Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Förvisso, och en helt rimlig jämförelse! Dock skulle jag ju inte svara "nej" på frågan om jag är Sverigevän.

- "Är du Sverigevän?"
- "Nej!"

Det blir ju jättekonsigt :p Självklart är jag Sverigevän. Dock kanske jag hade svarat "Såklart jag är det, men inte på samma sätt som SD menar" på frågan. Likväl som man kan svara "Såklart jag är feminist, men inte på samma sätt som Fi menar".
Många andra skulle säkert svara typ:

- "Är du Sverigevän?"
- "Självklart älskar jag och är vän till Sverige, men jag har inget behov av att kalla mig Sverigevän eftersom jag personligen förknippar uttrycket med något dåligt";)

Ska vi ta feministiska initiativet som jag antar vill ha jämställt mellan könen, men själva har majoriteten som kvinnor i sitt parti? En utvald ledare som sprang ifrån polisen pga. rädsla för rasism? Hmm. Men du har rätt, det finns bättre källor en det som läggs upp på sociala medier.

Jag baserade min text endast på hur jag uppfattat det hittills och jag själv befinner mig mycket i sociala medier. Jag är inte aktiv inom politik eller protester eller hänger på caféer så det är i stort sätt den enda informationskällan jag har när jag genomför min vardag och inte aktivt letar information om något.

Och det finns betydligt bättre källor än Fria Tider som du precis länkade till.

- "Är du Sverigevän?"
- "Självklart älskar jag och är vän till Sverige, men jag har inget behov av att kalla mig Sverigevän eftersom jag personligen förknippar uttrycket med något dåligt";)

Eller också: "jag är medveten om att det finns en massa motvilja mot jämställdhet, och försök att få feminist att betyda "rabiat manshatare" eller liknande, men just därför tycker jag det är viktigt att inte låta andra ta över begreppet. Jag tycker inte begreppet ska kidnappas av knäppgökar och könsrollskramare, för det handlar om ett grundläggande problem i samhället vi behöver lösa."

Jag är inte feminist. Jag är demokrat. Jag tycker det räcker. Inom det demokratiska begreppet så som vi känner det idag ingår indivdens lika värde, lika rättigheter och lika skyldigheter. Punkt!
Även i min vardag om inga andra politiska vindar skulle ändra mina förutsättningar har jag "inga behov" av feministrörelsen. Kvinna i en mansdominerad bransch i ledande befattning. Bättre inkomst än särbon, utför inget mer hushållsarbete. Märker alltså inte i min absoluta närhet någon större skillnad på några rättigheter, skyldigheter eller värde.

Men detta är ingen självklarhet. Aktiva abortmotståndare, kulturella kvinnoförtryck är bara exempel på hot mot min vardag. En vardag som inte är självklar för andra kvinnor i och utanför Sverige. Det är därför just inriktning på kvinnors rättigheter och värde behövs. För att upprätthålla och arbeta för att även andra ska ha samma rättigheter. Det är inte så självklart som vi vill tro att det är. Tyvärr.

Även i min vardag om inga andra politiska vindar skulle ändra mina förutsättningar har jag "inga behov" av feministrörelsen. Kvinna i en mansdominerad bransch i ledande befattning. Bättre inkomst än särbon, utför inget mer hushållsarbete. Märker alltså inte i min absoluta närhet någon större skillnad på några rättigheter, skyldigheter eller värde.

Men detta är ingen självklarhet. Aktiva abortmotståndare, kulturella kvinnoförtryck är bara exempel på hot mot min vardag. En vardag som inte är självklar för andra kvinnor i och utanför Sverige. Det är därför just inriktning på kvinnors rättigheter och värde behövs. För att upprätthålla och arbeta för att även andra ska ha samma rättigheter. Det är inte så självklart som vi vill tro att det är. Tyvärr.
Jag tänker att man kan vara hur priviligierad som helst, har man barn så är det svårt att inte vara engagerad i frågan. Och även om man själv är chef och har det jämställt hemma, så kan jag inte tänka mig att man aldrig stöter på några uttryck för könsordningen i sin omgivning. Så problemet finns ju alltid där.

Att tro, demokratiska rättigheter skulle vara självklart leder bara till slut till diktatur. Det är ngt man måste arbeta för varje dag.
Vi ska naturligtvis acceptera att vissa är mot abort. att vissa anser att en typ av människa är mindre värd än en annan. Men vad vi ska acceptera är dessa människors rätt att ha sina åsikter, inte deras önskan att genomdriva dem.

Den som lyfter näsan över tunnkanten ser att en kraftigt begränsad aborträtt leder till lidande för kvinnor + en grå eller rent av krimminnel osäker verksamhet som även den drabbar kvinnor.

Alltså är jag för den aborträtt vi har i Sverige. inte för feminismens skull utan för att förebygga lidande och social misär.

Att trycka undan kvinnor accepterar jag inte heller, inte för feminismens skull utan för att det är ren samhällsfråga. Välfärden skulle bli allvarligt lidande om vi som samhälle inte exploaterar den kunskap och de förmågor 1/2 den vuxna befolkningen har.

Eller också: "jag är medveten om att det finns en massa motvilja mot jämställdhet, och försök att få feminist att betyda "rabiat manshatare" eller liknande, men just därför tycker jag det är viktigt att inte låta andra ta över begreppet. Jag tycker inte begreppet ska kidnappas av knäppgökar och könsrollskramare, för det handlar om ett grundläggande problem i samhället vi behöver lösa."
Åh, får jag låna det citatet??

Jag undervisar i bl a genus på universitetet, så lite fusk är det. Men tack!
Inte ett svar men kompletterande info: Inom universitet, i Lund skall jag kanske säga, finns det en institution som utmärker sig som i särklass mest ojämställd av alla och det är, hör och häpna - genusvetenskapliga institutionen. Det finns det ingen som helst ambition inom institutionen att ändra den extrema snedfördelningen när det gäller kön och det trots att det gäller ett ämne som genusvetenskap. Läser man det som publiceras därifrån så är det väldigt tydligt att det i mycket är politiskt färgad "forskning" som bedrivs, något bättre har det väl blivit under senare år men inte mycket.

Genusvetenskap är intimt förknippad med feminism.

- "Är du Sverigevän?"

Jo fast ursprungsfrågan var ju inte om en "har ett behov av att kalla sig feminist" utan om man är feminist eller inte :) För mig blir svaret ja på båda. Jag är både Sverigevän och feminist. Dock är inget utav orden någonting som jag skriver på min Tinderprofil, sätter pins på min väska om eller skriver med i ett personligt brev när jag söker jobb. Om någon frågar så svarar jag: självklart.

Sedan är skillnaden också att jag absolut inte, till skillnad från många i tråden, förknippar ordet feminism med något dåligt. Jag ser en stark och viktig rörelse som bland annat har lett till att jag får vara den fria kvinna jag är idag. Jag beundrar rörelsen, och hoppas att alla kvinnor jorden runt en dag får vara så fria som jag själv är. Knäppgökar som lägger tid på dravel är liksom inte ens med i ekvationen för mig.

Jag tänker att man kan vara hur priviligierad som helst, har man barn så är det svårt att inte vara engagerad i frågan. Och även om man själv är chef och har det jämställt hemma, så kan jag inte tänka mig att man aldrig stöter på några uttryck för könsordningen i sin omgivning. Så problemet finns ju alltid där.
Det håller jag med om.
Jag undvek medvetet den delen för att det kräver att man ser nyanserna och uttrycken. Vardagen är tydligare.

Att tro, demokratiska rättigheter skulle vara självklart leder bara till slut till diktatur. Det är ngt man måste arbeta för varje dag.
Vi ska naturligtvis acceptera att vissa är mot abort. att vissa anser att en typ av människa är mindre värd än en annan. Men vad vi ska acceptera är dessa människors rätt att ha sina åsikter, inte deras önskan att genomdriva dem.

Den som lyfter näsan över tunnkanten ser att en kraftigt begränsad aborträtt leder till lidande för kvinnor + en grå eller rent av krimminnel osäker verksamhet som även den drabbar kvinnor.

Alltså är jag för den aborträtt vi har i Sverige. inte för feminismens skull utan för att förebygga lidande och social misär.

Att trycka undan kvinnor accepterar jag inte heller, inte för feminismens skull utan för att det är ren samhällsfråga. Välfärden skulle bli allvarligt lidande om vi som samhälle inte exploaterar den kunskap och de förmågor 1/2 den vuxna befolkningen har.
För mig handlar det inte om ekonomisk vinning alls. Det är något positivt som kommer med på köpet. Utan enbart pga människovärdet och rätten över sitt liv.

Och det finns betydligt bättre källor än Fria Tider som du precis länkade till.
Ah tog bara en från googles sökresultat, här är en källa från friatider-artikeln:
https://www.dagbladet.no/nyheter/sv...gskontroll--apenbart-raseprofilering/68755828

Två citat ur ovanstående länk (förstås självfallet bäst om man läser hela sammanhanget också):
"Da hoppet hennes mannlige kollega ut av bilen, og sa at jeg skulle vise fram ID-kort. Men jeg går jo ikke rundt med ID-kort på gata. Passet lå igjen på hotellet, forteller hun."

"- Jeg stilte spørsmål om hvorvidt det var raseprofilering. Det er åpenbart at de så meg på lang avstand, og kom for å trakassere meg uten å gi en forklaring på hvorfor. De behandlet meg som en kriminell foran kollegene mine, uten å gi meg en forklaring.

Da politimannen kom mot henne valgte hun å løpe fra stedet.

- Jeg var redd for at jeg skulle bli pågrepet og kastet inn i bilen, så jeg løp inn i bygget og låste døra.
"

Det jag tyckte var lite konstigt efter att ha försökt läsa den norska artikeln var att hon hade ID men att det var hemma - kunde hon inte bara respektera auktoriteten och hämta sitt ID så hade det väl varit frid och fröjd. Men antar att man kanske inte tänker rationellt när man är rädd. Sedan om auktoriteten (polisen?) agerade rätt eller inte har jag ingen åsikt om, vet inte hur det är med kontroller i Norge.

Och känns som att det blev lite OT nu så ber om ursäkt för det.

Men i stort sett börjar vi närma oss det. Kvinnors andel av dem som lämnar universiteten med fullbordad utbildning överstiger väl männens antal idag så det är väl bara fråga om tid innan.
/.../
Att vissa typer av arbete har lägre löner än andra jobb är egentligen inget problem. Då är det ju bara att välja utbildning till bättre betalda arbeten..detta gäller ju både män o kvinnor eller hur?

Inte så enkelt. Man ser att tidigare klassiskt mansdominerade yrken tenderar att få en sviktande lönekurva och sämre status när kvinnorna blir fler. Exempel på detta är längre tillbaka läraryrket, nu sker det gradvis tendenser även för läkarkåren.

Där har vi även svaret ang att det "bara är att välja utbildning till bättre betalda arbeten". Det är det inte. När jag läste statistiken för några år sedan hade männen dragit ifrån kvinnorna redan ett par år efter läkarexamen och hade högre löner så snabbt som det praktiskt taget gick. Att gå på universitet och välja yrke med bra lön skyddar en inte från det faktum att män regelmässigt värderas högre. Detta då i min väldigt privilegierade värld..

Precis. Räcker annars med att sätta på tv:n och kolla lite reklam eller dylikt. :wtf:

Och där blir också exemplet med Sverigevän väldigt tydligt ett dåligt exempel. Dels helt enkelt för att Sverigevän så tydligt handlar om att hysa vissa känslor för Sverige, och känslor är ändå något annat än uppfattningar. Att kalla sig feminist är att uttrycka en uppfattning, att man har vissa uppfattningar. Dels relaterar inte "att vara Sverigevän" till något problem som pockar på att lösas, men det gör ju "att vara feminist".

Läste förresten en artikel igår om en tjej som modellade med håriga ben, och berättade att hon fått mordhot och våldtäktshot efter det. Och så finns det de som tycker att vi inte "behöver" feminism? När man även i vår upplysta privilegierade del av världen ska våldtas enligt vissa, för att man som kvinna har mage att visa sig med håriga ben..? (Skulle kunna göra en lång utläggning här om att män alltså fortfarande gillar att hota med våldtäkt när det inte passar, skulle ju en del som tror att våldtäkt handlar om sex behöva läsa, men jag vill inte gå för OT.. för den som vill bli mer uppmärksam på att vara kritisk mot hur media uttrycker sig mm rekommenderas att följa Katarina Wennstam på fb/insta. Och så kan man läsa Flickan och Skulden, Flickan och Skammen mm och inse att vi har lång, lååång väg kvar.) Feminism är inte bara för ens egen skull. Det är för alla kvinnor, och även män, som inte mår bra i de strukturer de förväntas passa in i.

/Feminist.

Och där blir också exemplet med Sverigevän väldigt tydligt ett dåligt exempel. Dels helt enkelt för att Sverigevän så tydligt handlar om att hysa vissa känslor för Sverige, och känslor är ändå något annat än uppfattningar. Att kalla sig feminist är att uttrycka en uppfattning, att man har vissa uppfattningar. Dels relaterar inte "att vara Sverigevän" till något problem som pockar på att lösas, men det gör ju "att vara feminist".
Jamen eller hur! Och att kalla feminism för en rörelse?!?! :confused: Jag är feminist, men verkligen inte med i någon rörelse O_o

Läste förresten en artikel igår om en tjej som modellade med håriga ben, och berättade att hon fått mordhot och våldtäktshot efter det. Och så finns det de som tycker att vi inte "behöver" feminism? När man även i vår upplysta privilegierade del av världen ska våldtas enligt vissa, för att man som kvinna har mage att visa sig med håriga ben..? (Skulle kunna göra en lång utläggning här om att män alltså fortfarande gillar att hota med våldtäkt när det inte passar, skulle ju en del som tror att våldtäkt handlar om sex behöva läsa, men jag vill inte gå för OT.. för den som vill bli mer uppmärksam på att vara kritisk mot hur media uttrycker sig mm rekommenderas att följa Katarina Wennstam på fb/insta. Och så kan man läsa Flickan och Skulden, Flickan och Skammen mm och inse att vi har lång, lååång väg kvar.) Feminism är inte bara för ens egen skull. Det är för alla kvinnor, och även män, som inte mår bra i de strukturer de förväntas passa in i.

/Feminist.
Ja, det där var intressanta bilder! Det kan ju inte ha varit en tillfällighet att hon inte "hunnit" raka benen, eller något sådant. Har du sett något om hur man tänkte med dessa bilder från produktionens sida?

Sen är ju reaktionerna - intressanta, milt uttryckt. Men jag är ändå nyfiken på hur man tänkte när bilderna planerades.

/Feminist.
:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 065
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022