Sv: Varför är folk så otrevliga här?
Är man osäker på någons attityd eller tycker att någon är otrevlig är det inte svårare än att fråga "hur menar du?" innan man tar åt sig och blir ledsen.
Ja men det måste vara en av svenska språkets mest underutnyttjade fraser, både när det gäller skriftlig kommunikation och i samtal.
Det uppstår ju ofta missförstånd även när man pratar ansikte mot ansikte och det är väldigt vanligt att man reagerar på det bokstavligt sagda utifrån sin egen utgångspunkt i stället för att försöka förstå hur den andra menar...
min mamma, till exempel, lyckas som regel komma till i mina och min systers ögon väldigt märkliga slutsatser. Syrran säger att hon slutat lyssna, vilket är ett sätt att slippa diskussioner.
Jag är dum nog att diskutera, och känner det ofta som om jag slår pannan rätt i en vägg.
Och oftast blir hennes slutsatser - faktiskt - begripliga när man till slut inser att hon för ett till synes generellt resonemang men att det i verkligheten handlar om att hon pratar om en specifik situation.
Om jag hade känt till den specifika situationen hon egentligen pratar om, hade jag ofta kunnat förstå hennes resonemang och till och med tycka att det är rimligt, men när hon drar iväg utan att förklara de specifika förutsättningarna hon utgår från, så blir det hur korkat som helst.
Och tänk om jag kommit på att fråga "hur menar du nu?" i stället för att försöka resonera mot något som är dumt...
fast till mitt försvar, kan hon också komma med saker som bara är korkade. Som när jag hade problem att skifta ett däck (fick inte loss det) och berättade om lösningen att köra två kilometer till verkstaden och få hjälp, och hon stönigt hävdade att det var olagligt att köra till verkstaden med tre vinterdäck och ett sommardäck för att avhjälpa problemet... då hade det inte hjälpt att fråga "hur tänkte du nu".
Men det hjälpte inte heller att från min sida säga att "du är då expert på att hitta problem som inte finns"... mer än att jag fick slänga ur mig lite frustration, som pappa flinade lite åt när han övertog luren - och för allt i världen tyckte att min lösning var väldigt rationell...