Varför äta avföring??

Lokkur

Trådstartare
Hej! Såg nyss att min hund på 1 år åt antingen sin egen avföring eller kattavföring, kan inte riktigt se skillnaden.

Varför gör dom detta?

Har hört att dom gör de när de kan fattas något i maten(?)
Har precis börjat byta till light mat. blandar fortfarnade ut de.
Men har inte riktigt sett honom göra detta föräns nu, har sett ibland att han kan gå och små tugga i trädgården de senaste men nu såg ja vad de va. Han har aldrig gjort de här förut. Han har alltid ätit hästavföräing. Men de säger dom ju att alla hundar gör?

Men ja tycker de är fruktansvärt äckligt så behöver hjälp NU!
Ska jag byta tillbaka till den andra maten ialf? (Han är lite överviktig, plus kastrerad)

Har även hört att man kan ge dom ananas för då rör dom tydligen inte sin egen avföring. Men om de är kattavföring vad gör man då??

Sv: Varför äta avföring??

Kattbajs är en delikatess för nästan alla hundar! Så att "städa" trädgården är nästan det enda som hjälper.

Vissa hundar börjar äta sitt eget/andra hundar bajs om de har "tråkigt"/ om de bantas och är "ständigt hungriga"/ om de har oblans i mage-tarm mm. För vissa fungerar annanas juicepå maten bra och för andra fungerar banan i maten bättre.
För "ALLA" fungerar det dock att hålla hunden under sådan uppsikt att man bryter mönstret! Dvs ingen lös hund i trädgåden, ingen ensam hund på gården när man gör något annat och vid ratning gäller det att vara fokuserad och konsekvent.

/Swat

Vi fick tipset om att ge vår hund annanas när hon åt sin skit för då ska tydligen det smaka så äckligt ;) fungerade gjorde det iaf och hon tyckte om annanas!

Det var det första tecknet när min gamla hund fick bukspottkörtelproblem.

Jag trodde först det ar bara dumheter men när han efter en tid började snabbt rasa i vikt så förstod vi att något var fel..

Håll koll på din vovves hull..

Hur kommer det sig att de äter ananas i maten men inte när det är i bajset????
Min hund åt massor med bajs när jag fick henne som 1 åring, hon var så uttråkad på förra stället (bodde i hundgård med annan hund) Men hon har slutat med det (även om hon ibland kan få ett litet återfall) Jag gjorde som Swat sa: Plockade upp det innan hon fick tag på det ;)

Tack för alla tips! jag ska "städa" trädgården som bara den.
Men har även börjat med den "vanliga" maten igen för att kolla om de var light maten som gjorde de. Och då kanske kolla efter annan light mat i så fall. Har ääven bestämt att börja motionera honom ÄNNU mer tycker ja inte gör annat än att går och går och går:P plus att han är en chiuhaha blandras så man tycker ju att han ska gå ner på de. Men nu ska jag börja cykla så han får springa lite mer? Eller vad är de bästa tipset?
Har ju hört tt man helst inte ska börja med light mat innan 2 års ålder.
Men ska prova detta att ialf cykla med honom 3 dagar i veckan.

Kom gärna med tips på bra bantnings tips också:D

Ska du banta din hund så bör du använda ett bantningsfoder - inte ett light foder!

Både RC och Hills har bra bantningsfoder som gör att hunden verkligen kan äta sej mätt utan att få i sej för mycket energi.
Personligen gillar jag RC Satiety Support och har sett väldigt fina resultat av det även på riktiga tjockis hundar.

Sedan skall man inte underskatta mental aktivering för att bränna energi!
Jag tror ju på ett rullande tredagars schema:
Dag 1. Fysträning - typ lång, aktiv promenad/cykling/simmning/drag osv
Dag 2. Lydnad - antingen avancerad vardagslydnad eller momentinlärning
Dag 3. "Specialen" - dvs spår/sök/uppletande/miljöträning mm

Viktigt tycker jag är att man försöker variera sej. Dvs om man alltid går 45 minuters promenader så "vänjer" sej kroppen/hunden vid det, om man alltid cyklar en 5 km så vänjer sej kroppen/hunden vid det osv.
Så ut och gå i obanad terräng, cykla på nya platser så hunden både får fysisk och mental stimulans, försök hitta ett bra industriområde med nya upplevelser där du kan träna lydnad med nya störningar osv.

Lycka till!
/Swat

Hur kommer det sig att de äter ananas i maten men inte när det är i bajset????
Min hund åt massor med bajs när jag fick henne som 1 åring, hon var så uttråkad på förra stället (bodde i hundgård med annan hund) Men hon har slutat med det (även om hon ibland kan få ett litet återfall) Jag gjorde som Swat sa: Plockade upp det innan hon fick tag på det ;)

Det är inte annanaset i bajset som de inte äter.
När hunden äter annanas så förändras enzymsammansättningen i tarmen/magen vilket gör att hundarna inte tycker att hundavföring smakar bra, oavsett vilken hund som bajsat.
Tyvärr funkar metoden inte alltid, har hört siffror på 60% men har ingen källa till det.

Byt foder, låter som har han fått någon rubbning i tarmbalansen och försöker återställa den själv undermedvetet.
Låt honom äta hästbajs (fungerar faktiskt) och yogurt.

Byt foder, låter som har han fått någon rubbning i tarmbalansen och försöker återställa den själv undermedvetet.
Låt honom äta hästbajs (fungerar faktiskt) och yogurt.

Hästbajs kan innehålla avmaskningsmedel som kan döda en hund.
Yoghurt innehåller laktos vilket inte alla hundar tål. Vill ma ge hunden acydofylus bakterier så finn dessa i pulverform på apotek o zooaffärer.

Har du någon trovärdig källa på att koprofagi skulle bero på obalans i tarmbalansen?

Ja givetvis ska man låta hunden äta en totalt främmande hästs bajs.. :grin:
Och om man vet att hunden reagerar på laktos ska man ju givetvis låta den äta flera liter om dagen.

Nä, inte mer än mitt egna huvud och erfarenheter, vart tog det sunda bonn förnuftet vägen?

Var ju på radion ang en kvinna som fick sin mans avföring som rättade till hennes tarmflora, så fungerar ju bevisligen på människor med.

Ja givetvis ska man låta hunden äta en totalt främmande hästs bajs.. :grin:
Och om man vet att hunden reagerar på laktos ska man ju givetvis låta den äta flera liter om dagen.

Nä, inte mer än mitt egna huvud och erfarenheter, vart tog det sunda bonn förnuftet vägen?

Var ju på radion ang en kvinna som fick sin mans avföring som rättade till hennes tarmflora, så fungerar ju bevisligen på människor med.
Då kanske du skall vara tydligare i att det bara är dina egn/kända hästars bajs som är OK att äta?
Vad gäller laktosintollerans så förstår jag inte var du fått att man skulle proppa i hunden flera liter för att den skulle må dåligt?

Bonnförnuft o egna erfarenheter är ingen tillförlitlig källa till att hundar som äter avföring skulle ha en obalans i mag/tarmsystemet.

Vad som sägs på radio har mindre trovärdighet än wikkipedia. Fö är människors o hundars tarmflora inte likadana.

Ja det var ju på nyheterna så.. http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article8091641.ab
Och att tarmfloran inte skulle vara likadan, oj jag som trodde att alla djur var konstruerade på samma sätt..

Och egen erfarenhet är väl inget som någon av oss har inom något, så vi kan ju skippa hela forum grejjen.

Ironi min vän ironi, hört talas om det?:grin:

Blev just påmind varför jag inte tycker om stämningen inne på hund.

Senast ändrad:

Utfodrar du dina hästar med rått kött?

Jag är inte din vän, men jag villa ha fakta bakom påståeden på diverse fora.
Om egen erfarenhet är det allenarådande så behövs ju ingen forskning öht.
:idea:

Delvis KL

Bajsätning är rel vanligt hos unghundar och min erfarenhet är att det sällan beror på någon "brist" i utfodringen - om hunden står på ett komplett, bra foder!
Så att byta foder KAN fungera, men jag skulle inte börja i den "änden"!

Inte heller skulle jag under några omständigheter ge mjölkprodukter. Att rubba kalcium/fosforbalansen för en ung hund kan ge betydligt värre komplikationer än bajsätande!

Att låta hunden äta hästbajs som "behandling" skulle jag inte heller rekommendera. Dels riskerar hunden få i sej läkemedelsrester som kan vara både skadliga och i värsta fall dödliga + att jag inte vill uppmuntra bajsätning då mina hundar bla "pussar" vår lilla bäbis.

Kom dock på att något jag skulle passa på att göra är att avmaska hunden om problemet dök upp lite plötsligt. Inälvsparasiter kan ibland ge lite "luddiga" symptom!

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: WildWilma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 876
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 719
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka