Sv: Varför dolt nummer när man ringer på annons?
Jag är en av de där som MÅSTE ha skyddade nummer, både hem och på mobilen, av säkerhetsskäl, eftersom jag har skyddade personuppgifter. Därför kan jag ju berätta att Jessica är inte mitt namn på papper längre, även om det är det namn jag gavs som liten, men sedan 2005 heter jag något helt annat på alla statliga ställen, nämligen Sanna. Jag utsattes för en person som sa sig vara intresserad av att ge mig jobb eftersom jag jobbat utomlands, och det hela slutade med att när jag sa nej tack till hans jobb, så forskade han lite och kom hem till mig och knackade på och trängde sig in i mitt kök och stod och hotade mig med pistol till att släppa ifrån mig bankomatkort och kod och förde även över saker på telefon. Han fick ett par år drygt i fängelse, eftersom han satt detta i system, jag var ensamstående med min son Lucas (han har samma namn) som då var tio månader, så gissa hur man reagerar efter en sån sak. För att skydda sig och sitt barn så gör man som man lir rådd av polis och advokat, åklagare och t o m domaren i målet.
-Byter tilltalsnamn
-Flyttar, först mellan skyddade boenden i flera olika städer, sen till en ny ort. (nu har jag flyttat igen, men den gången var det för jag ville inte för jag måste )
-Skaffar (får) skyddade personuppgifter
-Kör med hemliga nummer och oregistrerade kontantkort ALLTID.
-Byter nummer hem varje år
-Byter mobilnr varje månad (inte nu längre dock) tills hotet örjar avta (ungefär för ett år sedan)
Jag själv är väldigt restriktiv vad gäller skyddat nr så jag försöker låna en "synlig" telefon och har även ett kontantkort som jag inte skyddar numret på när jag ska ringa till nya människor. Men jag inleder nästan alltid med mailkontakt och ger MITT nr till den som ska ha tag i mig, och via SMS kan man inte dölja numret lika lätt som vid samtal heller, så SMS brukar kunna vara ett alternativ för mig för en första kontakt.
Men jag förstår att många oseriösa köpare och andra använder sig av möjligheten dolt nr med avsikt. Själv är jag dock inte en av dem, önskar tvärtom att jag slipper det snart. det är på rätt väg, bara något år kvar nu innan hotbilden anses vara helt borta. Det första jag ska göra är att byta tillbaka till mina "original" namn!!!
Skrev mest för att öka förståelsen, inte för att få medlidande eller liknande, men det är inte alla som vet att man ibland MÅSTE vara lite hemlig (även om det är ett hån att kalla detta för hemlig när man som regel kan få både namn, adress, personnummer och inkomstuppgifter mm på ett fem minuter långt samtal till folkbokföringen utan att ens få frågan vad man ska ha informationen för, men det är ett annat kapitel.)