Varför dolt nummer när man ringer på annons?

break_a_leg

Trådstartare
Det verkar bli mer och mer vanligt att ev spekulanter använder sig av dolt nummer när de ringer på annons, inte heller så preseterar det sig med namn... Varför är det så, är man rädd att säljaren ska stalka om man inte vill köpa? :p

(Ovanstående är både egen erfarenhet och andras).

Sv: Varför dolt nummer när man ringer på annons?

Jadu, vet inte varför.
Men jag tycker det är obehagligt med dolda nummer faktiskt. Så ibland svarar jag inte om det ringer dolt nummer, om jag inte vet att t.ex vårdcentralen ska ringa.

Många ringer nog från jobbet och därifrån är det ofta dolt nummer om inte företaget har egen växel (ex vis kommunanställda och en del storföretag). Fast, att man inte presenterar sig med namn förstår jag inte alls!

folk är väl så fega att de inte kan säga nej till köp om säljaren skulle ringa upp igen. Eller så tror de att de är så "kända" så att de inte vill hamna på första sidan i ridsport över deras tänkta köp...:grin:

Kan väl även vara så att de som fegringer inte är de 100% seriösa köparna?

Så är det säkert;)

En bekant till mig fick faktiskt köpa sin hund genom att hon faktiskt var nästan den enda som inte ringde från dolt nummer.

Ja för min del har jag inte något val mer än att ringa från dolda nummer. Har på mitt arbete dolda nummer och av vissa säkerhets skäl även hemligt nummer hemma. Så jag kan inte ringa från något nummer som presenterar sig. Tror att det finns en hel del som det på samma sätt, med andra ord så har man inget annat val om man måste ringa.

det är ju en anledning gällande telefonen. Men även fast man ringer från dolt nummer av någon anledning så kan man ju presentera sig:idea:

alltså inte börja meningen med "- finns hästen kvar? bra, vad är det lägsta du kan tänkas sälja för?" Tråkigt nog så har jag fått ett sådant telefonsamtal. Personen i fråga hade inte ens sett hästen, inte heller någon av filmerna jag endast skickade ut vid seriöst intresse.

Jag har haft en liknande telefonkontakt, dolt nummer, presenterade sig inte och ifrågasatte det mesta i min annons (nu blev objektet sålt ändå - men inte till henne).

Tror det överhuvudtaget blir fler och fler som överhuvudtaget inte lämnar ut sina hemnummer utan vill själv avgöra vilka som ska ha tillgång till det numret, så därför har dolt hemnummer. Det nummer som allmänheten får tillgång till är mobilen eftersom den kan man stänga av när man vill vara ifred :laugh:

/Camilla

I ock för sig brukar jag nog börja med att fråga om hästen/saken finns kvar. Men sedan är det ju självklart att man presenterar sig om den finns kvar. Efter som att ringer på annonsen är jag väl också troligen intresserad och då vill jag ju också att säljaren ska kunna få tag i mig igen.
Men det är ju helt klart att det finns folk som inte har någon plan på att ens köpa som ringer. De som ev ringer på mina annonser och börjar med att pruta kan lika gärna låta bli att ringa.

Det verkar bli mer och mer vanligt att ev spekulanter använder sig av dolt nummer när de ringer på annons, inte heller så preseterar det sig med namn... Varför är det så, är man rädd att säljaren ska stalka om man inte vill köpa? :p

(Ovanstående är både egen erfarenhet och andras).

När jag hade annons på Cavatina, för några år sen så "dissade" jag helt samtal, från dolt nummer. Jag svarade inte. Och det kommer jag fortsätta göra vid framtida eventuella annonseringar.

Folk som inte "har råd" att ringa till mobilnummer och som har "dolt nummer" när de ringer på annonser, känns inte så där helseriösa på något vis. Vad har de att dölja och varför ska man behöva skaffa sig ett fast telefonabonnemang, för att folk ska våga/ha råd att ringa på annonser?

Och sen säger jag som många andra annonsörer. Jag vill inte ha mejlvänner. Det har jag nog av ändå. Jag skickar gärna bilder och filmer över mejl. Men vill folk i övrigt diskutera mina annonser, vill jag ta det över telefon.

Tror det överhuvudtaget blir fler och fler som överhuvudtaget inte lämnar ut sina hemnummer utan vill själv avgöra vilka som ska ha tillgång till det numret, så därför har dolt hemnummer. Det nummer som allmänheten får tillgång till är mobilen eftersom den kan man stänga av när man vill vara ifred :laugh:

/Camilla

Stänga av kan man ju, men det är ju många som har abonnemang även på mobilen och då går det ju att få reda på vem som har numret i alla fall.

Kan det inte helt enkelt bero på att det finns fler som har skyddat/hemligt nummer nuförtiden? Att inte presentera sig är iofs dåligt, men att ringa från hemligt nummer ser jag inte som något konstigt öht. I de fall den som ringt upp verkar ärligt intresserad och vill komma och titta, och jag tycker att det känns som en potentiell köpare till min häst, så har jag helt enkelt frågat om ett nummer där jag kan nå personen i fråga. Nekar de i det läget skulle jag kanske dra öronen åt mig, men inte annars.

Tycker faktiskt inte att hemligt nummer är annorlunda jämfört med att ringa från en mobil med ickeregistrerat kontantkort.

Känner btw flera personer som har skyddat telefonnr på både hem- och mobiltelefon av diverse orsaker (bl.a. en som blivit förföljd, mordhotad samt haft kidnappningshot hängande över sig och sin familj). Ska en sådan person inte kunna ringa på hästannonser isf menar du? Bara för att personen råkat ut för något som gör det praktiskt omöjligt att ha telefonnr som kan spåras....(har även skyddade personuppgifter)

Senast ändrad:

alltså inte börja meningen med "- finns hästen kvar? bra, vad är det lägsta du kan tänkas sälja för?" Tråkigt nog så har jag fått ett sådant telefonsamtal. Personen i fråga hade inte ens sett hästen, inte heller någon av filmerna jag endast skickade ut vid seriöst intresse.

Jag fick inte bara ETT sånt samtal på mina annonser om Cavatina, jag blev erbjuden 1500 och 5000 när mitt utgångspris var 20000. Men när rätt köpare hörde av sig med flera telefonsamtal och även lite mejlväxling av bilder samt flera besök i vårat stall, var det aldrig någon tvekan om att det var rätt både för mig, häst och köpare. :bow: Det klickade direkt både mellan Cavatina och köpare, samt mig.

Fast presentera sig kan man väl göra? Och "otrevlig" behöver man ju inte vara heller.

Så vansinnigt många med skyddade personuppgifter tror jag inte att det finns som ringer på annonser, tror helt enkelt att det är att man inte vill tala om vem man är av någon anledning (ex att man vill pruta, det verkar folk tycka är lättare anonymt).

Jag kan köpa att man ringer från dolt nummer. Som någon sa innan så kan de ringa från jobbet, eller ha dolt nummer av någon anledning.

Däremot tycker jag att det är normalt hyfs att presentera sig åtminstånde med förnamn. Jag tycker också att om man är seriöst intresserad så ringer man.
Börjar vara less på folk som mejlar en fråga åt gången. Ring! så kan du fråga allt på en gång.
Finns ju in en annan tråd där TS är upprörd över att det bara finns mobilnummer att ringa. Jag har bara mobiltelefon, så vill man prata med mig så får man ringa på den.

Så irriterande. Jag svarar för det mesta inte när ngt dolt nr ringer till mig. Jag har fått för mig att det är folk med något konstigt förflutet och med många "fiender" som använder dolt nr. Nä, folk får kliva fram ur skuggorna om de ska köpa något av mig, jag bits inte. :)

Fast presentera sig kan man väl göra? Och "otrevlig" behöver man ju inte vara heller.

Så vansinnigt många med skyddade personuppgifter tror jag inte att det finns som ringer på annonser, tror helt enkelt att det är att man inte vill tala om vem man är av någon anledning (ex att man vill pruta, det verkar folk tycka är lättare anonymt).

Men att ringa från mobil utan registrerade personuppgifter är alltså okej?

SJÄLVKLART ska man presentera sig och vara trevlig, men det gäller ju även om man ringer från icke-skyddat nummer.

Tror iofs att många ringer från arbetet också, och då går via växel --> skyddat nummer

Jag har själv sålt hästar till folk med hemligt nummer (där även mobilnummer varit hemligt). En av dem ansåg helt enkelt att HON ville avgöra vem som skulle ha tillgång till hennes nummer, två andra har hemligt nummer pga deras arbete och hotbilden via arbetet. Jag är MKT nöjd med vart de 3 hästarna hamnat, och har svårt att tänka mig bättre hem.

Jag kan köpa att man ringer från dolt nummer. Som någon sa innan så kan de ringa från jobbet, eller ha dolt nummer av någon anledning.

Min jobbmobil har dolt nummer.
Men när jag vill att det ska synas att det är jag som ringer så knappar jag in *31# före telefonnumret :)
Då kan den jag ringer upp se numret (även om det givetvis inte är sökbart).

Jag är en av de där som MÅSTE ha skyddade nummer, både hem och på mobilen, av säkerhetsskäl, eftersom jag har skyddade personuppgifter. Därför kan jag ju berätta att Jessica är inte mitt namn på papper längre, även om det är det namn jag gavs som liten, men sedan 2005 heter jag något helt annat på alla statliga ställen, nämligen Sanna. Jag utsattes för en person som sa sig vara intresserad av att ge mig jobb eftersom jag jobbat utomlands, och det hela slutade med att när jag sa nej tack till hans jobb, så forskade han lite och kom hem till mig och knackade på och trängde sig in i mitt kök och stod och hotade mig med pistol till att släppa ifrån mig bankomatkort och kod och förde även över saker på telefon. Han fick ett par år drygt i fängelse, eftersom han satt detta i system, jag var ensamstående med min son Lucas (han har samma namn) som då var tio månader, så gissa hur man reagerar efter en sån sak. För att skydda sig och sitt barn så gör man som man lir rådd av polis och advokat, åklagare och t o m domaren i målet.
-Byter tilltalsnamn
-Flyttar, först mellan skyddade boenden i flera olika städer, sen till en ny ort. (nu har jag flyttat igen, men den gången var det för jag ville inte för jag måste )
-Skaffar (får) skyddade personuppgifter
-Kör med hemliga nummer och oregistrerade kontantkort ALLTID.
-Byter nummer hem varje år
-Byter mobilnr varje månad (inte nu längre dock) tills hotet örjar avta (ungefär för ett år sedan)

Jag själv är väldigt restriktiv vad gäller skyddat nr så jag försöker låna en "synlig" telefon och har även ett kontantkort som jag inte skyddar numret på när jag ska ringa till nya människor. Men jag inleder nästan alltid med mailkontakt och ger MITT nr till den som ska ha tag i mig, och via SMS kan man inte dölja numret lika lätt som vid samtal heller, så SMS brukar kunna vara ett alternativ för mig för en första kontakt.
Men jag förstår att många oseriösa köpare och andra använder sig av möjligheten dolt nr med avsikt. Själv är jag dock inte en av dem, önskar tvärtom att jag slipper det snart. det är på rätt väg, bara något år kvar nu innan hotbilden anses vara helt borta. Det första jag ska göra är att byta tillbaka till mina "original" namn!!!

Skrev mest för att öka förståelsen, inte för att få medlidande eller liknande, men det är inte alla som vet att man ibland MÅSTE vara lite hemlig (även om det är ett hån att kalla detta för hemlig när man som regel kan få både namn, adress, personnummer och inkomstuppgifter mm på ett fem minuter långt samtal till folkbokföringen utan att ens få frågan vad man ska ha informationen för, men det är ett annat kapitel.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 536
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka