Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

KL

Nu har ju inte jag särskilt stort jämförelsematerial men ändå...

Mina islandsfödda islandshästar väljer tex oftast att äta ur samma höhög ute i hagen även om det finns drygt en hög till varje häst (nu pratar jag om de som är uppstallade och utfodras flera ggr om dagen, de andra har alltid en bal i hagen och äter således alltid tillsammans) medan travare vill ha sin hög ifred, samma beteende (dvs att inte tillåta andra hästar att äta ur samma hög) såg jag även för många år sedan då en bekant hade sin islandshäst i blandstall. Självklart kan jag inte dra någon slutsats av dessa få iakttagelser, men lite intressant är det.

Stallområdena vid de större städerna på Island är närmast att jämföra hur det ser ut vid många travbanor här i Sverige, dvs stallarna ligger tätt, men framför varje stall finns rasthagar, dessa är dock oftast små och hästarna är i allmänhet bara ute några timmar om dagen. Det står dock i den isländska djurskyddsförordningen att alla hästar ska släppas ut varje dag (hur länge och i hur stor hage står dock inte).

Sen kan man ju diskutera hur många, även bland islandshästägarna, som har sina hästar med 100 andra, ganska svårt att hantera om man ska rida och sköta dem...

Ni förstorar bara den skillnaden helt enkelt, kanske för att ni vill att det ska vara så?

Jag tror det är väldigt få som har möjlighet att ha 100 hästar i en hage i detta landet.
Ridhästar som går på lösdrift går ofta i mindre flockar. Som mest i Sverige har jag träffat på 45 hästar i en och samma flock.

Skillnaden mellan Sverige och Island är stor. Vi vill såklart gärna låta våra unghästar växa upp i stora flockar med mycket kompisar i samma ålder, men i Sverige är det inte riktigt lika lätt som på Island. Mitt sto m. föl går i en flock om 14 andra hästar, tot 16 med andra ord. Av dessa är 5 föl varav ett är mitt. När jag åker dit och hälsar på finns det INGET som gör att det är svårt att hantera BARA mitt sto, dvs ta ut henne ur hagen (lämna fölet där med flocken) och göra det jag vill med henne. Fölet kommer gå kvar där tills hon är 3½ år och skall börja hanteras. Stoet kommer hem såfort de är avvanda.

Vår hantering av föl och unghästar, ridhästar med för den delen skiljer sig väldigt mycket från "storhästar". Jag vet, jag har haft storhäst tidigare, tävlade dressyr och träning 3 dagar i veckan.. Jag har med andra ord helt klart erfarenhet av båda delarna.. Jag föredrar den hanteringen jag har med mina isl.hästar. Mindre stress, men vilket inte betyder att jag inte tar hand om dem minst lika bra om inte bättre. Min ridhäst är rakad, står på box, får det mockat varje dag, fodringar 4 ggr/dag. Han borstas varje dag, får analyserat foder.. Och han får leka så mkt han vill med sina hästakompisar. Kan det bli så mkt mer bättre egentligen? Vår hage är 4 ha och där går han med två andra hästar..

Just nu har jag mina hästar hemma på gården. Men där blir saknaden av andra att rida med alldeles för stor. Därför hoppas jag snart kunna flytta i alla fall min valack till ett stall med enbart islandshästar.

Varför?
Skulle jag stalla in mig i ett stall med storhästar så skulle jag dagligen få försvara min ridning, min häst, min inriktiktning, min filosofi osv osv. Så är det redan nu trots att jag har EGET stall. ;)

Jag har haft mina hästar uppstallade i storhäststall. Och endast en gång har jag sluppit det där. Jag är fd dressyrryttare, kanske därför jag finner det extra jobbigt med allt tjat. Min fd tränare kan än idag ringa och fråga om jag inte gått tillbaka till "de stora bruna".

Jag behöver folk med samma syn som jag, samma inriktning och samma mål. Samma filosofi, tänkande och samma arbetsmaterial som jag själv har. Svårare än så är det inte.

Dessutom kan jag inte be en hoppryttare om råd med tölten om den strular ;)

det där med "språksiljaktigheterna" märktes ju tydligt mellan yrpa och kittchen, tindra var ju mer van vid flock-språk :D

De hästar som jag har haft har också ätit ur samma höhög. Det är klart att om jag har haft 4 hästar tillsammans så har väl inte alla trängts ihop vid en höhög men då har de oftast stått 2 och 2 istället.

ledsen att behöva ta hål på din fantasi bubbla av fantastiska island där du påstår att dom lever som vildhästar. Sanningen är att hästar på island lever ett betydligt mer instängt liv än alla "stora bruna"
Dom flesta hästar på Island står på box 24 timmar om dygnet och dom står mycket trångt många står två och två. Detta pågrund av att dom flesta stallen finns i städer så det finns inga hagar. På sommaren går dom däremot ute dygnet runt. Så på det sättet kan man ju hävda att dom flesta islandshästar är betydligt mer "trädgårdsuppfödda" än dom flesta halvblod är:grin:

Tja, lika ledsen är jag att behöva påpeka att vi antagligen känner två mycket olika islänningar - men det betyder ju heller inte att alla hästägare på Island är som "din" eller "min" islänning, det varierar nog lika mycket som det gör med alla andra människor i allmänhet. Det är dock fortfarande lite kul att du menar att majoriteten (och nej, majoritet betyder inte att man har rätt, men det ger en viss indikation) av islandsryttarna här har observerat samma sak under många år, och det menar du skulle vara bs. Eller?

Lustigt, men just det är verkligen inget som är speciellt för islandshästar. Våra hästar äter alltid ur samma höhög eller höhäck, exempelvis halvblod o arab som har varsinn häck äter gärna ur samma...

Vår hantering av föl och unghästar, ridhästar med för den delen skiljer sig väldigt mycket från "storhästar". Jag vet, jag har haft storhäst tidigare, tävlade dressyr och träning 3 dagar i veckan.. Jag har med andra ord helt klart erfarenhet av båda delarna.. Jag föredrar den hanteringen jag har med mina isl.hästar. Mindre stress, men vilket inte betyder att jag inte tar hand om dem minst lika bra om inte bättre. Min ridhäst är rakad, står på box, får det mockat varje dag, fodringar 4 ggr/dag. Han borstas varje dag, får analyserat foder.. Och han får leka så mkt han vill med sina hästakompisar. Kan det bli så mkt mer bättre egentligen? Vår hage är 4 ha och där går han med två andra hästar..

Det är väl ett vanligt sätt att hantera hästar? På vilket sätt skiljer sig detta mot "storhäst" hanteringen?

Om du åker till Turkiet, inte fasen begriper du vad de säger trots att de är människor även de.
haha bra exempel:D

precis vi människor vill gärna vara i de stall där det finns folk som har häst på liknande sätt som oss själva, rider inom samma inriktning och som vi själva tycker det är roligt att umgås med.

Och hästarna tycker att det är roligare att vara med andra hästar som liknar dom själva gå ute i stora kuperade hagar och skötas på det sättet som är bäst för dom.

Med det resonemanget så skulle man inte kunna blanda raser i hagen, alltså? Och det går, så tyvärr har ni fel.

Hästar har inte olika språk som vi människor...hur förklarar ni annars att ett svenskuppfött arabföl kan skickas ner till Dubai, och gå väl ihop med hästarna där?

Jag måste erkänna att jag trodde det var kvalificerat BS när man sa att islandshästar har ett annat kroppsspråk. Jag har precis börjat med islandshästar och anser fortfarande att häst som häst. Men språket varierar lite grann.

När min häst som kom direkt från islands fick gå in i flocken så iställer för att sparka bakut så så gled de så de knäböjde och hade rumpa mot rumpa och småsparkade, men det hände ju inte så mycket plus att de skrek som om de mördade varandra....

Jag har inte sett andra raser göra så och mitt sto gör det inte mot andra raser. Hon går nu med en New forest och en shettis och det går suveränt. Hon trivs bättre i denna flock än vad hon gjorde i den andra med mestadels islandshästar.

Jag bryr mig inte var jag har henne; om det är blandstall eller inte. Det viktigaste är att hästen trivs och människorna är trevliga.

Lustigt, men just det är verkligen inget som är speciellt för islandshästar. Våra hästar äter alltid ur samma höhög eller höhäck, exempelvis halvblod o arab som har varsinn häck äter gärna ur samma...

Nä, jag skrev ju att jag hade ett ganska dåligt underlag för min iakttagelse:D.

Men allt som folk säger här som "bevis" på att islandshästar beter sig annorlunda eller har ett annat språk, är inget som allt är något som bara islandshästar gör...

Jag har aldrig sett hästar, av olika raser, sparka bakut mot varandra när de släpps ihop för första gången...De brukar nosa på varandra och tjut/skrika...

Känns som det ni skriver är något ni upplever som enbart islandshästbeteende för att ni gärna vill att det ska vara så. Hittills har ni inte sagt något som jag inte sett andra raser göra...

ledsen att behöva ta hål på din fantasi bubbla av fantastiska island där du påstår att dom lever som vildhästar. Sanningen är att hästar på island lever ett betydligt mer instängt liv än alla "stora bruna"
Dom flesta hästar på Island står på box 24 timmar om dygnet och dom står mycket trångt många står två och två. Detta pågrund av att dom flesta stallen finns i städer så det finns inga hagar. På sommaren går dom däremot ute dygnet runt. Så på det sättet kan man ju hävda att dom flesta islandshästar är betydligt mer "trädgårdsuppfödda" än dom flesta halvblod är:grin:

Oops, nu är du nog ute och seglar. Här måste jag göra dig besviken. Ridhästar vintertid har begränsad tillgång till hage, de får vistas i en gemensam sandpaddock utanför stallet som i regel inte är så stor. Men de är ute, nu pratar vi om ca 2 månader av hästens liv och för hästar inom storstadsregion. Som du kanske känner till så finns det inte så många storstäder på Island, så det bör bli lätt att lista ut.;)

Jag känner flera uppfödare, varav en bor i Reykjavik under vintern och på norra Island under sommaren. De hästar som befinner sig i staden på vintern, är träningshästar som rids under ca 6-8 veckor och som sedan åker tillbaka till norra delen av landet.

Unghästarna går på fjället under sin uppväxt, inga staket finns. Varje höst samlas hästarna ihop och drivs till respektive gård. Varför? Därför att de flesta hästarna skulle gå under när snön kommer, de hittar ingen mat och måste därför fodras precis som samerna gör med sina renar.

Det är svårt att stalla in 200 hästar när man har ett stall som rymmer 8 st.;)

Fast det är nästan ingen stadsbo som har sin häst uppstallad under de första tre åren utan då är de i allmänhet hos "nån bonde", sen är ju "sommaren" lång på Island, de flesta "stadshästar går ute från juni till januari .

Eller så tar man med sig ett fåtal träningshästar till sitt stall i den stora staden, rider dem under några veckor och sedan åker de tillbaka.

Min bästa väninna låter sina hästar vara hos bonden över vintern, rider sen vår till höst.

Oops, nu är du nog ute och seglar. Här måste jag göra dig besviken. Ridhästar vintertid har begränsad tillgång till hage, de får vistas i en gemensam sandpaddock utanför stallet som i regel inte är så stor. Men de är ute, nu pratar vi om ca 2 månader av hästens liv och för hästar inom storstadsregion. Som du kanske känner till så finns det inte så många storstäder på Island, så det bör bli lätt att lista ut.;)

Jag känner flera uppfödare, varav en bor i Reykjavik under vintern och på norra Island under sommaren. De hästar som befinner sig i staden på vintern, är träningshästar som rids under ca 6-8 veckor och som sedan åker tillbaka till norra delen av landet.

Unghästarna går på fjället under sin uppväxt, inga staket finns. Varje höst samlas hästarna ihop och drivs till respektive gård. Varför? Därför att de flesta hästarna skulle gå under när snön kommer, de hittar ingen mat och måste därför fodras precis som samerna gör med sina renar.

Det är svårt att stalla in 200 hästar när man har ett stall som rymmer 8 st.;)

Jag väljer att tro på någon som har större kunskap än dig i detta fall. Eller du kanske också har utbildat dig på island, och bedriver utbildningsstall vad vet jag.
och i Island så har man även rätt krass syn på hästar, studier har gjorts som visar att hästarna ofta hålls så tätt att dom inte kan vila så mycket i boxarna. Sedan slaktas ju dom individer som inte är "bra nog".

Självklart väljer du att tro på vem du vill, men min upplevelse av det hela stämmer rätt bra med Bojs.
Jag är utbildad unghästtränare på Islands lantbrukshögskola (Hólar) har bott på Island i över 12 år och jobbat på över ett 10-tal stall i olika delar av Island både på landet och "i stan".

Du verkar ha missat en viktig poäng, flera av inläggen skriver att de handlar om deras erfarenhet trots att de inte ville tro det från början.

Min erfarenhet är den här, våra hästar kom direkt från Island för ca 15 år sedan. De stallades då upp i ett sk blandstall, visst gick de. De stod i en hörna och glodde, och så var väl min uppfattning att de skulle se ut och vara så.

Detta stall låg lite väl långt borta, jag fick långa resvägar varje dag eftersom det stall jag reda halvblod på låg i en helt annan riktning. Så vi bestämde oss för att flytta hästarna, den här gången blev det ett stall nära vår bostad fast här fanns det bara islänningar. Vi fick släppa ut våra hästar på direkten när vi anlände, och det var till vår stora fasa faktiskt. In i en flock med 20 andra hästar så var jag säker på att vi skulle få tillkalla veterinär, inte ett ljud kom från någon häst. De andra tittade just bara upp och konstaterade att de kommit in 2 nya, men sen hände något. Våra två hästar fick spelet, de skenade runt som två galningar. Stannade till för att titta på en och annan häst, och fortsatte sin rodeouppvisning. Vi pratar om glädjefnatt, plötsligt fick jag tillbaka de hästar som jag ridit på Island, och som på något konstigt sätt försvann på vägen.

Det går visst att ha islänningar i blandflock, men det går inte att frånse hur deras beteende förändras när de går i en flock av likasinnade.

Några år senare så var stallägaren och jag inte överens om en sak, jag valde därför själv att flytta. Den här gången till ett litet stall där våra hästar blev ensamma islänningar, det gick inte. Vår äldsta häst stod i en hörna och vägrade äta, han var konstant stressad och han hade det jobbigt.
Vårt sto började gnaga på trä, något som aldrig har skett tidigare och inte senare heller för den delen.

Några månader senare bad gamla stallägaren mig att flytta tillbaka, h*n hade då insett att diskussionen var onödig och bad om ursäkt. Eftersom våra hästar trivdes tidigare så flyttade vi tillbaka, samma sak utspelade sig igen. Till vår glädje försvann stressen från gammelman som genom ett trollslag, och vårt sto slutade genast upp att käka trä. Det är läskigt när man förstår hur snabbt ett oönskat beteende kan uppstå, ffa om man i det läget skulle ha kört huvudet i väggen och sagt att det ska gå, det är ju hästar för jösse fridens dar.

Som sagt, visst går det. Men har man något att jämföra med då? Nej, man hart inte det, och därför bör det ju egentligen bli svårt att vara så tvärsäker i sitt uttalande.

Jag har något att jämföra med, och därför känns det rätt tryggt att kunna skriva som jag gör.

Jag väljer att tro på någon som har större kunskap än dig i detta fall. Eller du kanske också har utbildat dig på island, och bedriver utbildningsstall vad vet jag.
och i Island så har man även rätt krass syn på hästar, studier har gjorts som visar att hästarna ofta hålls så tätt att dom inte kan vila så mycket i boxarna. Sedan slaktas ju dom individer som inte är "bra nog".

Ja du kan ju inte veta så mycket om min utbildning, några känner till den och vad den består i tänker jag inte gå närmare in på.
Ja man har en krass syn på Island när det gäller häst, och i mångas ögon är den hemsk. Men faktum kvarstår, den vägen har givit rasen sin sundhet och uthållighet samt mentalitet.

En hint ska du få, jag har jobbat mycket på Island under många år, numera åker jag dit endast för mitt nöje och hälsans skull vid Landsmot och/eller för att besöka mina vänner och hjälpa dem lite.

Han kanske har mer kunskap än Boj, kanske inte. Men du tar ju inte in hela bilden som han berättar. Det är helt sant att ridhästarna i stallområdena i Reykjavík bor i små boxar, ofta två och två, och enbart får komma ut en kort stund om dagen i en gruspaddock. Men detta gäller just för ridhästarna i sådana stallområden, och enbart under en kortare period. Jan-maj är stallena oftast fulla för att sedan vara nästintill tomma. Över sommaren är hästbeståndet lätträknat här. Av tradition är det främst under våren man rider och tränar hästar. Även under hösten tränas hästar, men i mindre omfattning.

Merparten av Islands hästar gå ute mer eller mindre jämt. Inte alla på fjället, men deras hagar är sjukt stora. Dessutom har man inte alls häst på samma sätt som i Sverige där det är vanligt att man har en eller två hästar som man rider nästan året om. Här rids hästarna som skrivits ovan och man har ofta många att välja mellan.

/Jonaz, som också bott på Island och tränat hästar både i Reykjavík och på landet på sydlandet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka