Varför visar hon ingen respekt ?

B

**BORTTAGEN**

Hästen jag sköter på ridskolan kan vara en riktig jävel , men är det jag som gör fel eller saknar hon helt och hållet respekt ? Vi kan ta det från början:
Hon står i en box på ridskolan och jag började sköta henne för ungefär en månad sedan. Ingen vågade gå in till henne , dom lockade henne med mat osv. Jag började först med att locka , men då blev hon galen , kastade sig mot väggen och högg i luften. Till slut tog jag mod till mig och gick rätt in till henne .Då ställde hon sig i hörnet och jag kunde trä på grimman , visst försökte hon hugga ,men det var inga värre problem. Bra, nu har jag alltså kommit en bit påväg . Men när jag borstar på henne och kelar med henne hugger hon hela tiden , vad ska jag göra för att få henne att sluta hugga ? Jag har hört att man ska bita tillbaka för att få respekt , men jag vet inte alls och vågar inte göra nått som gör att det blir värre. Jag vill vinna hennes tillit och respekt ,jag vill bli hennes bästa vän...
 
Min gamla häst var sån när jag började sköta honom på ridskolan, han fick inte stå i box pga sitt beteende. Han var ledaren i hästflocken och väldigt kaxig, givetvis tyckte han att han var ledaren över människorna också. När jag började sköta honom var jag 11 år, och hade inte så mkt pondus gentemot en tuff häst på 1,60... Mitt råd är att muta aldrig med godis, det ger inget. var istället konsekvent, försök att inte bli arg på hästen när den bär sig åt, utan ignorera helt enkelt det. Se bara till vaqtt inte komma ivägen för hovar och tänder. Om du är vänlig men bestämd så kommer hästen till slut acceptera dig som ledare och ni kommer säkert bli goda vänner. Men tänk på att det kan ta tid! Jag och min pålle kom inte i ordning på flera år, det var en del blåmärken och annat på vägen, men när jag väl växte till mig och "förtjänade" hans respekt hade han gjort allt för mig. När jag efter 9 år köpte honom från ridskolan var vi helt överens på alla plan, medan han fortfarande hade monstertendenser mot andra ;)

Var bestämd men snäll, och framförallt envis, så tror jag du kommer få en härlig hästkompis

Jag saknar min pålle varje dag som går, fast det är 2,5 år sen han lämnade mig....Bättre vän kommer jag aldrig få igen!
 
Om jag var häst och stod på ridskola skulle jag förmodligen vara likadan.... :crazy:, hästen är väl innerligt trött på alla som lallar omkring :angel:
 
Så kan amninte generalisera! På ridskolan där jag jobbar är nästan alla hästarna jättesnälla, i bra hull, musklade och välmående. De som börjar bli till åren eller inte trivs av annan anledning säljs av när bra hem hittas.

Så alla ridskolor är inte dåliga, även om det finns den sorten också!
 
herregud fattar ni inte att hästen kanske vantrivs och mår dåligt av att stå på riskolan?? det har aldrig slagit dig eller??

mng hästar klarar inte av att ha flera olika sorters ryttare och människor som springer runt o sköter dom, dom hittar ingen ro och ingen att lita på eller söka tröst.

tänk på det nästa gg,den hästen kanske inte e rätt sköthäst för dig??
 
Jo det tycker jag nog att man kan (generalisera) av det jag sett och hört är nog snarare än ridskola som du beskriver den ett undtantag inte en regel, tyvärr.

Och på hennes beskrivning så har det stoet tröttnat rejält.
 
En del hästar som har olika människor o skötare som är hos dem som på ridskolor o dessa e unga får tyvärr inte lära sig hyfs utan kan lätt ta över o bete sig hur som helst för att ingen sätter gränser.
Vissa hästar får lätt oxå ett "rykte" om sig om de e jobbiga o hugger efter folk o kan då oxå bli offer för det beteendet som det blir pga det ryktet.
Du vet ju själv hur man e då man ska handskas med en häst el för den delen annant "bråkigt" djur som man känner inte man kan lita på osv....
När du går in till denna hästen så tänkt på vad du har för inställning då du närmar dig denna o vad ditt kroppsspråk säger.
Det kanske inte är någon idé o gulla med hästen om den tydligt visar att den inte e med på den idén själv.
Visst, hitta dess punkter där den älskar o bli kliad på med tvinga inte på dig själv för nära på hästen om den inte vill.
Sen e det bara o vara konsekvens o "vänta ut" den tills den lärt känna dig o att du inte slår till den el skriker åt den för att den visar tänderna.
Läs på om hästars beteende o kroppsspråk o överför det i ditt hästhanterande.
 
Många ridskolehästar blir så där. De blir väl trötta på allt spring och vill måna om sin personliga sfär. Borstar du henne i boxen? I så fall tycker jag du ska sluta med det. Boxen är hästens hem och där ska den få lugn och ro tycker jag. Ta ut hästen på gången när du håller på med den och lämna den ifred i boxen.
 
Hästarna på ridskolor fungerar ungefär såhär(de som blir "elaka" eller vad man ska kalla det):

När hästen först kommer till ridskolan tycker den att det är helt ok med folk som springer ut och in,olika människor som handskas med den.Efter ett tag vill den vara ifred och vill ha lugn och ro.Hästen provar då att "hota" folket som kommer in med olika metoder,t.ex aatt lägga örona bakåt och "sura" lite.En del bli avskräckta och låter hädanefter bli hästen.Men en del låter sig inte skrämmasutan fortsätter.Då måste hästen ta ett steg till i sina försök att få vara ifred.Den kanske då nafsas eller nåt liknande.Ytterligare några människor bli rädda och låter bli hästen,men långt ifrån alla.Såhär fortsätter hästen tills det är knappt ingen som vågar handskas med hästen.
Hästen är nu vad vi kallar "ohanterbar" och "farlig".
Men det ändå hästen ville ha fårn början var lugn och ro. :smirk:

Det bästa vore ju om man bara fick hålla på med hästen och vara inne hos den om man skulle rida,alltså det var OK att göra iordning den för lektion. :)
 
Tack så himla mycket !
Det där hjälpte mycket mer. Nu tänker jag inte skriva det jag egentligen hade tänkt för då kommer antagligen mitt ryckte här inte vara så bra längre , men jag tror verkligen inte att hon vantrivs. På lektionerna är hon en klippa och hon gör vad som helst för sin ryttare, om hon inte får gå på lektion är hon jättegrinig och när nån väl kommer med ett träns kan hon till och med bli glad. Visst kanske hon inte gillar alla lektioner. Och så kan jag även berätta för dig att man lämnar inte en häst bara för att den är dum , vem skulle då ta hand om alla dumma hästar ?
Skärpning om jag får be !
Men jag tackar för din åsikt iallafall
 
Att kalla en häst dum är att både underskatta den,men även att missförstå hästens beteende.
 
ursäkta mig då lilla fröken,men tänk på hur du fomulerar dig nästa gg.
ingen häst e dum bara den som kallar den det :smirk:
 
Jag tror att det kan finnas många orsaker till att hästen beter sig på det sättet. Kanske beror det på någon av följande orsaker:

* Den kan ha ont någonstans, hästar kan bli elaka när de har ont
* Den kan ha blivit felbehandlad/misshandlad tidigare i sitt liv
* Den kan vantrivas(ex: för lite hagvistelse/för många som går in och ut i boxen mm)
* Det är en häst som är mer enmanshäst än trivs på ridskola med olika människor som hela tiden springer ut och in i boxen.

Prova att stå en stund varje dag utanför boxen och bara prata lugnt med hästen. Alla hästar är nyfikna av naturen, utnyttja det till din fördel. Var noga med att inte göra det under de tillfällen hästen har foder i boxen, många hästar vill äta i lugn och ro.

Låt det ta sin tid och efter några dagar kan du försiktigt gå in i boxen och låta hästen komma fram till dig. Prata då hela tiden med den och smek den eller klia den i manen när den kommit fram.

Du kommer troligtvis att få hästens respekt när den inser att du inte är farlig och bara vill den gott.

Lycka till och skriv gärna och berätta hur det har gått!
 
Prova att stå en stund varje dag utanför boxen och bara prata lugnt med hästen. Alla hästar är nyfikna av naturen, utnyttja det till din fördel. Var noga med att inte göra det under de tillfällen hästen har foder i boxen, många hästar vill äta i lugn och ro.

Låt det ta sin tid och efter några dagar kan du försiktigt gå in i boxen och låta hästen komma fram till dig. Prata då hela tiden med den och smek den eller klia den i manen när den kommit fram.

Du kommer troligtvis att få hästens respekt när den inser att du inte är farlig och bara vill den gott.

Lycka till och skriv gärna och berätta hur det har gått!

Bra tips!! :bow:
 
En sån häst som du beskriver har antaligen blivit totalt inkonsekvent behandlad. Antaligen har den varit lite surig från början och då har den som haft hand om den försökt med foder/godis ena gången och hugg och slag andra gången. Då blir hästarna osäkra och skärrade. Så steg ett är att kunna ta henne i boxen utan att det är farligt. Då måste du lära henne att "ställa upp sig" hon skall ställa sig jämte en boxvägg med huvudet mot boxdörren, du kan ta ett redskap type en kratta eller en kvast och FÖSA absolut INTE INTE slå henne utan som en förlängning av din arm om inte armen räcker från början. Var konsekvent, gör lika exakt lika varenda gång, hon kommer så småningom att ställa upp bara du ber, dvs säger "ställ upp" .

En häst som hugger i luften när den blir borstad gör det förmodligen för att den tycker att det är obehagligt, hade det varit min häst hade jag kollat att den inte har ont, utan att det mer är för att den är kittlig. Och är det bara det att den är kittlig skulle jag inte göra ett dugg. Låt den hugga i luften.
 
Låt det ta sin tid och efter några dagar kan du försiktigt gå in i boxen och låta hästen komma fram till dig. Prata då hela tiden med den och smek den eller klia den i manen när den kommit fram.

Jag skulle ALDRIG göra så med en häst som är farlig i boxen faktiskt. Du måste snarare visa hästen att du är ledare du talar om för hästen vad den skall göra och när den gör rätt så mycket beröm. En normal häst som bara är osäker skulle jag kunna göra så med, men inte en krokodil.
 
Jag tycker det låter som att stackarn vantrivs i sin miljö. Kanske är du för mjäkig, inte visar att det är DU som bestämmer?
 
Jag tycker att första steget borde vara att be ridlärarna/personalen om tips. De vet förmodligen vid det här laget vad som fungerar på den här hästen och inte, och jag tror det är bättre både för skötaren och för hästen att prova den vägen först. Då slipper man försöka "visa vem som bestämmer" för en häst som bara är rädd och osäker, skipper kittla den känsliga hästen när man försöker smeka den för att vara snäll, etc, etc. Och framför allt finns det då en chans att det blir någon konsekvens i hur hästen behandlas. Jag tror de människor som sett hästen dagligen har mycket större chans att ge rätt råd i just det här fallet än vad aldrig så kunniga människor på Bukefalos har.

Sen kan det förstås vara så att man tycker att ridlärarna gör fel men det är i så fall en helt annan fråga.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 117
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 262
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp