Varför visar hon ingen respekt ?

I det här fallet är det nog inte brist på respekt som är problemet. Hon verkar snanare vara jäkligt rädd och osäker.
Det kom en häst till våran ridskola med samma problem för några år sedan. Blev kär på en gång. Hon var dessutom rätt stor så de var inte så många som fick/ville rida eller pyssla med henne. Sadling var värst. Då fick alla elever gå undan och läraren band upp henne kort från båda sidor innan hon sadlade, ingen annan fick göra det till en början.

Den här hästen var otroligt olycklig och rädd efter ett hemskt förflutet. Hon blev den enda hästen jag red och jag var där på fritiden och pysslade med henne. Efter en tid var hon så trygg med mig att jag kunde sadla henne lös utan att hon gjorde mer än ibland lägga bak öronen för att visa att det var obehagligt.

En sån här häst behöver inte disiplineras. Det är detta som orsakat problemen. Den behöver en trygg människa som kan ge den kärlek. För det har den antagligen inte fått mycket av på sista tiden.
Jag slog/bet/skrek aldrig åt Misty och anser att det är det dummaste man kan göra på en häsr som behöver trygghet.

Man kan inte disiplinera fram kärlek, vänskap eller trygghet.
 
Hästar är nomaddjur, de har inga hem överhuvudtaget.
Niklas
 
Shit alltså. Kan inte du diskutera som en normal människa? Måste du hetsa upp dig så och säga sånt som: ursäkta mig då lilla fröken. Kanske du inte hör hemma på ett diskussionsforum? :devil:

Till trådskaparen har jag dock inget svar då jag tycker du fått flera bra redan.
 
haha skrev inte riktigt så, skrev: ursäkta mig då lilla fröken,men tänk på hur du fomulerar dig nästa gg.
ingen häst e dum bara den som kallar den det

det va inte argt menat,förlåt att du tog det så :)
 
inte för att jag egentligen tog det på ngt speciellt sätt. men jag vet att vissa kan känna sig nertryckta när man kallar dom "lilla gumman" och sånt. passar sig inte i en mogen diskussion tycker jag.
men nåja... ska väl inte lägga mig i egentligen. :smirk:
 
lilla gumman och sånt.
Lilla gumman och lilla fröken är ju rätt så lika.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 262
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp