Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Sv: Re: Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Klintan skrev:
*lånar knapp*

OM det inte blir denna hästen (om han inte tillfrisknar, gud förbjude) och jag ger mig ut på hästjakt igen - menar ni att jag är oseriös om jag ber att få ha hästen på prov? Är det en fråga jag borde skämmas för att ställa? Känner mig i så fall som ett riktigt prakt-fån... Hjälp...?

Du kan ju alltid fråga, men, jag hade aldrig lämnat ut min häst på prov. Det är alltför stora risker helt enkelt! Om hästen skadar sig hos dig under den tiden du har den på prov, vem ska bekosta det?? Och då blir det ju säljarens problem, som får hem en skadad häst som inte går att sälja.
Jag tycker att det är för mycket begärt att vilja ha hästen på prov innan köp, om du nu har provridit flera gånger, vistats med hästen i dess hemmiljö, och du gillar hästen både vid hantering och ridning, och anser att den är lugn och balanserad, får du helt enkelt anta att den är det hemma hos dig också! Visst finns det en risk att den beter sig annorlunda hemma hos dig, men det är sånt man får ta.
Tänk också på att många hästar BLIR oroliga/spända/etc när den byter miljö, men detta är ju oftast övergående. Det är en omställning för hästen att byta stall, kompisar, hage ja, allt.
Och att du ville se att "hästen fungerar i flocken" var riktigt märkligt tycker jag, menar du att du OM du nu skulle få hem en häst på prov, skulle släppa ihop den med ett gäng nya hästar, innan den var din?? Det är ju en mycket hög skaderisk att utsätta ägaren för!

Nej, jag vet inte många som skulle gå med på att lämna ut sin häst/ponny på prov vid försäljning. Det är riskfyllt, du måste hålla kvar din stallplats (som break_a_leg skrev, inte är det billigaste t ex i Sthlm), och det är tidskrävande om ägaren nu "slösar" bort en månad på en ev köpare som sedan ångrar sig pga att hästen inte fungerade som hon/han ville i deras hemmiljö.

Däremot VILL jag gärna att köpare kommer flera gånger, bekantar sig med hästen och provar på olika situationer, men hemma hos mig då.

Oups... Med ägaren till den hästen jag kikar på nu är det ok att ha den "på prov" eller foder eller vad man ska kalla det, en månad. Jag betalar en summa som avräknas från köpesumman när jag köper hästen - om jag avstår får hon behålla pengarna. Summan motsvarar hennes stallplats mm gissar jag, för den tiden jag har hästen. Tycker det känns bra, hoppas hon gör det åxå.

"Flocken" består av två andra hästar, och det tog jag för givet att jag skulle släppa ihop dem. En åt gången. Så har jag gjort med foderhästar jag haft, och har inte haft en tanke på att jag bör göra annorlunda denna gång...

Men visst - det beror helt på situationen. Jag skulle inte fråga en exklusiv uppfödare t ex eller om det varit en hundratusenkronorstävlingshäst (phu...) såklart. Men när det är min första "köpehäst" och jag köper av privatperson så känns det tryggt för mig som köpare.

Men visst hade det varit skönt som säljare och få pengarna i handen och ansvaret för hästen överlåtits till 100% på någon annan, det kan jag förstå...

Är det någon här på Buke som köpt häst och haft den på prov? Eller är alla supersäkra, och bara jag som är en mes...?

Klintan skrev:
Är det någon här på Buke som köpt häst och haft den på prov? Eller är alla supersäkra, och bara jag som är en mes...?
Till mig själv har jag aldrig köpt på prov. Men när jag köpt till stallet har vi alltid haft det.

Nu har vi en hemma som verkade jättelovande. Enda problemet var att vi inte kunnde provköra när vi tittade på hästen så tog hem den på prov iallafall. Den är en travare som även skulle vara körd med 4hjuling och dom sa att dom hade kört hästen.
När hästen kommer hem och har stadgat sig lite så provkör vi :( hästen får panik och drar, lyckas dessutom slå upp sår på benen och han är nu rätt sne i kroppen. KÄnns inte skoj att lämna tillbaka hästen i det här skicket. (eventuellt slipper vi det och en av våra medlemmar köper honom som ridhäst)
Så jag förstår verkligen säljare som inte vill lämmna ut på prov då det är en stor risk!

Geshira skrev:
Att du ens ids elda upp dig och lägga in sådana värderingar som fräckt och oförskämt om någon bjuder under det som *du* anser är under marknadsvärdet!
.

Just det. Vad är det "rätta" priset på en häst? Vem bestämmer det? Det är ju helt individuellt, lets face it. Beror på vem som prissätter, och vem som säljer, ofta vem säljaren är och vad de heter till namnet dessutom. Vet kända häst människor som sålt häst som PROMENAD häst till folk efter att den inte höll ordentligt, för 60.000 kr! Vet hästar som går LA/LA som säljs för 50-80.000. Observera mina ord här att ens uppfattning om vad rätt pris är därmed är RELATIVT. Själv anser jag och många med mig att en häst som går LA, dvs Lätt klass, är en "vanlig" häst - en vanlig frisk sund häst SKA kunna gå en LA! En vanlig, frisk, sund häst kan du få för betydligt lägre med lite tålamod och tid och letande. Vet av egen erfarenhet och många andras med mig.

Sv: Varför kan inte hästköpare vara ärliga?

Varför kan inte säljare vara seriösa?
Har skickat mail till några med ärligt intresse av deras häst, men de svarar inte på mail! Även om de fick 200 mail kunde de väl svara "tyvärr såld" eller "du är inte den köpare vi tänkt oss". Jag blir så sur... går och väntar och väntar på besked om hästen men inget mail kommer.

jag föder upp hästar jag med och har råkat ut för en köpare som inte betalade hela hästen .jag åkte dit och hämtade den efter mycket staffs om pengar som aldrig kom.
då blev jag stämd ???!!!av en mäniska som inte ens äger hästen,då hon ej betalat den.
och en jurist som jag talade med sa att jag skulle lämna tillbaka hästen. så det gjorde jag och käner mig :devil: arg på hela vårat sammhälle. :confused:

jag blev "trodd" att jag skulle få köpa hästen i 2månader sedan när det nästan var klart ångrade sig köparen och ville inte längre köpa hästen som jag passade till 100%med. plus att jag hade köpt all utrustning till hästen på ägarens inrådan.
*morr*

alpha skrev:
Tyvärr finns det likväl okunniga säljare som okunniga köpare. Man träffar alla möjliga slags skumma och lustiga människor i den här branshen... Jag letade häst i vintras, och det var ju emmelanåt en riktig cirkus.

Ett tips är ju att be den verkligt intresserade köparen att lägga en handpenning. Om köpet sedan inte går igenom av en eller annan anledning får spekulanten pengarna tillbaka. Det gäller också att vara tydlig: Gör upp en dag då parterna skall höra av sig till varandra, och om ingen kontakt skett är hästen till fortsatt försäljning.

Jag blev till slut jättenöjd med mitt hästköp. Jag fick bra kontakt med säljarna och till skillnad från vissa andra säljare jag träffade på var hästen varken:
- halt vid ankomst (hände en gång. Det slutade med att säljarna, i stället för att be om ursäkt för att jag fått åka flera mil till en halt häst, istället blev irriterade för att jag inte bestämde mig för att köpa hästen)

- inte riden på ett halvår utan att det meddelats innan.

- utan ryttare som kunde visa hästen innan jag provred.

Kort sagt, när säljare och köpare inte är på samma våglängd är det svårt att förlita sig på den information man får via telefon eller mail...

NEJ om man lägger en handpenning är man EXTREMT intresserad och får INTE tillbaka pengarna om man "ångrar" sig men är det något fel på hästen i ex besiktingen får man pengarna tillbaka. hanpenningen är ju till för att bevisa att man är mkt intresserad och kan i princip inte ändra sig bara om man vill förlora så mkt pengar. hm. annars skulle ju vem som helst kunna lägga massa handpenningar lite varstans och lixom "tinga" hästen så säljaren inte kan sälja den. och så kan man ju inte göra och bara kräva pengarna tillbaka sen.

Det var det jag menade. "En eller annan anledning" avsåg fel vid besiktning, men eftersom det säkert finns andra situationer där köparen har rätt att återkräva handpenningen skrev jag som ovan. (Tänker mig t.ex. om säljaren gett felaktig information som leder till att köparen har "rätt" att häva avtalet.) Men jag håller med om att jag uttryckte mig luddigt.

Å andra sidan om hästen endast är lite för dyr, kan det vara värt att titta på den först innan man försöker pruta. Har man en sådan tight budget att man inte kan få fram några extra tusenlappar om det visar sig vara DRÖMHÄSTEN kanske man borde tänka sig för ytterliggare en gång och fråga sig om man verkligen har råd med att hålla hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 218
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 966
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka