Vårföräldrar 2020

Vad jobbigt:( men skönt att du hittat en förklaring. Hade aldrig hört talas om det själv. Är det så att om man har haft det en gång att man får det igen eller är det inte säkert? (Du behöver inte svara om du vill)

Hoppas att du landar i ett beslut som känns bra för dig! Det viktigaste är att det funkar för er.
Jag vet faktiskt inte, har inte orkat läsa igenom den forskning som finns. Läste bara lite kommentarer från olika personer som haft det och då verkar det som många haft det med båda/alla barnen, fast många verkar ju ha valt att ej amma barn 2 just av orsaken att man tycker det är för jobbigt att amma. Ska fråga min BM om det på nästa besök, men risken finns väl att hon aldrig hört talas om detta :grin:
 
Körde premiär i centrum med leggings idag efter ert pepp här i tråden, var väldigt skönt att slippa dra på stela jeans (även om de nu är gravidjeans..)! Hämtade ut ett paket med två långa koftor så nu är jag redo att köra all in på det här hehe :D

Tror dock att jag kommer gå upp mer den här graviditeten så jag får väl se hur länge jag kan få plats i leggingsen..:o vågen visar redan mer + än sist vid samma vecka.. men jag var iofs något lättare innan denna gång. Ska försöka ta tag i detta enorma sötsug, men det är så svårt (och gott med sött)!
 
Lite lättad efter att ha mätt blodtryck o blodsocker idag hos bm, mitt sötsug har inte försatt mig i klistret än 👍 ska givetvis försöka ta tag i det ändå.. men lätt är det ju inte :angel:

Mitt hb var ok ändå så svimningskänslan o yrseln måste ha berott på något annat.. har blodtryck som är åt det låga hållet så kanske är det. Glömde ta upp det med bm men hon ger ändå typ noll feedback så det hade väl inte varit så givande ändå. Ska få en ny nästa gång, får se hur hon är.

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Har ni pratat om förlossningen än, typ oro/frågor etc (med er bm alltså)?
 
Lite lättad efter att ha mätt blodtryck o blodsocker idag hos bm, mitt sötsug har inte försatt mig i klistret än 👍 ska givetvis försöka ta tag i det ändå.. men lätt är det ju inte :angel:

Mitt hb var ok ändå så svimningskänslan o yrseln måste ha berott på något annat.. har blodtryck som är åt det låga hållet så kanske är det. Glömde ta upp det med bm men hon ger ändå typ noll feedback så det hade väl inte varit så givande ändå. Ska få en ny nästa gång, får se hur hon är.

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Har ni pratat om förlossningen än, typ oro/frågor etc (med er bm alltså)?
Skönt att det såg bra ut med blodsocker och tryck. Ligger du lite lågt kan det säkert vara det som gör snurrig. Får hoppas att du får en BM som du trivs med och känner mer förtroende för nästa gång.

Jag har problem med foglossning, ser ut som en stel och halt tjockis när jag precis ställer mig upp och går :angel: Som tur är har jag inte haft speciellt mycket halsbränna de sista tre dagarna. Sover som en kratta och känner väll överlag att det är skit att vara gravid precis som förra gången :down: Ska till BM om typ två veckor, men känner just nu ingen oro över förlossningen alls utan mer oro hur jag ska klara av att vara gravid i typ 4 månader till :meh:
 
Lite lättad efter att ha mätt blodtryck o blodsocker idag hos bm, mitt sötsug har inte försatt mig i klistret än 👍 ska givetvis försöka ta tag i det ändå.. men lätt är det ju inte :angel:

Mitt hb var ok ändå så svimningskänslan o yrseln måste ha berott på något annat.. har blodtryck som är åt det låga hållet så kanske är det. Glömde ta upp det med bm men hon ger ändå typ noll feedback så det hade väl inte varit så givande ändå. Ska få en ny nästa gång, får se hur hon är.

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Har ni pratat om förlossningen än, typ oro/frågor etc (med er bm alltså)?

Jag har också ett jäkla sockersug :D

Mår helt ok ändå, börjar känna någon slags värk/stramningar insida lår och i/på underlivet (?) samt på skinkorna. Så märkligt men det gör inte jätteont, känns mer som att det hindrar mig från att röra mig ordentligt.
Tankarna inför förlossningen går lite upp och ner, ena dagen kan jag känna mig stark och taggad för att nästa dag fundera på hur jag ska palla. Hur känner du inför det?
 
När brukar man få moderskapsintyg? Man måste väl ha med det för att ansöka om gravidpenning?
Du kan få det av din barnmorska efter vecka 20. Jag har fått ett och skickat till försäkringskassan, det verkar dock ta en jäkla tid för dom att lägga in det i systemet :cautious:
 
Lite lättad efter att ha mätt blodtryck o blodsocker idag hos bm, mitt sötsug har inte försatt mig i klistret än 👍 ska givetvis försöka ta tag i det ändå.. men lätt är det ju inte :angel:

Mitt hb var ok ändå så svimningskänslan o yrseln måste ha berott på något annat.. har blodtryck som är åt det låga hållet så kanske är det. Glömde ta upp det med bm men hon ger ändå typ noll feedback så det hade väl inte varit så givande ändå. Ska få en ny nästa gång, får se hur hon är.

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Har ni pratat om förlossningen än, typ oro/frågor etc (med er bm alltså)?
Jag ska till bm på måndag och då hoppas jag att vi ska prata förlossning. Jag börjar känna mig mer orolig. Har läst föda utan rädsla (som jag verkligen rekommenderar) men är rädd för att bli rädd så det blir en ond cirkel. Min första förlossning var väldigt fin, en fantastisk upplevelse. Min andra förlossning gick mkt snabbare och jag kände att jag inte riktigt hängde med vilket gjorde mig rädd. Misstänker ju att tredje inte lär gå långsammare ....
Jag är i vecka 34 och det står plus 15kg på vågen vilket börjar kännas tungt.
 
Lite lättad efter att ha mätt blodtryck o blodsocker idag hos bm, mitt sötsug har inte försatt mig i klistret än 👍 ska givetvis försöka ta tag i det ändå.. men lätt är det ju inte :angel:

Mitt hb var ok ändå så svimningskänslan o yrseln måste ha berott på något annat.. har blodtryck som är åt det låga hållet så kanske är det. Glömde ta upp det med bm men hon ger ändå typ noll feedback så det hade väl inte varit så givande ändå. Ska få en ny nästa gång, får se hur hon är.

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Har ni pratat om förlossningen än, typ oro/frågor etc (med er bm alltså)?
Skönt att blodtryck och blodsocker såg bra ut😊
Jag var iväg till bm i tisdags och allt såg bra ut vilket såklart känns bra. Kan känna att jag är påväg att bli yr och snurrig men det händer inget mer än så just nu.
Vi har väl inte direkt pratar nått om själva förlossningen men får ju alltid fråganom vu funderar på något vilket vi sällan gör.
Har inte haft så mkt frågor hittills och känner ingen direkt rädsla/oro för förlossning heller. Väntar ju mitt första barn och fattar att det kommer göra ont men ändå svårt att föreställa sig hur det verkligen är. Men är lite spänd och nervös. Känner att jag litar på personalen på förlossningen och har en trygghet i sambon som varit med 2 gånger redan.
 
Har två kompisar som fått barn här under januari och och en tredje som var hemma hos oss idag med BF om två veckor och jag känner mig typ as peppad på att föda ;) Antar att jag kanske inte är lika sugen sen när det väl är dags ;)
 
@Pengy skönt ändå att förlossningen är något du längtar lite till snarare än känner oro inför :up: Även om anledningarna till din längtan kanske inte är just förlossningen i sig ;)

Hade glömt att du hade problem med halsbränna, måste vara sjukt irriterande. Hur går det att somna med det?

Kul btw att ha så många kompisar som föder samma vår!
 
Jag har också ett jäkla sockersug :D

Mår helt ok ändå, börjar känna någon slags värk/stramningar insida lår och i/på underlivet (?) samt på skinkorna. Så märkligt men det gör inte jätteont, känns mer som att det hindrar mig från att röra mig ordentligt.
Tankarna inför förlossningen går lite upp och ner, ena dagen kan jag känna mig stark och taggad för att nästa dag fundera på hur jag ska palla. Hur känner du inför det?

Skönt att du känner dig ok :) Låter som att det kanske är fogarna du känner av.. hoppas att du slipper mer än bara känningar.

Jag tror många känner lite som du kring förlossningen, att man är peppad men ändå lite skraj. Jag är inte rädd för att inte orka eller att känna smärta, jag är ganska bra på att härda ut. Men jag är rädd för att något ska gå fel, och det kommer nog medföra att jag blir rädd för att smärtan som kommer är ”fel” smärta, dvs smärta som tyder på uterusruptur eller något sånt.. Jag är en person med ganska stort kontrollbehov så jag kommer börja jobba med detta ganska snart.
 
Jag ska till bm på måndag och då hoppas jag att vi ska prata förlossning. Jag börjar känna mig mer orolig. Har läst föda utan rädsla (som jag verkligen rekommenderar) men är rädd för att bli rädd så det blir en ond cirkel. Min första förlossning var väldigt fin, en fantastisk upplevelse. Min andra förlossning gick mkt snabbare och jag kände att jag inte riktigt hängde med vilket gjorde mig rädd. Misstänker ju att tredje inte lär gå långsammare ....
Jag är i vecka 34 och det står plus 15kg på vågen vilket börjar kännas tungt.

Wow v34, då närmar det ju sig på riktigt för dig! Vad skönt! Men mindre trevligt att du känner oro inför förlossningen. Det där med att det går för fort har jag hört bekanta prata om också, att de inte hann ta in vad som hände riktigt och att det blev jobbigt på ett annat sätt. Det är ju lätt att tro att en snabb förlossning är ett drömscenario men det har ju sina utmaningar det med. Hoppas att du får bra stöttning av din bm och kan göra upp en plan eller något som kan göra att det känns bättre.

Jag ska försöka läsa den där boken också, har hört mkt positivt om den!
 
Skönt att blodtryck och blodsocker såg bra ut😊
Jag var iväg till bm i tisdags och allt såg bra ut vilket såklart känns bra. Kan känna att jag är påväg att bli yr och snurrig men det händer inget mer än så just nu.
Vi har väl inte direkt pratar nått om själva förlossningen men får ju alltid fråganom vu funderar på något vilket vi sällan gör.
Har inte haft så mkt frågor hittills och känner ingen direkt rädsla/oro för förlossning heller. Väntar ju mitt första barn och fattar att det kommer göra ont men ändå svårt att föreställa sig hur det verkligen är. Men är lite spänd och nervös. Känner att jag litar på personalen på förlossningen och har en trygghet i sambon som varit med 2 gånger redan.

Vad härligt att du känner en sådan tilltro till vården och dessutom har en erfaren sambo :) Jag är ju typ per definition förstföderska iom att jag blev snittad sist, så jag vet inte heller riktigt vad jag ger mig in på (frivilligt dessutom eftersom jag säkert hade fått ett till snitt beviljat) :o Ska du gå någon profylaxkurs? Jag o mannen gick en sist och tyckte det var superbra för att få en att förstå att man faktiskt skulle klämma ut en bebis:D det blev lite mer verkligt då.
 
@Pengy skönt ändå att förlossningen är något du längtar lite till snarare än känner oro inför :up: Även om anledningarna till din längtan kanske inte är just förlossningen i sig ;)

Hade glömt att du hade problem med halsbränna, måste vara sjukt irriterande. Hur går det att somna med det?

Kul btw att ha så många kompisar som föder samma vår!
Känner mig faktiskt cool inför förlossningen ändå, är ju så sjukt fräckt att föda barn :p Även att man såklart man kan känna viss oro att något kan gå fel. Men är mer orolig att förlossningen ska sluta i ett snitt.

Och angående halsbrännan så somnar man inte, och när man väl gör det så vaknar man av den och så får man ta tablett och så lugnar det sig och sen på morgonen vaknar man av magkatarr :wtf: så min sömn är mer obefintlig som gravid än den var med ett litet spädbarn sist:cautious:
 
Känner mig faktiskt cool inför förlossningen ändå, är ju så sjukt fräckt att föda barn :p Även att man såklart man kan känna viss oro att något kan gå fel. Men är mer orolig att förlossningen ska sluta i ett snitt.

Och angående halsbrännan så somnar man inte, och när man väl gör det så vaknar man av den och så får man ta tablett och så lugnar det sig och sen på morgonen vaknar man av magkatarr :wtf: så min sömn är mer obefintlig som gravid än den var med ett litet spädbarn sist:cautious:

Åh, det låter som värsta mardrömmen med den där halsbrännan ju.. :down: stackare! Hade du den sist?
 
Wow, har inte kunnat promenera utan att få rejält ont i fogarna... men nu har jag åkt skidor en hel fm utan problem! Såå härligt att få röra på kroppen utan smärta! Trodde inte riktigt att det skulle gå. Håller mig dock i blå/röda backar för att vara på säkra sidan. Vill inte ramla med magen.
 
Vad härligt att du känner en sådan tilltro till vården och dessutom har en erfaren sambo :) Jag är ju typ per definition förstföderska iom att jag blev snittad sist, så jag vet inte heller riktigt vad jag ger mig in på (frivilligt dessutom eftersom jag säkert hade fått ett till snitt beviljat) :o Ska du gå någon profylaxkurs? Jag o mannen gick en sist och tyckte det var superbra för att få en att förstå att man faktiskt skulle klämma ut en bebis:D det blev lite mer verkligt då.
Känner igen två stycken som jobbar på förlossningen. Har en känsla av att de brinner för sitt jobb och vet vad de gör och då känner jag mig lugn.
Har inte tänkt gå någon profylaxkursen men det kanske vore nått.
Fanns några föräldrakurser om att föda och att bli förälder som jag ska gå.
 
Åh, det låter som värsta mardrömmen med den där halsbrännan ju.. :down: stackare! Hade du den sist?
Ja, det var värre sist. Men har ju fortsatt långt kvar så vågar knappt säga att det känns bättre för det kan ju smälla till ännu mer sen. Och sist sa alla att halsbrännan brukar försvinna sen när bebisen sjunker ner i magen, den försvann aldrig för min del dock :cautious:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 110
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp