Varför gör di på dette viset?

boccia

Trådstartare
Har provat x antal sadlar på min häst, såväl hopp som dressyr, men alla hamnar i bakvikt. :(

Vad kan anledningen vara (att det kan bero på för smal sadel vet jag, men så är inte fallet här)
Känns hopplöst att det oavsett hur bra sadeln passar i övrigt alltid slutar med en sadel i bakvikt. Är kilpad det enda sättet att lösa problemet?

Sv: Varför gör di på dette viset?

Vilket är mest sannolikt då, att bommen är för svängd eller för rak?

Avtrycken blir helt symmetriska och sadlarna har legat an jämnt hela vägen (efter vad man kan utläsa av avtrycket på shabraket)

Har provat sadlar med olika bomform, de som är rakare känns tydligt att de "lättar" mitt under, och de som är något mer svängda än de modeller jag har nu släpper för tidigt bak

Har haft 2 olika sadelutprovare ute, och jag anser inte att någon av de sadlar jag fått rekomenderade legat bra på hästen. (så därför har jag inte köpt någon av dem heller...)

Ta hjälp av en utprovare eller annan kunnig sadelperson för att hitta en passande sadel. Paddar döljer bara problemet.

Helt omöjligt att säga, det handlar så mycket om hästens rörelsemönster och skillnad mellan stillastående häst och rörlig häst.

Ibland handlar det tragiskt nog också om att hästen ändrar form vid korrekt arbete och då kan man välja mellan:
1) sadeln ligger sådär från början men bra när hästen jobbar korrekt, vilket innebär att hästen inte är bekväm i början och alltså aldrig kommer till bra arbete
2) sadeln ligger bra från början men inte lika bra när hästen kommer igång och arbetar vilket gör att hästen aldrig kommer till det riktigt bra arbetet.

Ja, jag har själv varit där och därför valde jag bort bomsadel tlll den hästen. Med bomlöst så försvann hela den delen av frågeställningen.

Ta hjälp av en utprovare eller annan kunnig sadelperson för att hitta en passande sadel. Paddar döljer bara problemet.

Har haft utprovare, men inte varit nöjd med deras rekomendationer. Ska försöka med en tredje utprovare inom snar framtid

Hästen blir rakare vid arbete, så mkt vet jag (och har även tagit hänsyn till detta vid sadelvalet)

Förut hade jag enbart problem att hitta passande dressyrsadel, men nu ligger även hoppsadeln sämre :(

Förutom prolemet med sadlar som hamnar i bakvikt så har hästen hög manke, så flera sadlar har fallit bort pga att de inte ger tillräckligt utrymme för manken...

Det vanligaste är ju att sadeln faktisk är för smal. Man kan inte gå efter manken, har hästen väldigt hög manke så kan sadeln vara för smal och likväl ligga på manken.

Alt 2 är att man sadlar för långt fram/hästen skjuter fram sadeln.

Men det kan också vara så att hästen är byggd så, dvs den är betydligt högre fram än bak. Då måste man ha en sadel vars bomform passar till ryggen, man behöver en sadel som är mer uppbyggd baktill.

kom också att tänka på detta när jag läste att ts häst hade hög manke + att sadeln hamnade i bakvikt. min häst har hög manke och lång rygg, drar man bara bak sadeln dit den inte kan gå längre bak så ligger den bra. lägger jag den där alla andra hästars sadlar normalt ligger så är den för långt fram och hamnar i bakvikt(dvs det skiljer nån cm).
har jobbat i stall där alla hästarna sadlades för långt fram(och i bakvikt), och de första gångerna jag sadlade så fick jag göra om eftersom de enligt ryttarna låg för långt bak.
efter detta så sadlade jag automatiskt mina hästar för långt fram vilket ledde till att hästen fick ont i ryggen.

du har ingen bild på olika sadlar då provat på hästen? så vi ser hur hästen är uppbyggd och hur du sadlar?

Hmmm, har du frågat Alexandra W om hur hon har gjort ?

Hon har ju också problem med sin häst av ungefär samma "kaliber".....

Har haft utprovare, men inte varit nöjd med deras rekomendationer. Ska försöka med en tredje utprovare inom snar framtid

Såg inte ditt svar, tror vi skickade samtidigt :) Att ta hjälp av en tredje utprovare tycker jag låter som en bra idé :)

Det vanligaste är ju att sadeln faktisk är för smal. Man kan inte gå efter manken, har hästen väldigt hög manke så kan sadeln vara för smal och likväl ligga på manken.

Men det kan också vara så att hästen är byggd så, dvs den är betydligt högre fram än bak. Då måste man ha en sadel vars bomform passar till ryggen, man behöver en sadel som är mer uppbyggd baktill.

Sadeln är inte för smal, men däremot så har hästen en förmåga att skjuta fram sadeln. Har dock blivit mkt bättre sedan jag bytte till ELT-gjord.

Anser inte hästen vara mkt högre fram, kan lägga in bild när jag sitter vid rätt dator.

kom också att tänka på detta när jag läste att ts häst hade hög manke + att sadeln hamnade i bakvikt. min häst har hög manke och lång rygg, drar man bara bak sadeln dit den inte kan gå längre bak så ligger den bra. lägger jag den där alla andra hästars sadlar normalt ligger så är den för långt fram och hamnar i bakvikt(dvs det skiljer nån cm).
har jobbat i stall där alla hästarna sadlades för långt fram(och i bakvikt), och de första gångerna jag sadlade så fick jag göra om eftersom de enligt ryttarna låg för långt bak.
efter detta så sadlade jag automatiskt mina hästar för långt fram vilket ledde till att hästen fick ont i ryggen.

du har ingen bild på olika sadlar då provat på hästen? så vi ser hur hästen är uppbyggd och hur du sadlar?

Jag ska fixa bilder :)

Sadlar med ortspetsarna 3 fingrar bakom bogbladet.

Vad händer om du lägger sadeln en liten bit till längre bak?? Jag måste sadla min häst med över en hands bredd bakom bogbladet till där sadeln börjar (!!) alltså ännu längre till ortspetsarna, för att sadeln ska ligga rätt på hans rygg. Vissa hästar har sadelläget längre bak än 3 fingrar bakom bogbladet.

Prova och se vad som händer. Så länge inte anläggningsytan ligger längre bak än bakersta revbenet så är det bara att prova sadla längre bak. Men, sadeln måste ligga i balans!!! :)

Lägger man sadeln för långt fram, då lägger sig sadeln i bakvikt ofta. Och då behöver man inte sadla på bogbladen för att den ska ligga för långt fram. Utan det beror ju på var balanspunkten på hästens rygg ligger. Där ska balanspunken i sadeln ligga. Varken längre bak eller fram oavsett var bogbladen ligger. Blir det för trångt så bogbladen riskerar att slå i, ja då är sadeln fel för den hästen. Blanspunkten kan och ska man inte flytta på för då kommer sadeln aldrig ligga i balans eller bra.

Har testat, men tyvärr puttar han fram sadeln när han börjar röra på sig...
Sadeln ligger i rätt balans när jag sadlat, det är först efter man ridit en stund den hamnar i bakvikt.

Glömde ta med kameran idag, ska försöka fixa bilder imorgon.

Hmm vad trögt :p Puttar han fram alla sadlar du provat som ligger någorlunda bra?

Bilder tror jag blir bra att se. :)

jag vet inte så mycket om sadlar eller hästar som är svåra med sadlar, men den ryggen ser inte svår ut :/. liknar min hästs rygg lite, på henne så ligger olympic sadlarna super bra(tillverkas dock inte längre men billiga på beg marknaden :p). dock så är det lätt att sadlarna antingen ligger i bakvikt eller glappar bak om man sadlar ytte pytte för långt fram.
mobilbilder274.jpg

Men den där ryggen ser ju jättetrevlig ut att hitta sadel åt.. :confused: Vad jobbigt. Är det hans rörelser som puttar fram sadlarna?

Har nu fotat lite :)

Hoppsadeln:

IMG_2692.jpg

IMG_2693.jpg

Dressyrsadeln:

IMG_2681.jpg

Dressyrsadel som jag aldrig provridit då den enligt mig ligger för tight över manken:

IMG_2675.jpg

Ligger däremot okej med mitt hoppschabrak med built-up:

IMG_2714.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen... 2
Svar
20
· Visningar
3 371
Senast: super
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 007
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur