Varför islandshäststall?

smirk

Trådstartare
Hej alla Islandshästmänniskor.

Jag är lite nyfiken på en sak, varför är det brukligt att Islandshästar samlas på egna stall/anläggningar?

Kan ni berätta för mig vad som utmärker just era stall. Är det t ex storlek på boxar, utformningen av ridbanor, speciellt foder, särskilda träningsmetoder, eller vill ni inte beblanda er med "pöbeln" vars hästar inte har några extraväxlar :D:?

Ni som står på Islandshästanlägningar, om ni blev tvugna att flytta, vilken typ av stall/anläggning skulle ni undvika?

// Smirk

Sv: Varför islandshäststall?

Själv så har vi våra hästar på ett islandshäststall för att där finns det lektioner och kurser för islandshästar och oftast så sköter man islandshästar på lite annorlunda sätt än "stora bruna" ;) Men något om hur själva stallet ser ut så är det inget.

Jag är ju en gammal storhäst ägare och har alltid stått i storhäst stall.
Så när ajg skaffade islänning så tänkte jag att det spelar ju ingen roll vart man står så jag hyrde in mig som vanligt i vanliga storhäststallar.

Men nog märkte jag här att det är stor skillnad.
Dels hanterar dom olika och rider helt anolunda dels hänger vi inte med när de stora 175 hästarna skrittar vi får alltid trava ifatt.

Jag kände mig inte riktigt hemma längre som när ajg hade hbl själv.

Så jag började smått börja leta efter stallar med bara islänningar i och hittade en för 1 månad sedan och där står jag nu.
Och OJ vilken skillnad..SÅÅÅÅ roligt att kunna rida ut med andra utan att behöva hela tiden trava ifatt folk eller få nackspärr för att amn kollar upp på ryttaren när amn pratar:D
Vi har samma tankar och ideer och dessutom kan ajg ju här få massa med hjälp=)

Det ingår ridlektioner i min stallhyra så jag stortrivs=)

Min häst står i islandshäststall just för att jag vill ha min häst i en islandshästflock.

Storleken på boxarna är ju en sak, det är C-D ponnystorlek som gäller. Ovalbana är väl inte så vanligt hos dressyrfolk. Vanliga ridbanor duger också till vardagsridning. Speciellt foder behövs inte, men det ska vara bra hö/hösilage med bra värden , dvs lågt MJ och kvot 5-8. Speciella träningmetoder vet jag inte, det är hästar vi har som behöver bra träning för att orka. Alla lufsar inte runt i skogen.
Man kan visst stå på andra anläggningar men det blir liksom lite lättare när folk förstår varför man gör som man gör. Tex har hästen ute i ur o skur på lösdrift utan att dom fryser ihjäl.

Om jag måste flytta vill jag inte stå i ett stall med små hagar där hästarna går ute 6 tim per dag. Inte heller att hästarna ska in för att det är mörkt. Inte heller att man måste ta in alla hästarna för att ingen kan stå ute när andra rider. Inte heller där hästarn ska ha olika fodermängd i hagen.
Nja det blir lite svårt.

Precis som det finns stall med bara travare, halvblod, pre-hästar, frieser hästar osv. finns det stall med islandshästar. Och ja, det handlar nog om att träna att rida islandshäst där. För inte åker man till ett travstall & vill träna hoppning :P?

JAg håller med dom andra, det kan nog bli en hel del tjafs tror jag om exempel att en "stor brun" inte klarar av att vara ute i regn och rusk eller att dom måste ha massa täcken på sig för att inte frysa. jag tror att storhäst människor kan tycka att vi med islandshästar inte sköter dom så bra för att vi låter våra hästar gå ute mer eller inte behöver ha en massa täcken eller att dom tål mer och att vi islandshäst människor kan störa oss på allt "plutti pluttande" med stora hästar.
Jag kan känna att storhästmänniskor kan tycka att vi har små hårtroll som bara går på turridning :crazy: men så är det ju faktsikt INTE!!
Och har man lärt känna en islandshäst så finns det inget underbarare och
det är fler storhästryttare som går över till islandshästar än tvärt om..

Vi har två storhästa och sedan bara islandshästar, dock har vi storhäst mått på boxarna, dressyr ridbana, vanliga tränare som kommer ut. Hästarna står i box och vissa har täcken både inne och ute. De får kraft två gånger om dagen och hö 4 gånger. Vi jar vanligt hö ocg ej fri tillgång.

Anledningen nu att vi gärna tar in fler islandshästar är att oftast går det lättare att släppa in islandshästar i flocken, jag uppfattar att det är lättare att ha att göra med islandshästar i hanteringen och med människorna, har haft mycket storhäst folk tidigare i stallet och då har det alltid varit problem med en massa saker, dock finns ju jobbiga islandsmänniskor också givetvis, men vi har inte haft i närheten av problem med isismänniskor som med storhästfolket.

Om vi inte hade eget skulle jag troligen stå i blandsstall :devil:

När jag gick över till isis så fanns det ingen tanke på att ställa honom i annat stall än med Isisar. Han måste ju ha kompisar och när jag nu köpt en Isis så vill jag ha så naturligt stall som möjligt med mycke utevistelse och ett "enkelt" hästägande med fullskötsel. Han har sin flock och box och fodringsrutiner med allt som sköts på bästa vis av en stallägare. Underbart både för mig och hästen. En Isis blir inte förstådd i en blandflock och det medför problem vid fodring mm och så som jag upplevde det där jag hade storhäst att tävlingsridning var ett måste, inte ok att ha häst för att bara vara ute å rida i skogen eller lektioner utan vidare ambitioner. så tycker jag...

Senast ändrad:

Hej alla Islandshästmänniskor.

Jag är lite nyfiken på en sak, varför är det brukligt att Islandshästar samlas på egna stall/anläggningar?

Kan ni berätta för mig vad som utmärker just era stall. Är det t ex storlek på boxar, utformningen av ridbanor, speciellt foder, särskilda träningsmetoder, eller vill ni inte beblanda er med "pöbeln" vars hästar inte har några extraväxlar :D:?

Ni som står på Islandshästanlägningar, om ni blev tvugna att flytta, vilken typ av stall/anläggning skulle ni undvika?

// Smirk

När jag hade min häst på en islandshästlösdrift var det för att jag ville rida och träna med andra islandshästägare. Dessutom tror jag att syn på hantering, utevistelse, mat m.m är olika mellan olika inriktningar.

Jag har haft min häst i ett "vanligt stall", något jag inte tänker prova igen. Dels fick hästarna bara vara ute 10h varje dag i små flockar, samtliga hade täcken, behövde mycket mer mat än min islandshäst. Hantering och ridningen var även den som från helt olika värdar. Jag trivdes inte alls!

En Isis blir inte förstådd i en blandflock och det medför problem vid fodring mm och så som jag upplevde det där jag hade storhäst att tävlingsridning var ett måste, inte ok att ha häst för att bara vara ute å rida i skogen eller lektioner utan vidare ambitioner. så tycker jag...

Så en islandshäst är ingen vanlig häst? den har ett helt annat språk än andra hästar? Knappast
Det är inget mer speciellt med islandshästar än någon annan ras.

Så en islandshäst är ingen vanlig häst? den har ett helt annat språk än andra hästar? Knappast

Som jag upplever det är många islandshästar (flockuppfödda) mer finkänsliga i sitt språk, det borde dock göra att det passar in bättre i en flock, blandflock eller ej inte tvärtom. Däremot har jag varit med om att andra hästar blivit rädd för min töltande islandshäst:D

Apropå islandshästars flockbetende så kan jag bara citera ett par storhästägare jag råkade höra när min dotter var på ridläger för islandshästar vid en "vanlig" ridskola. När våra islandshästar släpptes samman i hagen på kvällen och fixade rangordningen så hör man den ena storhästägaren oroligt säga: "Slår de inte ihjäl varandra?" varvid den andra storhästmänniskan lakoniskt svarar: "Slåss?! Islandshästägare säger bara att de leker när de gör så där..."

Men ska man vara allvarlig så finns det ganska stor spridning även bland islandshästägare. Allt från de som har hästarna ute i flock året om till de som har dem inne och även täckade som storhästar.

Nej det har inget annat språk, det är alldeles sant men möjligen en anna dialekt. Men vad som är viktigt är, att många islandshästar har ett språk nämligen flockspråk grundat på den flockuppfostran de har fått. Andra hästar har inget språk, och det är ofta här det brister eftersom många av dem blivit uppfostrade av människor och har således inget språk.

Om du åker till Turkiet, inte fasen begriper du vad de säger trots att de är människor även de.

Den erfarenheten har vi också. Vi har sedan många år tagit emot konvalicenter och märks stor skillnad på de som är uppvuxna i flock eller inte hur de pratar.

Generellt har så har det mest varit hästar av hbltyp som vållat oss problem medans de flesta travarna och de få islänningar (förutom den som för en tid sedan blev vår som inte tolererar hästar som inte kan prata ordentligt) vi haft så har det funkat bra. De andra har fått gå med de som tolererar mer ett tag innan de fått gå ut på den stora lösdriften.

TS
Ser det inte som någon annan skillnad med islänningar som någon annan gren. Roligare med träningssällskap, träningsmöjligheter mm om det finns flera inom samma gren. Man slipper även en del meningsskillnader som kan bli om man har stor skillnad på syn sett (tänkte på tex täcken och utevistelse).

Varför vet jag inte riktigt, samma intressen och sånt är väl en faktor precis som i dressyrstall, travstall och så vidare.
Om man bygger eget kan ju även stallet ha betydelse, man kan ju få in fler islandshästboxar än storhästboxar ;) Så då får de stora helt enkelt inte plats.

Om jag (som har islandshäst i "islandshäststall") skulle bli tvungen att byta skulle jag inte vara så intresserad av renodlade travstall, dressyrstall, hoppstall, stall med bara stora hästar eller skogsmullestall. Jag skulle vilja stå på en fin anläggning, helst med ridhus och gärna med ponnyer (min häst är lite rädd för alla som är större än 150 :rofl: )

Just nu har jag mina hästar hemma på gården. Men där blir saknaden av andra att rida med alldeles för stor. Därför hoppas jag snart kunna flytta i alla fall min valack till ett stall med enbart islandshästar.

Varför?
Skulle jag stalla in mig i ett stall med storhästar så skulle jag dagligen få försvara min ridning, min häst, min inriktiktning, min filosofi osv osv. Så är det redan nu trots att jag har EGET stall. ;)

Jag har haft mina hästar uppstallade i storhäststall. Och endast en gång har jag sluppit det där. Jag är fd dressyrryttare, kanske därför jag finner det extra jobbigt med allt tjat. Min fd tränare kan än idag ringa och fråga om jag inte gått tillbaka till "de stora bruna".

Jag behöver folk med samma syn som jag, samma inriktning och samma mål. Samma filosofi, tänkande och samma arbetsmaterial som jag själv har. Svårare än så är det inte.

Dessutom kan jag inte be en hoppryttare om råd med tölten om den strular ;)

Nu kan jag ju såklart bara svara för mig själv men anledningen att jag själv valt ett islandshäststall är flera. Här är några..

*Tränare, hovslagare. Jag rider för islandshästtränare såklart och det blir ju oftast billigare om flera vill rida samtidigt.

*Hästkompisar. Oftast blir det mer flockkänsla bland islandshästar än med de andra. Detta varierar såklart, men i dagsläget står min häst med både islandshästar och stora hästar i hagen och de stora slåss om maten mm medan islänningarna gärna äter i samma hög och värmer varann om det blåser.

*Antal timmar i hagen. Jag värdesätter många timmar ute och vill ha MINST 10 timmar. Detta var väldigt svårt att hitta i storhäststall. Där var det oftast 9-15 eller 16 som gällde. Dessutom är det ofta mer krångel med stora hästar (fördom kanske) då många ägare vill ha in sin häst tidigare om det regnar för mycket, blåser kallt eller så.

Detta är MINA anledningar, jag vet mycket väl att detta inte gäller överallt, men här där jag bor har jag kollat på de flesta stall (hade stor häst innan) och stått i ett flertal och detta är den uppfattning jag har fått. :)

Mina orsaker:

- Lugnare i hagen(egen erfarenhet) med flockuppfostrade hästar
- Min ena häst vill alls inte umgås med raser som inte är av den lurvigare sorten, då står han hellre ensam i ett hörn
- Jag vill inte behöva försvara att min häst går på lösdrift(har jag fått göra när vi stod i blandstall)
- Vill inte hantera andras hästar om de är stora, buffliga och småaggressiva(erf. sedan vi stod i blandstall)
- Vill kunna gå i hagen/hämta häst utan att oroa mig för att bli översprungen
- Vill att hästarna ska få leka med varann utan att man ska börja dela på hagar och skilja dem åt
- Vill ha ridsällskap med samma gångartsregister och lynne, blir roligare då

Med andra hästar har vi blivit sparkade under ridturen, inte kunnat galoppera eftersom ryttaren inte kunde galoppera ute med sitt halvblod(för het), inte kunnat rida på vissa ställen i skogen eftersom terrängen varit för "oländig". Man har med livsfara fått ta på och av täcken samt sköta om sår på hästar som bara står och slår, vid utsläpp i hagen har man ofta blivit närapå släpad och fodringarna i hagen har också kännts smått livsfarliga.
Det har också varit en del otäcka slagsmål med stora bruna inblandade, sånt jag aldrig sett i en islandsflock.

Så, vi håller oss till islanndsstall. När vi släppte in hingsten(som varit på träning) till valackerna(där det fanns tre nya hästar) vart det inte ens lite race... De ordnar rangordningen mycket mer subtilt.

Jodå .... Har INGA bra upplevelser av isisar i "vanliga" storhäst/blandstall....
De få gånger jag själv upplevt de så funkar de helt enkelt inte i "vanliga" flockar...Och det jag hört om de så är inte andras erfarenheter bättre...

Nu finns det så många islandsstall i Sthlm att det dessutom är väldigt uppdelat här...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka