Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill inte associeras med vissa delar och individer/rörelser inom det och det fyller ingen funktion för mig att göra det. Varför ska jag kalla mig feminist om det inte bidrar med något positivt men jag känner att det kan vara negativt.

Så om du är liberalist men inte gillar en viss specifik inriktning inom liberalismen så slutar du helt sonika att kalla dig för liberalist? Eller "den där liberalisten sa något dumt som inte nödvändigtvis har med liberalismen att göra, men det är nog bäst att jag slutar kalla mig liberalist så att jag inte associeras till hen ändå."

Måste vara tråkigt att låta så få styra så mycket.

Lite misslyckad parallell.
Människor är vi av biologi och födsel.
Men nej, det är ju inte alltid "man" är så stolt över att vara människa, nej.
Människa väljer vi inte om vi är eller inte.

-ister väljer vi nog om vi är eller inte.
och det är rätt trevligt att faktiskt inte behöva vara en -ist.

Misslyckad och misslyckad, du förstod vad jag menade.
Absolut är det ett val att vilja ha ett jämställt samhälle. Antingen vill en det, eller så vill en inte. Det är upp till var och en!

Jag vill inte associeras med vissa delar och individer/rörelser inom det och det fyller ingen funktion för mig att göra det. Varför ska jag kalla mig feminist om det inte bidrar med något positivt men jag känner att det kan vara negativt.

Du ska självklart inte kalla dig för feminist om du anser att det som feminismen står för inte är något du kan stå för.

Feminism = jämlikhet.
Feminister strävar efter att få ett jämställt samhälle.

Men, det är det väl fler som gör utan att vara feminister? Är man per definition feminist för att man vill ha ett jämställt samhälle?

Det är ju inte så att feminismen har ensamrätt på ordet jämställdhet. Feminismen kämpar för det men det är ju inte endast feminismen som definierar jämställdhet. Det går ju inte att sätta likhetstecken mellan orden

Om du anser det, så har feminismen ju en större anhängare än du först trodde i första inlägget.

Så om du är liberalist men inte gillar en viss specifik inriktning inom liberalismen så slutar du helt sonika att kalla dig för liberalist? Eller "den där liberalisten sa något dumt som inte nödvändigtvis har med liberalismen att göra, men det är nog bäst att jag slutar kalla mig liberalist så att jag inte associeras till hen ändå."

Måste vara tråkigt att låta så få styra så mycket.

Jag skulle nog kalla mig för liberal snarare än liberalist. Så jag kan kalla mig feminin istället för feminist! deal!

Fakta är att läkares löner inte stigit snabbare än andra yrkens löner under samma tid.
Fakta är att läkares reallöneutveckling varit negativ, även om siffrorna stigit i ordentlig takt.
Fakta är att de specialiteter som har högst andel kvinnliga läkare, har lägre genomsnittslön än de specialiteter som har högst andel manliga läkare.
Fakta är att manliga AT-läkare har (som grupp) högre lön än kvinnliga AT-läkare.
Det är mycket intressant eftersom AT-läkare egentligen inte förväntas ha så olika bakgrund eftersom det är en legitimerande tjänst med egentligen ganska schablonmässigt satt lön och ganska litet förhandlingsutrymme.

Om vi nu ska snöa in oss på läkaryrkets lönestatistik.
Fakta är att en läkare tjänar i medel 62' medans tex. en fysiker som har en jämförbar utbildning tidsmässigt och knappast lättare tjänar i medel 39' enligt SACO.

Fakta är att läkare tjänar väldigt bra i jämförelse med de allra flest manligt dominerande yrken. Påståendet om att läkares löner inte stigit snabbare och har haft en negativ reallöneutveckling över tid har jag inte kollat upp men det låter helt orimligt.

Däremot kontrollerade jag lönen för kvinnor och män som arbetar som AT-läkare och de hade 2015 precis samma lön i genomsnitt enligt Sveriges läkarförbunds statistik. Den lilla skillnad som finns någon hundralapp i månaden är försumbar och inom felmarginalen.

Men vad har detta med tråden att göra? Du menar att du inte förstår feminism för att en av F!s förespråkare anser sig ha blivit utsatt för rasprofilering?
Anledningen till det jag skrev om FI var att jag inte fått goda uppfattningar om dem, och de har ju med feminism att göra. Och det var väl ett försök till att tänka på olika källor som kan vara bättre än sociala medier, och då blev det ett politiskt parti.

Sedan faktumet att jag länkade den norska källan (om det var det du undrade) så var det för att påvisa en mer godtrogen källa än fria tider (som använde sig av källan och vad jag såg - översatte den till svenska) och valde ut citaten för att visa vad som gav mig misstänksamhet mot damen. Men vet ju inget om hennes bakgrund och hur hotfull situationen var.

Vilket himla märkligt svar.
Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.

Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.

Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.

Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.

Anledningen till det jag skrev om FI var att jag inte fått goda uppfattningar om dem, och de har ju med feminism att göra. Och det var väl ett försök till att tänka på olika källor som kan vara bättre än sociala medier, och då blev det ett politiskt parti.

Men, igen - vad har denna händelse angående misstänkt rasprofilering med partiet F! att göra? Det är en händelse som drabbat henne personligen, inte själva partiet.

Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.

Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.

Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.

Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.

Återigen ett helmärkligt svar - jag har inte frågat vad du anser om denna tråd eller diskussionen i sig och finner det ärligt talat helt orelevant. Jag frågade om du slutade kalla dig liberalist för att någon som också ser sig som liberalist säger något du inte håller med om och du svarar med åsikter om diskussionen och vilka inlägg som gillas eller ej.

Jag är inte här för att konvertera någon till någon grupp, det har jag skrivit tidigare.

Däremot kontrollerade jag lönen för kvinnor och män som arbetar som AT-läkare och de hade 2015 precis samma lön i genomsnitt enligt Sveriges läkarförbunds statistik. Den lilla skillnad som finns någon hundralapp i månaden är försumbar och inom felmarginalen.

Dina uppgifter om att AT-läkare tjänade precis samma lön i genomsnitt, stämmer inte.
De hundralapparna som skiljer, är en skillnad. Åtminstone enligt Läkarförbundet, som ser det som oroande att det fortfarande finns löneskillnad som enbart verkar förklaras av läkarens kön.

Det som faktiskt är intressant med AT-läkarnas löner är att för 20-talet år sedan lönesattes de av arbetsgivarna utan utrymme för löneförhandling.
Alla AT-läkare anställda på samma ort hade samma ingångslön, punkt.
Samma lön efter ett års tjänstgöring.
Samma lön i slutet av sin AT-tjänst.

Nu, när det finns ett visserligen litet men ändå utrymme för förhandlingar, har manliga AT-läkare i snitt några hundralappar högre månadslön än kvinnliga AT-läkare.
Så tydligen har förhandlingsmöjligheten lett till könsrelaterade löneskillnader.

Det här med att sätta en etikett, för mig handlar det om att stå upp för någonting. Att ha en åsikt och att stå för den. Kvinnors rättigheter, arbetares rättigheter, svartas rättigheter mfl. har inte blivit förbättrade med tiden för att folk bekvämt har lutat sig tillbaka och sagt att "Ja, jag står väl egentligen för det där.. men varför sätta en etikett på det?" Tacka fan för att kvinnor innan mig har kavlat upp ärmarna, skapat en rörelse, stått upp för sin sak och krävt mina rättigheter åt mig. Att inte behöva stå upp för någonting för att det skaver lite är ett privilegium vi kvinnor har idag, tack vare dom.

Att stå för något även när det stormar, även när det skaver, är viktigt. Jag kommer aldrig luta mig tillbaka och ta mina rättigheter för givna när det finns människor där ute som försöker ta dem ifrån mig. Jag tänker kavla upp ärmarna och kräva rättigheter åt alla kvinnor som inte har det idag, precis som mina föregångare gjort åt mig. Jag är inte rädd för att folk ska röra ihop mig med tokstollar, så mycket bryr jag mig ärligt talat inte om vad främmande människor får för sig om mig och den här ideologin. Att backa i den här kampen är i mina ögon ett svek, både mot mina feministiska föregångare som banat väg för att jag ska kunna vara fri idag, och mot de kvinnor som ännu inte är fria.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 066
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka