Varför blir min handhandduk så snabbt illaluktande? Gammal?

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Iofs är det väl den jag använder mest men tycker ändå det är konstigt. Det är en frottéhandduk, ganska tunn, som hänger ganska fritt på en krok. (Har såklart flera att byta med).
Det är oftast bara jag som använder den. Brukar märka att den luktar efter mindre än en vecka. De gröna handdukarna börjar lukta snabbare än de röda, tror jag.

Kan det vara så att äldre frottéhanddukar börjar lukta illa snabbare än nya? Har inte märkt detta förut utan nu i år.
Kan det hjälpa att ha i utspädd ättika i sköljmedelsfacket? Tvättar dem alltid i 60˚.

Får väl helt enkelt byta oftare.

Jag tvättar handdukar för händerna oftare än en gång i veckan så tänker inte att det är konstigt? Speciellt inte om den är lite sliten också?

Få saker torkar väl om de hänger på en krok? Såvida det inte är väldigt torr luft då.

Det blir ju en vikt textil. Inte så många ytor som är fria
att torka.
Plus att den ju inte är "ren" även om man torkar "rena" händer på den. Det i kombination gör väl att den luktar fortare kan jag tänka.

Iofs är det väl den jag använder mest men tycker ändå det är konstigt. Det är en frottéhandduk, ganska tunn, som hänger ganska fritt på en krok. (Har såklart flera att byta med).
Det är oftast bara jag som använder den. Brukar märka att den luktar efter mindre än en vecka. De gröna handdukarna börjar lukta snabbare än de röda, tror jag.

Kan det vara så att äldre frottéhanddukar börjar lukta illa snabbare än nya? Har inte märkt detta förut utan nu i år.
Kan det hjälpa att ha i utspädd ättika i sköljmedelsfacket? Tvättar dem alltid i 60˚.

Får väl helt enkelt byta oftare.
Du kanske inte har tillräckligt med ventilation i badrummet så luften inte blir tillräckligt torr och varm för att den ska torka?

Ättika som sköljmedel brukar alltid funka bra när kläder eller handdukar börjar lukta surt. Eller annars också, för den delen.
Handdukar kan jag låta gå i 90 grader någon gång om de börjat lukta surt snabbt.

Så fort en handduk använts och tvättats några gånger anser jag att de ska tvättas i 90 grader ibland. Just för att "tvättas igenom". Kör ju alltid det vanliga programmet 40 grader, men som sagt sen "när jag kommer ihåg det" brukar jag köra igenom med 90 grader för att just "fräscha upp och tvätta igenom" ordentligt ... Det gör jag även med lakan och underkläder. Just för att 40 grader oftast ska ta de mesta men ibland vill man köra "rejälare" tvätt...
Sen å andra sidan så kör jag samma på allt, det som klarar min tvätt"procedur" gör det, de som inte gör det blir "suck men aja" för jag orkar inte handtvätta eller diverse "konstigheter" med tvätt ;) allt går samma ;)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka