Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Sv: Varför fårskinnspad mellan sadel & vojlock?

Åk på dresyrtävling så får du se. De flesta har fårskinnspad. (bland eliten i alla fall) Har själv funderat på varför faktiskt.

Hoppla! Där ser man. Jag har inte varit på så få dressyrtävlingar direkt - men inte upplevt att det varit SÅ vanligt (på ngn nivå). Får väl skylla på att jag varit protokollskrivare och mest haft ögonen på pappret!
Jag har nog passerat bäst före datum:). Får väl lägga en fs-pad ovanpå schabraket nästa gång!

KL

Jag använder mig av en padd idag utan kanal faktiskt..

Jag hade en med kanal tidigare, men tyvärr sitter det sömmar vid kanalen som efter ett tags ridande skaver mot hästen.. och känner man på dom, så är det faktiskt hårda och ganska vassa.. mina blev det i alla fall... Jag red endast med padd också då, och inget schabrak.

Så jag bytte faktiskt till en Horse Dream utan kanal..och det funkar mycket bättre..

Men man känner sig lite dum när man köper en padd för 1000 spänn och sedan så ligger det och trycker så illa, att det till slut kanske kan leda till inflammationer.. inte bra inte bra.. men har man schabrak emellan så är det nog inte samma sak...

Måste skaffa mig utrustningen bara för att prova. ;) Skämt åtsido. Men ff så är de flesta padar utan tunnel. Mattes och Börjes har tunnel, alla andra har faktiskt varit utan tunnel av dem jag träffat på. Nu kan man ju fixa en själv, låna farsans rakapparat :p. Men det är ändå så att väldigt många rider utan tunnel på paden, och de flesta av dem har det för att det är inne/snyggt. Det är den typen jag är ute efter. Och jag har fått lite mer att fundera på nu.

Btw, jag snackar endast om Mattes med kanal i mina inlägg. Skulle aldrig våga lägga något annat (av det jag sett i nuläget) på hästens rygg.

1010101010101

Varför inte "vanlig" pad? Fungerar fårskinnspadden bättre på något sätt?
OBS! Jag IFRÅGASÄTTER inte användandet - utan frågar för att jag verkligen undrar.

Det är ju inte alla som är i fårskinn......:angel:
Men det är väl många som tänker på kvaliten och köper fårskinn.

Jag lyckades komma över tack vare en bekant och den har jag nu mellan sadel och schabrak för utfyllnad på nya sadeln.

Jag har Mattes fårskinnspadd eftersom sadeln är lite för vid då han är väldigt omusklad över ryggen.

Hade först paden mellan schabrak och sadel, men numer har jag den under schabraket eftersom han är jättekänslig nu när han fäller och fick skav.
Snacka om att förstöra en dyr mattes pad :p Men vad gör man inte för hästen! Funkar dock helt okey att borsta paden efter varje ridtur.

Mitt "bäst före" datum är nog också passerat antar jag. :D Jag tittar sällan på tävlingar nuförtiden, men när jag tittar är det på elitnivå och de har fårskinnspad nästan alla. Jag antar att inte så många sitter i för vida sadlar så de har det väl för tryckfördelningens skull.

Jag har det mellan sadel och schabrak. Dels för att den inte ska bli smutsig och dels för att det är snyggare.
Använder fårskinspadden för att sadeln ligger bättre med den. (ja min tränare har rekomenderat att jag ska använda mej av den) Och för stötdämpning då min flicka är känslig över ryggen. Padden har "kuddar" bak för exta stötdämpning.

Jag har fårskinnspad för att sadeln ligger bättre. Det är en bomlös sadel, så den vidgar sig vid behov - men den är lite väl låg i mankdelen på min lite tunnare unghäst(passar dock perfekt på den andre). En fårskinnspad (eller gelpad för den delen) lyfter sadeln något och ger mer spelrum. Att jag sedan valde fårskinnet beror på att den ger mer kanal än gelpad'en som ju ligger kloss an på hela hästens rygg.

Schabrak under har jag nu på våren när hästarna fäller så j-vligt. Behöver ju inte fodra om fårskinnet med hästpäls :D Men sommartid så kommer jag ha fårskinnet direkt mot ryggen utan schabrak. Om inte jag hinner köpa en sadel som ligger bättre innan dess såklart.

Återkommer till denna tråd och meddelar att fårskinnspad införskaffats till dotterns hoppsadel. Och att den kommer att ligga närmast under sadeln! :laugh: Man vill ju inte att "barnet" ska vara avvikande!
Själv fortsätter jag nog att lägga fårskinnspadden närmast hästen - vid behov.... Dessutom använder jag vojlock! Hur hög är nu töntfaktorn på en sådan!?!?
Tack för alla inlägg! :bow:

jag har min för att sadeln är för vid. Anledningen till att jag inte har fårskinnet direkt mot hästen är för att ett schabrak är mycket lättare att tvätta än fårskinn.

Tar upp en något gammal tråd och blir väl dumförklarad på kuppen :) Jag har en pad från mattes nu under nya sadeln då hästen bygger muskler och sadeln är något för vid. Har inte haft något schabrak under än så länge- bara för att banden som är på schabraken inte räcker över paden och bort till sadelgjordsstropparna.

HUR får ni till det? Eller ligger schabraket där det ska ändå? Har inte prövat än...sadeln ligger ju still där den ska så då borde schabraket också stanna på plats. Kanske...?? (Kommer väl skratta åt mig själv snart när jag fått något svar.)

Tar upp en något gammal tråd och blir väl dumförklarad på kuppen :) Jag har en pad från mattes nu under nya sadeln då hästen bygger muskler och sadeln är något för vid. Har inte haft något schabrak under än så länge- bara för att banden som är på schabraken inte räcker över paden och bort till sadelgjordsstropparna.

HUR får ni till det? Eller ligger schabraket där det ska ändå? Har inte prövat än...sadeln ligger ju still där den ska så då borde schabraket också stanna på plats. Kanske...?? (Kommer väl skratta åt mig själv snart när jag fått något svar.)

De flesta schabraken jag har räcker inte till nej. Jag fäster remmarna underifrån runt mattesremmarna på framsidan av klossarna på sadeln. Fattar du :angel: De sitter helt löst, skulle kanske lika gärna strunta i att sätta fast dem men jag vill inte ha en dinglande rem som kanske lägger sig under sadeln.

Dock. Min sadel passar inte 100%, den är för böjd och för vid. Men den ligger helt still, både om man syftar på att den gungar lite utan padd (för böjd) och på hästryggen. Och schabraken har alltid legat helt still. Den ligger iofs inte så illa, sadelutprovaren har godkänt den pga min ringa ridning (max 2 dagar/vecka pga studier).

Men min mor har en utprovad sadel som med padd under ligger bra (lite för vid annars) och schabraken har alltid legat bra på den hästen innan. Både med hennes gamla dåliga sadel och med nya sadeln när den var ny då hon red utan padd tills den hade "satt sig" och blev lite för låg/vid. Men med padden lägger sig i princip alla schabrak på manken efter bara en liten bit. Så hon hade aldrig kunnat sätta sina schabrak som mig. Men hennes går son tur är runt padden och ligger då bra.

Jag fattar :) Ja det skulle ju vara ett alternativ, för just som du säger är det störande med fladdrande band. Jag får testa helt enkelt! Trots att jag tror på att ha bara pad mot ryggen är det ju betydligt smidigare att tvätta ett schabrak istället för en pad... Tack för svaret!

KL
Är det bara distansryttare som tycker att renskinn är bättre än fårskinn?
Jag har en gelpad, och jag drar då upp den en aning i kanalen på sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag... 2
Svar
29
· Visningar
3 026
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka