Varför arabiskt fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zuzzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 137

Zuzzi

Trådstartare
Har länge funderat över VARFÖR man "förädlar" det svenska halvblodet med arabiskt blod ??

Vad är det som araben ger halvblodet som är bra?

Förut har det funnnits en hel del araber godkända för halvblodsaveln men det verkar vara stopp med dom nu. Finns såvitt jag vet endast 1 arab kvar i halvblodsavel och det är ju Elcatero ox 913.

Hoppas på svar

Sv: Varför arabiskt fullblod?

Hans morfarsfar var arab och hans morfarsmorfar var arab.
Han hade ren tur att han blev godkänd hingst p.g.a. sin storlek, dom tyckte att hans 159cm över marken var för litet men hans ägare gav sig inte och till slut blev han godkänd.

Även Utrillo 432 har arabinslag i sig från hans farmorsmorfar och mormorsfar.

Jag har inget emot araberna på något sätt men vill veta vad en föl e.arabpappa u.halvblodssto kan ärva från sin far?

Den korsningen har jag provat.
Hade en fin arabmärr (med bl.a. Red Baron i stammen) som jag betäckte med Flyinge Amiral.
Ut kom en läckerbit.
Fux med massor med tecken.
Och ett av "barones" vita framben...suck

Se här:
http://www.overberga.com/Info/hastarimittliv.htm

en bit ner. HAn hette Excalibur. Står lite tokigt på bilden..

AM

Om El Tanam är väl godkänd för halvblodsavel! :love: Älskar den hingsten....Tja araben är ju:

*Uthållig
*Stark
*Tålig
*Klok m.m ;)

Om el Tanam är inte godkänd för halvblodsavel, det är bara Elcatero som är det.

Känner mig träffad i denna tråd. Fick ett föl efter Elcatero i år med halvblods mamma. Tanken med den aveln var Fälttävlan. För att vända lite på din fråga så kan man ju även undra varför man avlar in fullbloden på halvbloden.

Svaret har du fått av många innan mig i tråden.

har själv en sådan korsning arab som mamma och halvblod som pappa. Det finns inte en smidigare vändbarare otrolig gång. Har fått araqbens svävande gång och halvblodet längd i steget. Är supernöjd och tänker ta fler avkommer med samma "korsning"

Min uppfattning till varför man sätter in arabblod i halvblodsaveln är att araben har smidighet, snabbhet, uthållighet, bra psyke (de araber jag har ridit har haft det!), lätt att lära, arbetsvilja samt bra hovar och exteriör (vackert huvud, bra hals).
Jag tycker att de engelska fullbloden har tråkigt temperament (för skarpa), dåliga hovar samt ful exteriör. Observera nu att jag generaliserar, givetvis finns det fullblod som detta inte stämmer på.
Jag har ett halvblodssto som jag har tagit ett föl efter min egna arabhingst. Denna är godkänd för avel men ej visad för halvblodsavel och således är avkomman inte ett "grönt" halvblod. Det är naturligtvis svårt att säga hur fölet blir nu, men det som jag ser att hon ärvt från sin far är ett vackert huvud (som visserligen även mamman har), mycket bra resning med utmärkt halsansättning, väldigt lätta rörelser som inte är det minsta markbundna samt ett bra temperament med mycket framåtbjudning. Hon verkar också bli av god storlek.

Det är tråkigt att det inte finns så många arabhingstar som är godkända inom halvblodsaveln, men jag tror att många inte har råd och ork att visa upp dem. Jag tycker inte att det är någon idé att visa min då han är gammal, men han är mycket välstammad och har väldigt bra ridbarhet. Han har talang för både hoppning och dressyr och ett underbart temperament. Sedan är det kanske svårt att hitta de araber som skulle passa i halvblodsaveln. Jag menar att många araber ju avlas fram enbart för utställning där man, svans och showighet verkar vara de viktigaste egenskaperna, medan vi ju vill ha korrekt exteriör, bra ridbarhet och trevligt temperament.

För mig är araben överlägsen som förädlare inom halvblodsaveln, men det är viktigt att man hittar rätt individer! Precis som inom all avel. Att hästen kan bli mindre ser inte jag som ett problem, då jag anser att väldigt många rider onödigt stora hästar, och även mindre hästar kan göra lika bra ifrån sig som stora!! Det gäller bara att folk inser det och vågar sig ut på tävlingsbanorna med sina små hästar under 160.

En till anledning till varför man kanske inte ser så många tävlade arabhingstar (de finns ju faktiskt några stycken) i hoppning, dressyr och fälttävlan kan vara att de skickligaste ryttarna ofta rider halvblod, och många araber med kapacitet kommer till ägare som kanske inte kan ta dem lika långt. Inom halvblodsaveln är man ju ibland för mycket inriktad på prestation, och då kan man missa bra individer som skulle kunna tillföra halvbloden mycket!

Instämmer med alla föregående som svarat på inlägget. Sedan vet jag inte hur "gammal"du är, men vi som är "äldre"kommer ihåg Immer 359 samt han suppfödare DR.Arvid Aaby-Ericsson, .Denne otroliga hingst hade arabblod i sig. Arvid Aaby-Ericsson, importerade(tror jag annars födde han även upp)Jager och nerox även dessa araber samt att dessa användes inom halvblodsaveln. Har själv haft ett sto med jager i sig otroligt vackert, smidigt och lättlärt sto.
mvh Elshacera

Den stora behållningen av arabblodet har man kanske (med halvblodsögon sett) inte i första ledet, utan när det är mellan 12.5 och 25 % arabblod i hästen.
Vill göra det lättare för sig är det ju bättre att ta ett stort rejält arabsto, och sen leta halvblodshingst. Har man ett halvblodssto finns det ju bara en hingst att välja på.

CK skrev:
Den stora behållningen av arabblodet har man kanske (med halvblodsögon sett) inte i första ledet, utan när det är mellan 12.5 och 25 % arabblod i hästen.
Vill göra det lättare för sig är det ju bättre att ta ett stort rejält arabsto, och sen leta halvblodshingst. Har man ett halvblodssto finns det ju bara en hingst att välja på.

Jo det har jag varit inne på en del med araben längre bak i 3-4 ledet verkar bli väldigt bra. Där har vi ju alternativen Urbino och Utrillo.

Immers mormor Judith uppges ibland som ox och ibland inte, men hon hade i alla fall 87,5% arabblod eftersom hennes pappa, morfar och mormorsfar var araber!

Elshacera skrev:
Instämmer med alla föregående som svarat på inlägget. Sedan vet jag inte hur "gammal"du är, men vi som är "äldre"kommer ihåg Immer 359 samt han suppfödare DR.Arvid Aaby-Ericsson, .Denne otroliga hingst hade arabblod i sig. Arvid Aaby-Ericsson, importerade(tror jag annars födde han även upp)Jager och nerox även dessa araber samt att dessa användes inom halvblodsaveln. Har själv haft ett sto med jager i sig otroligt vackert, smidigt och lättlärt sto.
mvh Elshacera

Jag har stamforskat en hel del men är inte den äldre årsmodellen själv :D Men Immer har väl ändå inte arab i sig i nära led?
Hans mor är trakenhanare och pappan är... eeh... ja :p Nån ras med rätt mycket eng.fullblodsinslag bakåt.
Men Nerox är arab/shagyaarab och så har vi ju även Any Questions som har eng.fullblod som mor, farmor och farfarsmor, farfarsfar är shagya arab.

Tack för svaret! Gav mig en bra inblick :D

Och tack alla andra!

Galadriel skrev:
Om el Tanam är inte godkänd för halvblodsavel, det är bara Elcatero som är det.
Hmm undrar bara hur är det med Red Baron,var inte även han godkänd för halvblodsaveln?Lever han förresten, någon som vet?
mvh elsh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 725
Senast: dobbis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 310
Foder & Strö Skulle behöva tips/råd att få mitt lättfödda 19-åriga arabiska fullblod att få mer muskler och bli mindre bukig. Han foderstat ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: MonteRose
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 875
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka