Vårföräldrar 2018 del 3

Sömn är sjukt svårt. Just nu somnar lillan kring 9:30-10 och sover 60-90 min i vagnen. Sedan somnar hon igen vid 13-14 i vagnen eller mitt knä i soffan. Sover 30-60 min. Väcker henne ofta för att hämta på förskolan. Sedan finna ingen möjlighet för henne att sova mer. Somnar för natten med brorsan vid 19:30-20.

När hon är hos farmor 1 gång i veckan sover hon gärna en gång till, somnar kring 16:30.

Fattar inte hur folk gör som bara har 15 timmars förskola! Lillan har inte ro att sova när brorsan är med (och han stör henne gärna). Och jag kan inte lämna en 2,5 åring obevakad i 30 min för stt söva bebis.
 
Senast ändrad:
Sömn är sjukt svårt. Just nu somnar lillan kring 9:30-10 och sover 60-90 min i vagnen. Sedan somnar hon igen vid 13-14 i vagnen eller mitt knä i soffan. Sover 30-60 min. Väcker henne ofta för att hämta på förskolan. Sedan finna ingen möjlighet för henne att sova mer. Somnar för natten med brorsan vid 19:30-20.

När hon är hos farmor 1 gång i veckan sover hon gärna en gång till, somnar kring 16:30.

Fattar inte hur folk gör som bara har 15 timmars förskola! Lillan har inte ro att sova när brorsan är med (och han stör henne gärna). Och jag kan inte lämna en 2,5 åring obevakad i 30 min för stt söva bebis.

Har aldrig varit tyst kring den lilla när han sover/sövs på dagarna.ibland passar jag på att dammsuga medan han sover brevid i sin vagn. Syskon som leker,slåss och skriker. Han har fått vänja sig.På jobbet brukar man ju få söva ett helt rum själv fullt med små 1-2åringar så bara ett barn känns lyxigt just nu!
 
Jag väcker heller aldrig sovande bebis förutom om vi måste iväg då. Vi har fått lite mer rutiner nu, var ju länge helt utan dagtid.

8.00 vaknar (ev ammar)
Smörgåsrån med leverpastej till frukost.
Ca 10 ammar
11-13 sover. Längden varierar lite, beroende på om vi varit iväg och/eller om jag ligger bredvid.
13 ev lunch, och/eller amning. Lite plock alt försök med pure.
Ibland sover hon en kortis på em, särskilt om jag är ute och går.
Ca 16,30-17,30 sover
Får ev pure när vi äter middag. Somnar ca 20-20,30.
Ammar vanligtvis kl 1 och 4-5 på natten.

På eftermiddagen ammar hon mer oregelbundet. Är ju fritt på hennes begäran dygnet runt och mesta näringen är fortfarande därifrån.
 
Tack för era "scheman" :) Är alltid kul att se hur andras dagar ser ut. Känner mig egentligen inte orolig för den totala sömnen utan vårt största problem har ju varit att han ofta är väldigt väldigt trött på kvällen om han vaknar sista vilan vid 14-15. Då är det så svårt att få i honom någon mat och han bryter ihop för minsta lilla! Så nu är målet att hitta någon sorts rutin så sista sovpasset blir till 15-16 tiden :)
 
Fattar inte hur folk gör som bara har 15 timmars förskola! Lillan har inte ro att sova när brorsan är med (och han stör henne gärna). Och jag kan inte lämna en 2,5 åring obevakad i 30 min för stt söva bebis.

Undrar jag med. Inte en chans att jag får lillebror att sova efter att jag hämtat storasyster från förskolan. Gick första månaderna, men nu är han alldeles för omvärldsintresserad. Är hon ledig så får vi åka iväg så H kan somna i vagnen av utmattning.

Men då upplever vi ändå H som lättsövd. Storasyster har aldrig velat sova och hela bebistiden handlade om att få henne att sova. Jag hör ju om andra barn som somnar framför TVn, i soffan eller till och med i maten. Aldrig något som hänt oss, mer troligt att vi vinner på lotto. :p
 
Tack för era "scheman" :) Är alltid kul att se hur andras dagar ser ut. Känner mig egentligen inte orolig för den totala sömnen utan vårt största problem har ju varit att han ofta är väldigt väldigt trött på kvällen om han vaknar sista vilan vid 14-15. Då är det så svårt att få i honom någon mat och han bryter ihop för minsta lilla! Så nu är målet att hitta någon sorts rutin så sista sovpasset blir till 15-16 tiden :)

Här blir det också väldigt trött och gnälligt vissa eftermiddagar. Händer då han missat sista sovstunden pga krockat med hämtning av storasyster från förskolan. Brukar ge kvällsmat redan kl 16:00, för senare blir han för trött för att äta. Så ammar jag inför natten. Det är ju bara att glömma mat då han inte sovit något på hela eftermiddagen.
 
Men då upplever vi ändå H som lättsövd. Storasyster har aldrig velat sova och hela bebistiden handlade om att få henne att sova. Jag hör ju om andra barn som somnar framför TVn, i soffan eller till och med i maten. Aldrig något som hänt oss, mer troligt att vi vinner på lotto. :p
W är likadan med sömnen som din dotter och vi brukar umgås med en mamma och hennes son och han kan bara hux flux somna lite var stans. Nu har jag ju vant mig men i början var jag lite chockad när jag upptäckte att hennes son somnat typ på golvet eller nått annat konstigt ställe ;)

W sov ett em pass idag 16:15-16:50 och jag som tjötat om att få till ett extra sovpass kom fram till att det inte heller funkade då vi hade en väldigt pigg unge här ikväll. Aldrig blir man nöjd :p
Annars har han nu under helgen börjat ställa sig upp mot saker. Han är dock förvånansvärt bra på att sätta sig ner på rumpan igen! :up: Hoppas de håller i sig :)
 
Elvira kan somna även när Vincent är hemma. Han är väl inte direkt svårsövd heller men har aldrig varit sån att han somnar mitt i maten osv. Nog hänt två gånger att han däckat i soffan (förutom som liten bebis då).
 
Undrar jag med. Inte en chans att jag får lillebror att sova efter att jag hämtat storasyster från förskolan. Gick första månaderna, men nu är han alldeles för omvärldsintresserad. Är hon ledig så får vi åka iväg så H kan somna i vagnen av utmattning.

Men då upplever vi ändå H som lättsövd. Storasyster har aldrig velat sova och hela bebistiden handlade om att få henne att sova. Jag hör ju om andra barn som somnar framför TVn, i soffan eller till och med i maten. Aldrig något som hänt oss, mer troligt att vi vinner på lotto. :p
Skönt att höra att jag inte är ensam. När jag haft båda hemma har lillan fått sova i sele på min mage när vi är i lekparken på förmiddagen. Sedan har jag försökt lägga storas sovstund senare, så lillan kan sova samtidigt. Sedan är det full fart igen.

Någon gång kan hin somna i mitt knä om vi kollar tv. Men då är jag ju låst med henne. Och brorsan vill såklart absolut ha vatten eller ngt sådant just då.

Och så krockar en tredje sovstund med vår middag. Försöker äta middag vid 17-17:30 för senare är stora för trött. Och tidigare är inte pappa hemma.

Hårt att vara lillasyster!
 
W är likadan med sömnen som din dotter och vi brukar umgås med en mamma och hennes son och han kan bara hux flux somna lite var stans. Nu har jag ju vant mig men i början var jag lite chockad när jag upptäckte att hennes son somnat typ på golvet eller nått annat konstigt ställe ;)

W sov ett em pass idag 16:15-16:50 och jag som tjötat om att få till ett extra sovpass kom fram till att det inte heller funkade då vi hade en väldigt pigg unge här ikväll. Aldrig blir man nöjd :p
Annars har han nu under helgen börjat ställa sig upp mot saker. Han är dock förvånansvärt bra på att sätta sig ner på rumpan igen! :up: Hoppas de håller i sig :)

Näe svårt att bli nöjd. Vi fick till tre sovstunder i helgen, på vad vi tyckte var bra tidpunkter. Ändå svårsövd på kvällarna och inatt tyckte H det var morgon 03:15.:meh: Trots att han somnade först 19:30 igår.

Så nu är målbilden två sovstunder per dag och absolut inget sova efter kl 15. Hellre gnäll på eftermiddagen än morgon 03:15.:p
 
Skönt att höra att jag inte är ensam. När jag haft båda hemma har lillan fått sova i sele på min mage när vi är i lekparken på förmiddagen. Sedan har jag försökt lägga storas sovstund senare, så lillan kan sova samtidigt. Sedan är det full fart igen.

Någon gång kan hin somna i mitt knä om vi kollar tv. Men då är jag ju låst med henne. Och brorsan vill såklart absolut ha vatten eller ngt sådant just då.

Och så krockar en tredje sovstund med vår middag. Försöker äta middag vid 17-17:30 för senare är stora för trött. Och tidigare är inte pappa hemma.

Hårt att vara lillasyster!

Mycket pusslande blir det!

För oss blev det så mycket enklare när storasyster slutade sova på dagen, men så har hon alltid kämpat emot sömnen dagtid.Jag ser så mycket fram emot att ha två större barn som inte sover dagtid.

Här serverar jag barnen mat kl 16:00. Det är ett fönster där då båda barnen brukar vara nöjda och glada. Senare blir den ena för trött och den andra för hungrig. Fördelen är att kvällarna blir så långa. Kan lägga mig 21:00 och ändå haft en väldigt lång kväll. Kan inte ens minnas livet innan barn, då tror jag ofta vi åt vid kl 20:00.:confused::p
 
Näe svårt att bli nöjd. Vi fick till tre sovstunder i helgen, på vad vi tyckte var bra tidpunkter. Ändå svårsövd på kvällarna och inatt tyckte H det var morgon 03:15.:meh: Trots att han somnade först 19:30 igår.

Så nu är målbilden två sovstunder per dag och absolut inget sova efter kl 15. Hellre gnäll på eftermiddagen än morgon 03:15.:p

Här har vi också börjat ta tidig morgon, runt 04 :banghead: Tycker ändå denna är ganska passande på ämnet ;) (Finns två bilder)
 
Här har vi också börjat ta tidig morgon, runt 04 :banghead: Tycker ändå denna är ganska passande på ämnet ;) (Finns två bilder)

Hehe. Vet inte hur många gånger jag hört (uteslutande från äldre) hur bra det är om barnen är vakna längre för då sover de längre. Öhh... näe.. inte mina ungar. De blir bara tröttare dagen efter, jag likaså. :meh:
 
Vi har så sjukt jobbiga nattningar här just nu! Är mycket skrik och gråt, gäller att ladda upp med en stor portion tålamod innan. Vi kör varannan kväll, brukar gå lite bättre för mig än sambon. Jag sjunger alltid för honom men det gör inte sambon, tror det hänger på det ;)

Har ni andra märkt av att de vill ha mer mat när de börjat krypa mycket? Känns som W vill ha mer mat på natten nu än tidigare! :grin:
 
Vi har så sjukt jobbiga nattningar här just nu! Är mycket skrik och gråt, gäller att ladda upp med en stor portion tålamod innan. Vi kör varannan kväll, brukar gå lite bättre för mig än sambon. Jag sjunger alltid för honom men det gör inte sambon, tror det hänger på det ;)

Har ni andra märkt av att de vill ha mer mat när de börjat krypa mycket? Känns som W vill ha mer mat på natten nu än tidigare! :grin:

Tufft med nattningarna.. =\ hoppas att det snart ger med sig. Vår lilla tjej kryper inte så mycket än så jag har svårt att svara på din fundering kring maten. Nu är det dessutom kaos med tänder som kommer så hon äter mer på natten, men det är nog främst för att det de senaste dagarna varit svårt att få ner ordentligt med mat dagtid.
 
H kryper ännu inte. Här varierar ätandet på natten, likaså ätandet dagtid. Ingen dag är den andra lik just nu. :p Men tydligt att han inte behöver äta så mycket på natten. Samsover han med pappan och jag sover i annat rum äter han en gång på natten. Samsover han och jag blir det fler gånger, är väl en trygg och mysig vana helt enkelt.
 
Vi har så sjukt jobbiga nattningar här just nu! Är mycket skrik och gråt, gäller att ladda upp med en stor portion tålamod innan. Vi kör varannan kväll, brukar gå lite bättre för mig än sambon. Jag sjunger alltid för honom men det gör inte sambon, tror det hänger på det ;)

Har ni andra märkt av att de vill ha mer mat när de börjat krypa mycket? Känns som W vill ha mer mat på natten nu än tidigare! :grin:
Nu har han ju krypit ett bra tag, men jag märkte stor skillnad när han började röra sig mer och mer.
 
Nu har han ju krypit ett bra tag, men jag märkte stor skillnad när han började röra sig mer och mer.
Åh, vad skönt att höra det ändå! :) Tänker att vi ska köra på med lite mer mat under dagarna här nu och se om de hjälper att han inte behöver vakna hungrig lika ofta på nätterna.
 
Här kommer lite uppdatering från oss igen. Hinner ju gå en stund mellan varven nu. Bebis blir 8 månader på torsdag:) hon har börjat säga mamma, älskar brrr-ljud och pruttljud. Hon grejar pincettgreppet och att tex bläddra i (hårda) böcker, det är så spännande att se henne pyssla med sådant! Hon är dock mer sparsam med grovmotoriken, men snart får hon nog till krypandet ordentligt. Det är verkligen en rolig tid just nu, känns som att det händer saker varje dag! (Även om den här tiden också verkar bjuda på mer stök nattetid samt gnäll pga tänder..)

I januari ska jag börja jobba deltid, då ska pappan vara hemma med liten. Jag blir hemma igen till hösten enligt nuvarande plan. Jag börjar bli orolig för hur det kommer att kännas, jag klarar inte ens av att sova i ett annat rum! Men hon kommer ha det bra med sin pappa, jag kommer sakna henne massor dock.

Hur gör ni andra med föräldraledigheten? När tänkte ni sätta dem i förskola?
 
Här kommer lite uppdatering från oss igen. Hinner ju gå en stund mellan varven nu. Bebis blir 8 månader på torsdag:) hon har börjat säga mamma, älskar brrr-ljud och pruttljud. Hon grejar pincettgreppet och att tex bläddra i (hårda) böcker, det är så spännande att se henne pyssla med sådant! Hon är dock mer sparsam med grovmotoriken, men snart får hon nog till krypandet ordentligt. Det är verkligen en rolig tid just nu, känns som att det händer saker varje dag! (Även om den här tiden också verkar bjuda på mer stök nattetid samt gnäll pga tänder..)

I januari ska jag börja jobba deltid, då ska pappan vara hemma med liten. Jag blir hemma igen till hösten enligt nuvarande plan. Jag börjar bli orolig för hur det kommer att kännas, jag klarar inte ens av att sova i ett annat rum! Men hon kommer ha det bra med sin pappa, jag kommer sakna henne massor dock.

Hur gör ni andra med föräldraledigheten? När tänkte ni sätta dem i förskola?

Kul att det börjar komma lite ord :) Känns som vår kille satsar mer på grovmotoriken än finmotoriken, ibland låter det som han säger pappa men det är väl det ända.
Jag kommer börja jobba först i juni är planen, vi kommer söka förskola till augusti. Vi var inne på vintern först men vi hör så många nu som har svårt att få platser så vi tar det säkra före det osäkra och söker för augusti. Blir svettigt för oss om vi står där i januari och får plats på någon förskola långt bort som inte alls passar oss. Så planen är att han börjar någon gång i augusti men inte fulltid, antingen kortare dagar eller nån helt ledig dag :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 055
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 037
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp