Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

KL

Förlåt en stackars okunnig... Jag anser iaf att häst som häst... ingen direkt olikhet... är man fler med olika raser anpassar man sig efter den svagare individen..dvs ingen pålle ska behöva svettas för att jag envisas med att driva upp tempot på min Kamel... :D... ingen kedja är starkare än den svagaste länken... pållar är pållar och alla behandlas med kärlek och respekt... =) Har svårt att köpa iden om ett specifikt rasstall.... tycker att samarbete över rasgränser är givande, lärorikt och stimulerande...för att inte tala om spännande och roligt:D

Så en islandshäst är ingen vanlig häst? den har ett helt annat språk än andra hästar? Knappast
Det är inget mer speciellt med islandshästar än någon annan ras.

Det är en urhäst som varit ifred från inblandning utav andra raser sedan urminnes tider och har faktiskt ett mer utpräglat flockbeteende. Jag ser stora skillnader mellan att släppa ihop "vanliga" hästar i flock och Isl.hästar, Isl.h sköter det mycket bättre, lugnare och skadar sällan varandra, skadorna överlag är mindre i mina ögon även när det gäller ridning osv.

Sedan har jag oxå märkt när jag hade isl.hästar att de blev mer utstötta utav stora bruna, nu pratar jag inte om en isl.häst utan flera olika och det har varit samma sak.

Skulle jag börja med Isl.hästar igen och inte ha eget stall som nu är det otänkbart för mig att ha dem i blandad flock, har provat flera gånger med samma dåliga erfarenheter.

Såg nu att tråden är nästan 1 år gammal men frågan är väl eg lika aktuell idag eftersom jag hör fler som kliar sig i skallen över Isl.häst stallens vara eller icke vara och inte kan förstå varför man vill ha dem separat. Men det är ju faktiskt samma sak som att stora hoppstall tar in bara hopphästar osv

Senast ändrad av en moderator:

Nu står jag i ett stall med 2 stora hästar och så har vi 3 islänningar och en korsning shettis/island.. Och om jag skulle flytta så skulle jag definetivt flytta till ett islands stall pga dessa anledningar:

1 Det är lättare med fodringar när hästarna äter ungefär lika mycket, framförallt som jag vill ha min isis på lösdrift skulle bli himla tokigt om han skulle gå på lösdrift med en stor häst som behöver 12 kg hö per dag när min endast ska ha 5-6 kg hö.

2 Det är ofta väldigt enkelt och smidigt i islandsstall, inte massor med täcken och specialfoder å bla bla blaaa

3 Det är lättare att rida med andra islandsryttare dels är hästarna ungefär likastora å går ungefär lika fort. Sen så kan du ju försöka be en halvblodsryttare titta på dig och din häst och berätta för dig om tölten är ren med bra takt osv eller om du gör något galet. Det är tyvärr inte många av dem som kan berätta för dig vad du gör :(

Annars har jag inga problem med stora hästar jag har själv gått från stor häst till liten raggsocka så det handlar mest om enkelhet :)

*kl*

Jag överväger att flytta till ett renodlat islandshäststall i huvudsak på grund av träningsmöjligheterna. De flesta instruktörer vill helst ha åtminstone 4-5 elever på en dag för att det ska vara lönt att komma ut. Visserligen ger det mycket att rida för "vanliga" instruktörer också, men delar av den gångartsrelaterade problematiken kan de inte hjälpa till med.

Om jag inte har möjlighet att rida på ett tag vore det bra om man kunde be någon av de andra i stallet ta ett pass eller två med Dökkvi. Det kan jag så klart göra nu också, men enbart för motionens skull. Gångartsridningen begränsar sig till de tre gångarter de känner till och jag som har ridit honom mycket mer har betydligt lättare för att känna taktfel (även om jag själv betraktar mig som nybörjare).

Sedan märker jag skillnad på Dökkvi om han går med andra islandshästar eller som nu, med halvblod. Med islandshästarna känns han mer "levande" (svårt att förklara).

Har nästan läst hela tråden. Min erfarenhet är att islandshästen inte är annorlunda än någon annan ras. Har haft flera olika raser som jag haft ihop utan problem. Den hästen som haft svårast att vara ihop med flocken har varit mitt islandsfödda sto. Hon gick alltid själv. Det gjorde hon även när hon gick enbart med islänningar. Men det berode nog på hennes läggning.
Sen så var det någon som skrev att Islandshästen var sundare än andra hästar på grund av hur hästarna hålls. Det stämmer väl ganska illa, med tanke på all spatt och eksem.

Knapplån

Jag blev bara nyfiken på hur stor procent av de svenska islandshästarna som är födda på island? För det verkar ju som diskussionen utgår från att de ska vara uppväxta på vildhästmanér, och därav är lite speciella?

För övrigt så har jag ingen direkt erfarenhet av islandshästar, men kan iallafall berätta att min granne har två islandshästar tillsammans med en nordsvensk och en arabkorsning. De ser visserligen ut att ha det lite tråkigt, men nåt drama var det inte att släppa ihop dom. Min andra granne har islandshäststall och det är samma där, tycker att de verkar ha det lite tråkigt, de står mest. Men jag jämför å andra sidan med mitt halvblods bushage.
Kan även berätta att mitt halvblod står på lösdrift tillsammans med ett gäng araber, och de står alla och äter från samma höbord och sover tätt intill varann. Absolut inget drama första gången de träffades, detta trots att jag misstänker att min Rembo i sitt förra hem stod själv och araberna är uppfödda på stor lösdrift i flock.

KL
Det här med flockuppfödning är intressant för mig. Jag brukar skicka mina 8 mån föl (uppfödda i liten flock runt 6 hästar i olika åldrar) till en annan uppfödare som har sina ponnier i stora flockar runt 20-30 djur på lösdrift. Mina småttingar har aldrig haft problem att förstå de andra djuren.

Hemma nu har vi en liten flock med 6 hästar. Olika raser på alla utom mor o dotter. welsh, welsh cob, RP, Frieser o halvblod. De äter tillsammans ute och de har en rangordning med ett ledarsto som vinklar örat och alla flyttar på sig, även det stora gula halvblodet (snarare hon som flyttar sig först)

Tidigare har jag haft en islänning i min flock utan problem. Han var som vilken annan häst som helst i flocken och såg inte ut att vantrivas så uppenbarligen kan en islandshäst trivas med andra hästar.

Vad jag däremot har sett under mina år som uppfödare är att vissa individer, oavsett ras o ålder o uppfödningssätt, inte kan umgås med andra hästar. Ungefär som en del barn inte kan låta bli att mobba andra barn. Sådana hästar brukar dock inte leva rövare så länge i flocken med vårt ledarsto.

Ang fodring så är alla individer, det måste även islandshästen vara och de kräver olika mkt mat. Hos oss äter minsta hästen 5 kg hö medan den största äter 20 kg/dag. Det regleras på kvällen och borde även kunna göras med en islandshäst. Min dotter som rider C ponny på 1,33 rider ut med halvblod o friser på över 1,60 utan problem. Här har vi hästar med el utan täcken. DOCK kan jag förstå att man väljer att stå i vissa stallar för deras haghållning samt för träningens skull.

Senast ändrad:

Varför inte om travstallet har en hoppbana?

KL
Har nästan läst allt och det är ju lite väl mycket fördommar om "stora bruna". Jag har träffat på många isisar och det står tre stycken i stallet jag står i nu och jag har aldrig riktigt sett någon större skillnad i varken hästarna eller nåt annat. Dom hästarna har haft täcken precis som "stora bruna" och har stått i stall precis som vanliga hästar. Har inte varit några problem heller med flockarna utan dom fungerar med dom flesta.

Alla hästar oavsett ras har väl problem med hästar som inte kan hästspråk, har ju inte med rasen att göra.

I dom flesta stall annars som jag stått i så har det vart många "stora bruna" utan täcken med fri tillgång på mat, många som blir behandlade precis som isisarna blir, alltså mycket utevistelse och bra flockar.

En anledning som jag kan tänka mej att det är bättre i islandshäststall är väl just att man har mer gemensamt med andra isismänniskor när det gäller träningen, och att det kanske är lättare att hitta tränare och banor som passar träningen. Men att det skulle ha att göra med själva hästen i sej tror jag inte, där är det bara fördommar mot "vanliga" hästar. ´

Hade man tex haft travhästar så hade det kanske varit kul att kunna prata trav med andra, eller diskutera träningen osv med folk som vet vad man pratar om.

Det kryllar av stall med vanliga hästar i som har mycket utevistelse och mycket mat, och inte har mycket kläder på hästarna. Det har inte med rasen att göra.

Sen att folk är lättare som har isisar tror jag inte stämmer heller, som stallägare om man är det så måste man vara noga med vad det är man tar in och förhöra lite så man vet vilka åsikter männskan har, då stöter man inte direkt ofta på folk som har konstiga åsikter som inte passar ens stall.

Jag har islandshästar, nu står vi i ett stall med bara islänningar. Vi kommer från en lösdrift med bara islänningar, men från begynnelsen stod vi i ett stall med olika hästraser faktiskt. Med facit i hand, och egen erfarenhet, så kommer jag i fortsättningen välja stall där det främst är islandshästar. Det måste ju inte vara ett stall med bara islänningar, men helst i en flock.
Varför, jo jag upptäckte att jag fick väldigt mycket gladare hästar när de flyttade till en flock med islänningar, och jag vill ha det, alltså glada hästar.

Detta kommer säkert ge protester, men som med allt annat. Har man upplevt skillnaden så förstår man.

Har nog inget bra svar, men ett stall jag stod i med min travare på 160 cm blev ett islandshäst-stall efter att alla flyttat. Detta låg mindre än ett stenkast från raudhetta och var troligtvis av den anledning. Annars är boxarna 3x3, takhöjden mer än godkänd osv.. Ingen paddock fanns till.

*kl*

Rent genetiskt är en häst är en häst. Det som skiljer dem åt är miljön och det är där som den stora skillnaden är. Det är mycket vanligare bland Islandshästfolk, än så länge, att man låter de växa upp i åldersblandad de första 3 åren i flock på stora ytor så de lär sig bli hästar, det kan aldrig vi människor göra.
Men om vi utgår från hästar som har samma chans till uppväxt som många Islandshästar så är det nog inte så stor skillnad. Skillnaden består nog i att det bakom Islandshästen ligget över tusen års uppfödning i mer eller mindre vilt tillstånd som givetvis fått fram starka individer både fysiskt och psykiskt så där kan vi möjligtvis ha en skillnad.

Rent praktiskt är det helt klart bättre att ha endast hästar av viss typ och storlek. Saxat från vår hemsida:

Vi tar bara emot Islandshästar och det av flera anledningar. Ingen anledning är rasistisk. Tycker man om hästar så spelar rasen ingen roll.
Men för att underlätta så tar vi bara emot Islandshästar av följande skäl:
Allt är byggt och dimensionerat för storlek Islandshäst., boxar, lästall m.m. Grovfodret är anpassat både i grovlek och näringsmässigt till Islandshäst med fri tillgång. Islandshästen är en särdeles god grovfoderjäsare till att utvinna energi ur grovfodret. Vi försöker därför producera grovfoder med lite lägre energiinnehåll och bibehållen rekommenderad nivå av smältbar råprotein.

Det är också bra att ha folk med samma inriktning då man kan byta erfarenhet och tips. För att inte tala om de som börjar med Islandshäst, vilken källa till kunskap att komma till ett Islandshäststall ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

I UK så går de flesta welshar alla sektioner i stora flockar på lösdrift(blandade flockar och minimal hantering. På Gotland går ju russen "vilda" i flock. Dessa hästar har trots detta inga problem att vara lyckliga med andra olika raser på hästar. Bara en reflektion....

Det har inte Islandshästar heller. Däremot har vissa individer i andra raser problem när de inte har flockvana, likaså Islandshäst som är "trädgårdsuppfödd" :D

Rolle
IpL

Har man upplevt skillnaden så förstår man.

Alltså jag tror dom flesta har sett skillnaden på en flock i harmoni där alla fungerar med varandra på ett bra sett och en flock där det inte fungerar och hästarna kanske stressar. Däremot så tror jag inte det minsta på att det är pga att det bara är isisar där som gör att hästen trivs. Utan just för att det är en flock som kan hästbeteende och vet hur dom ska bete sej.

En häst beter ju sej som en häst oavsett ras, isisar har inte speciella sätt att bete sej på. Förutsatt då att alla hästar i flocken är uppfödda med andra hästar och kan hästspråk. Även en isis som kanske inte är uppfödd i flock kan ha svårt att passa in i olika flockar.

Sätter man hästar som fungerar ihop och trivs ihop så är flockarna bra och dom trivs oavsett ras.

Ja uppenbarligen inte eftersom det nu blev en ofantlig skillnad på hästarna, nu vet vi ju sedan förut att det skiljer sig enormt i synen på hur en häst bör växa upp.
Kan ju också säga att vi hade en häst i lösdriften som definitivt inte kom överens med de övriga hästarna, h*n blev ordentligt bortkörd gång på gång och fick för det mesta gå ensam. Det var en sk trädgårdsuppfödning, uppfödd med matte i trädgården medan hon fikade vilket gjorde att hästen miste all förmåga att kommunicera.

Men vad exakt är det för skillnad på en "vanlig" häst som föds upp i en bra flock och en isis som föds upp i en bra flock? Dom fungerar ju likadant. Dom är hästar båda två.

Det finns isisar som föds upp som ensamma likaväl som det finns vanliga som gör det. Det finns isisar som inte fått lära sej hästspråk precis som det finns vanliga som inte fått lära sej det. Vad är skillnaden?

Är dom inte hästar eller menar du att det inte finns vanliga hästar som får växa upp som hästar och lära sej beteendet och därför så går det inte heller att hitta vanliga stall med vanliga hästar där flockar fungerar problemfritt och där hästarna är glada och trivs? För det finns det, tror faktiskt majoriteten av "vanliga" unghästar får växa upp tillsammans med andra hästar och får lära sej rätt beteende.

Ja uppenbarligen inte eftersom det nu blev en ofantlig skillnad på hästarna, nu vet vi ju sedan förut att det skiljer sig enormt i synen på hur en häst bör växa upp.
Vad har detta med saken att göra? Det finns mängder av folk som låter vanliga hästar växa upp på lösdrift i bra flockar. Har ju inte med rasen att göra alls. Det har med personen som föder upp hästen att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara det att det är nog inte lika vanligt att andra än Islandshästar föds och lever de första tre åren i en stor (>10 st) åldersblandad flock som i sin tur fötts upp på likadant, sätt på stora ytor ;)

Rolle
IpL

Det har inte Islandshästar heller. Däremot har vissa individer i andra raser problem när de inte har flockvana, likaså Islandshäst som är "trädgårdsuppfödd" :D

Rolle
IpL

Precis vad jag vill få fram. Det är inte alla isisar som funkar i flock precis som det finns andra raser som funkar ypperligt i flock. Allt beror egentligen på hur de växer upp och där har isisar höre procent lyckliga flockmedlemmar då flertalet föds upp i flock :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka