Varför är det så sjukt dåligt sortiment i ridsportaffärerna?

manhattan_2006

Trådstartare
Detta är lite av en spinoff på Sorbes tråd om dålig personal i ridsportaffärer.
Jag tycker själv det är riktigt tråkigt när man ska åka till någon ridsportaffär i sverige, jag kommer nästan aldrig hem med det jag vill ha. Det finns nästan ingenting i rätt storlek, tex en sadelgjord finns bara i 2 storlekar och en färg hur stor är chansen att man har just någon av dom storlekarna? Eller som när jag skulle köpa gråa Eskadron Flexisoft då fick jag till slut köpa dom från tyskland för det finns ju ingen affär som har mer än två färger av dessa skydd. Sen tycker jag det är riktigt tråkigt att inga ridsportaffärer har bra märken i x-full tänker då på träns. Sen är det mest samma sortiment i precis varje affär, varför inte ta in andra fina märken som är populära utomlands? Har jag bara otur eller är det någon mer som upplever samma sak att man aldrig hittar det man söker?

Sv: Varför är det så sjukt dåligt sortiment i ridsportaffärerna?

Du har helt rätt, jag blir också ofta besviken och får sitta på nätet och småhandla lite varstans ifrån.

Jag har ju dessutom en häst med hudproblem, men det finns inga vettiga solskydd i "vanliga" ridsportsbutiker, trots att detta problemet ökar i Sverige...

Likaså att kunna hitta bara ett vettigt regntäcke för sommarbruk, har letat skitlänge efter ett som jag vill ha och vet att det finns, men ingen har det.

beror troligtvis på att dom inte har råd att ha så stora lager, därför finns bara det vanligaste i lager.

men håller med dig, är sjukt tråkigt! själv handlar jag på nätet och mässor.

Det är ÄNNU sämre när man inte sysslar med dressyr eller hoppning. Då är det USA-import som gäller på det mesta.
// Linda

beror troligtvis på att dom inte har råd att ha så stora lager, därför finns bara det vanligaste i lager.

men håller med dig, är sjukt tråkigt! själv handlar jag på nätet och mässor.
Antagligen har du rätt. Det tråkiga är ju att man handlar på nätet mer och mer (pga av det stora utbudet) och går butikerna sämre och har ännu sämre möjlighet att ha ett stort lager. Men min dröm hade varit om det funnits fler stora affärer, med stort utbud och kunnig personal. Tänk vad härligt att kunna klämma och se alla grejor i verkligheten istället för att gissa sig till på nätet. det är inte alltid lätt att se på en bild hur passform, färg, kvalitee osv är.

Det är ÄNNU sämre när man inte sysslar med dressyr eller hoppning. Då är det USA-import som gäller på det mesta.
// Linda

:bow:

Finns inga vettiga westerntyglar i princip, skulle helst vilja ha svarta till mitt framtida nit-träns, men finns det i bra kvalitet? Näh.

Inte heller finns det några roliga träns eller nånting om man inte beställer för många tusenlappar, från USA. :cry:

Det enahanda och likartade sortimentet beror helt enkelt på att det har varit en massa sammanslagningar av grossister....

Willab och Hansbo är numera samma grossist.

Och nu senast så köpte Källquists upp Jacson...

:( :( :(

Likadant är det med dom utländska grossisterna....

Därför är det numera nästan hopplöst att hitta vettiga bett i små stortlekar, behöver 10.5 och 11.5 cm, till mina hästar... om man nu inte vill ha tjocka klumpiga enkelledade vanliga tränsbett eller s.k. pessoabett :devil:

Visst är det ett problem. Ofta får man åka runt till flera affärer innan man hittar allt man letar efter. Dessutom har jag en häst som är nickel allergiker och det gör att bett är ett problem för mig. Har letat efter ett rakt nickel fritt bett med fasta ringar nu ett halvår och jag börjar ge upp.:confused:

jo fast om det är en större affär då borde dom ha råd med ett lager, tycker allvarligt talat inte det är någon idé att ha en affär om man bara kan erbjuda 2 storlekar på sadelgjordar, eller inte ens har pannband i storlek full. Jag känner till en ganska bra hästaffär i sverige men det beror på att dom kan ta in det mesta. Fördelen med en affär ska ju vara att man slipper vänta, därför kan man lika gärna beställa på nätet för där finns det iaf fler storlekar.
Det bästa vore kanske om det blev som med matbutiker stora kedjor som har i princip allt:idea:

Har inte upplevt det.
I min absoluta favoritaffär har de allt. Jag har snarare problem med att bestämma mig för vad jag ska köpa än att det jag ska köpa inte finns ;)
Och om de mot förmodan inte skulle ha ngt hemma tar de hem det direkt längsta jag väntat är 3 dagar.

ok du kanske bor i en annan del av sverige
här i västsverige är det dåligt med bra butiker och alla har exakt samma sortiment

Jag märker samma sak. Jag är rätt ofta ute och spanar i olika ridsportbutiker här i Sverige och jag måste säga att den vi har hos oss är den mest ultimata jag någonsin varit i, här finns allt! Jag lovar, du skulle bli otroligt nöjd om du kom in och shoppade i den som finns på min ort! De kan dessutom ta hem det mesta, har nog aldrig hört att det inte gått att få hem något. När jag beställde en gång tog det 17 timmar innan jag hade varan i handen! Det ni!

Det finns en superduperbra affär i Jönköping också :love:

Kanske därför man blivit så petig med sådana detaljer :angel:

Vart ligger den affären? Har för mig att du inte bor så långt ifrån mig..

I Västmanland/Begsagen tkr jag att utbudet inom "Island" är bra för att inte vara en superstor sport, tycker även det skulle vara tråkigt om en butik hade allt. Det är ju lite mysigt att åka runt i hästbutiker ;)

var finns den affären? bor nämligen också i stockholm!:D

Sprenger borde ha kan man tycka. Måste oxå ha nickelfritt och har sprenger.

Typ som när jag skulle köpa nytt bett till medryttarhästen då... ett tredelat med fasta ringar. Det fanns TVÅ bett i hela affären av den modellen.. TVÅ stycken tredelade bett - thats it!! :eek: Och dessutom i samma storlek båda två - tack gode gud i RÄTT storlek dock (oddsen för det förresten?)

Vafan är det änna? Men det fanns miljoooner pessoa, stänger och allt möjligt jäkla skrot :crazy:

Du får gärna skicka ett Pm om vad det är för affär.

Jag antar att det beror på vart man bor. Här i Karlstad med omnejd har vi flera affärer med mycket kompetent personal som har lång hästerfarenhet. :laugh:Ganska olika sortiment och de har dessutom en hel del i x-full. (det ver jag eftersom min häst behöver det)
Om man vill ha någon annan färg eller liknande än det de har hemma så beställer de bara hem det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 643
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 442
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka