Vårföräldrar 2015 #7

Jag vet inte riktigt om jag tror på det där med att "vara redo". Isf skulle ju alla barnen idag "vara redo" flera år senare än för 20 år sedan.
Däremot är det ju säkert olika utvecklingsfaser när det funkar sämre att börja potträna. Och vissa barn har säkert lättare för det ön andra, precis som med allt annat. Och verkligen svårare när de är på dagis hela dagarna. Mycket därför vi mer eller mindre är tillbaka på rutinpottning och väntar in längre ledighet för "hårdträning". :)

Jag har läst både Oh Crap och Bebis på pottan. I den andra finns det beskrivet olika kriterier för potträning (till skillnad från rutinpottning) Kommer inte ihåg exakt men det är typ att barnet härmar beteenden, kan följa instruktioner osv :)
Nä, det är väl sant att "vara redo" kanske inte är rätt begrepp men det beror också på hur man tolkar innebörden. Just utvecklingsfaser tycker kag kan vara en del av det :). Men i sonens fall är det nog främst förskolan som ställer till det. Det är svårt att få till någon ordentlig "träning"(i brist på bättre ord).

Tack för litteraturtipsen! Det ska jag kolla upp :).
 
I helgen var vi ute och kollade fåglar och sonen envisades med att alla gäss var duvor. Jag envisades med att påminna honom om att det minsann " inte är en duva utan GÅS". Efter helgen är istället alla fåglar "INTE duva, GÅS!" enligt sonen. Jaja, man får vara nöjd med det lilla ;).
 
Nä, det är väl sant att "vara redo" kanske inte är rätt begrepp men det beror också på hur man tolkar innebörden. Just utvecklingsfaser tycker kag kan vara en del av det :). Men i sonens fall är det nog främst förskolan som ställer till det. Det är svårt att få till någon ordentlig "träning"(i brist på bättre ord).

Tack för litteraturtipsen! Det ska jag kolla upp :).

Nä jag förstår hur du menar :) Jag har mest reagerat på det med en del kompisar som har barn som är runt 3 och inte har börjat pottträna eftersom barnet "inte är redo". Deras definition är då att barnet inte visar något intresse för pottan och inte vill sitta där när de frågar.

Jag lägger mig inte i när de börjar pottträna sina barn, det är verkligen upp till var och en. Men jag hävdar (tyst för mig själv) att om deras barn är redo eller inte inte har något med den ekvationen att göra :p
 
Nä jag förstår hur du menar :) Jag har mest reagerat på det med en del kompisar som har barn som är runt 3 och inte har börjat pottträna eftersom barnet "inte är redo". Deras definition är då att barnet inte visar något intresse för pottan och inte vill sitta där när de frågar.

Jag lägger mig inte i när de börjar pottträna sina barn, det är verkligen upp till var och en. Men jag hävdar (tyst för mig själv) att om deras barn är redo eller inte inte har något med den ekvationen att göra :p
Det kan jag hålla med om. Barn blev generellt blöjfria tidigare förut så bevisligen kan de "bli redo" tidigare :)
 
Vi har inte lagt något krut på potträning än mer än att hon vill sitta en stund på kvällen när det är daga för pyjamas och ny blöja. Och hon frågar efter den ibland när hon är bajsnödig men det kommer sällan varken kiss eller bajs. Vi har sagt att om hon frågar efter den så måste hon få prova men att vi lägger mera krut på träningen när det blir varmare ute och orken finns :) J var 2,5 år när hon blev blöjfri på dagen och det kändes bra.
 
Här har vi kämpat på under dagen med sjuk liten son som varken velat äta eller dricka. Lite olustigt just att han inte velat dricka när man sitter i en skidstuga rätt långt från "civilisationen". Fick efter mycket om och men i honom lite vätskeersättning under eftermiddagen. Vi erbjöd honom glass (för första gången) som han totaldissade och grät och spottade när han fick det på läpparna. Sen någon halvtimme senare skulle vi äta middag och då åt han massor med broccoli O_o:D Drack även en del bubbelvatten till så känns lugnare inför natten även om han gärna fick dricka lite till...
 
Åh, förutom förkylningen så låter det jättehärligt! Den här vintern har jag varit jättesugen på att åka till fjällen, men för vår del blir det nog först nästa år. Då tror jag att H skulle kunna testa skidor också.

Ja nästa vinter kommer de nog kunna åka skidor! Våra vänner vi är här med har en son som är drygt 3 och han har kunnat åka nu och åkt knapplift själv. S har stått på ett par längdskidor och vi har dragit honom i en stav. Har varit ungefär lagom nivå nu :p
 
Här har det varit sjukstuga i två veckor (alla i familjen utom pappan har åkt dit), tror vi hann vara friska ca 3 veckor efter magsjukan som hann gå två varv i februari. Jag är jäkligt impad av min unge, trots dålig mage så behövdes det ingen blöja, han knallade till pottan när det behöves och äntligen funkade det att kräkas i hink, det underlättar galet mycket. Men nu då inne på dag 14, först rosslig, snorigt och feber som sedan blev öroninflammation som tack och lov inte behövde någon medicinering mer än nässpray, sedan fortsatt rosslig och snorigt, var rädd för lunginflammation där ett tag. Tror och hoppas att det är över snart. Han är piggare och inte rosslig under dagarna längre. Känns skönt att vi fortfarande har amningen i dessa sjuktider.

Är jag förresten ensam om att fortfarande amma?
 
Här har det varit sjukstuga i två veckor (alla i familjen utom pappan har åkt dit), tror vi hann vara friska ca 3 veckor efter magsjukan som hann gå två varv i februari. Jag är jäkligt impad av min unge, trots dålig mage så behövdes det ingen blöja, han knallade till pottan när det behöves och äntligen funkade det att kräkas i hink, det underlättar galet mycket. Men nu då inne på dag 14, först rosslig, snorigt och feber som sedan blev öroninflammation som tack och lov inte behövde någon medicinering mer än nässpray, sedan fortsatt rosslig och snorigt, var rädd för lunginflammation där ett tag. Tror och hoppas att det är över snart. Han är piggare och inte rosslig under dagarna längre. Känns skönt att vi fortfarande har amningen i dessa sjuktider.

Är jag förresten ensam om att fortfarande amma?

Usch vad trist att vara sjuka. Kul att det funkar så bra med blöjfritt! Här har vi också klarat oss bra utan blöja även vid sjukdom även fast det blir många vändor till toaletten för att bara sitta en stund utan att nåt kommer. Det märks att hon inte känner igen kroppens signaler när hon är sjuk och inte riktigt törs lita på att hon kan hålla sig. Men hellre åt det hållet än tvärtom :p

Jag hade gärna ammat längre men vid 13 månader valde hon att sluta, hon är alldeles för förtjust i mat och nya smaker :D
 
Usch vad trist att vara sjuka. Kul att det funkar så bra med blöjfritt! Här har vi också klarat oss bra utan blöja även vid sjukdom även fast det blir många vändor till toaletten för att bara sitta en stund utan att nåt kommer. Det märks att hon inte känner igen kroppens signaler när hon är sjuk och inte riktigt törs lita på att hon kan hålla sig. Men hellre åt det hållet än tvärtom :p

Jag hade gärna ammat längre men vid 13 månader valde hon att sluta, hon är alldeles för förtjust i mat och nya smaker :D

Ibland känner jag mig rätt less på amningen. Jag ammade storasyskonet tills 2 år då hon själv valde att sluta och sen blev det bara 4 månaders uppehåll innan Vide föddes. Men tänker att var sak har sin tid, så fortsätter ett tag till och hoppas på barnstyrd avslutning.
 
Nu är vi hemma igen från skidsemestern, hade några riktigt fina och soliga dagar på slutet när sonen tillfrisknat så det var härligt :) Men innan dess hann vi med ett besök vårdcentralen. Vi tyckte att hans andning var påverkad och vårdguiden tyckte absolut att vi skulle åka in. Vi hade nog i vanliga fall avvaktat men tog det säkra före det osäkra eftersom det efter kontorstider blir låååångt till läkare där uppe. På vårdcentralen höll de med om att andningen var påverkad men inte oroväckande mycket. Han fick mer Alvedon och andas i en mask med luftrörsvidgande medicin. Det gjorde verkligen susen för sen var han pigg och glad hela kvällen och vi såg inte röken av febern mer :)

Och oj vad roligt det var att komma hem till alla leksaker igår!
 
@snna jag ammade till S var 17 månader även om det var väldigt sporadiskt sista månaderna. Jag saknar det inte egentligen men nu när han var sjuk tänkte jag på hur skönt det var att amma när han var sjuk. Det fungerade alltid oavsett feber eller annat och då var man ju säker på att han fick i sig vätska.
 
Hur ser era läggningsrutiner ut? Välling (el. motsvarande)? Amning? Tandborstning? Ligga bredvid? Saga? Sjunga? Tar lång tid eller går fort?
 
Hur ser era läggningsrutiner ut? Välling (el. motsvarande)? Amning? Tandborstning? Ligga bredvid? Saga? Sjunga? Tar lång tid eller går fort?
Vi äter välling någonstans på nedervåningen, sen går vi upp på övervåningen och borstar tänderna, går på pottan och sätter på pyjamas. Efter det tar en förälder med dottern in i hennes rum, lägger henne i spjälsängen och sjunger. Vi sitter kvar tills hon somnar vilket oftast tar ca 10 minuter, kan även ta mycket längre tid.

Eftersom ungen har väldigt mycket vilja och är väldigt svår att tvinga till saker, hon skriker tills hon kräks när hon är upprörd och gör ibland illa sig när hon kastar sig, kör vi mycket på att förbereda och låta henne vara med och bestämma det hon kan bestämma, tex var vällingen ska ätas. Hela proceduren från välling till att hon sover brukar ta någonstans runt 40 minuter lite beroende på hur mycket övertalning som krävs för att hon ska gå från en aktivitet till nästa ;)

Ett problem vi haft på sistone är dock att hon vägrar bli nattad av mamma. Det är bara pappa som gäller. Det går bra när pappa är borta dock. Så då har vi ibland varit i rummet bägge två, mamma nattar men pappa sitter i soffan bakom. Det tycker hon är OK.
 
Hur ser era läggningsrutiner ut? Välling (el. motsvarande)? Amning? Tandborstning? Ligga bredvid? Saga? Sjunga? Tar lång tid eller går fort?

Kvällsmat i köket i form av typ yoghurt eller smörgås. Sen borsta tänder och på med pyjamas. Eventuellt dusch. Sen tar vi varsin unge (varannan gång) och läser lite eller kollar saga på youtube. Sen får man sitta hos E tills hon somnat. Kan ta upp emot en halvtimme. 10-15 minuter oftast. J bara pussar man godnatt och sen går ut.
 
Hur ser era läggningsrutiner ut? Välling (el. motsvarande)? Amning? Tandborstning? Ligga bredvid? Saga? Sjunga? Tar lång tid eller går fort?

Borsta tänderna, gå på toaletten, sätta på pyjamas och nattblöja.
Gå ner på nedervåningen och göra i ordning välling.
Vinka till föräldern som inte ska lägga honom (väldigt viktigt :p )
S får lite välling (typ 150 ml) i vår säng samtidigt som vi läser saga.
När vällingen är urdrucken vill han ibland fortsätta höra saka och ibland inte. Så antingen läser vi tills han somnar, eller så släcker vi lampan och ligger bredvid. Ibland ska det kramas järnet, ibland vill hand ligga själv bredvid.

Brukar ta en halvtimme ungefär från att vi börjar läsa saga. Men ibland snabbare och ibland längre.

Vi ska ta tag i att ändra på det så att han får välling nere i soffan och sen borsta tänderna innan vi läser saga. Får se hur det går :p
 
Hur ser era läggningsrutiner ut? Välling (el. motsvarande)? Amning? Tandborstning? Ligga bredvid? Saga? Sjunga? Tar lång tid eller går fort?
Byter blöja, borstar tänderna, lägger henne i sängen med en flaska med gröt. Hon dricker gröten, ger flaskan till oss, vi säger godnatt o går ut. Hur smidigt som helst. :) ibland sjunger hon några minuter men oftast slocknar hon direkt.
 
Vi äter något (beroende på hur dagen sett ut blir det ersättning,smörgås eller mat) 19-19.30 någonstans.
Pjamas och ny blöja, (försöker :cautious:) borsta tänderna (bara pappa får borsta,med mej vill han absolut borsta själv..) och sen går vi upp.
Tänder en nattlampa.
Den lilla lägger vi i spjälsängen i vårt rum, han somnar där i utan att vi behöver göra nåt mer än kanske stoppa i nappen.
Den stora somnar i vår säng och så bär vi över honom till sin spjälsäng( i vårt rum )när han somnat. Han vill somna tätt tätt och hålla handen. Särskilt nu en period.
Båda somnar på kanske en kvart i normala fall. Vi läser inget eller så utan vi släcker lampan direkt och håller honom i handen till han somnat.

(Min syster var barnvakt en natt och hon började sjunga godnattvisa för den lilla, som tyckte det var jättelatjo :D sen tog han en timme på sej att somna, blev ju alldeles upp i varv :laugh:)
 
Hon äter ofta nån form av kvällsfika, väljer alltid själv men kan bli allt från smörgås, yoghurt etc till rester typ pasta, korv osv. Brukar släcka ner lite i vardagsrummet och sänka tv:n, borstar ev tänderna (vill hon inte så får det va, funkar oftast bra dock), frågar om hon behöver kissa, säger att det är dags att vila på soffan och så ligger hon i soffan och brukar vilja att man håller handen och gosar lite med henne. Hon brukar somna på ett par minuter. När vi går och lägger oss tar vi med henne till vår säng och passar på att låta henne kissa en gång på pottan i samband med förflyttningen. Ofta åker kläderna av då också, hon sover oftast naken men ibland vill hon ha kvar kläderna på, är ok lite beroende på klädernas status och utförande. Ofta klär hon av sig naken på eget initiativ innan hon somnar.
Runt 19:45 somnar hon oftast.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp