Skulle det vara skolan?Autocorrect som spökade![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle det vara skolan?Autocorrect som spökade![]()
JaSkulle det vara skolan?![]()
Så utvecklingen har då inte gått framåt på 3år snarare tvärt om? Skulle du säga typ 98% nu?
Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.
Hur kommer det sig tror ni att så få svenskfödda söker jobb som bussförare?
Om jag får säga vad jag tror så tror jag det beror på dåliga arbetsvilkor, svårt att gå på toa tillexempel, taskiga arbetstider, delade turer, man får ta all skit från kunder, är bussen sen ör det busschauförens fel, får busslinjerna inte tillräckligt med tid för rutten är det busschaufören det klagas till å så vidare.Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.
Hur kommer det sig tror ni att så få svenskfödda söker jobb som bussförare?
Kan bara svara för mig själv. Gillar inte att köra buss o definitift inte linje i staden. Jag gillar att köra tradare.
Har varit nödgad att köra buss i bland. Kör hellre beställningstrafik än linje.
Det är två väldigt olika jobb att köra tradare o köra buss.
Men här får invandrare betalt för att ta buss kort. Känns som det är ett sätt för AF att få bort dom ur statestiken.
Jag fick mitt kort betalt av arbetsgivaren, det är inte enbart möjligt för utlandsfödda.
Frågan är ju eg varför så få svenskar _söker_ bussjobb.
Nja.Men här får invandrare betalt för att ta buss kort. Känns som det är ett sätt för AF att få bort dom ur statestiken.
Nja.
Jag tror inte att de får extra pengar för att ta busskortet. Alla som saknar egen försörjning får någon form av hjälpt till mat, hyra och kläder av samhället. Oavsett etniskt ursprung.
Däremot utbildar samhället emellanåt till bristyrken - eftersom det är en samhällsekonomisk vinst. Jobb istället för bidrag är en stor vinst för hela samhället.
Många jag träffar har just busschaufför som drömyrke. För att det är ett bra jobb, för att det finns jobb och för att de vill jobba.
Tyvärr slutar minst 50% inom 2 år för att dom inte orkar med tiderna och osäkerheten som timanställning medför. Få förstår innan dom börjat hur den här branschen funkar pga upphandlingarna. Framförallt i storstadsområdena. Många tror att bristen medför ständigt jobb, men så är det inte.
För att det finns jobb med bättre lön som i sin tur ger bättre pensionJag fick mitt kort betalt av arbetsgivaren, det är inte enbart möjligt för utlandsfödda.
Eller att de som är mest utsatta på arbetsmarknaden är de som protesterar minst och löser problemen med att trixa och fixa.För att det finns jobb med bättre lön som i sin tur ger bättre pension![]()
Nja.
Jag tror inte att de får extra pengar för att ta busskortet. Alla som saknar egen försörjning får någon form av hjälpt till mat, hyra och kläder av samhället. Oavsett etniskt ursprung.
Däremot utbildar samhället emellanåt till bristyrken - eftersom det är en samhällsekonomisk vinst. Jobb istället för bidrag är en stor vinst för hela samhället.
Många jag träffar har just busschaufför som drömyrke. För att det är ett bra jobb, för att det finns jobb och för att de vill jobba.
Jag fick mitt kort betalt av arbetsgivaren, det är inte enbart möjligt för utlandsfödda.
Varför särbehandla?Skrev inte att de får extrapengar! Skrev att de får utbilningen betald!
Eller att svenskar inte känner sig "hemma" i ett yrke där det är till 95% är utlandsfödda.Eller att de som är mest utsatta på arbetsmarknaden är de som protesterar minst och löser problemen med att trixa och fixa.
Det är urkassa vilkor på endel företag. O linje är tidtabellen snålt tilltagen. Man hinner inte gå på toa utan kan få hålla sig länge. (Hålla sig får man göra med tradare också)Lönen vet jag inte inget om på lilje trafiken. Det är inte fel att utbilda folk. Men det är bortkastat om de inte stannar kvar pga dåliga arbetsvillor.
Vilket självförakt många svenskar har både om sig själva, men framför allt om sina egna.
Är det så illa? Ja i det splittrade Sverige där EN!! åsikt/ värdegrund accepteras, men där hyckleriet är så uppenbart. Värre utfrysning, censur och trakasserier än i Ryssland.
Svenskar är lata, vill ha bidrag och tar inte "sådana jobb". Von Oben eller är det en myt? Troligen.
Det har kvoterats in buss, Färdtjänst och taxichaufförer under 20 års tid. Staten betalar ofta 85% av lönen vilket gör att företagen diskriminerar svenskar. Har alla här missat den politiska agendan med " enkla jobb"?
Att frisera till arbetslöshetsstatistiken där man istället väljer att prata om "SYSSELSÄTTNING" vilket kan innebära 1 h/V..
Det verkar vara många på det här forumet som är arbetsskygga och ser sin hobby med häst som ett jobb med bidrag. Som man känner sig själv känner man andra.
Utan busschaufförer stannar Sverige. Alla jobb är lika viktiga för ett samhälle utom stylister som alla unga idag verkar utbilda sig till och sen blir besvikna över att det inte finns ett enda ledigt jobb.
Utbildningsväsendet är under gravt förfall och i otakt med hur arbetsmarknadens behov ser ut idag eller om 10-20 år. Man kan "utbilda" sig till vad som helst. Navelskådare inom kort.
Bort med kvotering av alla de sorter. Annars ska det vara jämlikt på riktigt med kvotering av även kvinnor i bygg och sopåkarsvängen.
Jag körde buss i åtta år nästan
Ja det är dåliga villkor på många ställen, jag pendlade långt istället för att jobba på den närmsta depån av en anledning.