Varför är det fult att vara okunnig?

Sv: Varför är det fult att vara okunnig?

Håller med. Okunnighet + ödmjukhet = bra, okunnighet + vägran att lyssna (+ ibland tvärsäkra råd till andra ännu mindre kunniga) = inte bra för djuren och ibland rentav farligt för människorna.

:bow::bow::bow:

Jag tror folk reagerar när någon som är väldigt okunnig (inom det område de diskuterar) Inte lyssnar och bara kör sitt eget rejs.
Alla har varit nybörjare och alla har nog gjort fel med sina hästar någongång, men det är ju dumt att fortsätta så.
ÖDMJUKHET är somsagt väldigt viktigt enligt mig för att utvecklas:)

Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte vet.

Absolut. Under förutsättning att man har en viss grad av ödmjukhet vill säga...

Det finns ju tyvärr de som stångar sig blodiga för att "jag har hållit på med det här i fyrtio år och därför vet jag hur det ska vara" - utan att tänka efter om det som ifrågasatts eller föreslagits kanske kan utföras på ett annat och bättre sätt.

Just att vara öppen inför nya tankar och idéer och att noga analysera dem utifrån vem man själv är, vad man har för häst (menar inte nödvändigtvis ras nu, utan mer vad hästen har för personlighet) och andra förutsättningar är en otroligt underbar egenskap som jag uppskattar mycket hos de jag träffar som har den!

Men jag är inte ute efter specifika saker, utan tänker mer generellt vilken attityd hästfolk har mot varandra.

Det är inte fult att vara okunnig, man föds inte kunnig, man lär efter hand.

Problemet tror jag med hästmänniskor är att folk har så starka åsikter, dom glömmer bort att det finns otroligt många sätt som är rätt, att deras sätt inte är det ända sättet. Man måste vara öppen och lära sig att hantera att alla inte gör saker och ting på det sättet man själv gör och att det faktiskt också kan fungera lika bra.

Sen tror jag också många är rädda att deras sätt är fel sätt och vill kanske för att försäkra sig om att det är rätt strida för det och vill att andra ska ändra på sig och tycka att deras sätt är ända sättet.

Gör någon på något annat sätt blir dom väl osäkra och vill försvara det dom gör vilket ofta gör att det blir onödigt tjaffs istället för att intressera sig mera för det andra gör som kanske kan vara något som man kan ta till sig och försöka med. Gillar man inte någons sätt, om man inte tycker det passar än själv så räcker det med att tycka att okej, det är inte min grej men det funkar för dig. Sen behöver det inte vara mer med det.

Men jag har också svårt ofta för att ta till mig att mitt sätt inte alltid är det bästa, jag vill gärna tro att mitt sätt är bäst men så är det inte och det är något jag får jobba med helt enkelt.

......och okunskap är inte detsamma som dumhet. Däremot är det dumt att fastna i principer och inte lära mer/nytt.
:bow:

Att vara okunnig och be om hjälp är inte farligt. Det är hedervärt.
:bow: och inte är det "fult" heller.

Som ett exempel på okunnighet som varit direkt farlig har jag stått med en unghingst (knappt två år gammal) på gången när en tjej ställer in sitt brunstiga sto mitt framför näsan på honom - med rumpan vänd mot hans näsa. Då blev jag arg. OM det inte gått att kontrollera hingsten hade hon kunnat orsaka skada på två hästar och minst tre personer inklusive sig själv.
:o :mad:

Jag har sagt det förut men jag säger det gärna igen;

Gud, vad skönt det är med eget stall! ;)

Absolut. Under förutsättning att man har en viss grad av ödmjukhet vill säga...

Det finns ju tyvärr de som stångar sig blodiga för att "jag har hållit på med det här i fyrtio år och därför vet jag hur det ska vara" - utan att tänka efter om det som ifrågasatts eller föreslagits kanske kan utföras på ett annat och bättre sätt.

Just att vara öppen inför nya tankar och idéer och att noga analysera dem utifrån vem man själv är, vad man har för häst (menar inte nödvändigtvis ras nu, utan mer vad hästen har för personlighet) och andra förutsättningar är en otroligt underbar egenskap som jag uppskattar mycket hos de jag träffar som har den!

Eller jag har ridit sen jag var liten, men kan inte göra en foderstat.

Jag tänkte.... kan man se det som en diskussion..... Svenskar i allmänhet har svårt för diskussioner . Det kan höra ihop med vår historia eller jag tror det hör alldeles uppenbart ihop med vår historia.

Jag läste artikelserien om misshandel på arbetet i DN . http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/de-skrattade-bara-sa-berovades-safet-sitt-manniskovarde-1.1113979 coh uppenbarligen kan man säga till en svensk ( okej jag vet att jag generaliserar ) att " vad bråkar du för ?" Då blir den tillsagda i Sverige uppvuxna totalt förstörd och tillintetgjord och hamnar i underläge. Nu menar jag alla de som är uppvuxna i Sverige utan några etnicitetsaspekter...

Eftersom vi kan väl alla försöka att läsa på retorik, som är konsten att tala... http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

Var jag en översittare nu ??? Men fram för bra diskussioner.... Rätta mig om jag har fel... en diskussion innehåller väl typ en advokat och en åklagare... Man kan titta på alla dessa amerikanska advokatserier... I Sverige kan man ha svårt att se att båda behövs i diskussioner och därför behöver vi mer diskussion... Dessutom så finns det väl ett antal regler , dvs inga personliga påhopp etc.

Kan du se det som en diskussion istället ? Fundera på det nästa gång du känner dig påhoppad...

Mänsklighetens dåliga sidor blir märkbara även i stallen och kring hästarna såklart ... Och det här med att se ner på andra, tycka att man vet bättre, ha avsaknad av ödmjukhet, det är (tror jag) symptom på den enskilda människans behov av att känna sig lite bättre, ofelbar eller/och som motvikt till den egna dåliga självkänslan.

Samt att få samhörighet med dem som tycker lika, och därigenom bli en del av en grupp genom att uppmärksamma "dem som gör fel" är ju något som förekommer lite varstans. Inte bara i stall och kring hästar ...

Sedan är det nog också så att när det gäller ett super intresse (som hästar faktiskt är för många) så är det nog lätt att bli lite påstridig för det man faktiskt tror på. Det blir svårt att låta bli att påtala brister oss andra, just för att man tror att man ser vad som skall till för att det skall bli bra. Och kan man inte knipa tyst så uppfattas man av personer som inte bett om hjälp som besservisser och "näsan upp i vädret person". Även om det inte varit menat så, utan som hjälp.

Tror att man gör klokt i att hålla tyst så länge folk inte frågat efter ens åsikt eller hjälp.

Varför är det fult att vara okunnig när man håller på med hästar?

Fult tycker jag inte att det är, precis som flera ovan skrivit beror det på situationen och individen. En person som ber om hjälp ska bemötas med respekt. Däremot så är ju hästar stora starka djur som kan både skada sig själva och skada människor om de hanteras illa/slarvigt.

Jag kan erkänna att jag har fällt syrliga kommentarer om människor som jag ansett gjort väldigt fel eller inte ser en uppenbar lösning på ett problem. Jag har själv varit och ÄR sån, tyvärr. Jag jobbar på att sluta. :o

Jag är ganska snäll och diplomatisk, oftast. Men visst, vem är ALLTID pedagogisk och vänlig...ibland blir det tröttsamt att behöva upprepa sig. Vi är ju inga änglar. Däremot så rider jag ju exempelvis för tränare och skulle inte uppskatta att bli nedvärderad av dem oavsett hur dåligt ridpasset går, eller förlöjligad när jag frågar om saker. Jag är ju där för att lära mig.

För oftast handlar det ju inte om att det är fel. Bara att jag tycker att det är fel. Det finns så många sätt att göra saker och ting på.

Det finns bara mitt sätt, alla andra är korkade jävlar... :D ;)

Visst är det här lite typiskt hästmänniskor?

Nej, det tycker jag inte. Jag stöter ganska ofta på det här beteendet antingen genom jobbet, OFTA på universitetet, eller genom föreningslivet. Nu senast hade vi ett styrelsemöte där vi diskuterade LAS, och hade en inbjuden kvinna från facket med. Trots att hon arbetade aktivt med just LAS så började en äldre herre diskutera med henne och sade emot henne i det mesta. Tillslut fick vi hämta flera paragrafer från internet, och när han såg att han faktiskt hade fel lämnade han rummet i ilska och vägrade närvara på resten av mötet - detta var en vuxen karl, ganska högt upp i den politiska hierarkin.

Universitetet är också ett sådant ställe där man lätt kan bli nedtryckt (inte alltid, och inte på alla institutioner!) om man ställer fel frågor, eller visar sig okunnig. Mycket BS för att markera status.

Här på forumet lyser det igenom ganska ofta. Syrliga, högdragna kommentarer från den som anser sig ha den bästa kunskapen och ofta medhåll från andra som är av samma åsikt. Har man otur blir man helt nedröstad.

Tja, jag har ju inte varit med så jättelänge och har inte upplevt att buke har en sådär exeptionellt hård ton - det finns betydligt otrevligare forum på nätet. Men visst finns det trådar där man släpper ursprungsfrågan och börjar tjafsa om andra saker, eller börjar med personangrepp, istället för att förklara sig tydligare om TS eller andra ifrågasätter inlägget.

Jag tycker generellt att diskussioner är bra, och ju mer olika personerna som är involverade i diskussionen är desto intressantare blir argumenten just för att man ser på saker från olika vinklar.

Många gånger handlar det om okunnighet eller att en person har fått fel information. Men många gånger handlar det också om att människor gör saker och ting på olika sätt. Detta behöver i slutändan inte vara något problem för hästen. Allting är öppet för tolkning.

Okunskap är inte detsamma som olikheter i träning och hantering, absolut! Det genom olikheterna som vi kan lära oss mer och utvecklas.

Så länge hästen inte utsätts för smärta och lidande och risker för skada/sjukdom, så borde det väl vara ok..? men sen är allting en tolkningsfråga.

Problemet är väl då bara att "lidande" kan vara olika saker för olika människor. En inbiten nevzorov-människa kanske argumenterar för att all ridning/körning med bett orsakar lidande, för en person är all uppstallning detsamma som lidande - alla hästar måste gå på lösdrift, och så vidare.

Jag brukar anta (innan eventuellt bevis på motsatsen) att folk kan förklara och argumentera för sin syn på hästar på ett trevlig sätt, det är ju inte diskussionen i sig som är negativ.

Men jag är inte ute efter specifika saker, utan tänker mer generellt vilken attityd hästfolk har mot varandra. Vad beror det på?

Tror som sagt inte att det handlar enbart om just hästfolk per automatik. Jag har mött lika många tålmodiga och pedagogiska hästmänniskor, som jag mött sura skitpratande sådana. Jag är dessutom ute en del och pratar om makt och härskartekniker - fula beteenden och skitsnack finns överallt i samhället.

Annan form av "okunskap" som irriterar mig är om en person medvetet eller omedvetet ignorerar andra och bara sätter sig själv i fokus i ett stall. En människa som konsekvent ställer sig och håller på och pysslar i evigheter med sin häst, på det sämsta stället i hela stallet, just i tid för insläpp och därigenom försinkar oss andra i vårt arbete kan över tid bli oerhört påfrestande. Den okunskap som jag syftar på där är alltså att man valt bort att lära sig rutinerna i stallet och anser sig ha rätt att pyssla när man själv önskar - trots att man kunnat välja vilken annan tid som helst på dagen.

Det där har jag också retat mig på :devil::mad:
Men jag ser det inte som okunskap, bara som ohyfs, eller bristande hänsyn, eller vad man nu ska säga.

Det finns hästmänniskor som febrilt letar efter saker att slå ned på hos andra hästägare TROTS en klanderfri hästhållning (i min mening).
Hade en stallmedlem som gick lös på de flesta i stallet. Själv skötte hon sin häst bra men red som en kråka, ingen begåvning (men det måste man ju inte vara heller). Tror dock att det var roten till hennes behov av att slå ned på andra, att hävda sig själv någonstans och fixade nog inte att vara den som var sämst i det hon helst hade önskat sig vara bäst i - att rida!

Det fanns en tjej till i stallet som skötte sin häst till den mest fläckfria grad, putsade, borstade, noga med foder och allt annat, lade ned mängder med tid i stallet på sin unghäst. Ooops, konkurrans i skötseln! Det hon slog ned på i denna tjejs fina skötsel var bland annat att hon gav hästen fri tillgång på hö :eek:, vilket hon gjorde för att hästen var svår att få upp i hull annars. - Hur kan hon veta hur mycket hästen får i sig när hon gör så? Det var så hon sa :D
Vill man hitta fel på andra och inte gör det så får man väl hitta på ett ;)

Absolut! :) Men jag tror inte att det är just hästägandet som är problemet, denna kvinna (antar jag) betedde sig troligen så även utanför stallet, emot andra personer som inte var kopplade till hästvärlden. Av orsaker som hon bara kände till själv.

Jag har också mött otrevliga människor i stall, men jag möter dem även på stan, i jobbet, eller i andra situationer också. Så jag tror inte att just hästvärlden attraherar denna typ av negativitet - den finns där oavsett vad personen i fråga hade gjort.

Tänker specifikt på en kvinna som jag ridit med och som jag relativt ofta samarbetar med i andra sammanhang, hon klarar enbart att vara "på topp". Hon måste vara den som har all kontroll, som alla frågar, som alla ser upp till, DÅ är hon glad och vänlig. Men blir hon ifrågasatt, eller om någon annan tar initiativ utan henne så reagerar hon starkt och blir enormt otrevlig/pratar skit bakom ryggen/bråkar om småsaker... etc. Men hon är ju sådan som individ - den utlösande faktorn beror på situationen, är vi i stallet så kan det vara hästarna hon reagerar på/om men är vi i en arbetssituation så är det andra saker.

Personligen så har jag som mål i livet att ALLTID försöka komma ihåg att det ALDRIG kan bli för mkt kunskap.... framförallt i umgänget med äldre, barn och djur....

Jag är till typen en nyfiken och intresserad person, vill gärna lära mig så mkt som möjligt inom mina intressen, det jag inte kan ser jag till å lära mig.... När vi inom familjen bestämde oss för att skaffa häst kunde jag ABSOLUT INGENTING:eek: Jag visste vad som var fram å bak, inget mera.... Rida hade jag ALDRIG gjort och sadling var för mig rena grekiskan.... MEN jag LÄRDE mig... Jag frågade, läste, begick misstag, använde mig av både analytiska och teoretiska och praktiska övningar och skapade på så vis en GOD platta att stå på... Jag har kommit mig en god bit på väg, mina hästar har det bra och är friska (allt om oftast) och jag fortsätter mitt lärande...Jag kanske inte är HÄSTmänniska än, men det gör inget, för egentligen, vad betingar det och hur vet man att man är en sån?!?

I det mesta handlar djurägandet om sunt förnuft, känsla för djur och ett INTRESSE av att utvecklas.... samt förmågan att kunna FRÅGA, solla bland råden och använda sina egna parametrar rätt och med en fingertoppskänsla...

Att lära är inte svårt bara önskan finns....

Problemet som jag ser det finns även på den andra sidan, de man kanske försiktigt frågar om saker å ting, dom kan lätt få en blick och attityd som om man vore en mosstomte:eek: och kan även snäsa nått otydligt och snipa upp med nästippen och fnysa... DET är INTE OK....:cool: Om någon frågar en sak vill jag ju ge ett behjälpligt svar annars kanske jag kan tipsa om sökmotorer eller rent ut sagt hjälpa hitta svaret så vi båda kan få lära oss....

Jag vet mer idag än jag gjorde igår, men än är det länge innan jag vet det som kanske blir aktuellt imorgon:D

Allt blir så mkt lättare om man lägger bort alla tunga prestigekappor och divaattityder och försöker hjälpas åt i mänsklighetens namn, tillsammans för ett bättre slutresultat för de som står oss närmast... nämligen våra djur...våra barn och våra gamlingar:D

I många fall är det nog ren snobbighet, man vill visa att man kan och att andra inte är lika bra.

Men jag tror också att det ibland handlar om att man inte förstår att man faktiskt är på olika nivå, precis som människor har kommit olika långt i utvecklingen när de lär sig t.ex. att utöva kampsporter. I hästvärlden finns det inga bälten som visar hur mycket man hunnit utvecklas.

När det gäller djur blir det ofta känsligt just för att de allra flesta som håller på med hästar verkligen älskar dem och vill att de ska ha det allra bästa. Har vi lärt oss något tror vi på det, och vill att alla ska göra som vi för att ge det allra bästa till hästen. Ren omtanke, som ibland kommer i uttryck som snobbighet eller osämja kring hur en häst ska skötas.

Se bara på ägare och medryttare, ofta är det något som medryttaren inte håller med om när det häller hästens skötsel/ridning, för att man anser att det finns bättre sätt medan ägaren tycker att denne gör på bästa sätt.

Alla försöker vi väl på vårt sätt göra det bästa för hästen, och vill att alla andra ska göra på samma sätt. Attityden däremot är kass, lite ödmjukhet både inför andras och ens egna "brister" i kunskapen kring hästar vore fint i hästvärlden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 739
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 860
Senast: TinyWiny
·
Äldre Varning för luddigt inlägg, men jag hoppas att min frågeställning ska bli tydlig. När man pratar om stil så hör jag ofta folk säga att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 830
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 572
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka