Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 306
Sv: Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

Man tar enligt mig bra möderne som verkligen har tex bra inställning, scoope och spänst och kombinerar med blod som kompletterar detta. Eller om man har ett "fighting spirit möderne" och kombinerar detta med scoope o bra gallopp. resten är lite av ett lotteri :)!

Jag troe många här tex nöjer sig med hingstar som ej ens har 1.60 möderne och ej visat sig ge ens internationella 1.50 hästar på ganska mediokert möderne..Hingsten måste ju helst ha konsiliderat möderne liksom stoet helst men även kombinationen förstås.

Sen tror jag att många avlar och sedan har de en 4 åring som kostar att utbilda och sen kommer en 3 åring och då inser att det faktist kostar att avla då man ej säljer avkommor unga lika lätt. man måste i många fall bekosta utbildning i dag.

Om man slutade avla på "sämre" ston skulle efterfrågan iallafall ändras lite och förhoppnvis skulle de som är ambiriösa få mer för sina avkommor.

Men detta med hur mkt mödernet spelar in antar jag kommer mer och mer.

Cardento har gett sjyssta avkommor men ej så många proecent som går de tekniska moderna banor på internationella 1.50 banor men tror att han kommer verkligen bevisa sig som morfader till tex elektriska Baltimore, Corlensky G, Tornesch tex..men mödernet o viljan måste iofs fortfarande vara bra eller om man har tur att få en slutprodukt som Flippan ( vad jag tror) blev tex.

Senast ändrad:

Jag tror också att mödernet spelar väldigt stor roll, speciellt då mentaliteten, viljan och den där fighting spiriten som alla letar efter.
Utbildningen och ryttare som kan ta fram hästar är en stor bristvara i Sverige.
Sedan tror jag att man missar många hästar som skulle kunna gå långt för att de ofta är ganska speciella och svåra, och speciellt då i ung ålder. Det satsas ofta på de som går bra på tester i unga år, de som är enkla att forma i unga år. Ofta finns dock stjärnorna bland de som inte är så lätta och har mycket egen vilja, se t ex på Hickstead eller Mic Mac, superhästar som aldrig kommit fram utan riktigt duktiga utbildare. Casall ska också ha genomgått en total förvandling med en ryttare som vet hur man åstadkommer den. Dessa hästar behöver dock mycket tid, utbildning och rätt matchning för att komma till sin rätt.
Enligt min mening sänder man ofta fel signaler på unghästtester när man bedömer ridbarheten lägger samman det totala betyget med kapacitet och förmåga att hoppa. Ofta ser inte domarna igenom när viljestarka hästar som ännu ej är så ridbara visar stor kapacitet och vilja på hinder, utan hästarna ska vara enkla att reglera redan där. En unghäst som är foglig och gör jobbet på marken OK får bättre betyg än en som strular på marken och som hoppar bättre och med mer vilja. I nio fall av tio är det den senare som har större förutsättningar att bli en topphäst, såklart med rätt utbildning, men där sänds det enligt mig, ofta ut fel signaler.

Förlåt men vilken fråga svarar du på ?

Att det inte finns hästar är inte sant, dock är de inte gratis inte heller är alla ägare intresserade av att betala någon annan för att de skall tävla deras bästa hästar.
Som det ser ut idag så skall ägaren både sponsra ryttaren med hästen SAMT stå för alla kostnader för den, vist värdeökas hästen men många är faktiskt inte intresserade av att sälja hästarna och då vill de heller inte ha en massa ökade kostnader för att någon annan får låna deras riktigt bra häst som de annars själv kunde haft väldigt roligt med i lite lägre klasser.

Hästen är ett "redskap" ryttaren måste ha för att kunna hävda sig i sin idrott en idrott de naturligtvis själv får finansiera precis som alla andra idrottsutövare att de söker sponsorer för detta är inget konstigt men så länge de inte inser att det finns inte många sponsorer i sverige som både vill sponsra dem med en häst och dessutom alla kostnader utan delar upp det så att en hästägare sponsrar med hästen kostnaderna för denna får de söka en annan sponsor för så kommer de också ha väldigt begränsat med tillgång till hästar.
Hade varit en helt annan sak att ta risken som hästägare att låna ut riktigt bra hästar om det bara var just det de gjorde inte att de samtidigt både skall låna ut en riktigt bra häst samt betala för att få göra det.
HÄR tror jag att vi har ett av svaren på frågan varför en hel del riktigt fina hästar inte blir mer än hobbyhästar i lätt klass.
Det är nu 10 år sedan jag stod med en riktigt bra häst, som jag gärna hade lånat ut till någon duktig ryttare. Jag kunde sponsrat ryttaren med min fina häst, men jag hade verkligen inte råd att dessutom betala för det.
Jag hade kunna tänka mig en bra procentsats i provision vid eventuell försäljning, men inte en fast månadskostnad. Och jag hade inga som helst planer på att sälja honom.
Men inte då, då fanns ingen som var intresserad av hästen ifråga. :grin:
Han gick i stället som hobbyhäst och gräsklippare till han var 6 år och för att slippa vara gräsklippare resten av livet såldes han till sist billigt (pga att han varit skadad och ej var igångsatt) till en tävlingsryttare, som fortfarande har honom kvar och som senast igår lovordade honom efter en hoppträning :love:

Jag förstår att tävlingsryttarna behöver få ihop pengar att leva för, men har de å andra sidan inga redskap att tävla med så förlorar de ju hela sitt yrke...

Ja, det här är en komplex fråga. Dessutom är det våran väderlek och möjlighet till träning som ställer till det.
I Holland t.ex. finns det ju tävlingar på vardagarna. Inga långa avstånd och bra hindermaterial.
När, får vi chansen att kontinuerligt träna våra unga hästar för uppgiften?
Nej, ishalka i hagen, ishalka på vägarna.
Det är förenat med faror att ge sig ut med hästtransporten.

Ja, många hästägare har inte möjlighet att träna som det är tänkt.
Det är svårt att lägga upp rätt träningsprogram kontinuerligt.
När omgivande faktorer spelar så stor roll.

HÄR tror jag att vi har ett av svaren på frågan varför en hel del riktigt fina hästar inte blir mer än hobbyhästar i lätt klass.
Det är nu 10 år sedan jag stod med en riktigt bra häst, som jag gärna hade lånat ut till någon duktig ryttare. Jag kunde sponsrat ryttaren med min fina häst, men jag hade verkligen inte råd att dessutom betala för det.

Har oxå en sådan häst som är egen uppfödning som jag inte vill sälja och nu börjar han bli "gammal oxå 8år så han får nöja sig med matte och bli uteriden och hopptränad på till 1m då matte skriker om det blir högre.

Kram

I Kungsbacka har dom dagtävligar för unghästar i hoppning oftas på onsdagar och har haft det i några år och nu i år har dom även börjat med det i dressyr.

Kram

Sant Ameo!

Jag kände så med min häst som jag anser har kap för det största och känner att om jag tar den från en 1.60 ryttare som tävlar internationellt och gärna vill själv bestämma över hur länge denne skall vara kvar mm till en 1.50-1.55 ryttare så kan jag iallafall påverka lite mer ( iallafall i detta fall) o fortsätta rida lite och sälja när jag vill istället, om jag nu vill det, istället för att betala mer och ej vara med på samma sätt och ej kunna sälja och tjäna riktigt bra om man själv ändå känner sen att man ej har tid och möjlighet att behålla. Om man ändå ej har tillgång till hästen..

Här har vi mkt att göra och såg att det nu finns andelshästar och det kan ju vara en lösning på problemet. Måste skapas fler winwinsituations men tror ej heller att alla som har riktigt fina hästar ( vilket jag faktist ej tror är allt för många..) kontaktar duktiga ryttare som är på väg upp som är beredd att försöka skapa en winwinsituation?

Senast ändrad:

win-win-situationer är bra men det är nog svårt att hitta lösningar som alla är nöjda med.
Det finns ju exempel på där ryttaren har fått en del av hästen mot att h*n rider och utbildar den. Nackdelen med det är att man som ägare tappar en stor del av bestämmanderätten.
Jag vet, tyvärr, fall där ryttaren har förhalat försäljning av hästen för att h*n ville ha den kvar själv medan ägaren ville sälja. Ryttaren påstod då för ägaren att det inte fanns några spekulanter. Och OM det dök upp nån spekulant så ökade priset plötsligt väldigt mycket... :grin:

Ja, det jag menar med att man lika gärna kan sälja som att ha kvar en halv häst man ej "får" rida. Har tackat nej alla ggr jag blivit frågad då man ej kommit överrens om vilket år hästen skall gå vidare.

Det måste gå att hitta winwinsituations annars exporteras alla fina hästar i Sverige ulands.

Sen finns det ju även många lägen där ägarna inte är intresserade av försäljning tex ston som så småningom skall hem i avelsboxen, alltså är det ointressant att "ge" bort del av hästen och det blir aldrig någon försäljningsprovision, det blir ofta om någon "utomstående" ryttare används att de meriteras över unghästchampionaten sen får de bli kvar hemma för få människor har den ekonomin att de glatt kan betala någon i kanske 10 år för att tävla hästen, däremot hade säkert flera av dessa mkt väl kunnat tänka sig att låna ut en sådan häst för kanske 5-10 års tävlande om de inte hade haft kostnader för det och sen plockat hem dem i avelsboxen ett antal år senare.
Hästen får ju inte en bättre nedärvning för att den tävlas arvsanlagen finns där från start, vist får du bättre betalt för fölen men inte så att det lönar sig att ta kostnaden för alla de årens tävlande och du dessutom kan ta betydligt färre föl på stoet.

ja, i dessa fall borde det vara ännu lättare att hitta winwinsituations kan jag tycka! Då får ju ryttaren ha hästen länge..

jag håller helt med!
Man kan lova försäljningsprovisionen till ryttaren för att ge denne något OM hästen mot förmodan skulle säljas. Allt kan ju hända i lvet... Det ger ju ändå ryttaren en garanti att inte plötsligt bli fråntagen hästen när den börjar närma sig toppen och ionte få ett enda öre för mödan.

Inom travet kan man sälja tävlingsrätten för stona och sen få tillbaka dem till avelsboxen. Jag önskar att det kunde finnas ett sådant system för ridhästarna också.

Det trista är ju att toppryttarna inte tjänar så mycket på att rida på heltid. En felfri runda i 140 kan ge 250 kronor, typ vad man fikar för under ett meeting. Dom blir tvungna att ta betalt av hästägarna för att ha råd att gå runt. I slutet av dagen kostar det en massa pengar, och varken uppfödare, ägare eller ryttare vill ju jobba gratis. Om det handlade om större prispengar i sporten skulle nog läget bli betydligt gynsammare.

Sant!

Där måste det hända saker oxå..!

Otroligt låg timpenning för ryttarna även om de tar betalt..

Prispengar och sponsorer.
Eller så får man som ryttare jobba med annat vid sidan av som somliga andra idrottare får göra om de inte ligger på absolut elitnivå.

Absolut, men då kan inte heller uppfödare eller hästägare klaga på att ingen vill utbilda deras hästar gratis, det kostar ju pengar och i slutänden måste ju någon betala kalaset. Finns det inte pengar i sporten, så måste ju pengarna komma in från någonannanstans...

Absolut, men då kan inte heller uppfödare eller hästägare klaga på att ingen vill utbilda deras hästar gratis, det kostar ju pengar och i slutänden måste ju någon betala kalaset. Finns det inte pengar i sporten, så måste ju pengarna komma in från någonannanstans...
Ja det blir lite av moment 22. MEN när hästen väl visar sig vara ett ämne och ryttaren vill ha kvar den så är det väl ändå inte skäligt att uppfödaren ska behöva betala?
Jag skulle själv kunna tänka mig en deal att ryttaren får som max 50% av köpeskillingen om man säljer. men jag skulle inte "ge bort" 50% med tanke på risken att det blir intressekonflikt.

Ska man ha ett sto meriterat så får väl avtal om att de ska ha tävlingsrätten i ex antal år vara nog. Som ngn tidigare nämnt så finns det tävlingsrätter i ex travhästar varför inte i ridhästar MEN dessa tävlingsrätter säljs.

Nu är det förstås ryttarna som klagar på att de inte har bra hästar för de större klasserna. Det blir liksom ett dödläge om de bra hästarna finns hos de som inte vill betala någon varje månad för att få låna dessa bra hästar.
Ryttaren vill utöva sin sport på högsta nivå men har inte redskap för det (häst) om då någon har en häst som de själva egentligen tänkt ha att rida 130 nivå på tror du då seriöst att chansen är stor att denna säger ok du får lov att utnyttja min häst för att du skall kunna hålla dig kvar på toppnivå om denna hästägare samtidigt då måste betala en saftig summa varje månad för att ryttaren skall göra det ? Chansen är nog betydligt större att hästägaren tänker hmmm hade varit kul att kunna säga att det där är min häst när den går på stora tävlingar och lånar ut hästen till ryttaren under några år om det inte samtidigt är förenat med stora kostnader för detta.

I andra sporter måste man inte stå för alla kostnader för att man sponsrar någon med ett redskap, hästen är det man sponsrar med. Ryttaren har ju uppenbarligen inte pengar själv att köpa in rätt hästar, därför tar ägaren risken med sitt kapital och sponsrar med en häst.

Ryttaren får sen leta upp andra sponsorer så att den klarar driften vilket är fullt normalt för andra sporter det är bara inom ridsporten sponsorerna (hästägarna) skall vara jättetacksamma för att få lov att sponsra och därför få betala massor för att få göra det...... Det finns inte tillräckligt med folk som skiter pengar i Sverige därför är det helt klart dags för lite nytänk på den biten om ryttarna vill ha tillgång till ett större hästmaterial att välja mellan.

Håller med till 100 Procent!

Här är nog pudelns kärna...

Så...Hur skapa win win situations?

Andelshästar? Ja, i vissa fall!

Sponsorer? Ja, självklart om det går att ordna

Mer? man ger bort halva hästen...ja visst men..

Hur ser framtiden ut?

Hur skall vi behålla våra talangfulla hästar i Sverige?:)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 220
Senast: Cambrie
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 941
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 508
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 873
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka