Vårföräldrar 2015 #7

Vi äter antingen yoghurt/macka eller välling. Oftast välling, men ibland vill hon inte ha något alls. Borstar tänder, tvättar sig och tar på pyjamas och ny blöja. Ibland kollar vi på "Veteinärerna" en stund, sedan sängen och läser några böcker. Släcker och ligger kvar med henne tills hon sover. Lyfter över till egen säng. Somnar mellan 21-22, oftast runt 22. Börjar man tidigare blir det bara en utdragen läggning, hon sover aldrig speciellt länge. Vaknar mellan 5-6.30.
 
Vad kul att det är kvar så många i den här tråden :)
Vet inte om ni kommer ihåg mig och Leona, var med här i början.
Hon i någon slags arg fas just nu, har fått världens temperament :arghh:
Känns som att det är svårt att göra henne nöjd när hon varken är nöjd när man inte tar upp henne eller när man tar upp henne :banghead:
Hoppas att det går över snart!
Men potträningen går det ganska bra. I november var hon blöjfri även på förskolan (sa till när hon behövde gå på toa) men sen började hon prata så mycket så hon glömde helt bort det.
Nu har vi börjat om och hon är utan blöja hemma.

Hon pratar rätt tydligt och långa meningar. "Mamma jag kan inte sova längre" sa hon häromdagen när jag tyckte att hon skulle somna om på morgonen.
 
Läggningarna hos oss börjar med kvällsmat (yoghurt, macka eller liknande) i köket, sen upp till badrummet för ny blöja, tandborstning mm och därefter god natt till föräldern som inte lägger och sen läsa böcker på rummet innan släcka lampan. Vi ligger kvar i rummet med honom tills han somnar, vilket ibland tar låååååång tid och ibland går det på 5-10 minuter. Det märks att han vill prata om saker innan läggdags, igår när jag lade honom rabblade han saker han gillar att äta (macka, kaviar, ägg, macka, ketchup :laugh:).
Brukar somna omkring 19.30.
 
Kan bidra med hur vi lägger sonen :). Äter mat runt kl 18. Ibland äter han inte särskilt mycket till middagen och då får han yoghurt någon timma innan läggdags. Efter middagen kollar vi ibland på barnprogram och då får han sitta på pottan under tiden. Sedan blir det lite lek och när han börjar bli trött borstar vi tänderna, lägger oss i sängen och läser bok. Han sover i vår säng så vi ligger bredvid honom tills han somnar. Ofta pratar vi om dagen och sjunger lite sånger. Somnar oftast inom 30-40 min. Oftast blir han trött runt kl 20 och sedan somnar han runt 20.30-20.45.
 
Idag var vi ute och lekte framför huset efter förskolan. Efter ett tag tyckte S att vi skulle gå till farmor och farfar. "Fafa" pekade han och började gå och jag följde efter.

Farmor och farfar bor kanske 5 min promenad i vuxentempo bort i samma villaområde. Men man passerar 3-4 korsningar där man ska svänga. S hittade utan problem hem till farmor och farfar och var mycket nöjd när han plingade på dörren :D
 
Vad kul att det är kvar så många i den här tråden :)
Vet inte om ni kommer ihåg mig och Leona, var med här i början.
Hon i någon slags arg fas just nu, har fått världens temperament :arghh:
Känns som att det är svårt att göra henne nöjd när hon varken är nöjd när man inte tar upp henne eller när man tar upp henne :banghead:
Hoppas att det går över snart!
Men potträningen går det ganska bra. I november var hon blöjfri även på förskolan (sa till när hon behövde gå på toa) men sen började hon prata så mycket så hon glömde helt bort det.
Nu har vi börjat om och hon är utan blöja hemma.

Hon pratar rätt tydligt och långa meningar. "Mamma jag kan inte sova längre" sa hon häromdagen när jag tyckte att hon skulle somna om på morgonen.

Ja det där med att vara missnöjd både när man tar upp dem och inte tar upp dem! S kan sitta på golvet med armarna i luften och gnälla och när man lyfter upp honom blir han arg och ska direkt ner på golvet! Sen börjar proceduren om :p Men det är oftast när han är trött och inte själv vet vad han vill.

Jag blir alltid impad när jämnåriga pratar så mycket :D Här är det visserligen massor av ord och det kommer nya varje dag men längre meningar än två max tre ord får han inte till än.
 
Maken och dottern är i fjällen med makens familj (åkte i söndags och kommer hem på söndag). Försöker videochatta med odågan till avkomma, men hon har på sin höjd tid med att vinka och ge skärmen en puss innan hon ska iväg på nya äventyr. Ingen separationsångest där inte. :p

Å så har hon lärt sig att sjunga (nåja...) "skala banan". :D

 
H har lärt sig säga "fy bubblan" av en av pedagogerna på förskolan, idag sa han det minuterna innan han kräktes rakt ut på matbordet. Fy bubblan var ungefär vad jag och hans pappa också tänkte.
 
@glittra det var ju ett lite väl passande nytt ordförråd! ;) Hoppas det var en engångsgrej och ni slipper magsjuka!

Vi var på inskolningssamtal på förskolan igår för att prata om hur inskolningen har varit. Kan väl konstatera att sonen numer trivs som fisken i vattnet på förskolan! Bara massa lovord om hur bra det går och hur charmig han är. Vi är beredda att hålla med :D
 
I lördags var sonen pigg och glad som vanligt förutom att han bajsade fem gånger under dagen, väldigt mycket för att vara honom. Det verkade som att det han åt gick väldigt snabbt igenom systemet.. Igår hade han lite feber och sov väldigt lång middagslur, men var annars pigg och glad och åt och drack som vanligt. Igår kväll upptäckte vi att han var väldigt röd om baken och ganska prickig där och ner över benen och fötterna. I natt vaknade han vid midnatt och var sen vaken till klockan 4 :wtf: Hade inte ro att ligga still och det var mycket gnäll och ledsna miner. Efter ett tag fick han titta på film tänkte att då borde han somna. Men då låg han tyst och stilla och klarvaken i 45 minuter :meh:. Vid 4 somnade han då iaf om och vi hade sen sovmorgon till 9.

Något är ju uppenbarligen inte helt 100 och han fick vara hemma idag. Jag hade ändå tänkt jobba hemifrån så nu sitter vi här i soffan och "jobbar" båda två :p

Dagens status är pigg och glad, ingen feber men fortfarande prickig. Men prickarna verkar inte klia eller störa honom alls. Snorig och lite hostig har han varit rätt länge nu. Mammans status är trööööött :p
 
A är väldigt laddad för att bli storasyster :heart det pysslas mycket med dockorna, dom matas, badas, nattas, får blöja, ska sitta i babyskyddet, ligga på mitt bröst och gosa osv. Ser hon riktiga bebisar blir hon helt till sig och närmar sig så försiktigt och vill hålla handen, klappa och pussa. Hoppas hon reagerar lika inför lillebror och inte bara tycker han är en konkurrent :nailbiting: Hon är väldigt självständig och det känns skönt att hon vill göra saker själv även fast vi tycker hon kan chilla lite, hon är ju inte ens 2. Igår plockade hon fram kvällsfika själv utan att säga nåt men upptäcktes när hon hämtade pallen på toaletten för att kunna öppna kylskåpet och hämta smör. Kissade själv på toaletten igår också, men fixar inte riktigt att torka och dra upp byxorna ännu. Sova själv är dock inget alternativ utan hon vill sova mellan oss så hon kan gosa vid behov :heart blir spännande när lillebror också ska få sitt :angel:
 
A är väldigt laddad för att bli storasyster :heart det pysslas mycket med dockorna, dom matas, badas, nattas, får blöja, ska sitta i babyskyddet, ligga på mitt bröst och gosa osv. Ser hon riktiga bebisar blir hon helt till sig och närmar sig så försiktigt och vill hålla handen, klappa och pussa. Hoppas hon reagerar lika inför lillebror och inte bara tycker han är en konkurrent :nailbiting: Hon är väldigt självständig och det känns skönt att hon vill göra saker själv även fast vi tycker hon kan chilla lite, hon är ju inte ens 2. Igår plockade hon fram kvällsfika själv utan att säga nåt men upptäcktes när hon hämtade pallen på toaletten för att kunna öppna kylskåpet och hämta smör. Kissade själv på toaletten igår också, men fixar inte riktigt att torka och dra upp byxorna ännu. Sova själv är dock inget alternativ utan hon vill sova mellan oss så hon kan gosa vid behov :heart blir spännande när lillebror också ska få sitt :angel:

Mysigt :heart S ska ju också få ett syskon, men inte förrän i oktober. Fast A verkar ligga en bit före honom i självständighetsutveckling så kanske blir jämnt på den fronten! Kanske dags att köpa en docka snart :D Han är väldigt omhändertagande om sin kusin som snart fyller 1, ska alltid se till att hon har leksaker att lika med osv. Men har en känsla av att sånt där kan ändras ganska snabbt också :p
 
Mysigt :heart S ska ju också få ett syskon, men inte förrän i oktober. Fast A verkar ligga en bit före honom i självständighetsutveckling så kanske blir jämnt på den fronten! Kanske dags att köpa en docka snart :D Han är väldigt omhändertagande om sin kusin som snart fyller 1, ska alltid se till att hon har leksaker att lika med osv. Men har en känsla av att sånt där kan ändras ganska snabbt också :p

Vad kul! Grattis :)

Ja bebisintresset kan nog svalna fort... och kanske vara helt som bortblåst när det är en liten som liksom planerar att stanna i familjen :p känns som det kan gå lite hur som helst det här...
 
Vad kul! Grattis :)

Ja bebisintresset kan nog svalna fort... och kanske vara helt som bortblåst när det är en liten som liksom planerar att stanna i familjen :p känns som det kan gå lite hur som helst det här...

Här har det hållit i sig :) J avgudar fortfarande sin lillasyster och älskar andra bäbisar :D
 
Mysigt :heart S ska ju också få ett syskon, men inte förrän i oktober. Fast A verkar ligga en bit före honom i självständighetsutveckling så kanske blir jämnt på den fronten! Kanske dags att köpa en docka snart :D Han är väldigt omhändertagande om sin kusin som snart fyller 1, ska alltid se till att hon har leksaker att lika med osv. Men har en känsla av att sånt där kan ändras ganska snabbt också :p
Grattis :love:!
 
Igår fyllde E 2 år :love:! Vi firade honom i lördags med mor- och farföräldrar och mor- och farbröder. Han fick all uppmärksamhet och hade en väldigt härlig dag. Tårtan ratade han dock, men kanelbullen gick ner i väldig fart ;). Hans farbröder och farföräldrar sov över till igår och då åkte vi till en sjö och grillade. Känns jättemärkligt att han redan är 2 år :)
 
Igår fyllde E 2 år :love:! Vi firade honom i lördags med mor- och farföräldrar och mor- och farbröder. Han fick all uppmärksamhet och hade en väldigt härlig dag. Tårtan ratade han dock, men kanelbullen gick ner i väldig fart ;). Hans farbröder och farföräldrar sov över till igår och då åkte vi till en sjö och grillade. Känns jättemärkligt att han redan är 2 år :)

Grattis till E! :)

Ja de här 2 åren har gått otroligt fort! De är verkligen små egna personer med järnvilja :D:love:
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp