Varför "Pessoa"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vbm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 609
Sv: Varför "Pessoa"

Det finns ju även en Pessoasadel om man kikar på baksidan av Ridsport specials senaste nummer. Den verkar vara direkt skapad av familjen Pessoa...

Pessoa är ett eget märke, de har massa saker, främst sadlar som de inriktat sig på.

Men själva Pessoa bettet isig är inte uppfunnet av de, bara att de införde det i ridvärlden och där efter började man kalla det för "Pessoa-bett".

På engelska heter det "Dutch gag" har jag för mig, så där har det ingenting att göra med Pessoa, iaf inte namnet.

Sorbe skrev:
Pessoa är ett eget märke, de har massa saker, främst sadlar som de inriktat sig på.

Men själva Pessoa bettet isig är inte uppfunnet av de, bara att de införde det i ridvärlden och där efter började man kalla det för "Pessoa-bett".
Precis som "Björn Borg" mfl. De har fått betalt för att en tillverkare ska få använda deras namn på produkterna för att få sälja så mycket som möjligt. "Åh, har PESSOA gjort ett täcke? Då MÅSTE det vara bra!" :smirk: :devil:

//Alice

vbm skrev:
"Hej. Du har kommit till Rodrigos mobil.
Jag kan tyvärr inte ta ditt samtal just nu, men lämna gärna ett meddelande efter pipet så ska jag höra av mig så snabbt jag kan. Piiiip"

Sorry alltså! Kan iofs höra med Nelson men vår relation är inte så bra just nu...han är lite vrång.

Va :eek: Pratar han svenska på sin telefonsvarare

:rofl: :rofl:

Jag har sett benämningen Wienerbett också...

Så det som vi här kallar för Pessoabett har absolut inget med familjen Pessoa att göra...

"Pappa" Necko hade detta bett på några hästar vid några tävlingar, men han slutade använda det bettet då han inte tyckte det fungerade tillfredställande...
Dessutom använde han det med en rem eller kedja i den övre ringen för att det inte skulle falla igenom...

vad man kan lära sig! :) Tack!
pessoabetten är nog ett av dom bett med sämst rykten. Så det var därför jag undrade om det var fam. Pessoa som hittat på den halvtaskiga idén, vilket hade varit förvånande.

plus_mig skrev:
På engelska heter det "Dutch gag" har jag för mig, så där har det ingenting att göra med Pessoa, iaf inte namnet.
Du har helt rätt, jag är tillräckligt gammal för att ha köpt ett *Dutch Gag* i england 1973, jösses vad förvånad jag blev när det helt plötsligt kallades Pessoabett i sverige, och varenda häst reds med det, i england användes det på heta jakthästar som var svåra att få stopp på. (finns ingen häst som kan springa ifrån ett pessoabett och en kort fast martingal :banana: :banana: :banana: )

Det spelar ingen roll om det är en eller fler ringar, dom kallas ändå antingen Wienerbett eller Dutch gags....

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
601
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka