Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

Tack, kom på en viktig sak till. Det är lättare att ge fri tillgång när foderstaten är mer lika. Väldigt viktigt är också kvalitén på grovfodret d.v.s. tillräckligt grovt strå så de får tugga lite, rätt energimängd och protein för den volym de kan sätta i sig.

Rolle
IpL

Tack, kom på en viktig sak till. Det är lättare att ge fri tillgång när foderstaten är mer lika. Väldigt viktigt är också kvalitén på grovfodret d.v.s. tillräckligt grovt strå så de får tugga lite, rätt energimängd och protein för den volym de kan sätta i sig.

Rolle
IpL

Det där gäller ju även när hästarna går på bete. Vi hade ett fullblod här innan och även om betet var nästan för mycket för islandshästarna så krävde fullblodet ofta tillskottsfodring.

Helt rätt, jag har inte sått gödning på 7 år, sår vallarna med 7 olika sorters gräs som passar hästarna och växtzon och använder gärna kulturbete som passar vår pållar alldeles utmärkt. I stort sätt är allt lättare när man har pållar med snarlika behov;)

Rolle
IpL

Svarar på inlägg #24

Hos dig skulle jag vilja stå! Gillar ditt tänkesätt, att hästar ska få vara hästar och inga 500-kilosdockor.

Jag har två hästar, ett tioårigt kallblodstravarsto och "en stor brun", ett 4-årigt PRE/XX-sto som i skrivande stund kom ut någon gång vid 06 och nu varit inne i sina boxar i 30 minuter. :laugh:

Båda går otäckade, är barfota och lurviga som gamla troll. :love:

Tack vare mina underbara stallägare har jag fått möjlighet att skräddarsy mina utsläpp- och intagstider, (PRE-korsningen har visat på patellaupphakningar och jag vill därför ha henne ute så mycket som möjligt) och som tack för det hjälper jag dem att morgonfodra och släppa ut när jag inte jobbar dagpass.

För mig är det en win-win-situation, jag kan släppa ut mina två redan halv sex-sex, jag hinner mocka till dem i lugn och ro och sedan släppa ut de övriga inackorderade framåt sjutiden. :bump:

*KL*

Har läst hela tråden nu och tycker att i mångt och mycket är det islandshästsfolk (vilket långt ord) som gärna vill att islandshästen ska vara så speciell...

Jag har sett i många hagar att hästar av samma ras söker sig till varandra. Har släppt in ett russ i en hage med ca 25 andra hästar av olika raser och ett russ. Russen gick direkt till varandra. Så visst kan jag tänka mig att islänningar söker sig till andra islänningar om dom har möjlighet. Men att detta beteende skulle vara specifikt för islandshästar köper jag inte.

Sen en annan sak som jag reagerade på är när det diskuterades att hästar på island som inte håller måttet slaktas. Då svaras det att det är ju bra, för då är det bara dom bra som blir kvar. Hmm när det i olika trådar diskuteras travare förfasas så många av att trav hästar som inte håller måttet slaktas. Då är trav folket riktiga barbarer. Men tydligen är det helt ok för islänningar att slakta sina hästar om dom inte duger... Men inte för trav folk...

Sen tycker jag att alla raser är lika bra dom är ju hästar.

MVH Russin8 som har en kallblodstraver, ett halvblod, en ponny imp england och en fjording...

*KL*

Sen en annan sak som jag reagerade på är när det diskuterades att hästar på island som inte håller måttet slaktas. Då svaras det att det är ju bra, för då är det bara dom bra som blir kvar. Hmm när det i olika trådar diskuteras travare förfasas så många av att trav hästar som inte håller måttet slaktas. Då är trav folket riktiga barbarer. Men tydligen är det helt ok för islänningar att slakta sina hästar om dom inte duger... Men inte för trav folk...

Sen tycker jag att alla raser är lika bra dom är ju hästar.

MVH Russin8 som har en kallblodstraver, ett halvblod, en ponny imp england och en fjording...

Håller med en häst är en häst, är en häst oavsett ras. Den formas till största delen av miljön.

Men jag håller inte med om det där med slakten. Tycker det är stor skillnad på att som på Island slaktar för de inte duger fysikst och/eller psykiskt som ridhästar. Jämfört med en del travfolk som slaktar för att hästen inte ger några pengar eller de inom andra inriktningar som när de inte klarar av en häst de köpt vill få den utdömd och slaktad för att få ut försäkringspengar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag tycker inte att travfolket är barbarer och jag tycker det är helt OK att slakta en häst som inte håller måttet.
Däremot tycker jag inte att det är OK att använda en häst (inom vilken diciplin som helst) på ett sånt sätt att den går sönder och måste slaktas av den anledningen.

Jag har en islandshäst. Hon har stått i både blandstall och renodlade islandhäststall. I samvoron med andra hästar har det inte varit någon skillnad, hon har gosat/slagits med stora bruna lika mycket som andra islandhästar. Att jag flyttade från blandstallet hade helt och hållet att göra med träning och ridningen i största allmänhet. Att rida ut med en travare eller galoppör var nästan att ta död på min tjej. Ingen fanns där att ge mig råd hur jag skulle få till tölten. Därför blev det tillslut ett islandshäststall.
I de så kallade "renodlade" islandshäststall jag har stått i har det aldrig bara varit islandshästar. Någon "udda hästsort" har funnits i flocken och det har alltid fungerat utmärkt.
Hästar är hästar och det viktigaste är att deras behov uppfylls. Men sen kan det vara bra för oss människor att vara med liksinnade men vi får inte mixa ihop våra behov.

*KL*

Sen en annan sak som jag reagerade på är när det diskuterades att hästar på island som inte håller måttet slaktas. Då svaras det att det är ju bra, för då är det bara dom bra som blir kvar. Hmm när det i olika trådar diskuteras travare förfasas så många av att trav hästar som inte håller måttet slaktas. Då är trav folket riktiga barbarer. Men tydligen är det helt ok för islänningar att slakta sina hästar om dom inte duger... Men inte för trav folk....

På Island äter man häst, det är inte alls konstigt att det slaktas både föl och vuxna hästar, de blir till mat och naturligtvis är det de som inte håller måttet som tas ut till slakt först. Vi äter ju biff och kalvkött. Kalvar är också jättegulliga. Island är Island och Sverige är Sverige. Vi har inte samma matkultur. Travare skickas ju till slakt för att de inte kan inbringa vinst och kanske är de utslitna vid ung ålder. Det är väl något att bli upprörd över?

Vad är skillnaden? De islandshästar som inte håller måttet slaktas och äts, travare som inte håller måttet slaktas och äts. Lite hyckleri att påstå att det ena är värre än det andra.
Äter du korv? Då har du med största sannolikhet ätit en hel del hästkött..

Ser inte heller någon skillnad. Hästkött är gott

Japp mums....det enda jag kan tänka mig som skillnad är att kvaliten på travarköttet kanske inte är lika bra som på islandshästens kött (beroende på hur hästen tränats och vad den fodrats med osv).
När det gäller lammkött är det i alla fall stor skillnad på smak beroende på vilken sorts bete osv lammen gått på.

och oftast så sköter man islandshästar på lite annorlunda sätt än "stora bruna" ;)

Hur menar du då?

Använder man speciella borstar, eller ryktar man dem på ett visst sätt?

Att det är närhet till gemensamma tränare, gemenskap bland likasinnade, att stallen ibland kan ha mått som endast rymmer ponnystorlek, eller att det finns ovalbana kan jag förstå, men vad gäller själva Hästen är det väl bara fråga om specialvård när det gäller eksemhästar, men det är väl bara aktuellt på sommaren?

När vi var till Paris så var vi på en fin resturang och i menyn stod det vart hästköttet kom ifrån. Skulle tro att det är samma som vissa resturanger skryter med att deras kalv är uppfödd på det och det området.

Vi åt någon typ av biff (tror det för vår franska är obefintlig) och det var fantastiskt gott. Det vi köpt i sverige har inte alls varit lika gott så du har säkert rätt

Det jag menar med det är att åtminstone de storhäststall som jag har varit i och sett så får hästarna t.ex. inte gå ute lika länge, hästarna ska ha en massa täcken på sig, flockarna är inte lika stora. Det var vid ett tillfälle som det stall jag just nu har mina hästar i, så de delade stall med ett storhäststall och kan säga att det var mycket mer sjå i det stallet, och då har jag ändå sett stall som är värre. Så fort vädret var lite sämre så skulle hästarna ha på sig en massa täcken, och typ hela tiden skulle det vara något som skulle göras. Och jämfört med våra hästar så var dessa hästar inne ganska mycket, och som sagt så var detta stall inte ens så "överdrivet" som andra stall jag sett. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis måste vara så i alla "icke-isis" stall, men i de stall som jag har varit i så har det varit så. Så bl.a. därför så tycker jag att det är trevligare att vara i islandshäststall där de flesta sköter sina hästar ganska lika.

Vad är skillnaden? De islandshästar som inte håller måttet slaktas och äts, travare som inte håller måttet slaktas och äts. Lite hyckleri att påstå att det ena är värre än det andra.

Jaha, jag äter häst ibland och har inga problem med det.
Mitt "hycklande" ligger i att det är så stora skillnaden till varför en islandshäst respektive travhäst döms ut. När det gäller travarna kan det ibland vara upprörande. Inte alltid men ibland.

Slut på mitt trådkapande.

Fast jag ser ändå inte någon större skillnad mellan raserna. Överflödiga hästar som inte kommer att tillföra rasen något positivt gallras ur och slaktas...

Håller med en häst är en häst, är en häst oavsett ras. Den formas till största delen av miljön.

Men jag håller inte med om det där med slakten. Tycker det är stor skillnad på att som på Island slaktar för de inte duger fysikst och/eller psykiskt som ridhästar. Jämfört med en del travfolk som slaktar för att hästen inte ger några pengar eller de inom andra inriktningar som när de inte klarar av en häst de köpt vill få den utdömd och slaktad för att få ut försäkringspengar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag ser inte något upprörande i att travare eller andra hästar slaktas om de inte är lönsamma faktiskt. Det är väl som alla annan djurhantering där djur går till slakt som kor och grisar osv. Har man en travare för att tjäna köra lopp med så duger den inte som travhäst om den är för dålig på banan. Det är exakt samma sak som när vi tycker att en ridhäst inte duger.

Att däremot försöka få en häst utdömd på tveksamma grunder för att få ut försäkringen är däremot förkastligt. Det är ju försäkringsbedrägeri.

Nja, på Island finns det farmar som föder upp köttdjur precis som här där man föder upp kor som köttdjur.

Föl till blodston går oftast till slakt, det är en biprodukt och fyller ingen funktion.

Ja man slaktar en och annan ridhäst också som inte fyller funktionen som ridhäst, vad är den då bra till? Att titta på?

jag har en islänning i ett stall med bara stora hästar och jag tycker att det går jätte bra. Fast det finns några problem. De som har stora hästar vill inte att deras hästar ska vara ute så mycket i hagen så man måste alltid se till att de inte tar in hästarna för tidigt och så rider de sååååååå långsamt så jag töltar när de galopperar. Men min häst är rätt snabb.:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka