Sv: Varför arabiskt fullblod?
Min uppfattning till varför man sätter in arabblod i halvblodsaveln är att araben har smidighet, snabbhet, uthållighet, bra psyke (de araber jag har ridit har haft det!), lätt att lära, arbetsvilja samt bra hovar och exteriör (vackert huvud, bra hals).
Jag tycker att de engelska fullbloden har tråkigt temperament (för skarpa), dåliga hovar samt ful exteriör. Observera nu att jag generaliserar, givetvis finns det fullblod som detta inte stämmer på.
Jag har ett halvblodssto som jag har tagit ett föl efter min egna arabhingst. Denna är godkänd för avel men ej visad för halvblodsavel och således är avkomman inte ett "grönt" halvblod. Det är naturligtvis svårt att säga hur fölet blir nu, men det som jag ser att hon ärvt från sin far är ett vackert huvud (som visserligen även mamman har), mycket bra resning med utmärkt halsansättning, väldigt lätta rörelser som inte är det minsta markbundna samt ett bra temperament med mycket framåtbjudning. Hon verkar också bli av god storlek.
Det är tråkigt att det inte finns så många arabhingstar som är godkända inom halvblodsaveln, men jag tror att många inte har råd och ork att visa upp dem. Jag tycker inte att det är någon idé att visa min då han är gammal, men han är mycket välstammad och har väldigt bra ridbarhet. Han har talang för både hoppning och dressyr och ett underbart temperament. Sedan är det kanske svårt att hitta de araber som skulle passa i halvblodsaveln. Jag menar att många araber ju avlas fram enbart för utställning där man, svans och showighet verkar vara de viktigaste egenskaperna, medan vi ju vill ha korrekt exteriör, bra ridbarhet och trevligt temperament.
För mig är araben överlägsen som förädlare inom halvblodsaveln, men det är viktigt att man hittar rätt individer! Precis som inom all avel. Att hästen kan bli mindre ser inte jag som ett problem, då jag anser att väldigt många rider onödigt stora hästar, och även mindre hästar kan göra lika bra ifrån sig som stora!! Det gäller bara att folk inser det och vågar sig ut på tävlingsbanorna med sina små hästar under 160.
En till anledning till varför man kanske inte ser så många tävlade arabhingstar (de finns ju faktiskt några stycken) i hoppning, dressyr och fälttävlan kan vara att de skickligaste ryttarna ofta rider halvblod, och många araber med kapacitet kommer till ägare som kanske inte kan ta dem lika långt. Inom halvblodsaveln är man ju ibland för mycket inriktad på prestation, och då kan man missa bra individer som skulle kunna tillföra halvbloden mycket!