Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2022

Hur länge ska man ha ont i underlivet? Två veckor sen förlossning idag, jag kan inte stå upp mer än en minut innan det börjar värka rejält, trots maxdos ipren och alvedon. Har en grad 2-bristning i vaginalväggen, men värken sitter överallt så tror inte det är anledningen
Det låter väldigt jobbigt, kan du komma upp och röra dig trots att det gör ont? Jag hade nog ringt gyn/mvc och frågat mest för säkerhets skull. Jag använder isbindor (vanlig binda, på med vatten och in i frysen) dagligen, första dagarna efter förlossningen pga smärta och nu pga svullnad.

Har du haft någon kontroll av bristningen efter? Vi var på sjukhuset igår för utskrivning från BB hemma och de kollade då mig också. Fick titta med spegel och de ringde dit en läkare också för att dubbelkolla en bit av slemhinnan som glipade lite. Behövdes ingen åtgärd och det är fantastiskt skönt att veta att allt är normalt. Älskar verkligen vården när den fungerar!
 
Det låter jobbigt! Jag fick också grad 2 men hade bara ont i 2-3 dagar typ. Känns det som att det blir bättre för varje dag, om än långsamt? Det var det jag fick till mig, att det ska kännas som att det blir bättre.
Njae, det går lite upp och ner, bättre i början av dagen, och tycker att det är oförändrat de senaste dagarna.
Det låter väldigt jobbigt, kan du komma upp och röra dig trots att det gör ont? Jag hade nog ringt gyn/mvc och frågat mest för säkerhets skull. Jag använder isbindor (vanlig binda, på med vatten och in i frysen) dagligen, första dagarna efter förlossningen pga smärta och nu pga svullnad.

Har du haft någon kontroll av bristningen efter? Vi var på sjukhuset igår för utskrivning från BB hemma och de kollade då mig också. Fick titta med spegel och de ringde dit en läkare också för att dubbelkolla en bit av slemhinnan som glipade lite. Behövdes ingen åtgärd och det är fantastiskt skönt att veta att allt är normalt. Älskar verkligen vården när den fungerar!
Jag kan röra mig korta stunder, men upplever att det blir värre av rörelse. Igår hade jag hämtning och lämning på fsk och hämtade paket, det var tydligen för mycket för blev rejält ont på kvällen. Idag har jag varit mer stilla och har mindre ont.
Blev kollad vid utskrivningen och har ett återbesök om två veckor också.
Skönt att ditt såg bra ut!

Var på bvc idag, vi kommer snart ha en liten elefant här, 260 g har han lagt på sig på en vecka.
Passade på att fråga om min smärta och blev inskickad till en barnmorska som kollade och tyckte att det såg bra ut. Upp till en månad kan det göra ont tydligen, så bara att stå ut.
 
Njae, det går lite upp och ner, bättre i början av dagen, och tycker att det är oförändrat de senaste dagarna.

Jag kan röra mig korta stunder, men upplever att det blir värre av rörelse. Igår hade jag hämtning och lämning på fsk och hämtade paket, det var tydligen för mycket för blev rejält ont på kvällen. Idag har jag varit mer stilla och har mindre ont.
Blev kollad vid utskrivningen och har ett återbesök om två veckor också.
Skönt att ditt såg bra ut!

Var på bvc idag, vi kommer snart ha en liten elefant här, 260 g har han lagt på sig på en vecka.
Passade på att fråga om min smärta och blev inskickad till en barnmorska som kollade och tyckte att det såg bra ut. Upp till en månad kan det göra ont tydligen, så bara att stå ut.
Så skönt att de kollade och att bebis har gått upp så mycket! Såklart tråkigt att behöva ha ont så länge, hoppas verkligen att det går över snabbt!
 
Idag firar vi 2 v med första BVC-besöket och bebis har gått upp 400 g på en vecka. Tyckte väl att blöjorna börjat sitta lite tight :o:D

Mycket bra och pragmatisk bvc-sköterska, kommer att trivas bra med henne. Fick klartecken att testa att pumpa och ge i flaska, har när vi frågat tidigare fått svaret att vända tills amningen är etablerad utan att vi fått en definition på vad det innebär. Vi vill kunna använda flaska som komplement så att partner kan ge när jag är i stallet :)
 
@Vira Hur går det? Och @Aconite , hur går det för er och bebisen? :)

Här rullar allt på. Dottern har fått sin livs första förkylning och fy fan vad oroliga vi varit. Nu börjar hon peppar peppar må bättre och det är en stor lättnad.

Om några dagar är hon 10 veckor och det är så himla fint att hon växer och blir större. Hon är så mycket mer med nu, så pigg och vaken och nyfiken. Hon pratar och härmar och försöker liksom kommunicera med hela kroppen. Så fint bara! Sömnen är peppar peppar bra också, hon sover mellan oss i sängen och somnar av sig självt när vi lagt ned henne bara. Finns cirka inget mysigare i världen än att sova med henne mellan oss :heart.

Ny grej är att hon stortrivs i vagnen! Vi kan lägga ned henne vaken och antingen är hon vaken och nöjd eller så somnar hon gott där i medan vi går. Vaknar hon när vi är ute så är hon nöjd bara och vi är helt paffa men väldigt glada för det såklart. Äntligen kan vi komma ut på ordentliga promenader och det är så sjukt SKÖNT! I övrigt är stokke-stolen den stora favoriten här hemma och så mobilen ovanför skötbordet. Mobilen ÄLSKAR hon, när vi bytt på henne ligger hon och pratar och sparkar och viftar och lyfter vi ner henne innan hon är klar skriker hon högt :D.

Fattar inte att vi haft sån tur att just vi fått bli hennes föräldrar. Hur är det ens möjligt liksom? Världens finaste lilla tjej med massa hår, stora ögon och världens i särklass goaste kinder :heart.
 
@Vira Hur går det? Och @Aconite , hur går det för er och bebisen? :)

Här rullar allt på. Dottern har fått sin livs första förkylning och fy fan vad oroliga vi varit. Nu börjar hon peppar peppar må bättre och det är en stor lättnad.

Om några dagar är hon 10 veckor och det är så himla fint att hon växer och blir större. Hon är så mycket mer med nu, så pigg och vaken och nyfiken. Hon pratar och härmar och försöker liksom kommunicera med hela kroppen. Så fint bara! Sömnen är peppar peppar bra också, hon sover mellan oss i sängen och somnar av sig självt när vi lagt ned henne bara. Finns cirka inget mysigare i världen än att sova med henne mellan oss :heart.

Ny grej är att hon stortrivs i vagnen! Vi kan lägga ned henne vaken och antingen är hon vaken och nöjd eller så somnar hon gott där i medan vi går. Vaknar hon när vi är ute så är hon nöjd bara och vi är helt paffa men väldigt glada för det såklart. Äntligen kan vi komma ut på ordentliga promenader och det är så sjukt SKÖNT! I övrigt är stokke-stolen den stora favoriten här hemma och så mobilen ovanför skötbordet. Mobilen ÄLSKAR hon, när vi bytt på henne ligger hon och pratar och sparkar och viftar och lyfter vi ner henne innan hon är klar skriker hon högt :D.

Fattar inte att vi haft sån tur att just vi fått bli hennes föräldrar. Hur är det ens möjligt liksom? Världens finaste lilla tjej med massa hår, stora ögon och världens i särklass goaste kinder :heart.
Åh vad härligt det låter! Och tio veckor redan, det är ju massor! Även korrigerat för att hon var lite tidig måste hon ha blivit riktigt stor nu? Låter som att hon har hunnit få massor av personlighet 🥰

Hmm, min make som övertygat mig om att det är onödigt att köpa Stokke med babysitter som jag först ville, ska se om jag får köra ett nytt varv med argument för att vi nog kanske behöver en ändå! Låter ju så himla smidigt att ha dem med på rätt höjd (och dessutom ur vägen för katterna).

Här väntar vi fortfarande, prick en vecka till BF idag! Har svängt nästan helt från att inte känna mig redo och vara rädd inför förlossningen osv, till att bli otålig och peppad. Längtar verkligen efter att hon ska komma ut så att vi kan få börja lära känna henne ordentligt! ❤️ Trodde aldrig att jag skulle säga det heller med tanke på hur tacksam och glad jag har varit under hela graviditeten över att äntligen få bli och vara gravid, men sista veckorna har jag också börjat längta lite efter att kunna röra mig normalt igen, inte ha ont överallt, kunna knyta skorna - kunna ha på mig mina egna skor igen i stället för makens, osv 😅

Och i princip allt är klart här. Barnvagnen står monterad i vardagsrummet, spjälsängen är klar, BB-väskan packad och jag har till och med varit optimistisk nog att köpa mögelost som förhoppningsvis inte hinner gå ut innan vi kommer hem från BB sedan 😅 Gjorde sista dagen på jobbet i torsdags vilket i sig känns helt surrealistiskt, så nu är verkligen allt redo för att hon ska bestämma sig för att komma ut.
 
Åh vad härligt det låter! Och tio veckor redan, det är ju massor! Även korrigerat för att hon var lite tidig måste hon ha blivit riktigt stor nu? Låter som att hon har hunnit få massor av personlighet 🥰

Hmm, min make som övertygat mig om att det är onödigt att köpa Stokke med babysitter som jag först ville, ska se om jag får köra ett nytt varv med argument för att vi nog kanske behöver en ändå! Låter ju så himla smidigt att ha dem med på rätt höjd (och dessutom ur vägen för katterna).

Här väntar vi fortfarande, prick en vecka till BF idag! Har svängt nästan helt från att inte känna mig redo och vara rädd inför förlossningen osv, till att bli otålig och peppad. Längtar verkligen efter att hon ska komma ut så att vi kan få börja lära känna henne ordentligt! ❤️ Trodde aldrig att jag skulle säga det heller med tanke på hur tacksam och glad jag har varit under hela graviditeten över att äntligen få bli och vara gravid, men sista veckorna har jag också börjat längta lite efter att kunna röra mig normalt igen, inte ha ont överallt, kunna knyta skorna - kunna ha på mig mina egna skor igen i stället för makens, osv 😅

Och i princip allt är klart här. Barnvagnen står monterad i vardagsrummet, spjälsängen är klar, BB-väskan packad och jag har till och med varit optimistisk nog att köpa mögelost som förhoppningsvis inte hinner gå ut innan vi kommer hem från BB sedan 😅 Gjorde sista dagen på jobbet i torsdags vilket i sig känns helt surrealistiskt, så nu är verkligen allt redo för att hon ska bestämma sig för att komma ut.
Ja, tiden har gått jättefort! Hon har vuxit på sig bra vår lilla tjej, och kan nu ha strl 56 utan problem ☺️. Så hon är inte speciellt stor men växer bra! Och hon har definitivt mycket personlighet och det är så himla kul att få se mer och mer av den ☺️.

Alltså, nu råkar ju vår dotter älska stokke-stolen och alla gör väl inte det. Men för oss har den varit ovärderlig! När jag är själv med henne sitter hon nöjd i stolen medan jag äter frukost, borstar tänderna, fixar lunch etc. När vi är hemma alla tre sitter vi tillsammans vid köksbordet när vi äter frukost, hon är med oss i köket när vi lagar mat etc. Det gör en enorm skillnad att kunna ha med henne så mycket! Vi resonerade som så att hon kommer behöva en stol sen när hon blir större och vi ville absolut ha en babysitter, så varför inte köpa en kombo som funkar ihop? I värsta fall får ju stolen vänta tills hon är större bara.

Wow, en vecka till BF - gud så spännande! Skönt att ni har allt klart och så himla snart får träffa er lilla flicka. Vilken grej liksom! Jag kom aldrig så långt att jag kände mig ”klar” med graviditeten men jag kan tänka mig att det känns så när man går hela tiden ut. Men snart är hon här! ☺️
 
Ja, tiden har gått jättefort! Hon har vuxit på sig bra vår lilla tjej, och kan nu ha strl 56 utan problem ☺️. Så hon är inte speciellt stor men växer bra! Och hon har definitivt mycket personlighet och det är så himla kul att få se mer och mer av den ☺️.

Alltså, nu råkar ju vår dotter älska stokke-stolen och alla gör väl inte det. Men för oss har den varit ovärderlig! När jag är själv med henne sitter hon nöjd i stolen medan jag äter frukost, borstar tänderna, fixar lunch etc. När vi är hemma alla tre sitter vi tillsammans vid köksbordet när vi äter frukost, hon är med oss i köket när vi lagar mat etc. Det gör en enorm skillnad att kunna ha med henne så mycket! Vi resonerade som så att hon kommer behöva en stol sen när hon blir större och vi ville absolut ha en babysitter, så varför inte köpa en kombo som funkar ihop? I värsta fall får ju stolen vänta tills hon är större bara.

Wow, en vecka till BF - gud så spännande! Skönt att ni har allt klart och så himla snart får träffa er lilla flicka. Vilken grej liksom! Jag kom aldrig så långt att jag kände mig ”klar” med graviditeten men jag kan tänka mig att det känns så när man går hela tiden ut. Men snart är hon här! ☺️
Helt lagom stor alltså 🥰 Nej det verkar ju verkligen vara ett lotteri vad som går hem och inte, men svårt att veta utan att pröva och synd att missa en potentiell succé! Framförallt låter det ju mysigt att kunna ha henne på rätt höjd också. Nu råkade vi få en vanlig babysitter av släktingar så "tyvärr" kan jag inte använda argumentet att vi ändå behöver en, men om hon inte visar sig vara omöjligt att lägga ifrån sig eller så får jag nog ta och köpa en för att pröva :)

Ja det känns verkligen orimligt med så kort tid kvar tills allt blir så annorlunda, max två veckor tills de sätter igång så om drygt två veckor måste hon ju vara ute om allt går bra ❤️
 
Helt lagom stor alltså 🥰 Nej det verkar ju verkligen vara ett lotteri vad som går hem och inte, men svårt att veta utan att pröva och synd att missa en potentiell succé! Framförallt låter det ju mysigt att kunna ha henne på rätt höjd också. Nu råkade vi få en vanlig babysitter av släktingar så "tyvärr" kan jag inte använda argumentet att vi ändå behöver en, men om hon inte visar sig vara omöjligt att lägga ifrån sig eller så får jag nog ta och köpa en för att pröva :)

Ja det känns verkligen orimligt med så kort tid kvar tills allt blir så annorlunda, max två veckor tills de sätter igång så om drygt två veckor måste hon ju vara ute om allt går bra ❤️
Du kan visst använda det argumentet. Stor skillnad att ha dem med uppe i samma höjd som en själv mot att ha dem på golvet.
 
Du kan visst använda det argumentet. Stor skillnad att ha dem med uppe i samma höjd som en själv mot att ha dem på golvet.
Toppen, då får det nog bli en sådan. Worst case scenario kanske ett eventuellt nästa barn/nästa barn i släkten gillar den även om vår inte skulle göra det, och stolen vill vi ju ändå ha om inte alltför lång tid :)
 
@Vira Vår dotter var typ okej med babysittern men inte jättenöjd men däremot stormförtjust när vi satte den i stolen. Så för henne gjorde höjden all skillnad ☺️.

Två veckor, wow! Det är ju ingenting!
 
Idag firar vi 2 v med första BVC-besöket och bebis har gått upp 400 g på en vecka. Tyckte väl att blöjorna börjat sitta lite tight :o:D

Mycket bra och pragmatisk bvc-sköterska, kommer att trivas bra med henne. Fick klartecken att testa att pumpa och ge i flaska, har när vi frågat tidigare fått svaret att vända tills amningen är etablerad utan att vi fått en definition på vad det innebär. Vi vill kunna använda flaska som komplement så att partner kan ge när jag är i stallet :)
Hur värmer ni mjölken? Ska tydligen värmas i vattenbad, men det tar ju en evighet, vilken hungrig bebis har tid att vänta på det? Vill alltså micra, verkar vara nåt näringsämne som förstörs, det kan väl inte vara hela världen om man ska ge flaska nån gång ibland bara?
Och @soom , hur går det med smärtan?
Betydligt bättre, men inte bra. Ska på återbesök imorgon, så får vi se vad dom säger.
 
Bebis är än så länge en nöjd bebis. Han kräker mycket och ism det kan han ibland vara lite upprörd, och bajsandet ställer också till det för honom ibland, men i övrigt är han nöjd. Han kan tom ligga själv i vaket tillstånd emellanåt! Och han kan tänka sig att ta napp ibland, vilket är otroligt skönt.
Han har tydligen tänkt bli stor och det fort, han vägde 4 kg för en vecka sen, det är ett kg upp på 3,5 vecka. Vi börjar redan lägga undan strl 56.
 
Hur värmer ni mjölken? Ska tydligen värmas i vattenbad, men det tar ju en evighet, vilken hungrig bebis har tid att vänta på det? Vill alltså micra, verkar vara nåt näringsämne som förstörs, det kan väl inte vara hela världen om man ska ge flaska nån gång ibland bara?

Betydligt bättre, men inte bra. Ska på återbesök imorgon, så får vi se vad dom säger.
Har tänkt på precis samma sak, än så länge har vi ingen rutin på flaska. Första gången gjorde vi typ alla fel och bebis var tvärilsken. Gång två och tre har gått betydligt bättre. Ena gången värmde vi under kranen och tröttnade när det var fesljummet/inte snorkallt (bebis åt ändå) och sist direkt efter att jag pumpat. Lutar åt micro i skarpt läge, som du säger har jag svårt att se problem med att det tappar näringsämnen när han kommer att få flaska max ett par ggr per vecka
 
Kl 01.20 natten till söndagen den 20/3 vaknade jag av en värk. Ganska mild och jag visste inte om det var förvärk eller på riktigt. Det var lite mer än två veckor kvar till bf och så tidigt trodde jag inte att han skulle komma. Jag hade slutat jobba på fredagen, officiellt iaf, jag hade lite småsaker kvar som jag skulle fixa på mån-tis. Väskan var halvpackad och förbereda inför bebis skulle jag ju också göra. Så där låg jag och tänkte att nej, jag kan inte föda barn nu, det får faktiskt vänta till onsdag. Men värkarna var ganska täta och blev snabbt starkare, efter en halvtimme väckte jag mannen, sen gick jag ut i förrådet och rotade fram bebispyjamas och mössa. Värkarna var nu så pass starka att jag var tvungen att stå still när de kom. Mannen åkte och hämtade svärmor som skulle vara barnvakt. När de kom hade jag så ont att jag kallsvettades och kved och var tvungen att verkligen andas igenom. Det hade nu gått ungefär en timme sen värkstart och vi åkte in till förlossningen, en halvtimme sittande med kraftiga värkar är mindre kul, jag ville stå. Jag försökte tänka på andningen och att slappna av, men det var helt omöjligt. Framme på förlossningen satte dom ctg som visade dåliga hjärtljud - det förstod jag först efteråt som tur är, eftersom det var exakt vad som hände med storasyster och det blev ett urakut snitt, vilket jag verkligen inte ville vara med om igen. Jag fick lustgas, vilket var helt underbart, gjorde värkarna uthärdliga. Jag var öppen 9 cm och dom tog hål på hinnorna. Kort därefter började krystvärkarna, av nån anledning snodde dom lustgasen då, jag hann ha den i fyra värkar :mad:. Eftersom bebis hjärtljud var dåliga så pushade dom mig i krystningen, dom ville ha ut honom fort, och det ville iofs jag också. 50 minuter efter att vi kom in till förlossningen var han ute, 2,5 tim från första värk. Han mådde bra, de dåliga hjärtljuden var förmodligen en reaktion på kraftiga värkar och är fullt normalt och ingen fara mot slutet av en förlossning, problemet är att om man kommer in med dåliga hjärtljud vet dom ju inte hur länge det pågått och då blir det lite bråttom. Fick upp honom på magen direkt vilket varit min målbild, helt underbart :heart Sjukt nöjd att jag klarade det, kände mig lite som en superhjälte. Fick en grad 2-bristning i vaginalväggen och blev ivägkörd till operation för att bli sydd. Fick ryggbedövning och var inte ens rädd när dom satte den, däremot låg jag och skakade hela tiden när dom sydde, kunde verkligen inte slappna av. Var borta från bebis ungefär tre timmar tror jag, men det kändes ok för jag fick vara med när han föddes och jag fick den där första timmen, och jag fick revansch.
 
@gulakatten Låter som att ni har det så himla mysigt och fint. Och så häftigt att se mer och mer av personligheten 😍

Vi har det bra, vår bebis är en nöjd liten kille. Han hänger på det mesta och trivs väldigt bra i vagnen. Så nu går jag minst en timme om dagen, njuter så mycket av värmen och att vara rörlig igen. Vi har varit i stallet själva ett par ggr utan sambon, han sover väldigt bra redan i bilen. Han äter som en häst och har gått upp 480 g på en veckan. Väger in på 4400 g nu och 1 kg upp från födelsevikt på 3 v 🙈
 
Vilka nöjda bebisar vi har i den här tråden! Sånt kan ju gå upp och ner dock såklart 🙈. Vi har det supermysigt här varenda dag - men har helt klart haft vår beskärda del av magknip och kvällsoro. Det fina och mysiga och bra väger dock helt klart över! ❤️

Vi trodde dotterns förkylning blivit bättre men idag igen är det tufft här. Stackars unge! :( Hon avskyr när vi gör rent näsan men gör vi inte det så äter hon för lite. Hjärtat blöder liksom! Förhoppningsvis får vi bort förkylning asap så hon får må helt bra igen ❤️.
 
Senast ändrad:
Förresten! Är det bara jag som blir typ HÖG av att lukta på min bebis? Alltså om jag luktar på hennes ansikte så luktar det så gott att det känns som att mitt hjärta ska stanna typ? Fattar att det är nån hormonell grej men jag blir nyfiken på om det är så för alla?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 485
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 586
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp