Varför är folk så otrevliga här?

Sv: Varför är folk så otrevliga här?

Nej, det är inte bara den här delen (senior) av forumet jag snackar om.
Snackar mer generellt om hela forumet i sin helhet.

Alla tar illa vid sig av olika saker. För mig personligen är det för att jag inte litar till 100% på att folk vill mig väl, fast ser jag ett sådant inlägg så ignorerar jag det och väljer att inte svara. I vissa situationer är det några lustigkurrar som vill få igång en hetlevrad diskussion bara för att det är kul och en diskussion som inte leder någon vart också (oftast).

En annan sak jag kom att tänka på, vet att det nämnts tidigare i denna tråd. Det här med upprepningar och posta liknande trådar/frågor som redan finns osv. Reflekterade över det idag när jag ställde en fråga om råd och de flesta kommentarerna är identiska och så har det gnällts på mig en gång för att jag svarade likadant som någon annan redan gjort i en annan tråd, vart är logiken i det där? Får bara vissa upprepa sig eller vad är det frågan om? :confused:

Sånt har jag aldrig sett. Dock förstår jag om en sak tuggats och tvistats om tio sidor bakåt, och sen kommer en som inte läst tråden och svarar på huvudinlägget.

I ett fall om abort t.ex. så är det ju rätt känsligt om någon tre dagar efter aborten svarar på ursprungsinlägget att "Jag tycker du ska behålla".:banghead:

Sen tycker jag inte att man är för mesig och borde hålla sig borta ifall man blir sårad, men man borde kanske fundera på varför man tar åt sig. För ärligt talat har jag väldigt, väldigt sällan (kanske aldrig) sett något på Buke som man på riktigt borde ta illa upp över.

Kanske är jag just alldeles för okänslig?

Jag hittar ju inte de där otrevligheterna som det klagas på. Jag begriper alltså inte vad det är som diskuteras.

Trådrubriken är ju: Varför är folk så otrevliga här?
Jag har läst konstigheter på tex hund, men här på senior?

:confused:

Le och var glad ;)
Jag har fått höra att jag är för rakt på sak irl och att folk blir rädda för mig när jag bara försöker tala om vad jag tycker i en sakfråga så det är svårt med kommunikation. Det kanske gjort mig känsligare eftersom jag själv försöker tänka på vem som är mottagaren och hur denne uppfattar det. På ett forum är det svårare att veta vem som läser, därför kan det vara bra att lite defensiv i det som skrivs. Varg och giraffspråk om du är bekant med det? Det blir intressantare diskussioner också när folk inte bara försöker slå varandra i huvudet med att de har rätt och den andre har fel.

Jag läser senior, hem och hobby och ibland någon tråd på förälder, övriga form tittar jag aldrig i eftersom hästfrågor tar jag helst på det forum jag känner folk och vet vad de går för i verkligheten. Så min referens i den här tråden är senior. Just nu är det en trevligare period helt klart, även och det förkommer en del tråkiga och småsinta kommentarer, även om de riktiga popcorntrådarna som väl är lyser med sin frånvaro, där tillmälen som idiot mm hoppar fram. Sen finns det ju de som prompt ska anmärka på andras stavning och grammatik, gärna med någon dryg smiley och liknande.
För att vara konkret så ditt förra inlägg där du skriver seriöst med flera frågetecken efter är när jag läser det ett nedvärderande och därmed otrevligt sätt att formulera sig, även i verkligheten är en sån kommentar avsedd att idiotförklara den man talar om och jag kan inte se det på annat sätt i text heller. I det här inlägget utgår du från att du inte förstår, du säger lite samma sak men formuleringen är annorlunda så det är lättare för mottagaren att ta det till sig och försöka förklara istället för att instinktivt slå ifrån sig och slå tillbaka.
Nu tog jag just detta som exempel, det är ju inte något av de värre formuleringarna jag sett på forumet :)

Det är det där jag tycker är svårt, ibland hittar man trådar som huvudinlägget är intressant, men sen visar det sig att tråden är x-sidor redan.. nog inte många som orkar läsa/skumma igenom alla kommentarer. I sådana trådar brukar jag gå till sista sidan och skumma lite där, men långt ifrån alla gör det och då blir det väl som du säger.

Varför inte respektera att vi är ganska många som tycker det blir otrevligt här både nu och då? Ämnet kommer trots allt upp med jämna mellanrum.
Attityden hos flera i den här tråden (nu tänker jag inte främst på dig tanten) är att är man för mesig och tycker folk är otrevliga får man skylla sig själv och kan lika gärna dra om man inte gillar läget, istället för att vara lite ödmjuk och fundera över varför.

Jag känner precis som tanten, jag ser inte dessa otrevligheter som andra tydligen ser.

Som sagt så upplever jag buke som ett oerhört reko och snällt forum med lågt i tak. Skulle taket vara lägre vete tusan om jag skulle våga/orka skriva här alls. Plus att forumet nog skulle bli en smula tråkigare (långsammare).

Om det är så att de som står för otrevligheterna är som jag och tanten, att de inte menar att vara otrevliga och inte ser några otrevligheter så kan jag faktiskt tycka att ödmjukhet och reflektion bör gå åt båda hållen. Den som upplever otrevligheterna kan fundera över om den läser in otrevliga toner som inte är där. Är man osäker på någons attityd eller tycker att någon är otrevlig är det inte svårare än att fråga "hur menar du?" innan man tar åt sig och blir ledsen.

Hur trevlig är man själv om man utgår från att alla andra är otrevliga?

Är man osäker på någons attityd eller tycker att någon är otrevlig är det inte svårare än att fråga "hur menar du?" innan man tar åt sig och blir ledsen.

Ja men det måste vara en av svenska språkets mest underutnyttjade fraser, både när det gäller skriftlig kommunikation och i samtal.

Det uppstår ju ofta missförstånd även när man pratar ansikte mot ansikte och det är väldigt vanligt att man reagerar på det bokstavligt sagda utifrån sin egen utgångspunkt i stället för att försöka förstå hur den andra menar...

min mamma, till exempel, lyckas som regel komma till i mina och min systers ögon väldigt märkliga slutsatser. Syrran säger att hon slutat lyssna, vilket är ett sätt att slippa diskussioner.
Jag är dum nog att diskutera, och känner det ofta som om jag slår pannan rätt i en vägg.
Och oftast blir hennes slutsatser - faktiskt - begripliga när man till slut inser att hon för ett till synes generellt resonemang men att det i verkligheten handlar om att hon pratar om en specifik situation.
Om jag hade känt till den specifika situationen hon egentligen pratar om, hade jag ofta kunnat förstå hennes resonemang och till och med tycka att det är rimligt, men när hon drar iväg utan att förklara de specifika förutsättningarna hon utgår från, så blir det hur korkat som helst.

Och tänk om jag kommit på att fråga "hur menar du nu?" i stället för att försöka resonera mot något som är dumt...

fast till mitt försvar, kan hon också komma med saker som bara är korkade. Som när jag hade problem att skifta ett däck (fick inte loss det) och berättade om lösningen att köra två kilometer till verkstaden och få hjälp, och hon stönigt hävdade att det var olagligt att köra till verkstaden med tre vinterdäck och ett sommardäck för att avhjälpa problemet... då hade det inte hjälpt att fråga "hur tänkte du nu".
Men det hjälpte inte heller att från min sida säga att "du är då expert på att hitta problem som inte finns"... mer än att jag fick slänga ur mig lite frustration, som pappa flinade lite åt när han övertog luren - och för allt i världen tyckte att min lösning var väldigt rationell...

Jag försöker med den där frasen "hur menar du" när jag inte förstår, men svaret tillbaka brukar ofta tolkas till något slags "amen fatta du inte det där, det är ju solklart.." typ. Så jag har börjat sålla lite och väljer att inte svara på dom inlägg som verkar uppenbart otrevliga.

Det är svårt med text och förmedla hur man menar, i verkligheten använder man kroppsspråk och tonläge m.m. På nätet finns inte sådan även om det existerar smileys så är det svårt att förmedla riktigt hur man tänkte.
Något man skrev som ett skämt uppfattas som ironi av någon annan osv. :/

Japp! Jag har slutat gå in på hund-forumet. Där tycker jag är en förskräcklig ton.

Läs hela tråden igen

Brukar med vara ett tråkigt svar!
Intresserar nåt mig så läser jag tråden, tolkar det som står där med mitt sätt att se på det hela och eventuellt så svarar jag utefter det. Men då det är här som på många olika ställen i vårat samhälle idag, som jag uppfattar det, så förutsätts det att man i var och varannan kommentar ska ha som högsta önskan att tvåla till nån annan. Det inlägg man gör kan då verkligen tolkas på väldigt galet sätt, jämfört med hur man menar. Försöker man då få reda på i vad skillnaden mellan det som det uppfattas som man menade, till skillnad mot hur jag täkt att det skulle menas, ja då får man i bästa fall till svar att de inte begriper hur man menar och i sämsta fall att det är obegripligt hur man resonerar.

Här är ett gäng som är riktigt trevliga och ger mycket givande läsning, av den anledningen hänger jag kvar för inte ska "de andra" få ytterligare en möjlighet att mota iväg de som inte dansar efter deras pipa. Blåser de för falskt så får jag försöka att inte lyssna och dansa helt enkelt. Trist det är vad det är!

Mvh
Ptr

Det är nog också ett svar jag ogillar att få, speciellt när man faktiskt har skummat igenom tråden och försökt sätta sig in mer i den.. tydligen räcker inte det till alla gånger. :/

Rent generellt så har attityden på nätet ändrat sig eller så har den alltid varit så, men nu när fler kan hänga på nätet så märks det mer kanske.
Det finns såklart guldkorn och rötägg och tyvärr är majoriteten rötägg, om man ser till helheten. Jag hade oturen att hamna på en sådan sida, följde utsatta regler och i mina ögon var trevlig, men blev påhoppad av dom som bröt mot reglerna mest. Tydligen "hejjade" adminen på den sidan påhopparna så jag som följde reglerna blev bannad. Det gick inte ens att posta en bild på något man kände sig stolt över innan någon tyckte att det där är ingenting, onödigt, barnsligt och ingenting man ska va stolt över typ. Så jag hade redan övervägt att gå ur, så banningen kom som en räddningen även om det kändes väldigt fel.. :/

Tack och lov är inte alla ställen på nätet så, här är t ex ett guldkornsställe eller ja den här delen av forumet, hehe. :D

Jo nätet har blivit liksom galnare än verkligheten!

Har blivit utkastad från ett forum där jag följde uppsatta regler, svarade på den fråga som ställts men det passade inte galoscherna ändå. Det var inte svar eller lider om att finna en lösning som var det det handlade om som jag uppfattar det. Utan en vilja att bara få en bekräftelse på det som vederbörande redan bestämt sig för att så ska det vara.

Ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka