Varför är det fult att vara okunnig?

Q

qrumelur

Varför är det fult att vara okunnig när man håller på med hästar?

Jag kan erkänna att jag har fällt syrliga kommentarer om människor som jag ansett gjort väldigt fel eller inte ser en uppenbar lösning på ett problem. Jag har själv varit och ÄR sån, tyvärr. Jag jobbar på att sluta. :o

För oftast handlar det ju inte om att det är fel. Bara att jag tycker att det är fel. Det finns så många sätt att göra saker och ting på.

Visst är det här lite typiskt hästmänniskor?

Här på forumet lyser det igenom ganska ofta. Syrliga, högdragna kommentarer från den som anser sig ha den bästa kunskapen och ofta medhåll från andra som är av samma åsikt. Har man otur blir man helt nedröstad.

Många gånger handlar det om okunnighet eller att en person har fått fel information. Men många gånger handlar det också om att människor gör saker och ting på olika sätt. Detta behöver i slutändan inte vara något problem för hästen. Allting är öppet för tolkning.

Det jag anser är det rätta strider ibland mot vad andra anser är det rätta.

Så länge hästen inte utsätts för smärta och lidande och risker för skada/sjukdom, så borde det väl vara ok..? men sen är allting en tolkningsfråga.

Men jag är inte ute efter specifika saker, utan tänker mer generellt vilken attityd hästfolk har mot varandra.

Vad beror det på?

Sv: Varför är det fult att vara okunnig?

Detta beteende dyker upp en hel del bland s.k. hästfolk. Jag tror att det är till viss del rent snobberi. Att visa att man är bättre än andra. Det tyder också på osäkerhet. Att istället för att dela med sig av sin fantastiska kunskapsbank förlöljligar man oliktänkare och skyller det på att de är okunniga. Ödmjukhet har ingen dött av och att se saker på nya sätt kan bara ge mer kunskap vidga vyerna. Erfarenhet ger kunskap, men att klampa på i de gamla ulltofflorna lär man sig inget av, man måste ta till sig ny kunskap för att lära.

Varför är det fult att vara okunnig när man håller på med hästar?
/.../
Det jag anser är det rätta strider ibland mot vad andra anser är det rätta.

Så länge hästen inte utsätts för smärta och lidande och risker för skada/sjukdom, så borde det väl vara ok..? men sen är allting en tolkningsfråga.

:idea: Jag tror du delvis har svarat på din egen fråga. För då personer som är helt okunniga om hästar hanterar dem, innebär ju att man utsätter både hästar och människor för onödiga risker, och många utomstående läsare / betraktare av sådana situationer vill säkert bara om möjligt försöka avstyra olyckor och / eller bidra till mer harmoni i tillvaron.

Därav kommer säkert ett och annat digitalt ramaskri, om någon anar sådan okunskap som skulle kunna ge bekymmer, antingen det är i all välmening eller om det är för att visa sig på styva linan eller både och eller vad vet jag. Sen finns det tyvärr folk som är allmänt otrevliga i de flesta kretsar, utan att ens behöva någon särskild anledning till det... :crazy:

Ja, man kan göra saker på olika sätt och det kan vara mer eller mindre rätt. Det som funkar för en funkar kanske inte för en annan. Men ibland kan det någon (okunnig) gör faktiskt vara käpprätt fel. Vem som nu avgör vad som är fel... :angel:

Det finns de flesta gånger mer än ett sätt att göra saker på. Utan att det för den saken är skillnad i kvalité på uförande.

När jag blir upprörd är det för att man gör "misstag" a k a felprioriteirngar - t ex latmaskprioriteringar - på bekostnad av djurens välbefinnande. Eller ännu värre, man struntar i vad som är bäst för att ekonomin inte räcker till.

Hittills har jag blivit schysst bemött.

Jag brukar le lite smått då jag ser att det kommer in en "som är en gammal häst i gården" och som lugnar ner tonen i en tråd. Typ "nu ska vi ta det lilla lugna!" Ha ha - heelt oemotståndligt att se sådana kommentarer.

Visst finns de dem som "sätter sig på lite höga hästar" (kan inte motstå att använda dessa liknelser...:D), men var och en får ta beslut om vem de ska ta intryck av och framför allt hur de ska reagera. Så tycker jag!

Jag hoppas att jag ingen har upplevt mig som dum d v s elak i de inlägg som jag har skrivit. Jag lär mig oerhört mycket av andras information i deras inlägg och jag älskar att läsa om andras framgångar och hur de har lärt sig att komma över problem och hinder i hästägandet.

Det finns de flesta gånger mer än ett sätt att göra saker på. Utan att det för den saken är skillnad i kvalité på uförande.

När jag blir upprörd är det för att man gör "misstag" a k a felprioriteirngar - t ex latmaskprioriteringar - på bekostnad av djurens välbefinnande. Eller ännu värre, man struntar i vad som är bäst för att ekonomin inte räcker till.
:bow::bow:

Jag har inga problem med att erkänna mig okunnig om en del. Har flera runt mig som kan en hel del mer, men när folk säger åt mig att göra si eller så bara för att DE tycker att det är rätt, så blir jag lite irriterad.

Det finns många rätt i hästvärlden har jag märkt. Mycket baserat på åsikter. Visst finns det klara regler på rätt och fel också, för hästens välmående, men även åsikter om rätt och fel, där mer än ett rätt finns.

Man kan också se det som så att ju mer man lär sig, ju mer inser (förhoppningsvis) man sin okunskap. Ödmjukhet är en dygd :)

......och okunskap är inte detsamma som dumhet. Däremot är det dumt att fastna i principer och inte lära mer/nytt.

Jag tycker att mycket handlar om hur man är okunnig. Själv erkänner jag villigt att jag inte kan allt och frågar. Men det finns de som är tvärsäkra och inte kan ta in att de faktiskt har fel och andra har rätt och totalt saknar ödmjukhet.

Jag tycker att mycket handlar om hur man är okunnig. Själv erkänner jag villigt att jag inte kan allt och frågar. Men det finns de som är tvärsäkra och inte kan ta in att de faktiskt har fel och andra har rätt och totalt saknar ödmjukhet.

Håller med. Okunnighet + ödmjukhet = bra, okunnighet + vägran att lyssna (+ ibland tvärsäkra råd till andra ännu mindre kunniga) = inte bra för djuren och ibland rentav farligt för människorna.

Precis det jag menar, tvärsäker okunnighet som kan leda till farliga situationer.
Man har ju sett de mest tokiga råd här genom åren...

Som stallägaren sa idag "hästvett och barnuppfostran är ämnen som inte bör diskuteras allt för mkt om man inte vill orsaka osämja" ;)

Se på hundvärlden de har samma problem där. Jag tror att när det handlar om just uppfostran så har man olika åsikter. Jag tror bara att det märks mer innom hästsporten eftersom det är så många som håller på med det och eftersom det är så många som vill diskutera. Jag tycker det är jätteintressant att läsa andra människors åsikter men det är ju inte alla gånger jag håller med ;)

Även inom kattvärlden och seglingsvärlden är detta ett problem.
Att ge och ta råd är en konst. Speciellt när många anser sig vara förträffliga.
Nu är jag en typ av person som inte gärna går in i konflikter om jag inte vinner något på det så jag är inte själv utsatt för den ibland rent aggresiva attityd som kan uppstå för minsta skitsak. Men jag hamnar ofta mitt i skottlinjen när mina mer påstridiga stallkompisar hamnar i luven på varandra. Ofta brukar jag spela mer okunnig än jag är bara för att slippa hamna i konflikt. Sen får jag ta att vissa då tycker att jag kanske skulle hålla mig till akvariefiskar efter som jag uppenbart inte " kan något alls". Men jodå jag orkar bara inte bara välta jorden över småsaker som inte har någon direkt betydelse.

Jag är en sån person som ofta (eller det händer) blir påhoppad av andra på forumen därför att min åsikt inte stämmer överräns med deras. Jag själv är öppen och nyfiken av mig och säger inte att mitt sätt är bäst. Utan jag tänker såhär, därför att... Men vissa har svårt att respektera att det finns olika syn och jag tycker uppriktigt sagt ganska synd om dessa personer då de är så inskränkta och aldrig kommer att förstå vad jag menar. De vill helt enkelt inte förstå och har därmed låst dörrar för sig själva. De är ofta dessa personer som inte kommer att komma särsilt långt vare sig ridmässigt eller utvecklingsmässigt.

Tillägg: Jag utalar mig av saker som jag vet (fakta) eller är självupplevda och hävdar heller inget annat. Det jag inte vet om frågar jag om istället. Hur ska man annars veta?

Senast ändrad:

För mig är det fult om man är okunnig och därigenom riskerar hästars eller andra djurs, eller för all del andra människors, säkerhet eller välmående.

Det kan också vara ganska fult om man inte är så kunnig men vägrar inse det och ens opraktiska hantering skapar problem för andra.

Som ett exempel på okunnighet som varit direkt farlig har jag stått med en unghingst (knappt två år gammal) på gången när en tjej ställer in sitt brunstiga sto mitt framför näsan på honom - med rumpan vänd mot hans näsa. Då blev jag arg. OM det inte gått att kontrollera hingsten hade hon kunnat orsaka skada på två hästar och minst tre personer inklusive sig själv.

Den ilskan är ju egentligen bara rädsla och omtanke om såväl henne och hennes djur som om mig själv och det djur jag just då höll på att hantera. Och visst ska en hingst vara kontrollerbar även med ett brunstigt sto framför men det är ändå dumt att chansa i ett sådant läge. Hormoner är inte så lätta att besegra i alla lägen.

Annan form av "okunskap" som irriterar mig är om en person medvetet eller omedvetet ignorerar andra och bara sätter sig själv i fokus i ett stall. En människa som konsekvent ställer sig och håller på och pysslar i evigheter med sin häst, på det sämsta stället i hela stallet, just i tid för insläpp och därigenom försinkar oss andra i vårt arbete kan över tid bli oerhört påfrestande. Den okunskap som jag syftar på där är alltså att man valt bort att lära sig rutinerna i stallet och anser sig ha rätt att pyssla när man själv önskar - trots att man kunnat välja vilken annan tid som helst på dagen.

Ett litet tillägg:
Det finns Besserwissrar inom alla områden. Det är de som tror sig veta bäst, eller alltid "vet" allt och "kan" allt. Den prestige de har och rädslan för att ha "fel" gör att deras sätt är det enda riktiga. Alla är barn i början, men frågan är om en oerfaren människa som ber om hjälp och råd är farligare än en Besserwisser som kör på utan att tänka efter?

Man lär sig genom egna erfarenheter eller genom att ta del av andras. Att ha häst är inte svårare än att lära sig ett yrke där man t ex. ansvarar över människors liv och hälsa. Man kan inte allt från början, man blir aldrig fullärd och om man är öppen för att lära sig nytt och ta reda på fakta istället för tyckande så har man alla förutsättningar att lyckas:)

Att vara okunnig och be om hjälp är inte farligt. Det är hedervärt. Det är inte fult att vara okunnig, men det är fult att köra över andra med vad man tror är kunskap, vilket kanske i bästa fall är ens egen erfarenhet - som man låter gälla som allsmäktig fakta.

Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte vet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 913
Senast: TinyWiny
·
Äldre Varning för luddigt inlägg, men jag hoppas att min frågeställning ska bli tydlig. När man pratar om stil så hör jag ofta folk säga att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 864
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 610
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31