Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Glimfeather

Trådstartare
Idag sprang det fram en stor berner sennen till oss när vi var ute. Känner igen den hunden sedan innan, den brukar skälla och utmana Sirius innanför staketet där den bor. Jag blev såklart rädd att han skulle flyga på Sirius så jag skrek åt den att gå hem, men det hjälpte ju inte, som tur var kom ägaren och hämtade sin hund innan det hann hända nåt. Jag var så arg att jag inte fick fram något och ägaren sa ingenting, bad inte ens om ursäkt :mad:

Tycker jag råkar ut för sånt här jämt här. Jag får säga till folk hela tiden att inte släppa fram sina hundar. För ett par veckor sedan (när Sirius dessutom var sjuk och smittade) mötte vi minst tre lösa hundar som sprang fram. Vad är det för fel på folk? Varför kan de inte bara koppla sina hundar och gå förbi? Jag vill inte vara en surkärring, men min hund behöver inte hälsa på alla vi möter!

Idag går blev grannens rottis påhoppad av en annan grannes blandis som var i flexi. Hon var skapligt irriterad.

Vad gör man, vad gör ni? Småhundar som attackerar är ju bara att ta i nacken och lyfta upp, men en som väger mer än man själv gör? Släppa sin egen och haka fast bäst man kan? Vara utrustad med pepparspray (som ägarna också kan få smaka på :devil: )?

Jag är inte heller så jävla perfekt, men jag har i alla fal koll på min jycke, lös som kopplad.

Har jag bara otur, eller händer sånt här er också?

Sv: Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Det händer väldigt ofta här. Vad jag gör? Siktar in en fot på mötande hund, eller plockar upp den i nacken och slänger iväg.
Jag går nog under namnet "djurplågaren" i området här, men det är smällen man får ta. Nu får jag oftast vara ifred med mina hundar iaf :devil:

Edit: Om jag hinner, brukar jag gapa ett par väl valda ord till hundägaren medan deras hund är i full sjå att springa emot oss.
Då brukar dom iaf försöka kalla in.

Händer här hos oss också. Vi har det sk 'Noll-koll-gänget' här vi bor, smeknamnet säger väl sig självt?

Har råkat ut flera gånger på lösa hundar i skogen och ute på gården.

Men värst har varit när en och samma pitbull kom farandes lös mot min Pekingese, vid två(!!) olika tillfällen!
Jag hörde ägaren skrika efter sin hund när den stack, så jag hann vända mig om, rycka upp min tik i famnen och helt sonika sparkat bort hunden tills ägaren kom, som fick veta att hon levde när hon väl kopplat sin hund(att dom aldrig lär sig).

En annan gång blev min unghund påhoppad bakifrån av en större blandras tik, min hund som blev chockad av den smygande överraskningen gav tillbaka. Jag vette 17 vart jag fick kraft ifrån, men jag lyfte bort honom(43 kg) i nackskinnet med ena handen och tog sedan ett nackskinnstag på tiken(som fortfarande gav sig på min hund) som vägde ca 30 kg, hade alltså två hundar hängandes i vardera hand. När ägaren kom, eftet att först ha stått och kollat På när hundarna slogs, rörde sedan långsamt på häcken efter att jag gormat åt fanskapet att komma och ta sin byracka innan jag kommer sparka skiten ur den(var riktigt förbannad då).
Ja, hon fick också veta att hon lever när jag fick mitt vansinnes utbrott.

Blir gaaalen på såna hundägare, ett kokstryk ska dom ha!:devil::cool:

Ska försöka kasta iväg den nästa gång (gjorde det med en lagotto för ett år sen, grabbade tag i nacken och gav till ägaren). Eller i alla fall hänga mig fast om den är stor. Är rädd att det triggar den om jag sparkar till den ... Idag syntes inte ens någon hundägare till. Hon kom i en bil efter hundf*n.

Sitter och filar på en insändare till lokaltidningen nu. Så tråkigt om det ska bli så här, en massa lösspringande hundar som ingen har koll på.

Det här förstör rent ut sagt mina hundpromenader. Pga att många inte har sina hundar kopplade flyger dem ihop med min hund så det blir bråk. Följderna av detta blir att min hund blir osäker på andra hundar och beteer sig agressivt åt så fort vi möter en annan hund. Grymt jobbigt. !

Jäkla idioter, har man ingen koll på hunden ska man ha den kopplad. Punkt slut.

*KL*

Har hänt mig två gånger nu att lösa hundar har kommit och attackerat min kopplade hund.:( Första gången var det två hundar samtidigt som kom och jag ställde mig framför min hund och sparkade så gott jag kunde, dock utan resultat. Jag blir fly förbannad och får på mig en skogstokig hundägare som är förbannad för att jag sparkade hans hund och att det minnsan var min hund som började:confused: Jag sexton år står och försöker försvara mig med gråten i halsen mot en femtioårig gubbe som inte inser att det är hans som har gjort fel.

Andra gången satt min hund kopplad utanför stallet och jag stod bredvid och borsta hästen när det kommer en lös hund och flyger på min som sitter fast i ett träd och kan inte komma undan. Ägaren drar loss sin hund och går bara sin väg, jag blev så paff att jag inte fick fram ett ljud ( plus att jag inte vågade bli förbannad pga förra hundägaren som hade blivit galen).

Detta har resulterat i en hund som är osäker på hundar och gör utfall mot andra hundar:(

*KL*

Har hänt mig två gånger nu att lösa hundar har kommit och attackerat min kopplade hund.:( Första gången var det två hundar samtidigt som kom och jag ställde mig framför min hund och sparkade så gott jag kunde, dock utan resultat. Jag blir fly förbannad och får på mig en skogstokig hundägare som är förbannad för att jag sparkade hans hund och att det minnsan var min hund som började:confused: Jag sexton år står och försöker försvara mig med gråten i halsen mot en femtioårig gubbe som inte inser att det är hans som har gjort fel.

Detta har resulterat i en hund som är osäker på hundar och gör utfall mot andra hundar:(

BRA SKRIVET, exakt så här känner jag.. jag, en 17 årig tjej vad har jag att säga till om? En 50 årig gubbe bryr sig vell inte ett skit vad jag säger.. För det är just 50 åriga gubbar som kommer sina hundar lösa, "ohja, vi har så bra koll på vår hund titta här" så låter det. Sen är det min hund som står och skakar. Och där står jag, jag som ska vara min hunds beskyddare. Man skäms ju nästan..

Framförallt så tycker jag själv att jag är en j*vla mes i sånna här situationer. Jag törs inte sparka åt en annan hund, tänk om den går sönder.
Sen skulle jag vilja gorma mycket mer på den andra hundägaren, men tänk om det är jag som gör bort mig nästa gång.

Måste bli mer :devil:

KL

doldis som jag är här på buke skriver jag sällan och ger mig sällan in i debatter, men jag läser nästan alla trådar här på hund och blir varje gång detta med okopplade hundar som attackerar dyker upp fundersam, jag har haft hund i 7 år nu, och aldrig har jag stött på en hund komma framspringandes lös för att attackera. att lösa hunder kommer framspringandes nyfikna och vill hälsa händer kanske någon gång i veckan men inte oftare. är det jag som varit förskonad mot lösa bestar till hundar eller är det dem oskyldiga hälsningsförsöken som diskuteras?

jag ska med handen på hjärtat erkänna att mina hundar, visserligen väldigt sällan inte tar inkallningen och försöker smita fram och hälsa, men aldrig mer än så. och jag tror det hänt 3 gånger under alla dessa år att gammeltiken sprungit ut på gatan från vårat hus med restragg och varit sur. men hon har stannat 1 meter ifrån hunden eller kvickt fällt ner raggen och hälsat oskyldigt. jag har givetvis bett om ursäkt varje gång.

johanna

På vilket sätt kan du avgöra om en hälsnings"attack" är oskyldig? Tänk om den hälsande hunden är sjuk och smittar? Tänk om jag är ute med jordens hundaggressivaste hund som vill dela den hälsande i två? Tänk om den hälsande är en sån där "Nej oh, hon har aaaldrig attackerat förut, vet iiiiinte varför hon gjorde det nu?"

De ska inte fram, punkt.

Här verkar faktiskt folk ha bra koll på sina hundar.
Har hitills enbart mött kopplade hundar som sas går som dem ska.

Men mötte en del lösa hundar där vi bodde förut.

Det är rätta takter!:devil: Fast egentligen vill man ju oftast ta hundägaren i nacken och svinga dem till ngt varmt ställe:angel:

när jag skrev om min gammeltik, ja det tycker jag är attack. när jag pratar om "oskyldigthälsande" menar jag en hund som kommer glatt framtravandes med en viftande svans. jag kan hålla med om smittorisken, men jag tycker, att om man kan berika en hundsliv genom att låta den tulta omkring lös med risk för oskyldigt hälsande tycker jag att man ska göra det.

när jag berättar om mina hundar i inlägget ovan så låter det som dem springer lösa och hälsa på alla hundar vi möter men så är det verkligen inte utan ibland(!) när en hund verkar överlycklig över att träffa dem kan dem inte hålla nosen istyr utan hälsar lite försiktigt. detta händer alltså väääldigt sällan.

kl

Man kan ju undra varför vi i Sverige har så aggressiva hundar, beror de på oss förare som förmedlar något i kopplet.

I andra länder där hundar springer mer lösa är det inte alls lika vanligt med hudaggresivitet.

Delvis knapplån

Men ni som börjar skrika åt hundägaren. Ni har inte tänkt på att ni förvärrar situationen för er hund genom att skrika och gorma och därmed gör situationen ännu mer obehaglig för er egen hund? Jag förstår att man blir förbannad och att man försöker avbryta om hundarna slåss såklart. Men att sedan fortsätta skrika på ägaren känns inte som det bästa för hundarna, hur arg och hur mkt man än vill "uppfostra" den andre hundägaren som hade sin hund lös. Känns snarare som att man understryker för hunden att sådana situationer är läskiga och lösa hundar blir ännu värre.

(Däremot håller jag självklart med om att hundar skall vara kopplade om man inte har koll på sin hund och att de är jobbigt med folk som tror att alla hundar vill hälsa på deras osv)

Senast ändrad av en moderator:

när jag skrev om min gammeltik, ja det tycker jag är attack. när jag pratar om "oskyldigthälsande" menar jag en hund som kommer glatt framtravandes med en viftande svans. jag kan hålla med om smittorisken, men jag tycker, att om man kan berika en hundsliv genom att låta den tulta omkring lös med risk för oskyldigt hälsande tycker jag att man ska göra det.

Fast de som har sina hundar lösa har ju ingen aning om hur hunden i andra änden på mitt koppel kommer reagera.
Ja, din hund kanske är jättesnäll och bara vill hälsa, fast min hund kanske inte är lika snäll.

En händelse för ett år sedan har gjort att jag aldrig mer litar på mötande hundars ägare, oavsett om de är kopplade eller inte. Var ute med pappas mycket hariga GD valp, möter en kvinna med Collie som har hunden kopplad, hon går på andra sidan vägbanan och håller hunden kort. Allt frid och fröjd tills hon när de är precis bredvid släpper på kopplet, collien far rakt på vår tik som blir så rädd att hon bokstavligt kastar sig över mig, och collien efter. Jag var vid tillfälle höggravid och en sådan olycka skulle aldrig hänt om kärringjäveln hade låtit bli att släppa sin hund.

Hennes svar vart "Oj, jag trodde inte hon skulle bli så rädd".

Denna händelse gjorde att vi fick börja om träningen helt med mötande hundar på tiken.

Det gör mig jävligt förbannad att folk tänker så lite.
För man vet faktiskt aldrig vad det är för hund man möter, om den är snäll, rädd, aggresiv, sjuk... ALDRIG att jag skulle släppa fram min hund till någon, och jag blir rent vansinnig om andra släpper fram sina hundar till mig.

Det tar inte mer än 30 sekunder att fråga om de får hälsa först, då får man iaf en ärlig chans att avböja!

kl

Man kan ju undra varför vi i Sverige har så aggressiva hundar, beror de på oss förare som förmedlar något i kopplet.

I andra länder där hundar springer mer lösa är det inte alls lika vanligt med hudaggresivitet.

ser att jag stavat fel :D Har glömt ett n på ett ställe :angel:

*kl*
Nu bor jag ju på landet men då jag bodde i stan träffade jag faktiskt aldrig på framspringande lösa hundar som var agressiva.

En gång blev dock jag och hunden förföljd av en man med hund i flexikoppel. Han gick bakom oss och släppte sin hund allt närmare och närmare trots att jag tydligt markerat ointresse genom att kommendera min hund fot och gå därifrån.

Då min hane inte direkt älskar andra hannar och jag omöjligt kunde se vad det var för kön på hunden var jag tillslut tvungen att säga ifrån. Jag är dock inte mycket för att skrika kring mina hundar så jag sa helt enkelt "Tryck på knappen det är det den är till för!" Det räckte bra. Han stannade hunden och såg mest förvånad ut.

En annan gång gick jag med båda hundarna i parken (de hade då lägligt fåttt kräksjukan). Plötsligt kommer en stor svart sak farandes från ingenstans. Eftersom den inte såg kaxig ut och jag absolut inte ville späda på någon kaxighet från mina hunds sida så hejjade jag glatt på hunden. Min hund såg lite förvånad ut men viftade snart på svansen åt den andra hannen.

Någon minut senare kom ägaren såsandes. Han tog sin hund varpå jag gratulerade honom eftersom min hund var sjuk och hans antagligen skulle börja spy inom kort. Han svarade att "Ja det får jag väl ta på mig då."

Kom på att jag har varit en av dem vars hund springer fram en gång i livet!

Mina hundar går för det mesta lösa och så gjorde även min nya valp som höll sig tätt intill och alltid snällt kom på inkallning.

Så en dag då han hade blivit 6 månader promenerade vi som vanligt vår kvällssväng i stan. På andra sidan vägen ser jag en hund som mina hundar såklart ignorerar som vanligt...trodde jag! Plötsligt tittar lillskiten upp och bara drar full fart rätt över vägen emot den andra hunden.

Jag hinner inte ens ropa utan kallar in min vuxna hund och lägger honom plats. Jag ser hur en bil närmar sig medan hunden springer emot vägen och den andra hundägaren som också ser bilen ropar "stanna" och viftar åt valpen. Som tur var stannade han och lät bilen åka förbi innan han glatt fortsatte fram till sin nyfunna vän.

Jag sprang såklart efter, fick tag i min hund och sa den klassiska "Han är snäll" :D:o -Medan jag sprang för att hon inte skulle skrämmas upp. När jag väl fick tag i grabben bad jag såklart om ursäkt och lade återigen till en klassiker "Han har ALDRIG gjort så förut!" Det var såklart sant men det vet väl inte hon.

Hundägaren var mest lättad att det var en ung hanne som kommit springandes då hennes hatade tikar. Jag bad om ursäkt några gånger till och efter det insåg jag att min lillskit började bli stor och hädanefter krävde koppel innan lydnaden satt bättre.:o

Peppar, peppar, Izor har bara råkat ut för enstaka lösa framspringande hundar trots att det är ett mycket hundtätt område och med stora grönytor.

Det allvarligaste var nog när en boxertik kom bakifrån med ägaren låååångt bakom. Till på råga allt kom det en cykel från andra hållet.:crazy:
Så jag stod där med Izor och en studsande boxer, som jag helst hade velat skicka tillbaka med ägaren men jag visste ju inte hur cyklisten skulle klara sig då.
Ägaren kom fram och ursäktade sig med att boxern var ett år och så nyfiken och glad, så gick de vidare.
Jag skiter väl i om hunden bara är glad, jag vill inte att Izor ska hälsa på allt och alla, speciellt inte om jag inte vet vad det är för hund.
Min vovve har inget emot tikar, men en del hanhundar vill jag definitivt inte träffa på lösa om jag har Izor med mig.

Saken är ju den att Izor inte vet hur liten han är, han tror att han är en Riesenschnauzer minst så han kan vara lite kaxig emellanåt:crazy:, men det går bättre och bättre - speciellt när jag lyckas slappna av och helt enkelt struntar vem vi möter.

Annars har jag mest stött på folk med kopplade hundar som frågat först om hundarna kan hälsa på varandra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 077
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är... 2
Svar
24
· Visningar
3 158
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka