Varför använder man vojlock/Schabrak?

nexxa

Trådstartare
En kanske, något konstig tanke men ändå;
När man passar ut en sadel så gör man ju det utan något mellan häst och sadel, hittar man då en sadel som ligger 'korrekt' bör den ju ligga sämre med något extra mellan sadel och rygg?
Kanske en befängd tanke, men det slog mig idag. Jag använder väldigt tunna schabrak alltid, men tänk alla dessa tjocka schabrak som finns och poly pads (från Hööks tex.) vad tror ni? Tror ni att det kan påverka något, även om det är väldigt lite?

Sv: Varför använder man vojlock/Schabrak?

Vojlock/schabrak ska användas för att skydda sadeln från svett och smuts från hästen, inte för att skydda hästen från sadeln.

Men ibland kan man behöva fylla ut lite under sadeln och då är ett tjockare underlägg ok.

Håller med Sweet, dessutom tror jag (har hört) att det är för att hästen inte ska få skav av sadeln. När man rider så uppstår det ju en del friktion mellan sadeln och hästens rygg eftersom en sadel aldrig ligger 100% stilla. Schabraken/Vojlocken är då till för att hästen inte ska utsättas för denna friktion mot ryggen. Om du har dragit en läderrem snabbt genom handen så har du säkert känt att det blivit varmt/brännt i handen. Friktionen mot hästens rygg är inte så stor om sadeln ligger rätt, men tänk dig då att du rider hästen mycket och utsätter den för denna friktion ett antal fånger i veckan, efter ett tag så börjar pälsen falla av på dom områderna där friktionen är störst och ibland kan det bli riktiga sår.

Andledninge till att man på vissa tävlingar i England inte använda schabrak/vojlock är att dommarna ska se att sadeln ligger 100% bra på hästen och inte är verken för trång eller för vid. Men när dom tränar hemma har dom ju schabrak/vojlock under för att förhindra friktionen. Ville bara säga det.

Jag som håller på med islandshäst har fått olika svar på varför man använder schabrak/vojlock, beroende på vem man pratar med. "Storhästryttarna" säger att det skaver annars. "Islandshästryttarna" (mest islänningar egentligen) säger att schabrak/vojlock bara är till för såna som är så lata att de inte orkar göra rent undersidan av sadeln!
Vet inte vad jag ska tro egentligen. Har ridit massor av hästar som aldrig haft schabrak/vojlock och de verkar inte ta skada av det.
Till min häst har jag schabrak när hon är sommartjock för annars glider sadeln fram så mycket. Annars när hon är i normalhull så kan jag ju rida utan, men det är faktiskt jobbigare att göra rent sadeln då! Speciellt min som är i syntet!

Islänningarna gör rent sadlarna max en gång om året el låter anställda göra det (om de har någon). Så vad lata?

Använder renskinn från :http://www.nordichorseselect.com/

Har en sadel som är bredare än vad som behövs på unghästen o då är renskinnet toppen ha under. Sadeln ligger bra i o med det. Sedan sägs det att renskinn ska vara bra på många sätt.

Det är väl inte lättja att spara på sin sadel? Sadeln tar nog stryk av massa svett o smuts även om man smörjer. Dessutom är det snyggt. Jättetjocka schabrak undviker jag, och om jag behöver fylla ut med något tar jag nog en fårskinnspad, tjocka schabrak är ju så svåra att tvätta, haha.

Ja, jag tycker det är jättefint med schabrak. Har väl alldeles för många egentligen, men det är ju roligt att ha flera att välja på!
Nä, skulle jag rida utan schabrak och samtidigt hålla sadeln ren så skulle jag behöva göra rent den varje dag och dessutom se till att hästen aldrig blev svettig! För hur lätt är det att få bort svettfläckar från en syntetsadel?

Kom på en grej till, när hästen blir svettig skummar det ju av friktionen, och då lär ju sadeln glida rejält. Eller hur? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 109
Senast: valpköpare
·
Utrustning Med fällningen fullt igång har jag sett vissa tendenser hos min häst att bli känslig för sadeln igen. Hon har ju varit väldigt förtjust...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elektron
·
Utrustning Efter många om och men har jag äntligen en ny dressyrsadel (en Spalding Britannica Finesse, en specialbeställning av förra ägaren då den...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer