Varför har man täcke på redan nu??

Bukefalos 30 år!

JessicaM

Trådstartare
Ja som frågan lyder, varför börjar man sätta på täcken redan nu?? (Gäller ej de hästar som är klippta förståss)

Mina inackorderings-gäster har nu fleecetäcke på natten och ofodrat regntäcke på dagen! På dagen är det runt 8 grader och på natten är det runt 0an.

Jag resonerar såhär:
Om min kuse ska ha täcke på nu - hur många täcken måste hon inte ha på sig vid -20 grader!!

När börjar ni med täcken på era kusar?

Sv: Varför har man täcke på redan nu??

Jag resonerar såhär:
Om min kuse ska ha täcke på nu - hur många täcken måste hon inte ha på sig vid -20 grader!!
?

Om du läser på lite om hur hästar hushåller med sin värme, så kommer du att se att de har en komfortzon på ca 20 grader. Dvs ett täcke som är lagom varmt för hästen i nollgradigt väder är troligtvis lika lagom i -20. Hästar fungerar inte som människor och framför allt fryser de inte som människor, bara för att termometern hoppar ner 5 grader hit eller dit.

Haha, när jag tävlade i söndags var det en ponny som reds fram med ländtäcke hela tiden. Ponnyn såg lätt rultig ut i hull dessutom. Den var säkert nyligen helklippt, precis som många andra av hästarna (hästtävling), vädret var soligt och trevligt och min som börjat sätta päls yckte det var snorvarmt. Likaså jag som red fram i kortärmad skjorta och en tunn väst och var lika svettigt som vanligt efter en tur med kavajen ;).

min häst (och troligtvis fler med honom) är inte speciellt känslig för kylan i sig, han har redan ganska kort men tät päls och bra hull. däremot är han väldigt känslig för blåst, speciellt i kombination med fukt. här i skåne iallafall så blåser det rejält, och har varit ostadigt väder med regnskurar och hagel i ett par dagar. hagen är platt, ligger i princip precis vid havet och tyvärr finns det inga träd mer än från det håll det oftast inte blåser, så därför har han täcke.

i dagsläget är det ett helt ofodrat regntäcke som gäller, men så snart det kryper neråt i temperatur lär det bli fleecefodrat istället.
inomhus är han naken, där han har gott om mat att äta och skydd från regn och blåst, då behöver han inget förrän det blir kallt.

tycker inte det är något att reagera på att hästar har fleecetäcke och ett ofodrat täcke vid den här årstiden, det är inte sommar längre direkt. hade vi däremot pratat 2-300gramsfodrde vintertäcken etc så hade man kanske kunnat reagera, men det du beskriver låter högst normalt i mina öron.

Mja.. det är snarare så att om du täckar hästen så det är perfekt lagom vid -10 så funkar det upp till nollan och ner till -20 utan att hästen blir alltför överhettad/ frusen.

Säger du att något är lagom vid nollan och ändå bra vid minus 20 betyder ju det att det är lagom vid plus 20 också, dvs en komfortzon på 40 grader, vilket förståsinte stämmer. Men det är ju bara hårklyverier:D

Dvs: täcka för medeltemperaturen under den period hästen ska ha täcket. Är det 2 grader på morgonen och 10 på dagen får man låtsas att det är 6 grader hela dagen. Min helklippta har nu 100 gram, de två oklippta ofodrat. SKyddar mot blåst och regn men höjer inte tempen så mkt vilket inte behövs nu ändå :)

kan inte svara för andra men mina hästar skulle typ frysa ihjäl om dom inte hade täcken nu! är ju svinkallt!

vilken härlig generalisering, som man hör så himla ofta i täckesdebatter.
självklart finns det en del folk som tänker så, och övertäckar sina hästar till den milda grad...

men menar du att jag inbillar mig att min häst tycker det är obehagligt med vädret, blåsten och fukten när han utan täcke står och hänger vid grinden hela dagen, utan att äta etc., med spänd rygg och hopkurad kroppsställning, och sen kommer in och är så öm i hela rygg/ländpartiet att man knappt kan lägga handen på utan att han ömmar?

för att istället, med ett ofodrat regntäcke, vara i princip helt obekymrad om vädret (utom när det blåser rakt in i öronen kanske :p ), och bete sig som en vanlig ähst och beta och busa, och inte visa något alls i ryggen när han kommer in efter en dag med regn och hagelskurar?

Hej.

Så här använder jag mina täcken, men dock bara vid behov.

Regntäcke
: Mycket regn och även vid misstänkt regn.
Men detta täcke kan även vara på om det sjunker ner till runt bara någon + grad.Täcket har fleecefoder. Även till ca 3 -

Vintertäcke: Temp under 3 - och vid snö,snöblask eller snöstorm.
Detta är fordrat och regntäcket går ner till ca 3 - sedan tar vintertäcket över.

Stalltäcke: När det är kallt i stallet eller efter en träning då hästen kan blivit lite svettig och sedan blir dem kalla.

Fleecetäcke
: Om hästen är blöt,sjuk, eller om jag skall transportera och det är kallt ute.

Alla täckerna är riv starka och tåliga.

Sedan använder vi reflextäcke med fleecefoder vid ridning. Ut skuret för sadeln.

Men vi vill samtidigt att hästen bygger upp sin päls.

Om man klipper hästen måste den skyddas mer på vintern eller kalla årstider.

Jag har inget övergångstäcke.

ja det måste väl vara det, för han är ju varken klippt eller något, och borde självklart kunna gå otäckad av ren princip åtminstone till det blir minusgrader, oavsett väder :angel: :D

När jag och pållen bodde i Västerås täckad vi mycket tidigare än vi gör här uppe i Umeå. I västerås är det fuktigt och blåsigt osv. I umeå är det torr(are) och blåser mindre. Så mitt halvblod som tävlas och tränas går än så länge bara med regntäcke om det regnar ute. Han kommer börja ha ett övergångstäcke på 100 g fyllning om någon vecka då temperaturen plötsligt har gått under - strecket och det regnar ändå. :mad:

Däremot så har många andra i stallet (speciellt ponnyerna :confused: ) börjat ha täcke för några veckor sedan, både inne och ute. Det är lustigt, för det är som som har tjockast päls och som tränas minst...

Jodå jag kan detaljerna, poängen är som du säger att hästar fryser inte i temperatur intervaller av en grad hit eller dit, inte ens fem grader hit eller dit : )

kan inte svara för andra men mina hästar skulle typ frysa ihjäl om dom inte hade täcken nu! är ju svinkallt!

du tycker inte själv att du lagt in en liten antydan här och värdering i vad som är täckes väder eller inte? : )
alla har inte hästar som tycker det är kallt just nu eller håller på att frysa ihjäl. Mitt fullblod tex : )

En anledning att börja täcka tidigt är att de brukar sätta betydligt min päls då. Här i Sundsvall är det nu minus om nästterna och bara ett par grader dagtid. Är väl inget konstig med fodrade täcken då? Hur det än är så är det bra med värme för muskler som du sen ska kräva ett arbete av.

Många i mitt stall har börjat med täcke dygnet runt (fleece-/lättfodrat täcke ute, fleece inne). Som jag förstått det vill de att hästarna ska få kortare vinterpäls och slippa klippa. Nu är det runt 5 grader på dagen, 0 eller minus på natten.

Har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra. Jag kommer nog inte klippa i vinter, hon går bara lätt arbete och blir mycket sällan svettig (unghäst). Jag vill dessutom att min häst ska kunna utnyttja sin egen pälsfunktion och ha ett isolerande lager. Hon är lite i överhull och måste äta ganska mycket hö för att må bra psykiskt (matvrak upphöjt till 10) så hon får gärna använda lite av överskottsenergin till uppvärmning.
Jag vill inte ha en mammut så jag kommer täcka när det blir minusgrader. (nu går hon naken)
Vid regn OCH blåst har hon täcke för att inte frysa. Jag funderar på att övergå från det nuvarande ofodrade till ett lätt fodrat regntäcke, vid regn, för att hon inte ska frysa när det ofodrade håller ner hårstråna och inte värmer.

Tror dig:) Tänkte bara så ingen övertolkar betydlesen av det och börjar täcka hejvilt. Missar man komfortzonen så man överskattar behovet vid tex tio plus och blåst bllir det ju himla illa om man kör på samma varma täcke när det är sol och tjugo på dan, även om skillnaden är bara tio grader. Det täcket hade kanske funkat bra och varit bekvämt mellan -8 och 12 grader, dvs komfortzon på 20 grader, inte mellan till exempel 0 och 20 plus som man fått till om man valt ett svalare täcke. Så även om man har ett spann är det lite kinkigt med hur man täckar nu när det är stor skillnad mellan natt och dag. :)

Tror du själv har full koll men kanske inte en annan som hör talas om det för första gången. :) Jag tycker själv att det är skitsvårt att välja vissa dagar.

*lite kl*

Tror en häst funkar rätt bra med flera olika varianter och övertygelser när det gäller täckning bara man är konsekvent. Det enda jag bli irriterad över är när man har flera varma täcken på hästen med motiveringen att täckena "andas". Det ska ju inte var kokhett när man stoppar in handen under täcket, det ska vara varmt åt det ljumna hållet, då är temperaturen bra under pälsen, skinnet och fettet. :)

nej det var inte alls så jag menade, och jag skrev inte heller att alla tror/gör så.
Givetvis är det jättebra att du lyssnar på din hästs signaler och att du gör din plikt och minskar obehaget för den - eftersom att du tydligen har en häst som fryser!

Däremot finns det många som täckar bara för att hästen "borde" frysa när de ser att det går mot nollan, istället för att se till individen och vad den har för förutsättningar.

Jag säger inte att alla fullblod/travare fryser för att de är av den rasen, eller att alla nordisar inte fryser för att de är av den rasen - man får helt enkelt se till individen.

Om det blåser eller regnar så sätter jag på täcke. Men inte när det är soligt och 8grader!

Till någon som skrev om h*n inbillade sig att hästen fryser etc etc! Men snälla, skrev jag det? Ser man tydligt att hästen fryser så är det ju klart man täckar, men då hör den hästen till de mer känsligare typen, jag pratar generellt!

Oftast är det vi människor som fryser och tycker att hästen fryser också för att vi själva tycker att det är kallt..

Vi har ju frost på natten och fullblodet frös nattetid redan för ett par veckor sedan. Han fick på sig ett fleecetäcke då. I natt var det kallare och han har termotäcke på natten. Halvblodet har fleece sedan igår.

Varför? För det känns onödigt att de ska stå och bli kalla, äldre hästar varav den ena skadad. Fullblodet har dessutom svårt att hålla hull så det änns som en väldigt idiotisk handling att låta honom bränna energi för värme när han behöver det bättre på kroppen.

Tror en häst funkar rätt bra med flera olika varianter och övertygelser när det gäller täckning bara man är konsekvent. Det enda jag bli irriterad över är när man har flera varma täcken på hästen med motiveringen att täckena "andas". Det ska ju inte var kokhett när man stoppar in handen under täcket, det ska vara varmt åt det ljumna hållet, då är temperaturen bra under pälsen, skinnet och fettet. :)

Pudelns kärna är ju just att folk inte VET vad som är en "lagom" varm häst. Man tror att det ska vara varmt och gosigt under täcket, för då skulle vi själva känna oss lagom i våra täckjackor. Man glömmer att hästen har päls och att det skiljer flera grader utanpå pälsen och inne vid huden på hästen, även i en kort päls, för även en sådan isolerar.

jag skulle vilja dra det så pass hårt att det faktiskt knappt ens ska vara LJUMMET under täcket - ljummet är absolut max, gärna tillochmed lite svalare än ljummet brukar vara lagom. allt över ljummet är för VARMT.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka