Varför gick de ner på knä??

Noteca

Trådstartare
Släppte ihop min häst och hennes "killkompis" med en annan valack. Alla hästarna har träffats förut, men de har gått i skilda hagar, men kunnat hälsa över staketet. När den "nya" valacken kom in i hagen till min häst och valack 1 så blev det bus och spring! De hade jättekul! Så vid ett tillfälle när valackerna nosade på varandras nosar, ni vet när de kröker nacken och snusar på varandra, då gick de ner på framknäna och bufflade på varandra!? Nya valacken nafsade valack 1 i armhålan, bakom frambenet. De var inte arga eller så, det var mest lekfullt men lite spännt. Vad gjorde de? De gick ner på knä två gånger sedan sprang de i kapp och busade igen, alla tre. :confused:

Nån som vet?

Det är så de leker!

Jag ser det varje dag. Min häst går i en flock med unghingstar och där är det bus och spring dagligen.

pict0135.jpg

Den lille brune är expert på det och går tom på knä!

De går ner på knä eftersom den andre biter i bringan/benen och de då försöker komma undan det, men samtidigt ska kunna bita på den andre ;) De här små odågorna tycker det är jättekul och kan ibland stå och nafsa på benen på de andra för att få igång dom till lek!

Jaha! Där ser man, jag har bara inte sett det förut! Men är det av nån särskild anledning som de biter varandra i benen/bringan? Betyder det något eller är det inte märkvärdigare än när de nafss i allmänhet? Hästarna gjorde precis som dina gör på bilden!

Tack för svaret iallafall! :bow:

Nej, vad jag vet finns det inte någon speciell anledning mer än vanligt bus. När de får ner den andra kan den ju dock inte springa därifrån, men det kan ju inte den första (eeh, ja, han som fick ner den andre på knä) heller eftersom han förmodligen också gått ner på knä.

Men är det av nån särskild anledning som de biter varandra i benen/bringan?

Benen är det sårbaraste på ett flyktdjur, med skadade ben kan det inte fly. Därför siktar hästar på benen när de slåss på riktigt - och när de gör det på lek.

mandalaki

Tack allihopa för era svar! Intressant att veta! Jag har inte sett beteendet förr, fast jag hållt på med hästar ett tag. Nu vet jag till näta gång. Mitt sto var inte alls intresserad av några sånna fasoner, utan hon väntade tills de "fjantat" färdigt, sen var hon med igen... :p

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 145
Senast: Magica
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Qosack
·
A
Hästhantering Har en 25 årig b-ponnyvalack och ett ettårigt hbl-sto och idag kom två ettåriga ston till för sommarbete. Ena stoet kom först, och de...
Svar
11
· Visningar
1 713
Senast: Buck
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 899
Senast: ymazee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka