Varför vill inte hästarna komma in?

Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Mina hästar står alltid och väntar på att komma in på kvällen- även på sommaren då de har gott om bete. Det är en vana och de vill gärna ha sitt kraftfoder och troligen är det skönt att komma undan myggen ibland också. (De kommer även på dan om jag ropar in dem.)

Enda gången de inte kommer frivilligt är om jag ta in dem försent vid nyår och påsk. En smällare (eller kanske två-tre) och de vill inte gå in. På nåt sätt känner de nog att de har lite mer koll när de är ute.
Är det nåt särskillt som hänt de dagar de inte vill gå in?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Våra hästar står oftast vid grinden när det är dags att gå in, annars kommer de omedelbums springande när vi visslar eller när de märker att vi kommit.

Att de inte kommer direkt när det blåser och regnar tycker jag inte är så konstigt, min teori är att de har ställt sig mot vinden/regnet och "stängt av", de väntar ut sk**vädret.
Det är som att jag får väcka upp dem och övertala dem om att vägen in är värd mödan.

Är helt på denna linjen! Min häst kommer alltid galloperandes när jag ropar, förutom vid dåligt väder. Då står de mot regnet och vinden och vill inte röra sig. De har "stängt av" och bara härdar ut. De blir som avstängda. Likadant på sommaren om det är mycket instekter.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Hästar ska naturligen vara ute dygnet runt ;)

Mina hästar går inte ens i vindskyddet fast det är metervis halm, granris, radio och annat kul där inne. Nepp de vill vara ute trots världens oväder. (De går på lösdrift)

Dom står så snällt i stall men väljer hellre hagen ^^
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Jag gratulerar. :)
Mina hästar gör likadant och för oss har det inget med väder att göra. Snarare så att jag släpar in dem om JAG tycker det är för blött, kallt och ruskigt. Efter en natt inne är de rastlösa och längtar ut. (Kan tillägga att de går in ca 23.00 )
MYCKET sällan vill de in i sina stora, överdrivet halmade boxar fullproppade med mat. De vill gå i skogen, de har inte ens en ligghall - dock massor med granar, kuperat och torra platser. Oftast får jag, efter mycket slit med att göra iordning inne i stallet, ge upp och hämta mer vatten och hö ut till hagen i stället.
Både jag och hästarna tycks trivas med denna flexibla lösning. :banana:
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Kanske påverkade den andra hästen de andra att följa strömmen? Att de därför nu tar eget initiativ och stannar ute.

Alla hästar, oavsätt ålder eller erfarenheter, är fortfarande hästar och väljer i regel att vara ute om de har möjlighet. Och det verkar ju tydligt när det gäller dina, så varför förneka det för sig själv? Det är ju egentligen inte svårare än att slå upp en ligghall.

Man får inte glömma att hästar lever och är hela dygnet i sitt hem. Det är viktigt att man tar hänsyn till deras behov, drifter och önskemål. Vad vi tycker eller påstår är logiskt är ju ganska ovesentligt.

Kan inte göra annat än hålla med. Jag startade upp min lösdrift (har grusat vindskydd) mer eller mindre ofrivilligt när jag flyttade och var fast beslutsam att bygga stall så fort det var möjligt. Tiden gick och nu, 1½ år senare, har jag totalt dumpat de planerna (tänker istället utveckla lösdriften). Insåg efter att ha studerat hästarna och levt med detta denna tid att det är JAG som vill ha stall, inte dom! :crazy: Dom bor på min gård så jag ser dom oftast så fort jag ser ut genom fönstret. Dom kan röra sig så mycket dom vill och har tjocka regntäta tecken med andasfunktion när det behövs (den ena om det är runt nollan och snöstorm/regn i flera dagar, den andra alltid vid nederbörd). Hästarna är lugnare, gladare och friska som nötkärnor. Hurra för lösdrift säger jag bara. :bow:
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Har inte läst igenom tråden.

Men hur länge får hästarna vara ute?
Det verkar som om de vill vara ute mera, kan du inte pröva att låta dem vara ute en timme till?
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

På våra hästar i stallet märker man tydligt vad dom tycker, och saker brukar ändras efter deras tycke...;)

Brukar varva att vara inne på natten och att gå ute, och man märker vad dom trivs med mest:) Efter ett par dagar inne så märker man att takten in i stallet blir långsammare och dom tröttnar på det, ytterligare nån dag så kommer dom inte alls. Då är det dags att bli uteliggare igen:D

Men likadant blir det efter ett par utenatter, öppna grinden och dom springer glatt in glada och nöjda:d

Jag tycker både hästar och människor trivs bäst med att varva, är det bra väder får dom vara ute och dålig väder inne:)

Så jag tycker du kan testa att ha dom ute ett par nätter och se vad dom säger när det sen är dags att gå in!:)
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Enligt lag måste de ha ligghall om de går ute på nätterna vintertid.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Som någon skrev, det är människan och inte hästen som vill ha stall! Dina hästar vill förmodligen inte vara inne? Tänk dig själv; en liten (även om 12kvm anses som stort så är det fortfarande väääldigt litet mot för friheten), tråkig box med kala väggar och inget intressant.. En häst som i det fria strövar långa sträckor varje dag blir inte tillfredställd i en box, varken fysiskt, psykiskt eller socialt. Höet tar i regel slut redan efter några timmar och vad har hästen då kvar att göra tills det blir morgon? Hästens största sysselsättning i det fria är ju faktiskt att leta mat och plocka med läpparna, rensa bra från dåligt.

Har själv stått i stall i åtta år och lösdrift i snart ett år, kan säga att jag aldrig vill ha min häst på stall nå mer!
I början var jag jättenojjig och orolig över hästen då han stod ute på nätterna när det började bli kallt. Så orolig att jag många sena kvällar åkte ut till lösdriften för att kontrollera att han verkligen hade det bra. Det har aldrig varit nått problem. Han har inte haft ett enda täcke på hela vintern, har en fantatisk päls som är tät och inte släpper ut någon värme. I snöstormarna föredrar han att stå ute vid höbalen (fri tillgång) med rumpan mot vinden och ett tjockt lager snö över ryggen istället för att använda vindskyddet.

Nu oroar jag mig aldrig. Hästen är ändå en häst och han är byggd för att vistas ute, även dessa smällkalla norrlandsvintrar med temperaturer under -30. Varför ska dessa förmänskligas?

Som jag skrev, nu när jag ser hur bra min häst mår av att stå ute helt tryggt med flocken så skulle jag aldrig välja stall framför lösdrift, för hästens skull.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

kl
Det här med att dom hellre är inne än ute och automatiskt mår bättre psykiskt av att vara ute dygnet runt behöver inte stämma. Det beror mycket på hur hästen är uppvuxen och hanterad.

Min häst går på bete från runt maj till runt mitten i oktober och kan säga att han blir betydligt lugnare och mer harmonisk när han får komma in i boxen på hösten. Trots mat när betet tagit slut så börjar dom stå och hänga vid grinden och vill in trots att dom borde vant sej vid att vara ute efter runt 4 månader ute dygnet runt. Trots att min häst då inte fått mat i boxen på många månader så vill han in.

Däremot i början av betet och kanske 2 månader framåt så verkar han nöjd och trivs.

Så det beror mycket på hur hästen är uppfödd och vad den är van vid, alla hästar mår inte dåligt av att stå i box och alla mår inte bättre av att komma ut i lösdrift. Sen att det är bättre fysiskt för hästen att vara i lösdrift är ju självklart, sålänge det är bra underlag och inte massa lera.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Tänk att det är aldrig någon som tar upp hur stallarna ser ut? Ett mörkt, mögligt stall ( har sett massor av sådana) lockar inte till ingång. Ett ljust, stort stall med fräsch luft och stora boxar där hästen ser ut över stallet och har kontakt med andra hästar är i min erfarenhet det bästa alternativet om hästen själv får välja. En bra utedrift är förstås bra men har man tävlingshästar som tävlar hårt så är det inget alternativ. Unghästar och fölmärrar kan dock med fördel gå på lösdrift.
 
Sv: Varför vill inte hästarna komma in?

Våra hästar går ute 08-20.30 ca (lite olika) och har fri tillgång på hösilage av fin kvalitet i hagen som de äter rikligt av.
De kommer alltid när vi ropar på kvällen, bara öppna grinden och de knallar glatt in i sina egna boxar. Har gjort så 100% hela vintern, torr och fin hage som lerigare hage, oavsett väderlek.
När det blåser ute så har de väldigt bråttom in, vilket måste tyda på att de känner sig väldigt trygga i sitt stall.

På sommaren går de lika gärna ute, men går också gärna in en stund om det skulle vara extremt med insekter eller annat.

Förra vintern hade vi dock problemet att de inte alltid kom fram när vi ropade på kvällarna, hände ganska ofta på slutet.
Hästen som då bestämde i flocken ville inte komma, och lät inte de andra gå heller när de försökte utan vallade tillbaka dem. När hästen i fråga såldes började hästarna komma till grinden igen.

Tror som knasigare säger att det beror mycket på hur hästarna är vana att leva, och samt som kenneth säger hur de trivs i sitt stall.
Ett ljust, trevligt stall med lugn atmosfär och bra luft, stora boxar och bra sikt går hästarna gärna in i (förutom vissa då uppenbart).
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 846
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp