rida. Dock är det inte jag som äger honom så kan inte påverka foder så mkt.

Tidigare med förra ryttare så tävlade han varje helg, vägrade ofta ut sig då med. (Tävlar nu varannan var tredje vecka) Då fick han korn + en näve havre. Nu går han på havrefri müsli och 12 kg hösilage. Blir rätt het av havre. Kanske man kunde ge honom en mindre mängd av det dagligen?

Dock är han vad jag tror väldigt tittig. Ett hinder stannade han på och bara flåsade (gör alltid det vid allt läskigt) Kanske titthindersträning vore ett alternativ.

Har även hört en del som säger att deras hästar visade sig ha kotledsinflamation osv, men då borde väl hästen stanna på träningar också? Eller??

Skulle verkligen vara tacksam för svar då jag börjar bli ororlig efter allt jag läst... :confused:

Fem tävlingar där ni vägrat ut er.
Gör din häst en tjänst och boka en tid hos en klinik med gott rykte. Förklara problemet för veterinären. Jag slår vad om att h*n kommer att hitta något. Det hjälper mer än att skriva på ett internetforum.
Jag tycker att du kanske skulle ta hjälp av en duktig tränare. Anledningen är att den i så fall skulle ha rekommenderat dig att åka till veterinären redan efter andra tävlingen. Det är jätteviktigt att lyssna på hästen. Tar man alla små tecken på allvar så får man sällan stora skador på sina hästar. Det finns en anledning till att det alltid är samma ryttare som har skadeproblem på sina hästar.

Sen kan jag tycka att det är helt uppåt väggarna att som tidigare ryttare gjorde. Tävla varje helg:eek: och sen ändå förtsätta fast hästen stoppar:eek: Vansinne!:devil:
Gör din kompis en tjänst och låt den slippa smärtan. För det är en tävlingsKOMPIS hoppas jag, och ingen tävlingsMASKIN.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Om hästen "alltid" vägrar på tävlingar så kanske den helt enkelt inte är lämpad för tävling.
En tävlingshäst ska inte stoppa på varje tävling!!

Prio 1 är såklart att kolla upp hästen. Som sagt - MÅNGA stoppe-hästar har smärtor.

Är hästen frisk kanske det är läge att trappa ner ett tag. Ta vila från tävlingar, och sen börja om med pluttehinder.
Bara göra det roligt och enkelt för hästen.
Åk på banhoppninsträningar (Pluttehinder!) och lattja runt lite.
Sen, tävla inte så ofta om hästen inte uppskattar det och hoppa inte två klasser varje gång!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Fem tävlingar där ni vägrat ut er.
Gör din häst en tjänst och boka en tid hos en klinik med gott rykte. Förklara problemet för veterinären. Jag slår vad om att h*n kommer att hitta något. Det hjälper mer än att skriva på ett internetforum.
Jag tycker att du kanske skulle ta hjälp av en duktig tränare. Anledningen är att den i så fall skulle ha rekommenderat dig att åka till veterinären redan efter andra tävlingen. Det är jätteviktigt att lyssna på hästen. Tar man alla små tecken på allvar så får man sällan stora skador på sina hästar. Det finns en anledning till att det alltid är samma ryttare som har skadeproblem på sina hästar.

Sen kan jag tycka att det är helt uppåt väggarna att som tidigare ryttare gjorde. Tävla varje helg:eek: och sen ändå förtsätta fast hästen stoppar:eek: Vansinne!:devil:
Gör din kompis en tjänst och låt den slippa smärtan. För det är en tävlingsKOMPIS hoppas jag, och ingen tävlingsMASKIN.

Det är klart det är en kompis! Skulle ALDRIG ha honom som tävlingsmaskin. :o

Vi har kommit fram till att han troligen får scenskräck och är rädd för titthinder. Så på fredag blir det titthindersträning, vi åker till ett ställe och tränar detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Om hästen "alltid" vägrar på tävlingar så kanske den helt enkelt inte är lämpad för tävling.
En tävlingshäst ska inte stoppa på varje tävling!!

Prio 1 är såklart att kolla upp hästen. Som sagt - MÅNGA stoppe-hästar har smärtor.

Är hästen frisk kanske det är läge att trappa ner ett tag. Ta vila från tävlingar, och sen börja om med pluttehinder.
Bara göra det roligt och enkelt för hästen.
Åk på banhoppninsträningar (Pluttehinder!) och lattja runt lite.
Sen, tävla inte så ofta om hästen inte uppskattar det och hoppa inte två klasser varje gång!

Troligen är han rädd att vara ensam inne på banan och får scenskräck! Sen är det enbart tittinder som han vägrar på.

På fredag åker vi till ett stället och tränar på att hoppa heliumballonger och konstiga murar och lite annat :) Titthindersträning med andra ord :D

Det ska förhoppningsvis ge resultat! :D
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Det skadar aldrig att kolla upp hästen hos veterinären, men jag personligen tror att han skulle stanna och bråka vid annat än titthinder då. Men som sagt det skadar aldrig att kolla upp hästen och det finns nog inget värre än att börja bråka med en häst som det sedan visar sig var sjuk.

Efter koll hos vet hade jag tränat MASSOR av titt hinder, hoppa allt! (som inte kan skada hästen). Träna låga (kanske 70cm) hinder med jackor, presseningar, påsar och allt annat som är ofarligt på. Bli inte arg och börja bråka, utan övertala bara hästen att det går att hoppa. Av min erfarenhet handlar det oftast bara om att öva, man tränar oftast inte på tillräckligt tittiga hinder hemma.

Och tänk på att inte trötta ut hästen, tävla INTE mer än varannan till var tredje helg, och ju mer hoppning du vill träna hemma ju mindre kan du ju tävla...

Jag tycker dessutom det är viktigt att rida ut på sin häst, nu vet jag inte alls hur du tränar, men jag personligen tycker det finns aldeles för många ryttare som bara rider på bana/ridhus pga av någon lam ursäkt om att hästen blir helt vild eller liknande ute....

Lycka till!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Såg inte att du precis skrivit att du ska hoppa titthinder...;)
Jag tror det är en bra idee...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 426
Senast: Flixon
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp