Och man kan stå för jämlikhet utan att -isma sig.De som är pålästa och insatta (eller bara gör en enkel googling) förstår att feminism kämpar för jämlikhet. Om en inte känner att en står för det så ska en naturligtvis inte kalla sig för feminist.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och man kan stå för jämlikhet utan att -isma sig.De som är pålästa och insatta (eller bara gör en enkel googling) förstår att feminism kämpar för jämlikhet. Om en inte känner att en står för det så ska en naturligtvis inte kalla sig för feminist.
Japp, svarade bara på trådstartens inlägg.Men så bra att du inser att du är oinsatt! Då kan du läsa på och se att feminismen är mer än du hitills förstått![]()
Jag vill inte associeras med vissa delar och individer/rörelser inom det och det fyller ingen funktion för mig att göra det. Varför ska jag kalla mig feminist om det inte bidrar med något positivt men jag känner att det kan vara negativt.
Lite misslyckad parallell.
Människor är vi av biologi och födsel.
Men nej, det är ju inte alltid "man" är så stolt över att vara människa, nej.
Människa väljer vi inte om vi är eller inte.
-ister väljer vi nog om vi är eller inte.
och det är rätt trevligt att faktiskt inte behöva vara en -ist.
Jag vill inte associeras med vissa delar och individer/rörelser inom det och det fyller ingen funktion för mig att göra det. Varför ska jag kalla mig feminist om det inte bidrar med något positivt men jag känner att det kan vara negativt.
Feminism = jämlikhet.
Feminister strävar efter att få ett jämställt samhälle.
Så om du är liberalist men inte gillar en viss specifik inriktning inom liberalismen så slutar du helt sonika att kalla dig för liberalist? Eller "den där liberalisten sa något dumt som inte nödvändigtvis har med liberalismen att göra, men det är nog bäst att jag slutar kalla mig liberalist så att jag inte associeras till hen ändå."
Måste vara tråkigt att låta så få styra så mycket.
Jag skulle nog kalla mig för liberal snarare än liberalist. Så jag kan kalla mig feminin istället för feminist! deal!
Fakta är att en läkare tjänar i medel 62' medans tex. en fysiker som har en jämförbar utbildning tidsmässigt och knappast lättare tjänar i medel 39' enligt SACO.Fakta är att läkares löner inte stigit snabbare än andra yrkens löner under samma tid.
Fakta är att läkares reallöneutveckling varit negativ, även om siffrorna stigit i ordentlig takt.
Fakta är att de specialiteter som har högst andel kvinnliga läkare, har lägre genomsnittslön än de specialiteter som har högst andel manliga läkare.
Fakta är att manliga AT-läkare har (som grupp) högre lön än kvinnliga AT-läkare.
Det är mycket intressant eftersom AT-läkare egentligen inte förväntas ha så olika bakgrund eftersom det är en legitimerande tjänst med egentligen ganska schablonmässigt satt lön och ganska litet förhandlingsutrymme.
Om vi nu ska snöa in oss på läkaryrkets lönestatistik.
Feminin och feminist är helt olika saker. Så nä, du kan inte byta ut dem.Jag skulle nog kalla mig för liberal snarare än liberalist. Så jag kan kalla mig feminin istället för feminist! deal!
Anledningen till det jag skrev om FI var att jag inte fått goda uppfattningar om dem, och de har ju med feminism att göra. Och det var väl ett försök till att tänka på olika källor som kan vara bättre än sociala medier, och då blev det ett politiskt parti.Men vad har detta med tråden att göra? Du menar att du inte förstår feminism för att en av F!s förespråkare anser sig ha blivit utsatt för rasprofilering?
De som är pålästa och insatta (eller bara gör en enkel googling) förstår att feminism kämpar för jämlikhet. Om en inte känner att en står för det så ska en naturligtvis inte kalla sig för feminist.
Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.Vilket himla märkligt svar.
Anledningen till det jag skrev om FI var att jag inte fått goda uppfattningar om dem, och de har ju med feminism att göra. Och det var väl ett försök till att tänka på olika källor som kan vara bättre än sociala medier, och då blev det ett politiskt parti.
Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.
Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.
Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.
Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.
Jag skulle nog kalla mig för liberal snarare än liberalist. Så jag kan kalla mig feminin istället för feminist! deal!
Däremot kontrollerade jag lönen för kvinnor och män som arbetar som AT-läkare och de hade 2015 precis samma lön i genomsnitt enligt Sveriges läkarförbunds statistik. Den lilla skillnad som finns någon hundralapp i månaden är försumbar och inom felmarginalen.
Det är ett tydligt ställningstagande att kalla sig feminist om man nu har feministiska värderingar. Det kan leda till snabbare förändringar jmft med att liksom försöka förbättra världen men utan att stå för det. Som om man gör det i smyg?igen: varför ska man kalla sig för -ist?
Bara för att?