Varför vill inte hästarna komma in?

prusiluskan

Trådstartare
Försöker förstå varför hästarna (två stycken) inte vill komma in i stallet vissa kvällar. Det finns alltid mat i boxarna, och de verkar nöjda och glada med att vara inne i stallet. Men ändå kommer de inte när jag ropar på dem.

Vissa kvällar står de så snällt och väntar, medans andra (som ikväll) står de kvar längst ner i hagen och glor. Om jag går ner med grimskaft och hämtar dem kommer de snällt med, men jag vill ju att de ska komma fram självmant.

Någon som har några bra tips? Jag har försökt gå ut och sätta mig i hagen och bara titta och vänta ut dem - men jag hade nog inte räknat med att det var -10 grader, så jag fick ge upp den kvällen.

Ikväll har jag gått ut en gång i halvtimmen och ropat på dem, och har de inte kommit så har jag gått in igen. Men nu börjar det kännas lite dumt att ha dem kvar ute - de är ju vana vid att komma in vid halv åtta.

Hade det inte varit för maten kunde de ju gått ute en stund till, men nu har de inte ätit något sedan kl 15 idag och borde alltså vara sugna.

Några tips?
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Skrammel med havrehinken kan även få mitt högbrunstiga sto att komma. Något hon aldrig skulle göra om jag inte hade hinken.

Men varför de inte vill komma har jag ingen aning om. Kanske beror det på att bägge hästarna är för lika i beteendet dvs ingen av dem är någon som skulle kunna tänka sig att komma om de själva inte vill. Har man däremot en annan häst i flocken som gärna kommer på kommando så smittar den oftast av sig på resten av flocken.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Ja, egentligen är min fråga lite onödig eftersom jag har min teori ganska klar. Den ena hästen (ledarstoet) är en dam som inte gärna kommer på inkallning. Den andra hästen går inte gärna förbi ledarstoet och stannar därför kvar och hänger nere i hagen med henne. Ledarstoet har dessutom jagat bort den andra vid några tillfällen när hon försökt ta sig förbi för att bli insläppt.

Så det känns som att jag har en hyfsad bild på varför just de här två damerna står kvar och glor i hagen vissa kvällar.

Men i mitt barnsliga sinne är jag nyfiken på varför de väljer att stå kvar ute i det kalla när de vet att det ligger mat och väntar på dem inne? Jag hade kunnat förstå om de hade tvekat om jag varje kväll hade väntat på dem med hugg och slag och ett stimmigt stall :eek:

Havrehink har jag inte testat. Är väl för tjurig och vill att de ska komma ändå. Och vissa kvällar står de snäll och väntar vid insläppet, så det är bara ibland som det kör ihop sig.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Själv föredrar jag den snabba lösningen och skippar analysen (helt ego för jag hatar att frysa)
Harvrehinken eller stå ute i -10 och vänta
Jag vet vilket jag hade valt ;)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Vissa nätter vill inte våra komma in heller, då får de gå ute (om det inte är tokväder)...
Slänger till dom hö i hagen istället. De dör inte av att gå ute en natt och vill de det så varför inte.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Det konstiga är att det ofta är blåsiga och kalla kvällar som de inte vill in. Eller som igår när det var mer än -10 grader (vilket inte händer så ofta här nere).

Igår slutade det med att jag gick och hämtade dem i alla fall. Och de står så snällt och väntar nere vid sin favoritplats i hagen. Morr....
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Roligt att läsa din tråd. Är en kopia av hur vi har det. Delar stall med en kompis som har två fullblod och jag har ett varmblodssto. Det äldre fullblodsstoet är 22 år och flockledare. Min häst kommer gärna när jag ropar i vanliga fall men när de är längst bort i hagen (och det är de speciellt när det är riktigt kallt, blåser och/eller regnar alt snöar - precis som du beskriver) kommer hon bara kanske halvvägs. Får hon inte med sig ledarstoet, och det får hon oftast inte, går hon inte längre. När jag går ner och hämtar någon av dem följer de snällt med utan problem.

De trivs och mår bra i stallet och tvekar aldrig en sekund på att gå in varken i stallet eller i sina boxar. Verkar dessutom slappna av väldigt bra när de ätit upp kraftfodret och det skulle de knappast göra om de inte trivdes. Hösilaget äter de av lite senare så särskilt hungriga är de inte. Kanske kan påverka att de inte har så bråttom in kanske? Nu är det ju lättare att handskas med hästar som inte är hungriga så det är positivt tycker jag.

Vore ändå kul att höra lite teorier om varför hästar beter sig så här. Kommer att följa tråden med intresse. ;)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Det kanske är vindskyddat och skönt där dom står ;)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Hästar är inte gjorda att stå inne. Både inre och yttre organ tar skada och de får mentalt inte utlopp för sina behov. Det är inte alls konstigt att de inte vill komma in trots att du inte upplever att de vantrivs.

Försök göra det möjligt för er att låta dem gå ute nattetid. En ligghall behöver inte vara dyr eller svår att ställa upp till två hästar.

Har fö varit med om detta också. Två hästar som helt enkelt inte gick att fånga kvällstid så de blev ute nattetid pga att ingen fick tag i dem. De släpptes sen i lösdiften istället.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Tja, jag är inte riktigt med dig här. Att hästar mår bra av att vara ute tänker jag inte säga emot, men det borde ju också handla om vana.
Detta är två gamla damer som alltid stått på stall och som därmed är vana vid att komma in. Även om de trivs ute borde det ju vara ett märkligt val att välja att starta sin "utekarriär" de kallaste eller blåsigaste dagarna på året?

I början kom den ranglåga hästen fram, men efter att ha blivit bortjagad några gånger av den mer ranghöga tanten har hon slutat med att komma. Och det förklarar kanske den ena hästens beteende.

Men jag är fortfarande frågande till varför en häst som stått uppstallad hela livet plötsligt väljer att bli "uteliggare"? Ska tillägga att förut fanns en annan häst i hagen som alltid stod och väntade på att få komma in. Och problemet med att inte få fram de andra kom i samband med att denna hästen åkte.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Visst blir man lite galen? Ibland har man gott om tid att gå ner och hämta de envisa små djuren, men när man är lite stressad blir man lätt lite trött på att se hästarna stå längst bort i viloposition och titta lite lagom nyfiket på en när man får lufsa och hämta dem....:cool:
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Eftersom det är blåsiga kvällar som det handlar om så kanske det beror på att ledarstoet vill ha bättre koll på sin flock, vilket hon kanske inte har i stallet?

Eller är hon så gammal att hon börjar få dålig syn/hörsel? Sådana saker kan nog påverka eftersom hästen får svårare att hålla koll på eventuella faror.

Jag har märkt att blåsiga dagar går mina gärna inte in i sitt vindskydd och jag tror det beror på att ledarstoet inte tycker hon har lika bra koll där.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Intressant teori.

I just mitt fall har ledarstoet full koll inne i stallet då de är så få hästar. Och igår (som var en såndär inte-komma-in-dag) var det vindstilla. Och hon verkar både se och höra fullt ut - är en riktig krutgumma...

Men som någon skrev - det är ju positivt att de i alla fall inte är utsvultna och hungriga och står och väntar vid grinden av just den anledningen :)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Nej, det är väl inte det bästa man vet att behöva gå igenom en nermörk hage (modell stor hage i vårt fall), i blåst/ösregn/snö för att hämta sötingarna.
Men vad gör man inte för dem? :D

Håller med Tintilar om att hästar är utedjur men trots allt har ju vi människor avlat fram och vant dem vid viss hantering. Skulle mer än gärna ha våra hästar på lösdrift men tyvärr har vi inte förutsättningar för det i stallet där vi hyr in oss. Tycker att de ska ha något ställe där det är torrt och de kan vila, det finns inte nu. Förhoppningsvis ska vi kunna ordna till det på sikt - min kompis flyttar till nytt ställe snart och jag och min man letar gård för fulla muggar.

Håller med om att det är en intressant teori om att ledarstoet vill ha koll på sin flock men är också lite tveksam eftersom vi har en liten flock på tre hästar och ett litet stall där de står nära varandra.

Betr just våra hästar verkar det inte som om det bara är vädret som avgör. Men har en annan liten fundering som kanske kan inverka och då är jag tillbaks på det här med maten igen. Vi fodrar våra hästar ganska nära grinden. När de ätit färdigt för stunden är det lite olika var i hagen de väljer att vara. Min tanke är att de gånger de valt att ställa sig längst bort i hagen och är mätta är de mindre motiverade att röra sig åt grinden och matplatsen igen. Hade jag bott på plats skulle jag haft lite koll på när de ätit och olika beteenden beroende på mat, väder osv. Det kan jag tyvärr inte nu. Om det är en teori som håller det här med maten vet jag inte. Vad tror ni andra?
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

**raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Verkar som om de vill vara ute :) Vi har våra på lösdrift året runt men de säger till vissa dagar själva om de vill in, ganska roligt faktiskt. Oftast är det då inte heller riktigt ruskväder då man själv vill ha in de utan mer bara apropå? Märkliga djur ;)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Kanske påverkade den andra hästen de andra att följa strömmen? Att de därför nu tar eget initiativ och stannar ute.

Alla hästar, oavsätt ålder eller erfarenheter, är fortfarande hästar och väljer i regel att vara ute om de har möjlighet. Och det verkar ju tydligt när det gäller dina, så varför förneka det för sig själv? Det är ju egentligen inte svårare än att slå upp en ligghall.

Man får inte glömma att hästar lever och är hela dygnet i sitt hem. Det är viktigt att man tar hänsyn till deras behov, drifter och önskemål. Vad vi tycker eller påstår är logiskt är ju ganska ovesentligt.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Våra hästar står oftast vid grinden när det är dags att gå in, annars kommer de omedelbums springande när vi visslar eller när de märker att vi kommit.

Att de inte kommer direkt när det blåser och regnar tycker jag inte är så konstigt, min teori är att de har ställt sig mot vinden/regnet och "stängt av", de väntar ut sk**vädret.
Det är som att jag får väcka upp dem och övertala dem om att vägen in är värd mödan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 856
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp