Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du allvar?
Du gör det ju gång på gång.
Inte i den här tråden, men i andra trådar.
På det här forumet.
Du uttrycker dig med jämna mellanrum oerhört förminskande gentemot andra skribenter.
Du gör det genom trådstarten här där du implicit påvisar att de som inte kallar sig feminister är dumma.

Klart jag menar allvar, jag ser inte att det finns en anledning till att hitta på något. Vad är det som är förminskande med att tycka att det är sunt förnuft att stå för jämställdhet? Jag har aldrig någonsin kallat en icke-feminist för dum.

Läs om din trådstart.
Du skriver att för dig är det självklart att "alla" egentligen är feminister. Där har du lagt ribban för vad som är rätt. Det är "sunt förnuft" och "något som alla borde vara".
"Vill någon inte kämpa för ett jämställt samhälle så behöver den inte."

Så varför vill man inte kalla sig det som är självklart? Däri ligger attacken.

Jag vet vad jag skriver och jag vet vad jag tycker. Och jag tycker inte att min trådstart är det minsta märklig. För mig är det märkligt att folk inte vill ha ett jämställt samhälle.

Du skriver att du är nyfiken, men det är inte en öppen fråga utan en fråga som utifrån ditt inledande stycke är tydligt ifrågasättande och du har redan där talat om att du tycker att de har fel som inte kallar sig feminister.

Det är en attack utifrån att du först lägger ribban för vad som är rätt och riktigt. De som inte är/kallar sig feminister saknar sunt förnuft enligt ditt inlägg.

Åter igen. Jag anser att det är sunt förnuft att vilja ha ett jämställt samhälle. Ja, jag tycker att det är korkat att folk inte vill ha det så.

Frågeställningen hade kunnat vara intressant om den inte stän..

Annan reflektion:
intresse är väl grundläggande faktorn.

Om jag lever på landet i "långtbortistan" ser jag inte tunnelbanan i Stockholm som särskilt intressant eller relevant för mig och mitt liv.
Det är mer sannolikt att jag engagerar mig i var eventuella busshållplatser finns placerade i den aktuella lokaltrafiken.

Ibland får man välja sina "stridsområden".
För mig kanske det är mer relevant att försöka få människor att påverka sin livssituation som är skadlig för deras mentala hälsa (tänker exempelvis på kvinnor som lever i destruktiva förhållanden som får dem att må psykiskt dåligt - behöver inte vara fysisk misshandel utan kan handla "bara" om en känsla av maktlöshet) än att grubbla så mycket på om kvinnor behöver förhålla sig till män på festivalområden.

Alla kanske inte har intresset att fundera över de där jättestora övergripande problemområdena som är nästan omöjliga att åtgärda/påverka.
Man kanske inte vill skapa fruktlösa konfliktsituationer där man ändå inte kommer någonstans annat än till ytterligare retorik.
Man kanske hellre gör sina egna val i det lilla och - i den mån man tycker att man bör/ska/vill ändra världen - försöker stötta andra i att göra liknande val.
Om dessa andra nu tycker att "mitt sätt" är något att eftersträva.
För det är ju inte så säkert att jag är någon förebild.
Jag ser inte att frågeställningen skulle vara aggressiv.

Och varför argumentera så mkt i en fråga om man nu inte är intresserad?

Problemet är ju att förmågan att ta till sig och att respektera andras åsikter tenderar att minska med ett stigande engagemang i feminismen.

De flesta är egentligen rörande ense om vissa grundregler.
Lika lön, samma rättigheter etc etc,

Men sedan, när man stöter på patrull i diverse församlingar så poppar det upp argument och förslag som egentligen inte hör hemma inom demokratiska ramar.
Jag är inte feminist. Jag är demokrat. Jag tycker det räcker. Inom det demokratiska begreppet så som vi känner det idag ingår indivdens lika värde, lika rättigheter och lika skyldigheter. Punkt!
Eh, jag håller verkligen inte med dig. Tror snarare att en feministisk hållning ställer större krav på att sätta sig in i andras perspektiv.
Den här oviljan mot feminismen, eller ointresset, tyder väl mer isf på svårigheter att ta in andras perspektiv?

Nej det är inte orsaken, det var bara ett dåligt exempel på något som är utöver det ovanliga, som kan anses extremt. Ett annat exempel är de kvinnor som galopperade runt i stockholm för att protestera mot patriarket. Inget fel med det men lite annorlunda. Sedan en profil är väl Lady Dahmer som jag såg upp till förut men vet inte vad som hänt nu. Andra exempel kan väl vara olika protester där de uppvisar sina nakna kroppar. Har sett diskussioner där det snabbt blomstrar upp manshat och ord som "mansplaina" förstår jag mig inte på riktigt varför det existerar. Eller ord som "cis-man"... Känns typ som folk bara vill sätta etiketter på varandra. No me gusta.

Tycker inte alla feminister är extremister bara så du vet, och tycker dessa saker är rätt extrema ja. För mig som är någon som inte har djupdykt i feminismen och undersökt utan endast stött på det i mitt vardagliga liv så uppfattar jag ordet feminist som en rörelse där det finns mycket variation och en hel del saker jag inte förstår mig på. Känns rätt så instabilt.
Men så bra att du inser att du är oinsatt! Då kan du läsa på och se att feminismen är mer än du hitills förstått:up:

Kanske om man inte hade hört talas om feminism före F! ?
Jag tror nog de flesta hade hört talas om feminism före F!, men jag tror inte att definitionen av ordet har varit särskilt förankrat hos den stora massan. Uttryck som "jämställdhet, lika villkor, samma rättigheter" osv är så mycket mindre laddade. Om man skulle be 1000 random människor beskriva en feminist, tror jag att man skulle bli ganska bedrövad.

Därför att det är det där fåtalet som tar stor plats på den offentliga scenen. Det där fåtalet som uttrycker sig på extrema sätt som jag inte vill förknippas med.

Och du låter ett fåtal personer få styra över dig? Det finns så otroligt många olika vägar inom feminismen. Jag anser exempelvis att manshat (eller egentligen allt hat) är onödigt då det inte gynnar mig som individ. Att gå runt och hata är ju sällan positivt.
En feminist behöver inte vara "som alla radikalfeminister". Det är det som är så fint med just feminismen. Själva grundtänket är ju ändå att jobba för att få ett jämställt samhälle. Om vissa vill göra det genom att sluta raka sig så betyder inte det att alla måste göra så. Har en bara grundinställningen i bakhuvudet så är en ju egentligen feminist.

Och du låter ett fåtal personer få styra över dig? Det finns så otroligt många olika vägar inom feminismen. Jag anser exempelvis att manshat (eller egentligen allt hat) är onödigt då det inte gynnar mig som individ. Att gå runt och hata är ju sällan positivt.
En feminist behöver inte vara "som alla radikalfeminister". Det är det som är så fint med just feminismen. Själva grundtänket är ju ändå att jobba för att få ett jämställt samhälle. Om vissa vill göra det genom att sluta raka sig så betyder inte det att alla måste göra så. Har en bara grundinställningen i bakhuvudet så är en ju egentligen feminist.

Nej, jag låter inte ett fåtal "styra över mig".
Jag ser fåtalet individer bete sig illa och vill inte associera mig med dem, helt enkelt.
Det betyder inte att jag låter mig styra eller gör uppoffringar eller så.

Det var ett svar på din inledande fråga: jag vill inte kalla mig feminist för att det finns individer som får och tar sig stor plats, som beter sig illa. Enkelt svar på frågan. Även om det är tydligt att det svaret inte är riktigt "godkänt".

Är det att övertyga, att anse att alla borde vara för jämställdhet?

´Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här...

Att anse att alla ska anse sig som feminister, tycker jag är ganska onödigt.
Det är klart att det är bra om alla ser jämställdhet som något viktigt.
Men jag har inte läst att någon som skriver i den här tråden, har någon annan grunduppfattning oavsett om man vill kalla sig feminist eller inte.

Men din fråga kanske inte egentligen handlar om huruvida människor vill se sig som feminster eller inte, din grundfråga kanske är "vill vi ha ett jämställt samhälle?"
I så fall är svaret för min del självklart ja.
Med tillägget att jag vill ha ett samhälle som är jämställt och där man får göra egna val.

Men vilka i tråden har sagt att de inte vill ha ett jämställt samhälle :confused:

Det är fler som säger att de vill ha ett jämställt samhälle, men samtidigt inte vill kalla sig feminist. Att vilja har ett jämställt samhälle är ju precis det feminister kämpar för.

Nej, jag låter inte ett fåtal "styra över mig".
Jag ser fåtalet individer bete sig illa och vill inte associera mig med dem, helt enkelt.
Det betyder inte att jag låter mig styra eller gör uppoffringar eller så.

Det var ett svar på din inledande fråga: jag vill inte kalla mig feminist för att det finns individer som får och tar sig stor plats, som beter sig illa. Enkelt svar på frågan. Även om det är tydligt att det svaret inte är riktigt "godkänt".

Det är jättebra att du inte låter dig styras av ett fåtal individer. Idioter finns det överallt och jag håller absolut inte med vissa feminister. Som exemplet med manshat. Det ser jag som något onödigt då hat inte föder positiv energi. Men bara för att det finns en del feminister som är manshatare så betyder ju inte det att jag inte vill kalla mig själv för feminist.

Ditt sätt att se på det är så otroligt motsägelsefullt. Du säger att du inte låter dig styras av några individer, samtidigt som du ju faktiskt gör precis det. Alla feminister är inte likadana. Det finns plats för alla olika typer av feminister.

Men din fråga kanske inte egentligen handlar om huruvida människor vill se sig som feminster eller inte, din grundfråga kanske är "vill vi ha ett jämställt samhälle?"
I så fall är svaret för min del självklart ja.
Med tillägget att jag vill ha ett samhälle som är jämställt och där man får göra egna val.

Då är ju feminism exakt precis det du pratar om! Det är precis det som feminismen handlar om. Att få vara sig själv, äga sina egna val och att kämpa för ett jämställt samhälle! :banana:

Det är fler som säger att de vill ha ett jämställt samhälle, men samtidigt inte vill kalla sig feminist. Att vilja har ett jämställt samhälle är ju precis det feminister kämpar för.

Det är alltså Ingen alls som sagt sig vara emot ett jämställt samhälle, vilket du ville påskina.

Vad med denna kompletta besatthet att alla levande människor ska vilja placera sig i feministfacket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 066
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka