Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

När jag var timmis så snittade jag på 26 000 kr före skatt. Nu som fastanställd får jag lite mer än 22 000 i ingångslön före skatt. Eftersom att jag jobbar bara kvällar och nätter så får jag en del OB så min snittlön EFTER skatt är strax under 20 000. Då jobbar jag lite extra ibland åxå. Dåligt? Nä, verkligen inte.

Att svenskfödda inte får jobb som busschaffis i linjetrafik beror just på arbetsgivarens önskemål om kravlöshet.
Jag har också höga krav.
Jag får jobb bara jag sätter in näsan på ett garage.
Svensk är jag också (i alla fall från allt som man kan se) och välutbildad.

Jag har sökt många tjänster som just linjechaufför men aldrig valts ut trots min erfarenhet för personbefordran och det beror nog mest på ovanstående.

Nej i ditt fall så handlar det om helt andra saker.
Jag har ju träffat dig så jag vet vilka.
Om du vill veta så kan vi ta det på PM.

Nu tror du säkert jag menar samma sträcka A-B dag ut och dag in..menade jag inte. Även om man har 10 olika områden så blir det ju till slut samma körning. Jag skulle då aldrig stå ut med det. Andra kanske, men inte jag.

Nej det blir aldrig "samma körning" utan bara samma sträcka.
Trafiken, passagerarna, bussen och vädret ordnar oftast med mer omväxling än vad man behöver.

Med ditt resonemang så skulle du ju inte kunna gå till samma jobb varje dag.
Du sitter ju då på samma kontor eller jobbar i samma affär hela tiden.

Jag fattar inte varför bussförare - eller McDonalds - inte skulle kunna vara jobb som man har ett tag. Typ medan man funderar på vad man verkligen vill göra. Eller i en tid i livet då det passar särskilt bra, kanske för att man lägger allt krut på livet utanför jobbet just då.

Problemet med t ex bussförarjobb är väl att där inte finns några särskilda utvecklings/karriärmöjligheter, man kör sin buss, that's it. Men det spelar ju ingen roll om man ser det som något man gör under en begränsad tid, och sedan kan falla tillbaka på om behovet uppstår.

Och varför skulle man behöva karriärmöjligheter?
För att stressa ihjäl sig själv?

(De finns f.ö. faktiskt också, men ändå.)

Köra buss är bra om man vill plugga.
Man kan försörja sig under sina studier.

Som av en händelse tappade du "utvecklings-";)

Jag menar alltså, med både utveckling och karriär, möjligheten att lära sig mer och gå vidare inom yrket. Ett bra sätt att hålla ledan stången, inte minst vid mer monotona jobb vars färdigheter man tillskansar sig rätt snabbt.

kl

Jag älskar mitt jobb. Jag är orutinerad och har mycket kvar att lära. Jag är svensk. Jag är tjej och dessutom knappt 23 år fyllda, började köra samma år som jag fyllde 21. Jag är diagnostiserad ADHD vilket gör att mitt jobb som just bussförare passar mig som handen i handsken då jag vet exakt vad jag ska göra och hur de ska göras. Den tidspassning som sker gör mig lugn och dagarna går fruktansvärt fort.
Jag gillar motorer och stora fordon. Gillar att känna lite press och stress och att ratta runt en buss, oavsett vart de är, är inte så himla enkelt som man tror. Fast enligt mig är själva busskörningen den enklaste biten av jobbet.
Jag får många höjda ögonbryn när jag säger att jag aldrig vill lämna bussbranschen. "Du som är så ung, du kan ju plugga vidare?" "Men att köra buss kan ju inte vara någon höjdare.." Jo, för MIG är mitt jobb rena rama drömjobbet då jag som liten alltid satt längst fram vid föraren och längtade själv efter att få sitta där. Nu gör jag det.

Som av en händelse tappade du "utvecklings-";)

Jag menar alltså, med både utveckling och karriär, möjligheten att lära sig mer och gå vidare inom yrket. Ett bra sätt att hålla ledan stången, inte minst vid mer monotona jobb vars färdigheter man tillskansar sig rätt snabbt.

Samtidigt så har alla olika behov av att utveckla sig inom sin yrkes/jobb-bana. Kanske söker man istället utmaningarna utanför yrket och tycker att det är perfekt att ha ett mer förutsägbart jobb? Eller något annat.

Kan man försörja sig bra på annat sätt kan man självklart tacka nej till åt att ta jobb på McDonalds om man vill. Annars blir jag som I_U ganska ilsk emellanåt när jag hör resonemangen kring hellre bidrag från soc. än McDonken.

/Civilingenjör inom för många helt obegriplig teknisk fysik/elektroteknik som i perioder arbetat både som lärarvikarie, kyllagerarbetare, betongborrare, universitetsamanuens och lite annat smått och gott för att få ihop försörjningen för mig och familjen. Jag kan definitivt se värdet av alla dessa yrken och hur duktiga människor i alla dessa företag är stolta över vad de åstadkommer och vill utvecklas inom. Trots att det inte krävs akademisk examen för att bli duktig.

Samtidigt så har alla olika behov av att utveckla sig inom sin yrkes/jobb-bana. Kanske söker man istället utmaningarna utanför yrket och tycker att det är perfekt att ha ett mer förutsägbart jobb? Eller något annat.

Ja, det tror jag alltså funkar under en begränsad tid. Men att ha ett sådant yrke som sitt livslånga jobb - då tror jag att det blir svårt med ledan i längden. Det är då jobbet blir det där tråkiga nödvändiga som man släpar sig till bara för att man måste. Istället för att försöka sikta på ett jobb som det faktiskt är kul att gå till, även efter 20+ år.

Men det blir inte tråkigt.
Massor av förare har kört i mellan 20 - 40 år och det gemensamma omdömet från dessa är att det i alla fall aldrig blir tråkigt.
Man träffar och hanterar upp till 1000 personer om dagen, det ger 1000 nya variationer varje dag.

Det var en britt som jobbade på Lidingö i alla fall, han var britt. Sen tror jag vi har 2 britter i Täby med, men åtminstone 1 är/har varit jockey på Täby galopp och kombinerar jobben.

Nämen precis. Alltså om att man kan ha det som ett tillfälligt yrke. Många kör buss som extraknäck under studietid t.ex.

Men det blir inte tråkigt.
Massor av förare har kört i mellan 20 - 40 år och det gemensamma omdömet från dessa är att det i alla fall aldrig blir tråkigt.
Man träffar och hanterar upp till 1000 personer om dagen, det ger 1000 nya variationer varje dag.

Fast det där tror jag också är extremt individuellt. Jag är övertygad om att jag skulle tycka att det var tråkigt att köra linjebusstrafik, eftersom för mitt psyke är det noll variation i någon dimension av värde att träffa 1000 olika människor varje dag.

Samtidigt kanske en annan skulle tycka att mitt yrke att räkna, forska och koda algoritmer i olika typer av elektronik skulle vara extremt monotont och likadant, när jag tycker att nästan varje dag är en eon av variation och olika utmaningar.

Det handlar om vad man triggas av och vad man har för intressen.

Ja, det tror jag alltså funkar under en begränsad tid. Men att ha ett sådant yrke som sitt livslånga jobb - då tror jag att det blir svårt med ledan i längden. Det är då jobbet blir det där tråkiga nödvändiga som man släpar sig till bara för att man måste. Istället för att försöka sikta på ett jobb som det faktiskt är kul att gå till, även efter 20+ år.

Fast jag tror verkligen inte att alla måste tycka att det är tråkigt som livslångt yrke. Om man triggas av att träffa och bemöta mycket människor kan det liksom vara mycket bättre än många andra yrken.

Det känns lite fördomsfullt att räkna bort yrken för att man själv tycker/tror att det skapar leda i längden. Förmodligen är det sant för dig, men det är en högst subjektiv sanning.

Sedan är ganska många nöjda med att förstå att via utkomsten från det jobb jag har kan jag skapa mig en fantastiskt utvecklande fritid. Utan att nånsin vilja, via yrket, ha någon utmaning eller utveckling. Det räcker med hyggliga villkor, bra arbetskamrater och en dräglig lön.

Så fördomsfullt!

Vi är rätt många som tycker det är kul att köra buss.

Även 40 år senare.

Och måste alla göra karriär? Varför är det fel att vara nöjd med en trygg försörjning? Det är dessutom ganska lätt att flytta, köra buss kan man göra överallt.

Det handlar om vad man triggas av och vad man har för intressen.

Ja precis.
Så därför kan man inte ha som argument att Svenskfödda inte kör buss för att det skulle vara tråkigt.
Jag gillar algoritmer i elektronik också.
Även om jag när jag arbetade med det upptäckte att många inte ens begrep vad jag arbetade med.
Men för mig så är det omväxlingen som förnöjer.
Köra buss är så totalt annorlunda mot att jaga algoritmer på en dataskärm.

Något som däremot tråkade ut mig på mindre än ett år var eget arbete hemma med mina hästar.

Så därför kan man inte ha som argument att Svenskfödda inte kör buss för att det skulle vara tråkigt.

Fast jag tror att det argumentet håller i så måtto att det utifrån av många betraktas som tråkigt att köra buss, precis som att jobba i köket på McDonalds och många andra yrken som städare, vårdare etc. Och varför skulle man då jobba med det? När man istället kan få sin försörjning fixad av AF, soc. eller FK? The new swedish way.

Jag tror att det finns en viss skillnad i många av våra invandrade medmänniskor kontra infödda ungdomar när det gäller synen på hur det är att inte kunna ordna sin egen försörjning. I känslan av att skapa sig makten över sin egen ekonomi respektive att vara beroende av och leva på andras pengar. Hur viktig den är.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
827
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 310
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 467
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31