Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2022

Tror att min bebis missuppfattat vilket håll utgången är, pressar som en tok uppåt. Det är slut på plats, välkommen ut så kan du få sträcka på dig hur mycket du vill. (Eller okej, vänta en vecka till så jag hinner bli klar med allt)
 
Första dagen ensam med bebisen hemma! Kan sammanfattas som varierande 😬. Förmiddagen var drömmigt skön och hon var så nöjd och glad i sin babysitter i stokkestolen eller på mig. Sen mitt på dagen så var hon jätteledsen och missnöjd i 90 minuter. Längsta 90 minuterna i mitt liv! Sen efter det nöjd och glad igen.

Det är verkligen en enorm skillnad att vara ensam jämfört med när vi båda är hemma. Vi har verkligen gjort 50/50 här så skillnaden blir liksom vansinnigt stor - jag har exempelvis inte bytt blöjor i princip alls förrän idag 🙈.

Aja - på’t igen imorgon! Förhoppningsvis utan 90 ledsna minuter.
 
Vad skönt! Det där var jag också orolig över och lyfte med min BM (dagen innan jag födde :D ) och det enda hon gjorde då var att notera att jag kände mig orolig. Jag hade verkligen uppskattat i det läget att som du fått veta att jag inte behövde gå över alltför länge innan igångsättning.

Skönt att TUL såg fint ut och vad spännande med 3d-bild! Jag tycker de ofta ser lite läskiga ut men helt klart coolt att man kan se ansiktet liksom!
Ja en notis om att man är orolig känns ju inte som att det hjälper upp det hela alls - jag tycker mig ha läst någonstans att de även i vår region brukar sätta igång en i 41+0 om man är väldigt orolig, men jag antar att det som allt annat beror på vilken personal man får träffa och om det tas på allvar eller inte - min plan A var i alla fall att börja tjata massor om hur orolig jag var någon gång kring vecka 38 eller så 😅.

Ja jag brukar också tycka att 3D-bilderna är läskiga, särskilt om de görs på tidigare ultraljud när de liksom inte riktigt är färdiga än, men den här var ändå mest söt ❤ Har verkligen gjort det lättare att koppla ihop magen med en bebis, även om jag fortfarande bitvis har svårt med det.
 
Men vilken liten sötnos! Grattis! ❤ Hoppas att ni har hunnit piggna till och mår bättre båda två!
Tack!
Vi mår väldigt bra just nu. Fick åka hem på permission i lördags och lånade hem våg och telefonkontakt i söndags. Återbesök igår och vi blev utskrivna. Hon har piggnat på sig och äter som en häst :D. Jag mår lite för bra och sambon oroar sig och är på mig att jag ska röra mig mer försiktigt. Kommer ju oftast ihåg att inte lyfta tunga grejer, men känner inte av såret så mycket nu så kanske blir lite väl hurtig ibland. Har en trotsig storasyster här hemma som man ibland behöver bära på plats så vet inte riktigt hur det ska gå när pappa börjar jobba...
 
Tack!
Vi mår väldigt bra just nu. Fick åka hem på permission i lördags och lånade hem våg och telefonkontakt i söndags. Återbesök igår och vi blev utskrivna. Hon har piggnat på sig och äter som en häst :D. Jag mår lite för bra och sambon oroar sig och är på mig att jag ska röra mig mer försiktigt. Kommer ju oftast ihåg att inte lyfta tunga grejer, men känner inte av såret så mycket nu så kanske blir lite väl hurtig ibland. Har en trotsig storasyster här hemma som man ibland behöver bära på plats så vet inte riktigt hur det ska gå när pappa börjar jobba...
Åh vad bra, skönt att ni fått komma hem också och att ni mår bra! Hur länge blir ni hemma tillsammans, är det föräldradagar som tickar direkt för er båda eller fick du någon sjukskrivning också med tanke på infektion och snitt? Låter ju som att det är omöjligt att undvika lyft när man har äldre barn hemma.
 
Åh vad bra, skönt att ni fått komma hem också och att ni mår bra! Hur länge blir ni hemma tillsammans, är det föräldradagar som tickar direkt för er båda eller fick du någon sjukskrivning också med tanke på infektion och snitt? Låter ju som att det är omöjligt att undvika lyft när man har äldre barn hemma.

Kan inte svara för @underensten men det ska mycket till att bli sjukskriven efter snitt tyvärr. Har gjort 4 snitt varav två med mycket komplikationer och smärta efteråt. Lyfte frågan vid ett tillfälle och fick veta att det var inte tillräckligt för sjukskrivning för det är ingen sjukdom att få barn :meh: Det är omöjligt att undvika lyft när man har fler barn, man får göra så gott man kan.
 
Kan inte svara för @underensten men det ska mycket till att bli sjukskriven efter snitt tyvärr. Har gjort 4 snitt varav två med mycket komplikationer och smärta efteråt. Lyfte frågan vid ett tillfälle och fick veta att det var inte tillräckligt för sjukskrivning för det är ingen sjukdom att få barn :meh: Det är omöjligt att undvika lyft när man har fler barn, man får göra så gott man kan.
Orimligt, men inte förvånande. Det där med "inte en sjukdom att få barn" går visst att dra hur långt som helst 🙄
 
Åh vad bra, skönt att ni fått komma hem också och att ni mår bra! Hur länge blir ni hemma tillsammans, är det föräldradagar som tickar direkt för er båda eller fick du någon sjukskrivning också med tanke på infektion och snitt? Låter ju som att det är omöjligt att undvika lyft när man har äldre barn hemma.
Nej, det är bara en liten lätt bukoperation :meh: man inte blir sjukskriven från. Helt sjukt egentligen.

Vi hade bestämt sen innan att han skulle vara hemma månaden ut. 10 dagars, semester och så föräldradagar för våran stora. Ska ev se om han kan ta en vecka till. Nu får vi ju tillfällig föräldrapenning för tiden på neo också. Han var inte med oss hela tiden så han får för halva.
 
Nej, det är bara en liten lätt bukoperation :meh: man inte blir sjukskriven från. Helt sjukt egentligen.

Vi hade bestämt sen innan att han skulle vara hemma månaden ut. 10 dagars, semester och så föräldradagar för våran stora. Ska ev se om han kan ta en vecka till. Nu får vi ju tillfällig föräldrapenning för tiden på neo också. Han var inte med oss hela tiden så han får för halva.
Ja jag har svårt att tänka mig så mycket andra öppna bukoperationer man inte skulle sjukskrivas alls för ...

Men vad bra att ni fixat det så att det blir i alla fall lite mer än de första 10 dagarna tillsammans!
 
Ja jag har svårt att tänka mig så mycket andra öppna bukoperationer man inte skulle sjukskrivas alls för ...

Men vad bra att ni fixat det så att det blir i alla fall lite mer än de första 10 dagarna tillsammans!

Det där är ju ett gissel. Inte ens när jag låg inlagd fyra dygn efter mitt kejsarsnitt/havandeskapsförgiftning så blev jag sjukskriven.

Men samtidigt vet jag inte vad som vore bästa lösningen. Det vore ju också ett gissel att det skulle bedömas sjukskrivningslängd efter varje förlossning. De allra flesta klarar ju alldeles utmärkt att ta hand om barn 10 dygn efter en förlossning, och det är ju den förmågan som ska vara grunden.

Kanske att de 10 dagarna partnern får blir fler vid andra barnet osv? Oavsett förlossningssätt. Det är ju möjliggjort via dubbeldagar iofs.

Nu blev det kanske ot!
 
Det där är ju ett gissel. Inte ens när jag låg inlagd fyra dygn efter mitt kejsarsnitt/havandeskapsförgiftning så blev jag sjukskriven.

Men samtidigt vet jag inte vad som vore bästa lösningen. Det vore ju också ett gissel att det skulle bedömas sjukskrivningslängd efter varje förlossning. De allra flesta klarar ju alldeles utmärkt att ta hand om barn 10 dygn efter en förlossning, och det är ju den förmågan som ska vara grunden.

Kanske att de 10 dagarna partnern får blir fler vid andra barnet osv? Oavsett förlossningssätt. Det är ju möjliggjort via dubbeldagar iofs.

Nu blev det kanske ot!
Ja jättesvårt! Kanske bara skulle räcka om man blev lite mer frikostig med att sjukskriva när det behövs (så slipper man framförhållningen som annats behövs om partnern ska veta på förhand om det ska sökas fler dagar än 10)? I "min" del av sjukvården är vi rätt frikostiga med att sjukskriva nyförlösta om det behövs (åtminstone precis där jag har jobbat), för att partnern ska kunna hoppa in och stötta - om mamman inte klarar av att ta hand om sitt barn och sig själv samtidigt eller om tillståndet blir sämre av att hon inte får sova på natten så sjukskriver vi så att partnern blir föräldraledig i stället.
 
19 dagar kvar. Imorgon jobbar jag sista dagen. Bebis är fixerad. Väskan är inte färdigpackad.

Tittar på den profylaxkurs som finns i Preglife. Bitvis väldigt illustrativ, sitt som en trött gorilla och låt rumpan flyta ut som en camembert i solen. Inga problem, det är min standardhållning 👍
 
Ja jättesvårt! Kanske bara skulle räcka om man blev lite mer frikostig med att sjukskriva när det behövs (så slipper man framförhållningen som annats behövs om partnern ska veta på förhand om det ska sökas fler dagar än 10)? I "min" del av sjukvården är vi rätt frikostiga med att sjukskriva nyförlösta om det behövs (åtminstone precis där jag har jobbat), för att partnern ska kunna hoppa in och stötta - om mamman inte klarar av att ta hand om sitt barn och sig själv samtidigt eller om tillståndet blir sämre av att hon inte får sova på natten så sjukskriver vi så att partnern blir föräldraledig i stället.

:eek: Är det i Sverige? Det låter som en dröm, för jag har aldrig hört talas om det. Med tredje barnet tog tex kejsarsnittet 2 timmar pga komplikationer, och jag hade ont länge efter. Åkte hem efter 2 dagar med denna bebis så pappan kunde avlasta en hel del dom 3 veckor som han var hemma. Med 4e barnet så bröt jag ihop av smärta och trötthet flera gånger under de 2 veckor som hon låg på neonatalen. Personalens råd var att vila upp mig hemma och därmed byta plats med pappan. Vilket inte var ett alternativ då vi har ytterligare 3 barn varav ett måste köras till och från skolan. På dessa 2 veckor kom min man en kväll, en dag och en natt som han sov över om jag minns rätt. Det var väldigt gnälligt varje gång han dök upp för personalen tyckte att jag kunde be dom om avlastning för "de hjälper så gärna till". Inget jag upplevde alls på 2 veckor, och någon permission över dagen fick vi inte heller vid de tillfällena dotter inte behövde sola. Deras förklaring var just mina 3 hemmavarande barn, hade jag inte haft dom så hade vi fått permission under dagen då jag skötte dotterns sond själv. Ändå vet jag flera stycken som fått dagspermission även när de har syskon hemma.
 
:eek: Är det i Sverige? Det låter som en dröm, för jag har aldrig hört talas om det. Med tredje barnet tog tex kejsarsnittet 2 timmar pga komplikationer, och jag hade ont länge efter. Åkte hem efter 2 dagar med denna bebis så pappan kunde avlasta en hel del dom 3 veckor som han var hemma. Med 4e barnet så bröt jag ihop av smärta och trötthet flera gånger under de 2 veckor som hon låg på neonatalen. Personalens råd var att vila upp mig hemma och därmed byta plats med pappan. Vilket inte var ett alternativ då vi har ytterligare 3 barn varav ett måste köras till och från skolan. På dessa 2 veckor kom min man en kväll, en dag och en natt som han sov över om jag minns rätt. Det var väldigt gnälligt varje gång han dök upp för personalen tyckte att jag kunde be dom om avlastning för "de hjälper så gärna till". Inget jag upplevde alls på 2 veckor, och någon permission över dagen fick vi inte heller vid de tillfällena dotter inte behövde sola. Deras förklaring var just mina 3 hemmavarande barn, hade jag inte haft dom så hade vi fått permission under dagen då jag skötte dotterns sond själv. Ändå vet jag flera stycken som fått dagspermission även när de har syskon hemma.
Sverige, men med en annan grunddiagnos som man kan argumentera för blir sämre om man inte får sova och så! Så inte "bara" förlossning i sig, även om sjukskrivningen aldrig skulle ha behövts utan förlossningen :)
 
36 dagar kvar nu, och halvt om halvt beordrad att vila. Har haft rätt mycket sammandragningar både vid ansträngning och i vila sista 2 veckorna och frågade om det på MVC eftersom jag inte blir klok på vad som är normalt - tycker att man kan läsa sig till allt mellan att det är normalt med hur mycket som helst så länge det inte gör ont (vilket mina inte gör) till att man ska ha 4-5 st per dygn (vilket jag lätt kommer upp i på en timme även om jag tar det ganska lugnt). MVC gjorde urinodling, som visade GBS i så pass stor mängd att jag fick antibiotika i torsdags. Torsdag kväll fick jag lite ont i nedre delen av magen på ena sidan, vilket höll i sig typ 16 timmar, och då fick jag order om att vila tills det går över och ringa förlossningen om det blir värre. Smärtan gick över men sammandragningarna är fortfarande massor så här 3 dagar in i antibiotikan. Så jag pendlar mellan att känna mig larvig som alls gör någon grej av vad som förmodligen(?) bara är helt normala sammandragningar, och att bli nojig och osäker på hur mycket jag får röra på mig 🙄
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 539
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 270
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 554
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rädda uttorkad groda/padda
  • Hiss och diss del 5
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp