Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2022

@Vira Usch vad tufft med sammandragningarna! Så himla svårt att veta vad som är normalt och när man ska reagera typ. Hoppas det lugnar sig för dig!

KL
Jag och min lilla flicka har klarat vår första vecka hemma utan min man! I början av veckan kändes det himla svårt men sen kom vi liksom in i det. Sjalen funkar bra nu så vi har kommit ut på promenad varje dag och det har varit så skönt! Ännu bättre att hon älskar sin stokkestol och babysitter och till och med somnar av sig själv där. Sån lyx!

Min man tycker dock att de tre dagarna på kontoret är tortyr och längtar hem till vår flicka mest hela tiden :(. Som tur är jobbar han ju hemma två dagar per vecka. Jag är så lycklig och lättad över hur jämbördiga vi är som föräldrar - hon är lika nöjd med oss båda och tillbringar lika mycket tid hos oss båda. När min man kommer hem från jobbet så går han raka spåret till dottern och har henne sen resten av kvällen, minus när jag ammar. Det är så fint och så bra och så rätt. Vi hjälps också åt på nätterna, han håller mig sällskap när jag ammar och tar henne när jag är klar för att vagga henne om hon inte vill sova direkt.

Livet är fint helt enkelt ❤️.
 
36 dagar kvar nu, och halvt om halvt beordrad att vila. Har haft rätt mycket sammandragningar både vid ansträngning och i vila sista 2 veckorna och frågade om det på MVC eftersom jag inte blir klok på vad som är normalt - tycker att man kan läsa sig till allt mellan att det är normalt med hur mycket som helst så länge det inte gör ont (vilket mina inte gör) till att man ska ha 4-5 st per dygn (vilket jag lätt kommer upp i på en timme även om jag tar det ganska lugnt). MVC gjorde urinodling, som visade GBS i så pass stor mängd att jag fick antibiotika i torsdags. Torsdag kväll fick jag lite ont i nedre delen av magen på ena sidan, vilket höll i sig typ 16 timmar, och då fick jag order om att vila tills det går över och ringa förlossningen om det blir värre. Smärtan gick över men sammandragningarna är fortfarande massor så här 3 dagar in i antibiotikan. Så jag pendlar mellan att känna mig larvig som alls gör någon grej av vad som förmodligen(?) bara är helt normala sammandragningar, och att bli nojig och osäker på hur mycket jag får röra på mig 🙄
Jag hade ju väldigt mycket sammandragningar som också gjorde ont och håller helt med om att det är jättesvårt att veta vad som är normalt. För mig tog det en typ en vecka med covid (och alltså rätt mycket sofftid bortsett från en promenad/dag) innan sammandragningarna lugnade ned sig och inte kom så fort jag tog ett djupt andetag typ. Skönt att de hittade GBS'en!
 
Bebis hade lite lågt blodsocker några timmar efter förlossningen. Det har sen hållt sig bra vid alla kontroller och vi skulle åkt hem idag. En sista koll av blodsockret ville dom göra innan vi blev ivägsläppta, och givetvis var det lågt igen :arghh: så vi blir kvar till imorgon. Har gjorts en kontroll till och då var det bra igen.
Jag vill hem till storasyster 💔
 
Bebis hade lite lågt blodsocker några timmar efter förlossningen. Det har sen hållt sig bra vid alla kontroller och vi skulle åkt hem idag. En sista koll av blodsockret ville dom göra innan vi blev ivägsläppta, och givetvis var det lågt igen :arghh: så vi blir kvar till imorgon. Har gjorts en kontroll till och då var det bra igen.
Jag vill hem till storasyster 💔
Äsch vad surt! Förstår att du vill hem!
 
Bebis hade lite lågt blodsocker några timmar efter förlossningen. Det har sen hållt sig bra vid alla kontroller och vi skulle åkt hem idag. En sista koll av blodsockret ville dom göra innan vi blev ivägsläppta, och givetvis var det lågt igen :arghh: så vi blir kvar till imorgon. Har gjorts en kontroll till och då var det bra igen.
Jag vill hem till storasyster 💔
Hoppas ni får åka hem imorgon.
Inte kul att behöva vara ifrån storasyskon :(
 
Vi fick komma hem dagen efter. Storasyster är mycket stolt, samtidigt som det såklart är svårt för henne.

Jag trodde att jag slapp baby bluesen denna gången, men den smällde till idag :cry: Amningen gör ont. Snippan gör ont. Jag hinner inte sova. Jag har inte ork och tålamod med 4-åringen. Det ligger grejer överallt. Jag känner mig otillräcklig på alla sätt.
 
Vi fick komma hem dagen efter. Storasyster är mycket stolt, samtidigt som det såklart är svårt för henne.

Jag trodde att jag slapp baby bluesen denna gången, men den smällde till idag :cry: Amningen gör ont. Snippan gör ont. Jag hinner inte sova. Jag har inte ork och tålamod med 4-åringen. Det ligger grejer överallt. Jag känner mig otillräcklig på alla sätt.
Åh, det där är så himla himla tufft. Jag fick min baby blues på BB och gick och grät där bara. Kunde liksom inte sluta. Var snäll mot dig själv och hang in there! Det är okej att det ser ut som kriget hemma, fokusera bara på det du måste. Allt annat kan vänta :heart.
 
Hur går det för alla? Några är ju på slutspurten nu! :)

Här rullar det på. Vi hade en riktigt skön och fin rutin där dottern sov 4 eller 5 timmar i sträck varenda natt och vi bara NJÖT. Det har nu gått över :p. Jag tror att hon gått in i första utvecklingssprånget två veckor för tidigt för nästan allt stämmer in på Wonder Weeks checklista. Hon vill vara nära hela tiden, som ett litet plåster, hon äter mycket mindre än vanligt och mycket oftare. Hon gråter mer och blir otroligt arg och ledsen till och från. Nu sover hon bara 2-3 timmar i sträck nattetid och för oss känns det som väldigt lite. Men i natt var hon inte ledsen alls utan åt glatt och var mysig och glad. Kändes fint :heart.

I veckan kommer mina svärföräldrar till oss och det ska bli jättekul! Det är deras första barnbarn och eftersom de inte bor i Sverige har de inte träffat vår flicka än. Pga pandemin har det gått över 2 år sedan min make träffade dem så han är såklart otroligt pepp. Ska bli jättefint att få hit dem!
 
Här hemma går det väldigt bra. Än sålänge har vi världens snällaste bebis. Sover bra i egen säng på natten. Vaknar var 4-5h för att ammas. Bara sover när vi är ute i vagnen eller är iväg i babyskydd. Vill vara väldigt nära på kvällarna så jag och sambon får turas att ha henne på bröstet då. Är inte så lätt att få saker gjorda om man är själv.

Storasyster sköter sig också väldigt bra och har varit snäll mot henne och ingen svartsjuka än.

Sambon är hemma nästa vecka också. Sen börjar han jobba veckan efter och storasyster ska börja 15h förskola då igen är det tänkt. Få se hur jag ska klara mig själv på dagarna, men det löser väl sig
 
Jag är på v. 41+2, dag 9 i latensfas med pinvärkar/förvärkar och är nästan helt dränerad. Var inne i onsdags för att få sovdos och även i lördags, ren och skär befrielse att få sova. Igår påbörjades projekt vräkning efter att ha varit inne för undersökningar både lör och sön. Har tabletter att ta enligt schema och är strax på väg in igen för ny bedömning. Blir inlagd senaste i em om inget rasslar till av sig själv. Och är så innerligt trött på att höra att "snart är bebis här", jag förstår att alla menar väl och vill peppa men jag har tänkt det i många veckor nu och försöker ta mig igenom dagen typ 😩
 
Vilket kaos vi har haft. I söndags kväll fick 4-åringen handsprit i ögat. Skölja 5 min. Hon hade sån panik, helt fruktansvärt 💔Några timmar senare fick jag en störtblödning, det forsade ut blod. Ambulans till gynakuten. Dom hittade inget avvikande, livmodern var "lite stökig" vilket gör det svårbedömt, men det är normalt en vecka efter förlossning. Fick åka hem igen efter några timmar, hann hem innan dottern vaknade som tur var. Tror jag fick ihop 2 timmars sömn den natten.
Tid till amningsmottagningen på måndagen, fick fantastiskt bra hjälp. Såren har nästan läkt och det gör bara lite ont att amma nu. På väg hem började bilen felkoda, precis utanför byn så jag kom hem iaf.
Behöver inte mer drama nu tack.
 
I tisdags morse kl 04.43 kom äntligen vår pojke. Jag fick min drömförlossning med lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur som smärtlindring. Det är det häftigaste jag upplevt bortsett från att jag krystade min axel ur led. Så det blev en lite annorlunda start med att vänta på ortoped. Får skriva förlossningsberättelse när vi landat lite mer men vi fick åka hem samma dag med BB hemma. Känns väldigt tryggt och självklart att vi nu är föräldrar till den här lilla killen :love:
 
I tisdags morse kl 04.43 kom äntligen vår pojke. Jag fick min drömförlossning med lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur som smärtlindring. Det är det häftigaste jag upplevt bortsett från att jag krystade min axel ur led. Så det blev en lite annorlunda start med att vänta på ortoped. Får skriva förlossningsberättelse när vi landat lite mer men vi fick åka hem samma dag med BB hemma. Känns väldigt tryggt och självklart att vi nu är föräldrar till den här lilla killen :love:
Grattis :heart
 
I tisdags morse kl 04.43 kom äntligen vår pojke. Jag fick min drömförlossning med lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur som smärtlindring. Det är det häftigaste jag upplevt bortsett från att jag krystade min axel ur led. Så det blev en lite annorlunda start med att vänta på ortoped. Får skriva förlossningsberättelse när vi landat lite mer men vi fick åka hem samma dag med BB hemma. Känns väldigt tryggt och självklart att vi nu är föräldrar till den här lilla killen :love:
Grattis! Vad härligt att förlossningen blev så bra, efter den långa väntan
 
Hur länge ska man ha ont i underlivet? Två veckor sen förlossning idag, jag kan inte stå upp mer än en minut innan det börjar värka rejält, trots maxdos ipren och alvedon. Har en grad 2-bristning i vaginalväggen, men värken sitter överallt så tror inte det är anledningen
 
Hur länge ska man ha ont i underlivet? Två veckor sen förlossning idag, jag kan inte stå upp mer än en minut innan det börjar värka rejält, trots maxdos ipren och alvedon. Har en grad 2-bristning i vaginalväggen, men värken sitter överallt så tror inte det är anledningen
Det låter jobbigt! Jag fick också grad 2 men hade bara ont i 2-3 dagar typ. Känns det som att det blir bättre för varje dag, om än långsamt? Det var det jag fick till mig, att det ska kännas som att det blir bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 254
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp