Sv: Varför är det fult att vara okunnig?
Varför är det fult att vara okunnig när man håller på med hästar?
Fult tycker jag inte att det är, precis som flera ovan skrivit beror det på situationen och individen. En person som ber om hjälp ska bemötas med respekt. Däremot så är ju hästar stora starka djur som kan både skada sig själva och skada människor om de hanteras illa/slarvigt.
Jag kan erkänna att jag har fällt syrliga kommentarer om människor som jag ansett gjort väldigt fel eller inte ser en uppenbar lösning på ett problem. Jag har själv varit och ÄR sån, tyvärr. Jag jobbar på att sluta.
Jag är ganska snäll och diplomatisk, oftast. Men visst, vem är ALLTID pedagogisk och vänlig...ibland blir det tröttsamt att behöva upprepa sig. Vi är ju inga änglar. Däremot så rider jag ju exempelvis för tränare och skulle inte uppskatta att bli nedvärderad av dem oavsett hur dåligt ridpasset går, eller förlöjligad när jag frågar om saker. Jag är ju där för att lära mig.
För oftast handlar det ju inte om att det är fel. Bara att jag tycker att det är fel. Det finns så många sätt att göra saker och ting på.
Det finns bara mitt sätt, alla andra är korkade jävlar...
Visst är det här lite typiskt hästmänniskor?
Nej, det tycker jag inte. Jag stöter ganska ofta på det här beteendet antingen genom jobbet, OFTA på universitetet, eller genom föreningslivet. Nu senast hade vi ett styrelsemöte där vi diskuterade LAS, och hade en inbjuden kvinna från facket med. Trots att hon arbetade aktivt med just LAS så började en äldre herre diskutera med henne och sade emot henne i det mesta. Tillslut fick vi hämta flera paragrafer från internet, och när han såg att han faktiskt hade fel lämnade han rummet i ilska och vägrade närvara på resten av mötet - detta var en vuxen karl, ganska högt upp i den politiska hierarkin.
Universitetet är också ett sådant ställe där man lätt kan bli nedtryckt (inte alltid, och inte på alla institutioner!) om man ställer fel frågor, eller visar sig okunnig. Mycket BS för att markera status.
Här på forumet lyser det igenom ganska ofta. Syrliga, högdragna kommentarer från den som anser sig ha den bästa kunskapen och ofta medhåll från andra som är av samma åsikt. Har man otur blir man helt nedröstad.
Tja, jag har ju inte varit med så jättelänge och har inte upplevt att buke har en sådär exeptionellt hård ton - det finns betydligt otrevligare forum på nätet. Men visst finns det trådar där man släpper ursprungsfrågan och börjar tjafsa om andra saker, eller börjar med personangrepp, istället för att förklara sig tydligare om TS eller andra ifrågasätter inlägget.
Jag tycker generellt att diskussioner är bra, och ju mer olika personerna som är involverade i diskussionen är desto intressantare blir argumenten just för att man ser på saker från olika vinklar.
Många gånger handlar det om okunnighet eller att en person har fått fel information. Men många gånger handlar det också om att människor gör saker och ting på olika sätt. Detta behöver i slutändan inte vara något problem för hästen. Allting är öppet för tolkning.
Okunskap är inte detsamma som olikheter i träning och hantering, absolut! Det genom olikheterna som vi kan lära oss mer och utvecklas.
Så länge hästen inte utsätts för smärta och lidande och risker för skada/sjukdom, så borde det väl vara ok..? men sen är allting en tolkningsfråga.
Problemet är väl då bara att "lidande" kan vara olika saker för olika människor. En inbiten nevzorov-människa kanske argumenterar för att all ridning/körning med bett orsakar lidande, för en person är all uppstallning detsamma som lidande - alla hästar måste gå på lösdrift, och så vidare.
Jag brukar anta (innan eventuellt bevis på motsatsen) att folk kan förklara och argumentera för sin syn på hästar på ett trevlig sätt, det är ju inte diskussionen i sig som är negativ.
Men jag är inte ute efter specifika saker, utan tänker mer generellt vilken attityd hästfolk har mot varandra. Vad beror det på?
Tror som sagt inte att det handlar enbart om just hästfolk per automatik. Jag har mött lika många tålmodiga och pedagogiska hästmänniskor, som jag mött sura skitpratande sådana. Jag är dessutom ute en del och pratar om makt och härskartekniker - fula beteenden och skitsnack finns överallt i samhället.