varför varför

tanten

Trådstartare
Idag askramlade klockradion igång en timme tidigare med vägskvalp. Känner mig bedövade och ointelligent och ska snart ta ett morgontåg till huvudstaden.

Det slog mig att nästa helg blir detta rutin. Vi inför sommartid igen.

Ag har googlat lite och hittar massor av instruktioner på hur. Få varför. Men kan någon förklara i vilket denna oändlig vinst ligger när hela landet (och andra länders) befolkning ska gå upp en timme tidigare.

Jag begriper inte. Om man vill ta tillvara dagsljus kan man ju helt enkelt börja en timme tidigare?

/tanten - ointelligent
 
Sv: varför varför

Instämmer, jag begriper inte heller. Ett sätt att kompensera för att det mesta börjar senare och kanske men det känns som en dum och onödig lösning.
 
Sv: varför varför

Jag håller väl egentligen med, men i år så ser jag verkligen fram emot omställningen för att få lite mer fritid på kvällen. Jag vet inte vad det är med mig just nu men jag är inne i en period av extrem kvällströtthet och kan knappt hålla ögonen öppna efter kl. 20.30 på kvällen.
 
Sv: varför varför

Det är ju vintertiden som är den "riktiga" tiden :)

Sant men många länder har ju avskaffat det här med vinter och sommartid och i samband med avskaffandet valt att behålla sommartiden istället för vintertiden. DET tycker jag att vi kan göra i Sverige också ;)
 
Sv: varför varför

Sant men många länder har ju avskaffat det här med vinter och sommartid och i samband med avskaffandet valt att behålla sommartiden istället för vintertiden. DET tycker jag att vi kan göra i Sverige också ;)

Håller med!!! När man jobbar dagtid och har hästar så är en till timme i ljus på kvällen guld värd! :D Jag blir lika irriterad varje år vi ska ställa till vintertid för jag förstår det verkligen inte...
 
Sv: varför varför

Älskar sommartid och vill gärna ha permanentad sommartid. Varför? För att det är ljusare på kvällarna såklart!
 
Sv: varför varför

Jag gillar sommartiden, men det stör ändock mitt ordningssinne att klockan och solen inte stämmer överens.
 
Sv: varför varför

Sant men många länder har ju avskaffat det här med vinter och sommartid och i samband med avskaffandet valt att behålla sommartiden istället för vintertiden. DET tycker jag att vi kan göra i Sverige också ;)

Instämmer! Och som jag längtar till nästa helg. Min kropp är helt klart sommartidssynkad!
I övrigt så störs jag inte av själva flyttningen en timme hit eller dit. Blir varken trött eller ur fas på annat sätt, men jag ÄLSKAR sommartiden och tydligen min kropp också! Dessutom så har vi ju fler månader sommartid än vintertid, så för mig är sommartid den "riktiga" tiden ;)
 
Sv: varför varför

Alternativet skulle ju så klart vara att tidigarelägga hela samhällets rytm. Vilka kan vi locka måntro? :p

Inte mig!

Tidsomställningen tycker jag att man värker ut rätt snabbt, men det är ju med hjälp av klockan, det. Att jag skulle börja gå till jobbet en timme tidigare under normaltid, känns - - - avlägset.

Om jag följer min natur, skulle jag ju snarare sova till kl 10 och gå och lägga mig vid tvåtiden.
 
Sv: varför varför

Tänkte nog det! Själv funkar jag finfint på midnatt till 08. Men det bygger ju på att jag i så fall börjar jobba senare men slutar lika tidigt. Hur som helst, jag märker stor skillnad på allmän pigghet när jag får flera timmar ljus under dagen.
 
Sv: varför varför

Jag är också en sån som blir piggare av ljus och dessutom har svårt att ställa om - på hösten. :meh:

Från att jag ställt fram klockan till nyår är bara en lång jobbig uppförsbacke. På våren har jag inte alls samma problem.
 
Sv: varför varför

Så känner jag också. I min värld är ljusa kvällar det bästa som finns och jag skulle helst ha sommartid året om.
 
Sv: varför varför

kl

Såå värdelöst med vintertid ...varför liksom ? Det blir ju knappast bättre nånstans
 
Sv: varför varför

kl

Förlåt för att jag är trög, men jag fattar inte? Vad är det som gör att den där timmen är jobbig? Mörkret blir väl inte ljusare av att vi ställer om klockan fram eller tillbaka?

:o
 
Sv: varför varför

kl

Förlåt för att jag är trög, men jag fattar inte? Vad är det som gör att den där timmen är jobbig? Mörkret blir väl inte ljusare av att vi ställer om klockan fram eller tillbaka?

:o

Jag tycker att det gör stor skillnad när det är ljust en timme längre på kvällen. På morgonen märker man (inte jag iaf) ingen större skillnad, det är på kvällen det gör nytta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·
Äldre Startar en ny tråd och förklarar hela händelseförloppet igen.. Jag har precis genomgått en medicinsk abort och anser nog att det...
Svar
6
· Visningar
4 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp