Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

Däremot har jag varit med om att andra hästar blivit rädd för min töltande islandshäst:D

Grannens islänningar här blev riktigt rädda och upphetsade första gången jag tömkörde min b-ponny Timon förbi deras hagar efter det dom flyttat in.

Timon i sin tur blev riktigt stolt över att imponera på dom så han började gå i nån sorts improviserad passage.. ( eller ska jag säga paradtrav?), omväxlande med vackra små caprioler, vilket i sin tur gjorde islandshästarna ännu mera upphetsade :).

Dom hade garanterat inte sett något sånt förut och var förmodligen övertygade om att det var älvakungens grå häst som kom förbi och skulle TA DOM...:devil:

/KT

Jag har tydligt sagt att hästar är individer det är också därför jag har svårt att förstå hur många i den här tråden tänker, islandshästar står inte ut mer än andra hästar vad gäller språk utan det är individer som fungerar bra ihop, alltså kan en islänning och ett halvblod bli bästa vänner. Min häst som är ett halvblod henens bästa kompis är en arab, våra andra halvblod går hon inte alls lika bra ihop med.

I teorin förstår jag hur du menar. Att hästar med olika raser kan bli vänner etc. Men som du tänker går inte riktigt att applicera i verkligeheten. Du ger exemplet att halvblod - arab kan bli bästa vänner. Men har du belägg för att arab - islandshäst kan bli bästisar? Det är ju något du måste se och erfara för att förstå. Det är uppenbart i tråden att många har erfarit att islandshästar inte fungerar ihop eller blir vänner på samma sätt som tex halvblod - arab. Har du själv ståttinstallad på islandsstall med ditt halvblod?

Endast genom erfarenhet kan man dra dessa slutsater som så många i tråden gör. Och klarligen är det många som delar uppfattning.

Ehm..ursäkta, men det där är skitsnack på hög nivå. Kom ner på jorden...inte förstådd i en "blandflock"??
Och det gäller bara islandshästar, eller? Alla andra raser har samma språk? Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Återigen, är det något du erfarit? För om inte har du inte heller belägg för att uttala dig om vad som faktiskt är si eller så.

Knapplån:

För många år sedan hade vi tre islandshästar ( vuxen hingst, sto och årsföl) uppstallade på gården vi bodde då. Själva hade vi 2 vuxna ponnyvalacker av raserna russ och welsh sec B.

De gick tillsammans i en stor naturhage dagarna i ända en hel vinter. ( På nätterna i box pga av att vi inte hade möjlighet till lösdrift).

Detta gick ALLDELES utmärkt och det var inte minsta turbulens mellan hästarna utan de samsades väl hela tiden.

Kan väl tillägga att våra egna ponnyvalacker var mycket vana att gå i större flockar då vi hyrde in dem på sommarbeten där det gick mycket andra hästar och ponnyer av diverse slag.

/KT

Senast ändrad:

Ja alltså som stallägare har vi separerat våra inackorderade islandshästar till en egen flock, eftersom vi upplevde att de inte funkade och många av hästarna faktiskt rent av vantrivdes. Idag kan jag säga att det är precis tvärtom, så jag får nog skriva att man måste se detta och inte bara tro.

Vad som gör detta fenomen vet jag inte, men det är bara att konstatera att så är fallet vare sig man vill tro på det eller inte.

Att sen ägare till islandshästar vill dela stall är väl inget konstigt, hur intressant är det för en dressyr ryttare att stalla in sin häst i ett renodlat hoppstall? Inget intresse alls skulle jag säga.

Det är min uppfattning med. Med betoning på "Idag kan jag säga att det är precis tvärtom, så jag får nog skriva att man måste se detta och inte bara tro."

Hur många av våra andra raser har gått i 3-4 år i flockar från kanske 30 -400 andra hästar på STORA marker.

Pura Raza Espanola tex.

Dessutom hästar går inte i så stora flockar som flera hundra individer. Finns det hundratals hästar i ett område delar de upp sig i mindre flockar.

/KT

Lustigt är det också att det finns folk som glatt menar att ryttare med flera års erfarenhet av ovan nämnda häst "snackar skit" när de delar med sig av sina observationer - kom med ett motdrag med något som helt belägg annat än din egen åsikt, eller låt bli att snacka skit. Snälla nån.

Jasså?
Förklara nu då på vilket sätt jag snackar skit?
Min åsikt är fel? Trots att du precis ovan skriver precis det jag skriver fast på ett annat sätt?

Det är ju helt otroligt att det finns folk som inte tror att ras spelar in i en hästs personlighet. Isländshästar uppföds som bekant på Island, där de lever under helt andra förhållanden än vad våra "bruna" stallhästar gör. Rent faktiskt så lever de mer som vildhästar än vad andra hästar gör och är mer eller mindre beroende av flocken och att samarbeta för att ha det bra. Klart att hästar som växer upp på det viset, en uppväxt som är rätt unik för en häst som ändå är en tamhäst, får en annan mentalitet än andra, som Toppur påpekade.

Lustigt är det också att det finns folk som glatt menar att ryttare med flera års erfarenhet av ovan nämnda häst "snackar skit" när de delar med sig av sina observationer - kom med ett motdrag med något som helt belägg annat än din egen åsikt, eller låt bli att snacka skit. Snälla nån.

ledsen att behöva ta hål på din fantasi bubbla av fantastiska island där du påstår att dom lever som vildhästar. Sanningen är att hästar på island lever ett betydligt mer instängt liv än alla "stora bruna"
Dom flesta hästar på Island står på box 24 timmar om dygnet och dom står mycket trångt många står två och två. Detta pågrund av att dom flesta stallen finns i städer så det finns inga hagar. På sommaren går dom däremot ute dygnet runt. Så på det sättet kan man ju hävda att dom flesta islandshästar är betydligt mer "trädgårdsuppfödda" än dom flesta halvblod är:grin:

I teorin förstår jag hur du menar. Att hästar med olika raser kan bli vänner etc. Men som du tänker går inte riktigt att applicera i verkligeheten. Du ger exemplet att halvblod - arab kan bli bästa vänner. Men har du belägg för att arab - islandshäst kan bli bästisar? Det är ju något du måste se och erfara för att förstå. Det är uppenbart i tråden att många har erfarit att islandshästar inte fungerar ihop eller blir vänner på samma sätt som tex halvblod - arab. Har du själv ståttinstallad på islandsstall med ditt halvblod?

Endast genom erfarenhet kan man dra dessa slutsater som så många i tråden gör. Och klarligen är det många som delar uppfattning.

Så du menar att alla andra raser går att ha ihop förutom just den så ovanliga, konstiga och annorlunda islandshästen.. Tillåt mig att skratta. Som sagt hästar är individer. Det finns viss liknelse mellan alla indivder inom en viss ras men hästar fungerar fortfarande på samma sätt OCH dom talar samma språk.

Nej, det är inte rasen som utgör hästens personlighet, finns många aspekter som spelar in, främst är det individens erfarenheter och upplevelser...

Du menar då att alla islandshästar är klonade? Eller?

Jag menar att hästars flockbeteende är så djupt rotat att de inte förlorar det beteendet om även de inte går med hundratals andra hästar i stora flockar...Hästens flockbeteende tränas bra när den går med ett mindre antal hästar. I Sverige går många unghästar på lösdrift där de får utleva sitt flockbeteende...Flockbeteendet är en instinkt för hästen, då den mår bäst tillsammans med andra hästar. Sen om det är 2 eller 1000 andra hör inte direkt till saken...

Sen kan man ju diskutera hur många, även bland islandshästägarna, som har sina hästar med 100 andra, ganska svårt att hantera om man ska rida och sköta dem...

Ni förstorar bara den skillnaden helt enkelt, kanske för att ni vill att det ska vara så?

Knapplån

Egentligen tror jag som många andra här att det är flockuppfostran som gör skillnaden och inte rasen.
Jag har bott på Island ganska länge och bla jobbat med fjällturer. I början på sommaren samlades hästarna ihop från diverse olika gårdar och under turerna stod de ofta i små paddockliknande hagar på nätterna, 70 st tillsammans och inte vana att gå ihop, trots detta var skador på hästarna extremt ovanliga. Jag ser inte riktigt det framför mig i Sverige, ens med islandshästar.

Jag har ett 15-tal islandshästar hemma och jag de är islandsfödda de flesta och jag kan helt utan "tillvänjningsperioder" släppa in nya islandsfödda i flocken utan problem, betydligt mer turbulens har det varit när det kommit svenskfödda islandshästar till gården (nu har de alla varit ston i och för sig).

Just nu har jag en varmblodstravare på gården också, det är mindre väsen runt honom är de svenskfödda islandshästarna.

När det gäller viken sorts stall man väljer väger ju träningsmöjligheter tungt. Det borde väl vara samma sak tex för en westernryttare, de väljer kanske helst ställen där de har tillgång till westertränare.

ledsen att behöva ta hål på din fantasi bubbla av fantastiska island där du påstår att dom lever som vildhästar. Sanningen är att hästar på island lever ett betydligt mer instängt liv än alla "stora bruna"
Dom flesta hästar på Island står på box 24 timmar om dygnet och dom står mycket trångt många står två och två. Detta pågrund av att dom flesta stallen finns i städer så det finns inga hagar. På sommaren går dom däremot ute dygnet runt. Så på det sättet kan man ju hävda att dom flesta islandshästar är betydligt mer "trädgårdsuppfödda" än dom flesta halvblod är:grin:

Ursäkta??
Har du vart på island?
Där jag har vart så går hästarna i stora flocka om c.a 100 hästar. Hagarna är drygt 200-300 ha och OFTA mycket mer än så.

Du verkar verkligen inte veta vad du pratar om..

Fast det är nästan ingen stadsbo som har sin häst uppstallad under de första tre åren utan då är de i allmänhet hos "nån bonde", sen är ju "sommaren" lång på Island, de flesta "stadshästar går ute från juni till januari .

Det gör faktiskt skillnad om en flock består av 3 eller tex 50 individer, flocken som helhet beter sig annorlunda.

Senast ändrad:

Nu har jag inte varit på Island, men som någon skrev att de stod mycket på box under vinterperioden. Va det så? Hade de inga hagar då eller?

Jag står själv i ett vanligt stall av ekonomiska orsaker. Har helt enkelt inte råd att stå i ett islandshäststall, de som jag tittat på iaf. Och lösdrift är inget alternativ för min lilla fetknopp till häst. Svårt att hitta nåt som INTE har begränsad tillgång till foder och dit man kan ta sig kommunalt till, samt att det finns ridbana och fina ridvägar.

KL*

Har nu läst tråden och jag tror inte heller att det har ngt med rasen att göra utan istället hur den har växt upp och hur individen är. Själv har jag haft arab (såldes igår) och har en ponny och det har aldrig varit problem att släppa in nya hästar till flocken. Det har alltid gått lugnt till och då har det varit både andra ponnyer och halvblod. Så ni menar att om jag skulle släppa in en islandshäst så skulle det bli problem? Låter faktiskt på de flesta att det istället är islandshästen som verkar ha problem.. (fast det tror jag inte, men det verkar så efter hur folk skriver)

Jag har samma erfarenheter som du, och håller med dig helt...

Jag ser ett utvecklat flockbeteende bland mina hästar iallafall...trots att de inte varit så kallade vildhästar på island;)

Jasså?
Förklara nu då på vilket sätt jag snackar skit?
Min åsikt är fel? Trots att du precis ovan skriver precis det jag skriver fast på ett annat sätt?

Var i hela världen har jag pekat ut just dig och sagt att du snackar skit...? Om du hade läst min post hade du kanske upptäckt att jag håller med dem som menar att islänningar är speciella i sitt sätt att vara - som du ju också menar.

Ursäkta??
Har du vart på island?
Där jag har vart så går hästarna i stora flocka om c.a 100 hästar. Hagarna är drygt 200-300 ha och OFTA mycket mer än så.

Du verkar verkligen inte veta vad du pratar om..

nej det behövs inte därför mina källor är så pålitliga som dom kan bli. Han är nämligen en känd utbildare i sverige, utbildar islandshästar alltså och har godkända hingstar hos sig... han är från island och har således bott där.
Så det kanske är du som inte vet vad du pratar om:grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka